[proftpd] symbolic links

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
ik draai een ProFTPD Version 1.2.5rc1 server wat heel goed bevalt. Die zelfde zelfde computer is tevens samba file server. Alle (windows) shares staan onder /share en de ftp chroot dir staat op /ftp nu wil ik dus bestanden door middel van een symbolic link in de ftp directory zetten.
Wanneer ik in log op de ftp zie ik de volgende rechten lrwxrwxrwx maar wanneer ik het bestand probeer te downloaden krijg ik een 550 error : [filenaam] no such file or directory (deze fout melding krijg ik ook wanneer ik het orginele file 777 rechten geef)

Hoe kan ik dit oplossen?? Alle bestanden dubbel neerzetten (in de windows share map EN in de ftp map) is geen optie omdat dit teveel ruimte kost.

Of is dit technisch niet mogelijk omdat ik de ftp in een directory chroot en daar dus ook niet uitkomt?

Of zijn hier andere oplossingen voor (behalve ln -s)

nog wat extra info:
ik draai linux debian 3.0 met kernel 2.4.18-bf2.4
en dus een ProFTPD Version 1.2.5rc1 server

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Check je config file of users symlinks mogen volgen...

mount --bind kan ook, maar is een beetje ranzige methode

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
als je chroot kan je natuurlijk niet symlinken buiten de chroot.

mount -o bind zul je wel moeten gebruiken :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• x-force
code:
1
  ShowSymlinks  on

die mount --bind ziet er goed uit maar hoezo is dat ranzig?

--edit--

hoezo die -o optie :?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
-o     Options  are  specified  with a -o flag followed by a comma separated string of options.  Some of these
              options are only useful when they appear in the /etc/fstab file.  The following options  apply  to  any
              file  system  that  is  being  mounted (but not every file system actually honors them - e.g., the sync
              option today has effect only for ext2, ext3 and ufs):

async  All I/O to the file system should be done asynchronously.

atime  Update inode access time for each access. This is the default.

auto   Can be mounted with the -a option.

defaults
                     Use default options: rw, suid, dev, exec, auto, nouser, and async.

dev    Interpret character or block special devices on the file system.

exec   Permit execution of binaries.

enz enz

sorry van de layout :+

maar hier mee kan ik alleen directorys linken en geen bestanden of is dit niet mogelijk?

[ Voor 90% gewijzigd door x-force op 08-02-2003 18:12 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
met mount -o bind (of mount --bind) bind je een directory / filesystem dat al gemount is aan een andere directory, zodoende is die dus ook ik een chrooted jail beschikbaar.

Als jij een directory /home/ftp hebt, en daarin staat een symlink naar /home/windows, en je chroot vervolgens naar /home/ftp, dan is je chroot-root /home/ftp... en daarin bestaat geen /home/windows.
Wat je dan doet is bijvoorbeeld het volgende:
mkdir /home/ftp/windows
mount -o bind /home/windows /home/ftp/windows

Als je dan chroot, dan heb je naast je root (/ = /home/ftp) ook een /windows (/home/ftp/windows)

uiteraard is dit een voorbeeldje, dit zul je zelf aan moeten passen.

Overigens is het "vieze" eraan, dat die 'bind' mount ook in 'df' en 'mount' verschijnt.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• x-force
hardstikke bedankt het werkt perfect !!! _/-\o_

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

deadinspace

The what goes where now?

Iets eenvoudiger is misschien om /share als ftp-chroot te gebruiken (of /ftp als samba-share).

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb het ook met mount --bind opgelost. Elke user komt in zijn chroot'ed homedir terecht en daarin is de 'shared directory' gemount.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1