Onder redhat 8.0 gebruik ik voor het inbellen wvdial. Om modem-gebruik ook voor andere personen dan root toe te staan heb ik de faq van wvdial gevolgt. Dit hield onder andere in dat ik r/w permissies op m'n modem poort moest geven. Tot zover alles goed. Ik kon inbellen onder een andere account. Alleen nadat ik een keer heb ingebeld worden de permissies weer op het oorspronkelijke niveau teruggezet (644). Volgens mij gebeurt dit door pppd?
Weet iemand hoe je dit kan voorkomen?
Heb je devfs? Staat er misschien iets over in de documentatie van pppd?
RedHat 8.0 gebruikt bij mijn weten geen devfs.
In de documentatie van pppd (man pppd) kan ik niets vinden. Tenminste niet iets waar het gaat over permissies van de devices. Nou ja dit staat er wel:
Hieruit kun je ook niet opmaken dat de permissies verandert worden.
In de documentatie van pppd (man pppd) kan ik niets vinden. Tenminste niet iets waar het gaat over permissies van de devices. Nou ja dit staat er wel:
Maar dit wordt allemaal door wvdial geregeld. Zodat ik niet zelf dat options- en andere scripts van pppd hoef te schrijven.When opening the device, pppd uses either the invoking users user ID
or the root UID (that is, 0), depending on whether the device name was
specified by the user or the system administrator. If the device name
comes from a privileged source, that is, /etc/ppp/options or an options
file read using the call option, pppd uses full root privileges when
opening the device. Thus, by creating an appropriate file under
/etc/ppp/peers, the system administrator can allow users to establish a
ppp connection via a device which they would not normally have permission
to access. Otherwise pppd uses the invoking user's real UID when opening
the device.
Hieruit kun je ook niet opmaken dat de permissies verandert worden.
subtle kick
en wat extra info. Ik het het nu ook op com2 (/dev/ttyS1) geprobeerd maar met hetzelfde resultaat. Het maakt niet uit of je via een link (/dev/modem) of gewoon direct het device aanspreekt. Hij wijzigt de permissies direct na het starten van pppd:
code:
1
2
3
4
| [~]$ ls -l /dev/ttyS1 crw-rw---- 1 root uucp 4, 65 feb 11 13:59 /dev/ttyS1 [~]$ ls -l /dev/ttyS1 crw-r----- 1 root uucp 4, 65 feb 11 14:01 /dev/ttyS1 |