Ik heb sinds een aantal maanden een hardwarematige Raid5 array met 4*80GB HD's.
Maar ik heb nu al een paar keer gehad [4-5 keer al] dat mijn array "spontaan" ging rebuilden. Ik merk dan dat m'n array erg traag is [10-15 MB/Sec als ik ga benchmarken] en na een reboot geeft mijn kaart "rebuilding array" aan.
Na het rebuilden doet hij het gewoon weer [op normale snelheid] en is er geen data weg/corrupt.
Bij de "Promise Array Management Remote Monitoring Utility" zie ik wel dat het steeds HD1 is die hij rebuild.
Meestal gaat het goed, maar 1 keer ging het fout, na de reboot [tijdens het rebuilden] viel een andere schijf ook even uit [dus 2 vd 4 schijven down]. TOen was ik alle data dus kwijt.
Waar kan dit aan liggen, ik heb zelf 2 therorien:
- HD1 is niet goed.
- Voeding kan het niet aan
Hoe kan ik afzonderlijke HDs in een array testen om te kijken of het aan die ene HD ligt¿ [het liefst zonder de array te verbreken].
Aangezien ik geen data kwijt raak en er niks corrupt is, lijkt het me dat het dan niet aan die HD ligt [ook omdat hij het gewoon nog goed lijkt te doen na een rebuild]
Ik heb geen zwaardere voeding liggen, dus ik kan niet zomaar even een andere voeding erin hangen.
Ik heb wel veel in me PC zitten nl:
-----------
Athlon XP 1900+
GeForce3ti500
4 pci sloten vol [geluid, netwerk, Ata/66 kaart, Raid kaart]
7 HD's [4*80 GB, 1*60 GB, 1*40GB, 1*20GB , allemaal 7200 rpm]
5 apparaten op USB
5*80mm
-----------
Op een chieftec 340 watt voeding.

Voltages lijken wel aardig in orde [5V een beetje laag, 12V wel erg hoog :?]
Waar zou het aan kunnen liggen¿
Ik heb maanden geleden Promise al gemailed , maar nooit antwoord gehad van ze
Maar ik heb nu al een paar keer gehad [4-5 keer al] dat mijn array "spontaan" ging rebuilden. Ik merk dan dat m'n array erg traag is [10-15 MB/Sec als ik ga benchmarken] en na een reboot geeft mijn kaart "rebuilding array" aan.
Na het rebuilden doet hij het gewoon weer [op normale snelheid] en is er geen data weg/corrupt.
Bij de "Promise Array Management Remote Monitoring Utility" zie ik wel dat het steeds HD1 is die hij rebuild.
Meestal gaat het goed, maar 1 keer ging het fout, na de reboot [tijdens het rebuilden] viel een andere schijf ook even uit [dus 2 vd 4 schijven down]. TOen was ik alle data dus kwijt.
Waar kan dit aan liggen, ik heb zelf 2 therorien:
- HD1 is niet goed.
- Voeding kan het niet aan
Hoe kan ik afzonderlijke HDs in een array testen om te kijken of het aan die ene HD ligt¿ [het liefst zonder de array te verbreken].
Aangezien ik geen data kwijt raak en er niks corrupt is, lijkt het me dat het dan niet aan die HD ligt [ook omdat hij het gewoon nog goed lijkt te doen na een rebuild]
Ik heb geen zwaardere voeding liggen, dus ik kan niet zomaar even een andere voeding erin hangen.
Ik heb wel veel in me PC zitten nl:
-----------
Athlon XP 1900+
GeForce3ti500
4 pci sloten vol [geluid, netwerk, Ata/66 kaart, Raid kaart]
7 HD's [4*80 GB, 1*60 GB, 1*40GB, 1*20GB , allemaal 7200 rpm]
5 apparaten op USB
5*80mm
-----------
Op een chieftec 340 watt voeding.

Voltages lijken wel aardig in orde [5V een beetje laag, 12V wel erg hoog :?]
Waar zou het aan kunnen liggen¿
Ik heb maanden geleden Promise al gemailed , maar nooit antwoord gehad van ze
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/