Toon posts:

harddisk overlijdt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, graag wat ideetjes over dit probleem:
De pc is een al wat oudere en staat bij een vriendin. Ik heb hem zelf in elkaar gezet, een jaar of drie geleden. Hij heeft zonder problemen gedraait, tot twee maanden geleden. De harddisk bleek overleden te zijn. Kan zijn...
Ok, een nieuwe harddisk bestelt, hele zaakje opnieuw geinstalleerd en hopla, draaien als een zonnetje.
Helaas, nauwelijks een maand verder blijkt wederom de harddisk overleden te zijn. Mijn vriendin zei dat toen ik de pc had teruggebracht, ze een raar geluid hoorde. Voor die stuk ging was dat geluid er, en ook nadat ik de nieuwe disk erin had gezet. Ik heb het zelf niet gehoord, maar goed, zij kent dat apparaat beter, dus het kan.

Twee harde schijfjes naar de knoppen in no time, dat kan geen toeval zijn. Dit ruikt als een ander probleem, en gezien het "geluid" misschien de voeding?

Ik ben geen technicus, maar wat kan er hier aan de hand zijn? Bedankt voor het meedenken :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Is je PC goed geaard? Ik zou sowieso een andere IDE kabel gaan gebruiken... misschien maakt deze een of andere sluiting?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

gheghe, ik ken het probleem, 3 WD200BBtjes naar de maan in 4 maand tijd. toch maar ff een draadje gelegd van me case naar een verwarmingsbuisje...

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:47
Toevallig niet veel lampen stuk de laatste tijd? Zoja, Stroom pieken

• lastramada
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2021
Zou je voeding kunnen zijn.
Bij het opstarten word de meeste stroom verbruikt.
Als de voeding dit niet meer aankan kan er iets beschadigt raken.
Alhoewel me dit niet de oorzaak lijkt.
De rare geluiden kunnen lees koppen zijn die een beetje een eigen leven gaan leiden. Dit is vaak een inluiding van het begin van het einde.
Had zelf laatst ook weer zo'n geluidje, breekt het zweet je weer uit.
Het kan dus makkelijk toeval zijn dat je net een slechte serie schijven heb gehad.
Over belasting op het stroomnet lijkt mij uitgesloten.
Dan moet het wel heel erg te keer gaan en zou er veel meer stuk moeten zijn.
IBM toevallig? Waren de schijven identiek?

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 21:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

misschien is het ook handig om te vermelden om wat voor HDD's ut gaat en wat voor pc je hebt :O

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, in beide geval draaide de pc al toen de harddisk crashte, dus het is niet gebeurt bij het opstarten.
De harddisk die er nu in zit is een Maxtor DiamondMax Plus 8, 30Gb, 7200rpm U-ATA.
De harddisk die er sinds het begin in zat weet ik niet meer. In ieder geval een Maxtor 13Gb.

De pc heb ik zelf gebouwd destijds. Een merkloos kastje met voeding, en een Epox moederbord, MVP3G2 als ik het goed herinner.

Geen lampen stuk, hehe. Maar ook geen geaard stopkontakt.
Wat betreft veranderingen, de pc heeft maanden en maanden staan draaien zonder dat er iets wezenlijk verandert is op zowel de pc, als in de omgeving, zo gezegd.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55

tweakerbee

dus..?

Het ontbreken van randaarde is wel heel vaak de oorzaak van dergelijke vage problemen... Eerst maar even aarden. Is sowieso wel verstandig bij de wat gevoeligere apparatuur (lees: bijna alles)...

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Aarde is zo te regelen. Maar eigenlijk verklaart dat niet waarom de boel zo'n twee jaar heeft gedraait zonder problemen. Dat vage geluid zit me ook dwars, en zo'n beetje het enige wat geluid maakt is de voeding. De harde schijf telt niet in dit geval omdat die vervangen is en het geluid is gebleven.

Nu ik het herinner, een paar maanden geleden heb ik adsl aangesloten, via een ethernetkaart. Hmm....
Denk dat ik voor de zekerheid toch maar een nieuw voedinkje inbouw, en een speakersnoertje tussen de pc en de cv knoop. En zien of ik de harddisk om kan ruilen. Waar heb ik in gotsnaam die bon gelaten???

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik heb de pc hier staan nu. De voeding maakt een geluid? Gotallemachtig, een cirkelzaag is stiller...

Dames en heren, bedankt voor het meedenken :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Verwijderd schreef op 10 februari 2003 @ 18:21:
En zien of ik de harddisk om kan ruilen. Waar heb ik in gotsnaam die bon gelaten???
Mocht je de bon niet vinden, gewoon opsturen naar de fabrikant, kijk wel eerst even of er garantie opzit.
Als het die nieuwe schijf betreft, heb je met je pinpas betaald > afschrijving zal betaling aantonen.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Bonnetje is boven water, maar toch bedankt voor de tip :)
Pagina: 1