Hoevaak kan toeval op 1 moment komen?

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik post weer een keer hier, dit maal is me iets gebeurd, wat volgens kans-berekeningen, zo klein is, nog kleiner dan de kans om 1 miloen te winnen...

Ik was op mijn werk, en ik hielp een klant, terwijl ik achter de kassa haar producten aan het scannen was.
Ik vertel haar dat het 14,59 is, met aftrek van de flessenbon, dus 14,49...
Ze pint het, en terwijl ze haar pincode intypt, kijk ik hoelang ik nog te gaan heb, voordat het 18:15 is.

Ik stroop mijn mauw op om op mijn horloge te kijken en et is net een paar enkele seconden 14:49.
Ik vertel dit als een lachertje aan de klant, en ze ziet de humor er wel van in "heb ik een prijs gewonnen"
Maar ze vertelde me dat haar man over dit soort dingen (toeval?!) een boek aan het schrijven is, wat nog niet uit is...

Ik heb van de bon een herdruk gemaakt, vanwege bewijs van dit incidentje.
(het kan dus toch!), toeval bestaat

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/elaine.westra/vagebon.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/elaine.westra/detail.gif

3 notes:
- Dit is absoluut GEEN fotosoep
- Ik kan in geen enkele mogenlijkheid de tijd instellen op de kassa.
- Bon druk heb ik in bezit, hij is real as it can gets.

Hebben jullie dit weleens megemaakt, of iets soortgelijks met toeval te maken?

P.S.: Naam van het bedrijf express weggelaten

[ Voor 4% gewijzigd door Zakkenwasser op 08-02-2003 22:24 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

ach dit is gewoon toeval dat het hetzelfde is..

ik denk dat iedereen wel eens zoiets meemaakt

als d'r pincode nou ook nog eens 1449 was :P

• Zakkenwasser
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 22:26:
ach dit is gewoon toeval dat het hetzelfde is..

ik denk dat iedereen wel eens zoiets meemaakt

als d'r pincode nou ook nog eens 1449 was :P
laag ;)?

anyhow, ik heb dit ook erg vaak, als ik op mijn horloge kijk en dan is het 13:37.
komt heel erg vaak voor bij mij,

1,81182 x 8 artikelen = 14,49 afgerond...

ik ben 18-11-82 geboren

[ Voor 10% gewijzigd door Zakkenwasser op 08-02-2003 22:30 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
DaNCe2k schreef op 08 February 2003 @ 22:28:
anyhow, ik heb dit ook erg vaak, als ik op mijn horloge kijk en dan is het 13:37.
komt heel erg vaak voor bij mij,

1,81182 x 8 artikelen = 14,49 afgerond...

ik ben 18-11-82 geboren
Dit soort 'toeval' is vaak te verklaren door de 'confirmation bias'. Iedere keer als je op je horloge kijkt en idd ziet dat het 13:37 is, dan valt het je bewust op. Is het een ander tijdstip, dan zie je het wel, maar het valt je dan niet op. Ik heb hetzelfde met 22:22. Bovendien komt het vaak omdat je onbewust op ongeveer dezelfde tijden naar je horloge kijkt - vooral als je een redelijk strak dagschema hebt.

Bovendien kun je met cijfers heel en heel veel. Kijk maar naar die mensen die in 11 september overal het getal 11 tegenkwamen. Als je maar doorzoekt vind je duizenden voorkomens.

Ik geloof niet in toeval, maar wel dat dit wel toeval is :).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Toeval? Hmm daar geloof ik al een tijdje niet meer in. Dit is een mooi voorbeeld van een 'glitch in the Matrix'. Je had op dat moment ff wat moeten wensen hee ;). Maareh, ff serieus, ik maak zovaak dingen mee die cijfercombo / tijd gerelateerd zijn. Idd zelfde codes, of zelfde situatie, of zelfde reactie...

Op sommige momenten in m'n leven, heb ik dingen meegemaakt waardoor ik dus niet meer in toeval geloof. Iets dat gebeurt waarvan je zou denken 'hee, toeval?' dan denk ik juist 'dit zat in de planning'.

Daarom geloof ik ook in het tegenovergestelde van toeval, namelijk voorbestemming. Oftewel, als iets gebeurt, dan had het zo moeten zijn. Als zodanig heeft dat niks met geloof o.i.d te maken bij mij (ben zelfs beetje atheist ;) ) , maar dus meer met dingen die mij eerder in m'n leven zijn gebeurd.

Hoe beter je er op let, hoe meer 'connections' je zal vinden in het dagelijkse leven, tot het punt waarop je denkt van 'dit kan geen toeval (meer) zijn. En dan weet je het dus ook, net als ik. Ik ben namelijk gek op details, dus bij mij is het snel gebeurd, dat ik niet meer in toeval ben gaan geloven.

Over jouw situatie, dat bonnetje + tijd. Even naar de connection > prijs+tijd. Dit zal vast een teken zijn geweest, want er zijn zoveel factoren die ermee te maken hebben, en toch komen die 2 dingen, bon+tijd overeen. Let eens op de komende tijd, hoe vaak dat 1449 of 14.49 voor gaat komen. Ik ben benieuwd :).

LinkedIn
Instagram

• Christiaan
ReemF schreef op 08 February 2003 @ 22:34:
Daarom geloof ik ook in het tegenovergestelde van toeval, namelijk voorbestemming. Oftewel, als iets gebeurt, dan had het zo moeten zijn. Als zodanig heeft dat niks met geloof o.i.d te maken bij mij (ben zelfs beetje atheist ;) ) , maar dus meer met dingen die mij eerder in m'n leven zijn gebeurd.
Ik denk eerlijk gezegd dat je dan wel degelijk gelovig bent. Als atheist doe je geen uitspraken over metafyische zaken, en dat doe je hier wel. Je gelooft misschien niet in God, maar dan in een soort lotsbestemming. Wie bepaalt die? Volgens jouw redenering niet de persoon zelf. Dus je gelooft in een hogere macht.

• Remy

Remy

ChristiaanVerwijs schreef op 08 February 2003 @ 22:36:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je dan wel degelijk gelovig bent. Als atheist doe je geen uitspraken over metafyische zaken, en dat doe je hier wel. Je gelooft misschien niet in God, maar dan in een soort lotsbestemming. Wie bepaalt die? Volgens jouw redenering niet de persoon zelf. Dus je gelooft in een hogere macht.
Yep, precies wat je zegt. Niet gelovig in de zin van religie, maar hogere machten, daar kan ik me dus wel in vinden. Overigens nog ff over dat 1449 >

1+4+4 = 9

Zou dat wat zijn?

LinkedIn
Instagram

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het probleem van dit soort discussies is een beetje dat iedereen iets anders bedoelt met 'toeval', en waarschijnlijk zelfs voor zichzelf totaal niet helder heeft wat hij bedoelt. Om dit te illustreren zal ik een paar definities van 'toeval' geven die allemaal compleet anders zijn.

Definitie 1
"Een gebeurtenis is toevallig als er geen reden is voor deze gebeurtenis."

Het ontkennen van toeval komt hierbij overeen met het aannemen van Leibniz' Principe van Voldoende Reden: voor alles wat gebeurt geldt dat er een reden is dat juist dat en niet iets anders gebeurt. Dit is een uiterst problematisch principe, zeker in de moderne natuurkunde. Het impliceert bijvoorbeeld dat er een reden moet zijn dat een radioactief atoom op een bepaald moment vervalt en niet op een ander moment; hiertoe moet men dan een Verbogen Variabelen Theorie van de quantummechanica aan gaan hangen, etcetera - het lijkt me dat dit veel verder voert dan iemand in deze topic wil gaan.

Definitie 2
"Toeval houdt in dat er gebeurtenissen zijn die het leven van mensen sterk beinvloeden zonder dat de redenen dat deze gebeurtenissen plaats vonden iets te maken hadden met deze sterke beinvloeding."

Dat is het soort toeval dat mensen ontkennen wanneer ze zeggen dat het 'geen toeval' is dat ze besloten naar een feetsje te gaan waar ze hun geliefde leerden kennen, of zo. Een soort geloof in ordenende principes in het leven van een mens; over het algemeen, maar niet noodzakelijk, religieus.

Definitie 3
"De ontkenning van toeval is precies dit: er vinden geen significante gebeurtenissen plaats waarin twee ongecorreleerde grootheden dezelfde waarde aannemen, zonder dat er een diepere oorzaak is dat deze gebeurtenis plaats vond."

Dat lijkt het soort toeval waarover de topicstarter spreekt. Het lijkt me uiterst lastig om dat hard te maken, maar goed.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer definities te geven, en in plaats van de strakke 'er zijn geen' of 'voor alle' redenaties die ik hier gaf kan men over significante afwijkingen van verwachtingswaarden gaan spreken; al wordt het dan heel tricky om niet in cirkelredeneringen terecht te komen.

Maar een analyse van het begrip 'toeval' is noodzakelijk om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen in deze topic.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Definitie 4
"Het ontkennen van toeval is precies het affirmeren van dit: alle opvallende gebeurtenissen in het leven van een mens hebben een betekenis en zijn veroorzaakt door een entiteit die met de mens wil communiceren."

Lijkt me een beetje een domme entiteit, hij kan beter gewoon opschrijven wat hij wil zeggen, maar goed. :D

Definitie 5
"Het ontkennen van toeval is precies het affirmeren van dit: alle opvallende gebeurtenissen in het leven van een mens kunnen onder een geschikte interpretatie een zinvolle betekenis krijgen."

Dat is mijn favoriete definitie van toeval, en de enige tot nu toe waarin ik het bestaan van toeval inderdaad zou willen ontkennen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Daemon op 08-02-2003 23:09 ]

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Zakkenwasser
  • Niet online
Lord Daemon schreef op 08 februari 2003 @ 23:08:
Definitie 4
"Het ontkennen van toeval is precies het affirmeren van dit: alle opvallende gebeurtenissen in het leven van een mens hebben een betekenis en zijn veroorzaakt door een entiteit die met de mens wil communiceren."

Lijkt me een beetje een domme entiteit, hij kan beter gewoon opschrijven wat hij wil zeggen, maar goed. :D

Definitie 5
"Het ontkennen van toeval is precies het affirmeren van dit: alle opvallende gebeurtenissen in het leven van een mens kunnen onder een geschikte interpretatie een zinvolle betekenis krijgen."

Dat is mijn favoriete definitie van toeval, en de enige tot nu toe waarin ik het bestaan van toeval inderdaad zou willen ontkennen. :)
mooi gezegd Definitie 4 komt sterkt tot wat ik heb mee gemaakt, en idd.
1+4+4=9 zoals hierboven is verteld.

das echt toevallig zeg. :) maar than again, als het bedrag 14,48 en de tijd 14,48 zou zijn.

zou het niet kloppen, 1+4+4=8??

1,81182*8 = 14,49.... geen 8

er zit toch wel iets erg toevalligs in, en het zijn nu al 4 toevallen in 1 bon :/

- 18-11-82 geboortedatum
- tijd/bedrag, zelfde
- sommetje
- Klant van bon had er een boek over geschreven (man dan)

[ Voor 7% gewijzigd door Zakkenwasser op 09-02-2003 00:34 ]

Verwijderd

Alles komt altijd in drievoud, een van die vier is dus fout (denk ik)

Verwijderd

Tja, laten we eerlijk zijn. De topicstarter zit aan de kassa.

Ik weet niet hoe lang hij het al doet; maar een tijdstip afgerond op minuten, staat voor 60 seconden vast. Als je maar lang genoeg achter die kassa zit, komt zoiets voor. Dat kan. Het zou pas duidzelingwekkend toevallig zijn als het elke dag op hetzelfde tijdstip gebeurt. Dán mag je gaan nadenken.

Verwijderd

Inderdaad wel toevallig dat op het moment dat dit topic werd gepost, ChristiaanVerwijs naar de klok keek.....

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zo lust ik er nog wel een paar: 1+4+4=9, en 1+4+4+9=18 en 1+8 is ook al 9! En 1*4*4*9=144, en 1+4+4 is alwéér 9! Guess what: mijn huisnummer is 9! En als je de cijfers van mijn geboortedag optelt is dat OOK al 9!
edit:
De kans dat ddmmjj óf ddmmjjjj gesommeerd 9 oplevert is overigens rond de 22%.

Tijd pinbetaling: 14:50:06, en 1+4+5+6 = 16, 1+6=7 en het gebeurt op de 7e februari! Wauw! Is het al iemand opgevallen dat gisteravond de film Seven werd uitgezonden? En het was gisteren de achtste - en 8 is het gemiddelde van 7 en 9!

Serieus, hoe groot zou de kans zijn dat dit niet gebeurt? Er vinden per jaar meer dan een miljard pinbetalingen plaats. Stel dat 1 op de 10 naar een tijdstip omgerekend kan worden (100 miljoen, dit lijkt me een voorzichtige schatting), en weet dat er 1440 minuten in een dag zitten. Dan is de kans per bon dus 1:1440 en het geschatte aantal "kloppende" bonnen, op jaarbasis, dus tegen de 70.000. De kans dat het nooit zou voorkomen is dacht ik (1439/1440)^(10000000), en dat is 1,53*10-30170. Zegt u maar gewoon nul. Als er trouwens 1 op de 100 bonnen kan worden omgerekend, dan heb je nog steeds meer dan 3000 nullen achter de komma nodig :D

1 op de 250 Nederlanders zit op GoT, dus per jaar krijgen 280 GoT'ers zo'n bon in handen. De kans dat dat aantal lager ligt (GoT'ers met een eigen huishouden zijn in de minderheid) streep ik weg tegen de kans dat het hoger uitvalt (GoT'ers hebben nog wel eens een baantje achter de kassa, zie de TS). Met alle onnauwkeurigheden hierboven mag je denk ik zeggen dat er elke dag wel een GoT'er is die zo'n bon in handen krijgt.
DaNCe2k schreef op 08 februari 2003 @ 22:22:
Ik post weer een keer hier, dit maal is me iets gebeurd, wat volgens kans-berekeningen, zo klein is, nog kleiner dan de kans om 1 miloen te winnen...
<kuch>bullshit</kuch> >:)

De vraag is: hoe groot is de kans dat zo'n bon in handen komt van een GoT'er die geen statistiek heeft gehad en/of daar niets van begrepen heeft; en er vervolgens een topic over opent? Hier zijn overigens alternatieven mogelijk, het kan ook zijn dat er iemand HK-ontwenningsverschijnselen heeft en/of de faq niet gelezen en/of begrepen heeft. Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen, en speel de bal derhalve door ;)

Bij nadere bestudering zal overigens blijken dat het exacte aantal speciale bonnen gelijk is aan het aantal geregistreerde tweakers :P

[ Voor 23% gewijzigd door Rataplan op 09-02-2003 10:27 . Reden: confirmation bias rulez :) ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 07:06:
Inderdaad wel toevallig dat op het moment dat dit topic werd gepost, ChristiaanVerwijs naar de klok keek.....
:D Makes you think.....doesn't it?

Feit is dat ik rond die tijd meestal mijn kamer oploop en inlog op GoT. Dus zo vreemd is het eigenlijk niet denk ik. Maar toch wel grappig inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door Christiaan op 09-02-2003 09:53 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Definitie 6
Toeval: een storing van de hersenfunctie, gekarakteriseerd door paroxysmale stereotype gedragsveranderingen.

Toevallig iemand een toeval gehad op 14:49? >:)

[ Voor 7% gewijzigd door blobber op 09-02-2003 11:24 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Zakkenwasser
  • Niet online
ja, het valt me idd ook op dat mijn post op 22:22 is gemaakt, zonder dat ik er aan dacht .:/

ChristiaanVerwijs Postte daarna op 22:33

Verwijderd

ik heb ook eens iets gehad wat SUPERTOEVALLIG is.

Samen met een maat werk ik op een computer achtige helpdesk. We lezen de krant, het is rustig, en er staat een bericht in de krant over dat de oudste nederlander 114 (oid) is geworden.

We krijgen een gesprek over hoe oud een mens kan worden. zo van: 125? zou het mogelijk zijn? van het 1 kwam het ander, en we kregen het over de bijbel. Abraham etc. Die waren (volgens de bijbel) honderden jaren oud. Mijn maat zegt: wie was ook alweer de oudste persoon in de bijbel? iets van 900 nog wat? We konden er allebei niet opkomen.

Op dat moment krijg ik een gesprek binnen, ik neem op, klant legt het probleem uit en zegt op een gegeven moment: "Ja, hij zegt dat ik moet wachten, maar ik wacht de hele tijd al, ik kan wel wachten tot ik zo oud ben als METUZALEM, maar dan doettie nog niks"

ik kon niets meer uitbrengen. Ik heb duizenden gesprekken gedaan, die naam is volgens mij nog nooit gevallen. Ook word deze uitdrukking niet zoveel meer gebruikt. Meestal door oudere/gelovige mensen.

ik werd gek.

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 00:54:
ik heb ook eens iets gehad wat SUPERTOEVALLIG is.

Een aanloopje... "Ja, hij zegt dat ik moet wachten, maar ik wacht de hele tijd al, ik kan wel wachten tot ik zo oud ben als METUZALEM, maar dan doettie nog niks"

ik kon niets meer uitbrengen. Ik heb duizenden gesprekken gedaan, die naam is volgens mij nog nooit gevallen. Ook word deze uitdrukking niet zoveel meer gebruikt. Meestal door oudere/gelovige mensen.

ik werd gek.
Kewl hè? ;) . Dat soort dingen heb ik dus bijna elke week :P . Ik verbaas me over bijna nix meer, behalve als het een foute flash-forward is.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Sja, gewoon gebruik van maken...
Als je met elke toevallig dingetje loopt te schreeuwen dat het zo toevallig is, dan is het meer een ego-trip dan dat het echt een beetje functioneel is.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het menselijk brein zoekt gewoon naar toevalligeheden hoor?!
Je kan alle getalen op alle wiskundige manieren bij elkaar optellen, aftrekken etc. etc. en dan kom je wel op een getal uit wat op toeval wijst.
Zo is het ook met veel voorspellingen van Nostradamus.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Het zit in de aard van een mens om achter elk gebeuren en reden te zoeken. Of deze reden er is laat ik in het midden; wel is het zo dat als mensen de reden niet vinden ze de reden maken o.a. door middel van toeval.

Edit: Toevallig he, ik post dit op dinsdag 11 februari om 11:11 en guess what: Dinsdag is de tweede dag van de week en februari de tweede dag van de maand. Zou er dan toch een complot achter zitten? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Ivo op 11-02-2003 11:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 03:55:
Tja, laten we eerlijk zijn. De topicstarter zit aan de kassa.

Ik weet niet hoe lang hij het al doet; maar een tijdstip afgerond op minuten, staat voor 60 seconden vast. Als je maar lang genoeg achter die kassa zit, komt zoiets voor. Dat kan. Het zou pas duidzelingwekkend toevallig zijn als het elke dag op hetzelfde tijdstip gebeurt. Dán mag je gaan nadenken.
Misschien wel, maar de enige mogelijkheid dat hij dat zelf had kunnen berekenen is wanneer hij sneller is dan die kassa, en wij zijn van de generatie die niet meer kan hoofdrekenen dus dat is uitgesloten.

Verwijderd

He 22:22 is ook mijn favo tijd!

Topicstarter, ik vind het trouwens nog al knap meevallen met dat toeval van je.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 11:14:
He 22:22 is ook mijn favo tijd!

Topicstarter, ik vind het trouwens nog al knap meevallen met dat toeval van je.
En waarom dan? Dit is een beetje een niet-onderbouwde post natuurlijk.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 11:14:
[...]

Misschien wel, maar de enige mogelijkheid dat hij dat zelf had kunnen berekenen is wanneer hij sneller is dan die kassa, en wij zijn van de generatie die niet meer kan hoofdrekenen dus dat is uitgesloten.
Wat bedoel je hiermee te zeggen? Wat valt er te berekenen om het toeval tussen prijs, tijd en bezigheden van de echtgenoot van de klant waar te nemen. Een verband tussen drie dingen die voor je worden neergelegd valt redelijk snel op hoor.

Verwijderd

Wat ik bedoelde te zeggen is dat, laten we zeggen 40% van de klanten in bedragen koopt, die ook als tijd te interpreteren zijn.

Bovendien vind ik het net zo bijzonder als iemand om 14:16 iets van 18,22 koopt, als jouw voorbeeldje.

Ma.w de kans is heel groot

Als iedereen alles nou eens rationeel benaderde...

Verwijderd

Het komt veel vaker voor dat het bedrag en de tijd niet hetzelfde getal zijn, maar dan valt het ons niet op. Is dat dan ook toeval, of juist niet? En wat is de significantie van zoiets, als het geen toeval zou zijn.
Oftewel: "wat moet je er mee"?

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ook toeval open ik een brief van justiteel incasso ja hoor een bon van 28 pleuro open ik een brief van de kpn krijg ik 28 euro van ze terug :)
toeval toch :)

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• Remy

Remy

stamp666 schreef op 11 februari 2003 @ 16:14:
Ook toeval open ik een brief van justiteel incasso ja hoor een bon van 28 pleuro open ik een brief van de kpn krijg ik 28 euro van ze terug :)
toeval toch :)
dat dàcht je ;). Is gewoon afgesproken werk! Complotgebeuren jaja! >:) Ik wist wel dat KPN 'banden' had met justitie :P Check de data in de aanhef eens voor de lol?

LinkedIn
Instagram

• Christiaan
Als dit nergens anders meer heen gaat dan opsommigen van pure toevalligheden, gaat dit topic ook toevallig dicht. Sorry, maar daar is W&L echt niet voor bedoeld. Als je graag iets wilt zien, dan zul je het ook zien ook. Per dag kom je aanraking met honderden cijfers, dus het echt is echt niet raar dat wel eens soortgelijke cijfers bij zitten. Niets bijzonders - alleen getuigd het van een erg wishful thinking als het universum je op die manier iets aan je verstand moet zien te brengen. Het universum kent wel betere wegen denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door Christiaan op 11-02-2003 16:36 ]

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02-2025
haha ik had zoiets laatst toen ik met iemand op de fiets vroeg hoe laat het was; Het was 1337 uur :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 February 2003 @ 00:54:
Op dat moment krijg ik een gesprek binnen, ik neem op, klant legt het probleem uit en zegt op een gegeven moment: "Ja, hij zegt dat ik moet wachten, maar ik wacht de hele tijd al, ik kan wel wachten tot ik zo oud ben als METUZALEM, maar dan doettie nog niks"
Misschien had hij een stuk van jullie tekst opgevangen (al was het alleen de woorden "bijbel" en "oud" dan was het al genoeg) en dacht daardoor aan Metuzalem.

Probeer maar eens te bedenken hoe groot de kans is dat er bijna nooit iets toevalligs gebeurd. Als mensen de reeks 1234354 gooien met één dobbelsteen vinden ze het niet raar, maar als ze 6666666 gooien dan worden ze gek, terwijl de kans even groot is.

Verwijderd

Hmm, ik ging net op de bank zitten voor de buis... toen stond de klok op 22:22 (geen geintje)... hij staat 5 minuten voor, hoe vreemd is dat dan?

hehe, wat ook raar is, dat mijn pc klok zo'n 4 minuten achter loopt... heb ik bijna op 22:22 gepost.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 22:23 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"Zo oud als Methusalem" is een veelvoorkomende uitspraak onder Katholieken. In Frankrijk wordt geregeld over oude dingen gezegd "ça date de Méthusalem", oftewel, "dat is uit de tijd van Methusalem".

En verder zijn dit soort toevalligheden over het algemeen gewoon precies dàt: toevalligheden. Als je het uitrekent, is het namelijk vrijwel onmogelijk dat zulke toevalligheden NIET voorkomen. En aangezien dat soort toevalligheden statistisch gezien dus wel voor MOETEN komen, zullen er dus ook <<forcement>> mensen zijn die aan dat soort toevalligheden onterworpen zijn, en, <<forcement>> zijn daarbij ook Tweakers.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Hmm, over toeval:

Gisteren een spel geinstalleerd om met een vriend over internet te spelen. Hij dus ook installeren. Het was een gekraakt spelletje, dus uit de lijst met serials moest je er 1 kiezen.

Bleek dat we, onafhankelijk van elkaar, precies dezelfde hadden gekozen! :D
Uit een lijst van 100 serials (meer zelfs). Da's toeval denk je dan.

Totdat bleek dat we allebei serials op dezelfde manier kiezen. Het was dus geen toeval.
Het was wel toeval dat we allebei de zelfde manieren hadden, maar ook dat is te verklaren vanuit ervaring/achtergrond/elkaar kennen.

Dus in ECHTE toeval geloof ik niet. Wel samenlopen van omstandigheden (zoals dit voorbeeld).

SORRY HOOR MORGOTH

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 15:41 ]

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Mensen, nogmaals de oproep: Geen opsomming van dingen die je zelf heb meegemaakt die toevallig waren. Daar is W&L niet voor bedoelt.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 19:28

Dido

heforshe

DaNCe2k schreef op 08 February 2003 @ 22:22:

Ik betwijfel of die kans zo onnoemelijk klein is :)

Eens kijken...

Winkel is open van 8-8, oftwel 0800 to 1959.
12x60 = 720 mogelijke tijden, die allen bedragen kunnen vertegenwoordigen.

Het overgrote merendel van de bedrgen zal liggen tussen de 0 en 100 euro, we hebben dus 10000 mogelijk bedragen.

Wat is de kans dat een bedrag gelijk is aan de tijd van afrekenen?

Voor een willekeurig tijdstip is de kans 1/10000 dat het bedrag klopt.

Stel dat er gemiddeld 1 persoon per twee minuten afrekend, dan wordt er per kassa 360 keer per dag afgerekend.

De kans dat er nooit een datum/bedrag overeenkomst is is 9999/10000^360=0,965.

Hebben we tien kassa's dan wordt die kans 0,698. maw, bij tien kassa's is de kans dat er ten minste 1 keer een datum/bedrag match is dagelijks 30 procent! 1 keer in de drie dagen, dus twee maal per week verwacht je dat of jij of 1 van je collega's zo'n bon heeft. Ik neem niet aan dat er twee maal per week een miljoen gewonnen wordt bij een AH-filiaal?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 12:28:
Totdat bleek dat we allebei serials op dezelfde manier kiezen. Het was dus geen toeval.
Het was wel toeval dat we allebei de zelfde manieren hadden, maar ook dat is te verklaren vanuit ervaring/achtergrond/elkaar kennen.
Iets dergelijks komt denk ik ook in heel veel situaties voor en zorg er voor dat er veel "toevallige" dingen gebeuren.

• Zakkenwasser
  • Niet online
Dido schreef op 12 February 2003 @ 14:23:

[...]

Ik betwijfel of die kans zo onnoemelijk klein is :)

Eens kijken...

Winkel is open van 8-8, oftwel 0800 to 1959.
12x60 = 720 mogelijke tijden, die allen bedragen kunnen vertegenwoordigen.

Het overgrote merendel van de bedrgen zal liggen tussen de 0 en 100 euro, we hebben dus 10000 mogelijk bedragen.

Stel dat er gemiddeld 1 persoon per twee minuten afrekend, dan wordt er per kassa 360 keer per dag afgerekend.

De kans dat er nooit een datum/bedrag overeenkomst is is 9999/10000^360=0,965.

Hebben we tien kassa's dan wordt die kans 0,698. maw, bij tien kassa's is de kans dat er ten minste 1 keer een datum/bedrag match is dagelijks 30 procent! 1 keer in de drie dagen, dus twee maal per week verwacht je dat of jij of 1 van je collega's zo'n bon heeft. Ik neem niet aan dat er twee maal per week een miljoen gewonnen wordt bij een AH-filiaal?
Correctie 5 kassa's, en van 8-6 open, waarna op een doordeweekse dag ongeveer 3 kassa's open zijn, en zaterdags, soms 5, maar dat verschilt weer.
Het is een klein winkeltje hoor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-02-2003 07:15 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 19:28

Dido

heforshe

DaNCe2k schreef op 13 februari 2003 @ 07:14:
Correctie 5 kassa's, en van 8-6 open, waarna op een doordeweekse dag ongeveer 3 kassa's open zijn, en zaterdags, soms 5, maar dat verschilt weer.
Het is een klein winkeltje hoor ;)

Ok, dan passen we de berekening even aan:
Winkel is open van 8-6, oftwel 0800 to 1559.
10x60 = 600 mogelijke tijden, die allen bedragen kunnen vertegenwoordigen.

Stel dat er gemiddeld 1 persoon per twee minuten afrekend, dan wordt er per kassa 300 keer per dag afgerekend.

De kans dat er nooit een datum/bedrag overeenkomst is is 9999/10000^300=0,970.

Hebben we 3 kassa's dan wordt die kans 0,914. maw, bij 3 kassa's is de kans dat er ten minste 1 keer een datum/bedrag match is dagelijks bijna 9 procent!

Per week (3 kassa's, 6 dagen) wordt de kans dat het niet gebeurt 0,583.

Ik neem nog steeds niet aan dat er zo'n twee maal per maand een miljoen gewonnen wordt bij een jouw AH-filiaal?

Wat betekent mijn avatar?

• ALH
  • Laatst online: 13-01 17:22

ALH

Tja toeval is grappig maar meer ook niet vind ik :)

Ben in de zomer weleens 3 dagen naar feestjes geweest, ging telkens naar huis als ik geen zin meer had en al die 3 dagen kwam ik precies om 4:44 thuis :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Brainsnack
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-01 05:24
Ik heb dat dus sinds ongeveer 1996 he,dat wat men toeval noemt.
Op een gegeven moment is het mij op gaan vallen dat de som van de getallen op de klok,op dat moment,telkens 14 is.Dus zoiets als ;

23:45 is dus 2 + 3 + 4 + 5 = 14 en dat elke keer weer.

Dit kan ook weer liggen aan het teveel aan 'vitamine' pilletjes en andere 'natuurlijke' (kuch :P ) middeltjes.

Dacht het aanvankelijk als toeval weg te denken,maar het blijft maar gebeuren.
Misschien een boodschap,ergens vandaan...??
Jaja,na het zien van Cube 2 : Hypercube ben ik zelfs nog meer gaan flippen.

Klaar (8>

[ASUS H97-Pro][Intel i5-4690][16GB Crucial Ballistix Sport][Gigabyte GTX1070][Samsung 860 EVO 1TB][Samsung 840 EVO 250GB][1TB Samsung F1][Corsair Vengeance 650M][Corsair Carbide 200R][HyperX Alloy Origins Core][Logitech G305][LG 38UC99-W]

Pagina: 1