[Raid5] Array rebuild spontaan.

Pagina: 1
Acties:

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik heb sinds een aantal maanden een hardwarematige Raid5 array met 4*80GB HD's.
Maar ik heb nu al een paar keer gehad [4-5 keer al] dat mijn array "spontaan" ging rebuilden. Ik merk dan dat m'n array erg traag is [10-15 MB/Sec als ik ga benchmarken] en na een reboot geeft mijn kaart "rebuilding array" aan.

Na het rebuilden doet hij het gewoon weer [op normale snelheid] en is er geen data weg/corrupt.
Bij de "Promise Array Management Remote Monitoring Utility" zie ik wel dat het steeds HD1 is die hij rebuild.
Meestal gaat het goed, maar 1 keer ging het fout, na de reboot [tijdens het rebuilden] viel een andere schijf ook even uit [dus 2 vd 4 schijven down]. TOen was ik alle data dus kwijt.

Waar kan dit aan liggen, ik heb zelf 2 therorien:
- HD1 is niet goed.
- Voeding kan het niet aan

Hoe kan ik afzonderlijke HDs in een array testen om te kijken of het aan die ene HD ligt¿ [het liefst zonder de array te verbreken].
Aangezien ik geen data kwijt raak en er niks corrupt is, lijkt het me dat het dan niet aan die HD ligt [ook omdat hij het gewoon nog goed lijkt te doen na een rebuild]

Ik heb geen zwaardere voeding liggen, dus ik kan niet zomaar even een andere voeding erin hangen.
Ik heb wel veel in me PC zitten nl:
-----------
Athlon XP 1900+
GeForce3ti500
4 pci sloten vol [geluid, netwerk, Ata/66 kaart, Raid kaart]
7 HD's [4*80 GB, 1*60 GB, 1*40GB, 1*20GB , allemaal 7200 rpm]
5 apparaten op USB
5*80mm
-----------
Op een chieftec 340 watt voeding.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eavdmeer/voltages.gif
Voltages lijken wel aardig in orde [5V een beetje laag, 12V wel erg hoog :?]

Waar zou het aan kunnen liggen¿
Ik heb maanden geleden Promise al gemailed , maar nooit antwoord gehad van ze :(

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

-=!ME!=- schreef op 08 February 2003 @ 17:49:
Waar kan dit aan liggen, ik heb zelf 2 therorien:
- HD1 is niet goed.
- Voeding kan het niet aan
Mee eens :)
Hoe kan ik afzonderlijke HDs in een array testen om te kijken of het aan die ene HD ligt¿ [het liefst zonder de array te verbreken].
Aangezien ik geen data kwijt raak en er niks corrupt is, lijkt het me dat het dan niet aan die HD ligt [ook omdat hij het gewoon nog goed lijkt te doen na een rebuild]
Je kunt gewoon elke HDD afzonderlijk op de onboard IDE kanalen hangen. Testtooltjes veranderen niks aan de data; dus wanneer je de HDD's terughangt, dan zult de RAID controller de array gewoon terug herkennen :)
Op een chieftec 340 watt voeding.
[afbeelding]
Voltages lijken wel aardig in orde [5V een beetje laag, 12V wel erg hoog :?]
Ik heb wel een paar gevallen gezien waarbij zo'n Chieftec voeding uiteindelijk erg brak bleek te zijn.. Maar ik zou eerst de HDD's checken eer ik de voeding ga verdenken.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
BalusC schreef op 08 February 2003 @ 17:52:
Je kunt gewoon elke HDD afzonderlijk op de onboard IDE kanalen hangen. Testtooltjes veranderen niks aan de data; dus wanneer je de HDD's terughangt, dan zult de RAID controller de array gewoon terug herkennen :)
Wat voor testtool raad je me aan¿
Want na de 1e keer dat het fout ging heb ik met de maxtor testtool [t zijn amxtor hds] de HD getest @ IDE kanaal, maar die gaf aan dat de schijf helemaal goed was.

Nog ff 2 pics van de Array management tool:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eavdmeer/raidprob.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eavdmeer/raidprob2.gif

[ Voor 14% gewijzigd door StarLite op 08-02-2003 17:57 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

-=!ME!=- schreef op 08 February 2003 @ 17:55:
Wat voor testtool raad je me aan¿
Want na de 1e keer dat het fout ging heb ik met de maxtor testtool [t zijn amxtor hds] de HD getest @ IDE kanaal, maar die gaf aan dat de schijf helemaal goed was.
Hmm.. Ik doelde dus op het Maxtor testtooltje Powermax..

Strip anders zoveel mogelijk je systeem dat alleen het essentiële overblijft (mobo, CPU, reepje geheugen, de 4 HDD's en videokaart, dus alle overige HDD's en casefans loskoppelen) en zie toe hoe het zich houdt. If OK, then change{voeding} ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 08-02-2003 18:13 ]

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
BalusC schreef op 08 February 2003 @ 18:12:

[...]
Hmm.. Ik doelde dus op het Maxtor testtooltje Powermax..

Strip anders zoveel mogelijk je systeem dat alleen het essentiële overblijft (mobo, CPU, reepje geheugen, de 4 HDD's en videokaart, dus alle overige HDD's en casefans loskoppelen) en zie toe hoe het zich houdt. If OK, then change{voeding} ;)
Het probleem is dat het zich 1 keer per maand of minder voordoet..
En om nou 3 maand op aleen een paar onderdelen te draaien is ook niks :'(
Tis namelijk me desktop PC , geen server ofzow

[ Voor 6% gewijzigd door StarLite op 08-02-2003 18:24 ]

\o/

Verwijderd

zwaardere voeding inhangen :+

btw... misschien heeft je raid controller een optie voor automatische rebuild, en moet je die uitzetten... zit wel op mijn controller ;)

• Grijns
  • Laatst online: 31-01 14:43
hal die schijf eruit en doe eens een goede check, kijk ook of je in kan stellen hoe lang de raid controller op alle hdd's wacht. Dit loste in mijn geval het probleem op.
Pagina: 1