stereo of surround ????

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
|:( |:( |:(
Ik loop hier enorm tegen de muur op , ik kan maar niet kiezen of ik puur voor stereo wil gaan of toch voor surround ...
Als ik stereo ga , kan ik mij veel betere speakers gaan veroorloven , want moet er maar 2 hebben ..
dan kan ik me ook wat kwalitatief hoger materiaal kopen ( SACD? Marantz PM-**** ? .. )
Ik zag overlaatst zalige JBL speakers , en als ik stereo ga , kan ik die me misschien kopen ..
ga ik surround dan moet ik het doen met mid-range materiaal , een sr-43(2)00 , mijn kleine jbl rears/center .. technics cd speler , philips dvd , enz.. .. het enigste dat dan écht goed is zijn mijn celestion fronts ..
Ik zit echt met mijn handen in mijn haar ..
Ik weet dat jullie hier niet écht een oplossing voor kunnen vinden , maar misschien kunnen jullie toch argumenten voorleggen die de druppel zijn die de emmer doet overhevelen naar één kant of de ander ..
En ja ik luister enorm veel naar muziek en kijk maar af en toe een filmpje ( maar dat zal wel vermeerderen na een tijd )

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Mja hangt er vanaf waar je het voor gebruikt, als het vooral muziek is zal ik absoluut voor een stereo set gan Er gaat niks boven een vette stereo set. Maar als je tv/dvd zooi veel checked, dan is dolby digital 5.1 toch wel lekker. dus het is een overweging wat je zelf moet maken.

Verwijderd

Surround nemen joh, ik heb nu een rotel met voor en eind versterker die ga ik binnenkort inruilen voor surround. Lekker genieten van je eigen thuis bioscoop ;)

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 03:15:
Surround nemen joh, ik heb nu een rotel met voor en eind versterker die ga ik binnenkort inruilen voor surround. Lekker genieten van je eigen thuis bioscoop ;)
Je kan ook genieten van muziek door een goede stereo set. Zelfs geluid van een film door een goede stereo set is niet onaangenaam :) Zeker als dit een kwalitatief veel betere set is dan de surround set.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Psycho zijn argument lijkt me overtuigend :)
Ik ga eens een schema opstellen , wat ik kan kopen moest ik voor stereo gaan ..

[ Voor 58% gewijzigd door TomSwinnen op 09-02-2003 03:40 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
TomSwinnen schreef op 09 February 2003 @ 03:39:
Psycho zijn argument lijkt me overtuigend :)
Ik ga eens een schema opstellen , wat ik kan kopen moest ik voor stereo gaan ..
Zelfde argument wat ik voor mezelf ook heb gebruikt. Post dat schema maar eens als je het af hebt, ben wel benieuwd.

Verwijderd

Kosten kwaliteit speakers / 2 of /6 ?

Dat gaat tenminste ten koste van de kwaliteit. Je totaalaankoopbedrag moet je wel verdelen over al je geluidskanalen....

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja. Je kunt het ook zo doen zoals ik. :) Dikke speakers voor Stereo, goede AV Amp, en de surround speakers gewoon "OK" spul kopen, geen dik spul. :)

Neem je later een mooie DVD/SACD/DVD-Audio combi speler, ben je lekker op weg.

Ik heb sowieso nooit de mensen begrepen die voor hun HT voor ieder kanaal een dikke speaker kopen. :) Ach, als ik het geld zou hebben zou ik het probably ook doen, maar ik heb het geld niet. ;)

Aannames zijn fataal.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Hmm , ik zie net , na dat ik het hele schema heb gemaakt , dat het toch niet écht zo zou zijn zoals ik het zou willen .. en dat mij beste keuze toch surround is .. tenzij ik mijn tv verkoop , maar dat doe ik niet want zo goeie sony's maken ze nietmeer ;)
Dus kan ik het best doen zoals Gameover zegt , ik hou mijn rears en center , en zorg dat ik spaar voor een SR-4300 en dan tegen volgend jaar met kerstmis mezelf twee grote zuilspeakertjes cadeau doe .. denk dat dat het beste is

[ Voor 32% gewijzigd door TomSwinnen op 09-02-2003 04:04 ]

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
heb zelf DVD speler met ingebouwde dolbydigital decoder. 2e hands quadrofonische versterker gekocht en goedkope surroundboxen. Front gaat via mijn goede stereo. Goede / goedkope oplossing voor als je zo nu en dan DVD kijkt maar erg vaak muziek luistert.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Gewoon nu zorgen dat de stereokant mooi op orde is. Dan lekker doorsparen voor goed surround spul (en ja, die surrounds hoeven echt niet zo groot en mooi als de rest).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je kunt ook 2e hands spullen kopen. Dat verruimt je budget ook enorm :)

Siditamentis astuentis pactum.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
@ Varienaja : doe ik ook :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
s_roubos schreef op 09 februari 2003 @ 14:35:
Gewoon nu zorgen dat de stereokant mooi op orde is. Dan lekker doorsparen voor goed surround spul (en ja, die surrounds hoeven echt niet zo groot en mooi als de rest).
idd koop een mooie stereoversterker of vette surround amp + mooie fronts en ga dan uitbouwen ;)

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Precies, het hoeft niet allemaal meteen in één keer.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
okay , thx guys !
men gedacht staat vast , ik koop me dus die sr-4300 , hou men fronts nog tot met kerstmis ofzo , en koop me dan lekkere zuiltjes van JBL ..en dan heb ik een complete JBL set , altijd leuk ;)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

check eens de site van AudioCube
als je een beetje handig bent,..

er staat namelijk een stel vreemde breedband speakers die schijnen geweldig top te zijn..
170 euro per unit..
Ik wil van die kasten zelf gaan maken later voor 5/6/7 .1 surround.. lijkt me heerlijk :)
hout kost weinig en kwa filtering hoef je ook niet al te veel te doen..
zijn redelijk makkelijk aan te sturen ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Stereo is voor muziek stuk beter, tenzij je SACD of DVD-Audio neemt.

Ik zou als een surround receiver kopen met een goede dvd-speler bijvoorbeeld en die twee zuilen. In eerste instantie luister je gewoon stereo. En als je weer wat gespaard heb koop je de center, achterspeakers en subwoofer er bij.

Verwijderd

Ikzelf ben begonnen met mn stereo HIFI set stilaan te upgraden naar een surround systeem:

- Eerst een DVD speler gekocht
- dan een set nieuwe front speakers (B&W DM602 S3)
- dan een receiver die goed klinkt in stereo EN surround (Marantz SR6300).

Om toch wat surround effecten te hebben, heb ik een stel oude speakers van een goedkoop Sony HIFI systeem genomen. Is beter dan niets.

Nu ga ik verder met de aanschaf van een center speaker, een subwoofer en dan (hopelijk) ooit 2 DM604 S3's zodat ik de 602's kan verplaatsen naar surround speakers. En dan heb ik mn hele set compleet :)

Dat kun je dus ook doen :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 10:40:
Stereo is voor muziek stuk beter, tenzij je SACD of DVD-Audio neemt.

Ik zou als een surround receiver kopen met een goede dvd-speler bijvoorbeeld en die twee zuilen. In eerste instantie luister je gewoon stereo. En als je weer wat gespaard heb koop je de center, achterspeakers en subwoofer er bij.
Das et leuke eraan , ik heb alles al :)
alleen de receiver moet er nog komen dus .. en dan is het gewoon kwestie van beter en beter met den tijd ..

Verwijderd

Wat is je probleem dan ? 't is niet dat er speakers zijn die je alleen voor stereo of alleen voor surround kan gebruiken...

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
het probleem was oorspronkelijk of dat ik men surround spullen zou verkopen en puur voor stereo zou gaan ( wat dan kwalitatief beter zou uitkomen ) maar ik blijf na lang nadenken toch voor surround gaan :)

• mklerx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 10:58
Leuk, ik zit met precies dezelfde gedachten. Als ik surround neem, zou ik dat doen om voorbereid te zijn op SACD/DVD-A, niet voor DVD's want die kijk ik niet bijzonder veel.
En mijn conclusie is deze geworden: A/V receiver (Marantz 4300?) nu kopen met goeie 2 fronts (ik heb dus nog echt helemaal niks), waarschijnlijk B&W 602 S3's en een gewone CD-speler. Tegen de tijd dat de SACD/DVD-A strijd gestreden is of er erg betaalbare spelers zijn die beide afspelen (zijn er nu wel, maar nog vrij duur) koop ik die erbij + eventueel wat extra boxen voor multichannel.

Ik heb 2 vragen: ik weet dat ik met de Marantz 4300 later SACD kan gebruiken omdat deze een 6.1 analoge ingang heeft (is nodig met SACD) en tot 100 kHz ondersteunt. Maar is dit een goede keus als ik vooral naar de HiFi kwaliteit kijk (muziek) en minder naar de filmkwaliteit?

vraag 2: SACD gebruikt hogere frequenties (kan tot 108 kHz geloof ik?") Weet iemand of je dan ook speakers moet hebben die hoge frequenties ondersteunen? Zo ja, welke bijvoorbeeld, de meeste die ik zie gaan tot 20-22 kHz.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb 2 vragen: ik weet dat ik met de Marantz 4300 later SACD kan gebruiken omdat deze een 6.1 analoge ingang heeft (is nodig met SACD) en tot 100 kHz ondersteunt. Maar is dit een goede keus als ik vooral naar de HiFi kwaliteit kijk (muziek) en minder naar de filmkwaliteit?
Als SACD belangrijk voor je is, dan ga ik ervan uit dat hifi sowieso vrij belangrijk voor je is, en dan zou ik toch verder kijken dan de SR4300. Ik heb zelf de 4200, en die is leuk in stereo, maar meer niet. Probeer eens een SR7200 of een NAD 752.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mklerx schreef op 10 February 2003 @ 22:13:

vraag 2: SACD gebruikt hogere frequenties (kan tot 108 kHz geloof ik?") Weet iemand of je dan ook speakers moet hebben die hoge frequenties ondersteunen? Zo ja, welke bijvoorbeeld, de meeste die ik zie gaan tot 20-22 kHz.
Er zijn wel speciale speakers die zo hoog kunnen. Ik heb er wel eens een discussie over gezien hier (of op een ander forum). Je moet niet teveel naar dit soort specs kijken. Vraag je ook af of het uberhaupt nut heeft om tot 100 kHz te kunnen horen. Menselijk gehoor gaat maar tot 22 kHz. Volgens mij is een gewone goede speaker die van 30 Hz tot 22 kHz loopt een stuk beter dan een speciale 100 kHz speaker voor dezelfde prijs.

Kijk eigenlijk zo min mogelijk naar specs (hooguit kijken of ie wel de formate ondersteund die je wilt luisteren zoals dolby digital etc) en meer luisteren naar het geluid wat eruit komt :)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
Scarp schreef op 11 February 2003 @ 08:20:
[...]

Er zijn wel speciale speakers die zo hoog kunnen. Ik heb er wel eens een discussie over gezien hier (of op een ander forum). Je moet niet teveel naar dit soort specs kijken. Vraag je ook af of het uberhaupt nut heeft om tot 100 kHz te kunnen horen. Menselijk gehoor gaat maar tot 22 kHz. Volgens mij is een gewone goede speaker die van 30 Hz tot 22 kHz loopt een stuk beter dan een speciale 100 kHz speaker voor dezelfde prijs.

Kijk eigenlijk zo min mogelijk naar specs (hooguit kijken of ie wel de formate ondersteund die je wilt luisteren zoals dolby digital etc) en meer luisteren naar het geluid wat eruit komt :)
Compleet akkoord met deze uitspraak ! :+

Verwijderd

Dubbel post, sorry ik moet ff beter lezen!!!

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 18:15 ]

• mklerx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 10:58
s_roubos schreef op 11 February 2003 @ 00:09:
[...]

Als SACD belangrijk voor je is, dan ga ik ervan uit dat hifi sowieso vrij belangrijk voor je is, en dan zou ik toch verder kijken dan de SR4300. Ik heb zelf de 4200, en die is leuk in stereo, maar meer niet. Probeer eens een SR7200 of een NAD 752.
Of een Harman Kardon (3550 of 4500) is dat ook aan te bevelen?

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
I guess... ken de HKs niet, vind het design niet mooi dus vallen ze voor mij altijd af. Verder wel goede eigenschappen denk ik.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 09:00

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik denk dat het erg persoonlijk allemaal is. De een luistert Trance, wat nog redelijk aan te horen is over Surround setje. Ik luister Metal en harder; dat is helemaal verschrikkelijk over surround.

Ik zelf heb 2 mooie Fronts (Mission 702) en een super stereo versterker. Voor de films koop ik nog een setje als de Logitech Z-680.
Dat is voor mij de beste oplossing, omdat ik mijn muziek het belangrijkste vind, niet mijn games/films.

• TomSwinnen

TomSwinnen

Topicstarter
zAo , over wat voor een surround setje .. beneden hebben we zo een all-in-one sony setje ,en daar klinkt het inderdaad ( metal dan ) verschrikkelijk .. voor films zijn die sony davs allemaal leuk enzo , maar voor muziek *bah*

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

mklerx schreef op 11 februari 2003 @ 22:58:
Of een Harman Kardon (3550 of 4500) is dat ook aan te bevelen?
Ik heb een 5500, en ik ben er tevreden mee. Maarja, ik heb 'm nog nooit naast een Marantz 7200 oid gezet om te vergelijken...

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1