Toon posts:

[Linux] Wireless LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan van binnenkort ( deze maand nog ) een Wireless LAN hier in huis te installeren. Nu moet dit natuurlijk 100% compatibel zijn met Linux en nog liefst ook met FreeBSD :)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar D-link aangezien deze normaal gezien moeten werken onder Linux, maar is dit ook het geval voor de 22 Mbps ( DWL+-variant ). Over deze laatste is nog niet veel te vinden dus ik zou graag op zeker spelen.

Graag ervaringen :)

Ondervindingen met andere merken zijn natuurlijk ook welkom :P

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26

Tys

iig geval geen 3Com producten, hebben VOLLEDIG GEEN ondersteuning hiermee :(

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Nou ik heb wel een 3com en ik zit toch lekker in redhat dit berichtje te typen door de lucht hoor :)

De nieuwe atmel drivers (http://atmelwlandriver.sourceforge.net/) ondersteunen ook de nieuwe 3com X-jack kaartjes dus dat werkt absoluut wel!

Verwijderd

Topicstarter
gilles schreef op 08 February 2003 @ 18:48:
Nou ik heb wel een 3com en ik zit toch lekker in redhat dit berichtje te typen door de lucht hoor :)

De nieuwe atmel drivers (http://atmelwlandriver.sourceforge.net/) ondersteunen ook de nieuwe 3com X-jack kaartjes dus dat werkt absoluut wel!
3com is mij iets te duur voor wat het maar is. Prima merk, ik gebruik al 3com gerief maar het is zijn meerprijs toch niet echt waard mijns inziens :)

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Ik heb een wireless pcmcia kaartje in m'n laptop van Edimax.
Die gebruikt die atmel driver ook, alleen is edimax veel goedkoper dan die 3com
natuurlijk.
Kwa kwaliteit zijn wel aardig, heb iig nog geen mankementen opgemerkt.

Ik heb er ook een leuk grafisch tooltje voor waarmee je info kunt uitlezen en het ding
kan configgen etc.

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Bij mij moeder gebruiken we usb-gevalletjes van (dacht ik) actiontek. Hoewel deze niet standaard bij het instaleren van linux ondersteunt worden, worden ze het wel als je later de drivers instaleert en een scriptje draait. Volgens mij is de support van pci/pcmcia kaarten wel beter tegenover die usb gevalletjes...

Verwijderd

Topicstarter
|orion schreef op 08 februari 2003 @ 19:53:
Bij mij moeder gebruiken we usb-gevalletjes van (dacht ik) actiontek. Hoewel deze niet standaard bij het instaleren van linux ondersteunt worden, worden ze het wel als je later de drivers instaleert en een scriptje draait. Volgens mij is de support van pci/pcmcia kaarten wel beter tegenover die usb gevalletjes...
Ja, dat laatste is een feit.
Het is algemeen geweten dat USB en De Pinguin niet de beeste maatjes zijn ;)

• |orion
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:55:
[...]

Ja, dat laatste is een feit.
Het is algemeen geweten dat USB en De Pinguin niet de beeste maatjes zijn ;)
Ach, slechte maatjes mischien, maar met een uurtje klooien heb ik m'n usb muis (meestal :P) wel werkend, en dat wlan apparaatje werkte ook in (<fluistert> slechts) 3 uur...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
offtopic:
Een uur klooien om een USB muis aan de praat te krijgen? Red Hat 8 detecteert dat helemaal automatisch (pas geprobeerd), en in Gentoo kostte het me ook niet meer moeite dan RTFM; in de kernel even de goede opties aanzetten, precies volgens het handboekje en klaar.

Zelf heb ik nog geen ervaring met WLAN-kaaartjes onder Linux. Als mensen nog tips hebben over kaarten die heel goed, totaal niet of een beetje matig (bv. alleen met binary drivers ofzo) draaien, laat 't dan weten!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik gebruik zelf vrij veel de Cisco 430 serie (PCMCIA) en Lucent Orinoco kaartjes (PCMCIA).

De Cisco's werken prima (zelfs met 2.2 kernels), alleen lijken ze na weken continue gebruik er soms mee op te houden... Kaartje ejecten en weer erin, en dan werkt het weer.

De Orinoco's heb ik al even niet gebruikt, maar de laatste keer dat ik die gebruikte wilden die niet goed werken in ad-hoc mode... Ze sprongen maar van 1 naar 2 naar 11 mbit, waardoor je er gemiddeld maar iets van 50 KB/sec over haalde.... Ze zijn nu geflasht met nieuwe firmware, maar ik moet ze nog uitproberen.

Merk wel op dat deze kaartjes 802.11b zijn, dus 11 MBit met base-station en 4 MBit in ad-hoc mode.
Dit alles gewoon met de drivers bij een vanilla 2.4 kernel btw.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Kaarten met n Intersil Prism chip werken uitstekend in linux.
Voor de D-Link DWL-520+ is enkel n binary driver te vinden die door Texas Instruments weer van het net afgehaald is (deze kaart gebruikt n TI chipset). Met flink wat knoeien schijnt ie werkend te krijgen te zijn. Zelf hoop ik dat TI alsnog n goede binary, of nog liever, open-source driver uitbrengt voor deze erg mooie kaarten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op 08 februari 2003 @ 23:01:
Voor de D-Link DWL-520+ is enkel n binary driver te vinden die door Texas Instruments weer van het net afgehaald is (deze kaart gebruikt n TI chipset). Met flink wat knoeien schijnt ie werkend te krijgen te zijn. Zelf hoop ik dat TI alsnog n goede binary, of nog liever, open-source driver uitbrengt voor deze erg mooie kaarten.
Hmmm, dan toch maar afstappen van mijn D-link idee?
Ik zou toch graag hebben dat ik zonder al teveel geklooi met binary's de kaartjes werkend krijg :)

edit:

Ik heb op het Gentoo forum zitten rondsnuffelen en daar wordt melding gemaakt over een succesvolle manier met binary voor die nieuwste D-link serie. De "oude" versie ( 11 Mbps ) is wel perfect ondersteund maar die is momenteel amper nog te krijgen :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 12:17 . Reden: update ]

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
3com is mij iets te duur voor wat het maar is. Prima merk, ik gebruik al 3com gerief maar het is zijn meerprijs toch niet echt waard mijns inziens
Voor betrouwbaarheid ga ik toch liever voor een ervaren netwerkapparatuur-bouwer als voor een nieuwkomer hoor. Daar komt bij dat die 3com de enige is waar je de antenne in kan schuiven zodat er geen uitsteeksels aan je laptop zitten (en je het kaartaje er dus altijd in kan laten zitten) + Dat ze een goeie ontvangst hebben.

Dit is hem dus:
Afbeeldingslocatie: http://64.95.118.51/images/opti/73/b7/581770-elec_lg-resized200.jpg

En dat zwarte uitsteeksel is dus uitklapbaar :)

Just my 2 cents.

edit:
Image toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door Gilles op 09-02-2003 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
gilles schreef op 09 February 2003 @ 16:28:
[...]

Voor betrouwbaarheid ga ik toch liever voor een ervaren netwerkapparatuur-bouwer als voor een nieuwkomer hoor. Daar komt bij dat die 3com de enige is waar je de antenne in kan schuiven zodat er geen uitsteeksels aan je laptop zitten (en je het kaartaje er dus altijd in kan laten zitten) + Dat ze een goeie ontvangst hebben.

Dit is hem dus:
[afbeelding]

En dat zwarte uitsteeksel is dus uitklapbaar :)

Just my 2 cents.

edit:
Image toegevoegd
Jah, maar wat met de prijs en wat met Linux?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FatalError schreef op 08 February 2003 @ 23:01:
* alt-92 heeft een Belkin F5D6020 PCMCIA wlan kaart die met dezelfde chipset werkt.
Ad-hoc met een USB adapter aan de andere kant, werkt idd prima.
overigens met orinoco_cs module ....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Er zijn bedrijven die veel beter zijn in wireless apparatuur dan 3Com :)
Denk aan Cisco, Avaya/Orinoco/Lucent (zelfde) en Breezecom.
Die orinoco_cs module is voor kaarten met intersil chip, of bedoelde je dat ook?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

/me gebruikt wvlan_cs driver voor intersil prism ding? Avaya Silver wireless...zal vanavond achter m'n laptop wel ff stukje dmesg kopieren...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:49:
/me gebruikt wvlan_cs driver voor intersil prism ding? Avaya Silver wireless...zal vanavond achter m'n laptop wel ff stukje dmesg kopieren...
Avaya, dat verkopen ze hier in de pc winkel.
Is de reikwijdte daarvan voldoende ( in de winkel beweren ze van wel ).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FatalError schreef op 09 February 2003 @ 17:41:
Er zijn bedrijven die veel beter zijn in wireless apparatuur dan 3Com :)
Denk aan Cisco, Avaya/Orinoco/Lucent (zelfde) en Breezecom.
Die orinoco_cs module is voor kaarten met intersil chip, of bedoelde je dat ook?
Bij de mijne iig wel, er zijn verschillende revisies namelijk.
de standaard detectie zegt net als Felix aangeeft wvlan_cs , maar mijn kaart werkte pas met de orinoco_cs.
dmesg
[knip]
hermes.c: 5 Apr 2002 David Gibson <hermes-AT-gibson.dropbear.id.au>
orinoco.c 0.11b (David Gibson <hermes-AT-gibson.dropbear.id.au>and others)
orinoco_cs.c 0.11b (David Gibson <hermes-AT-gibson.dropbear.id.au> and others)
eth1: Station identity 001f:0003:0000:0008
eth1: Looks like an Intersil firmware version 0.08
eth1: Ad-hoc demo mode supported
eth1: IEEE standard IBSS ad-hoc mode supported
eth1: WEP supported, 104-bit key
eth1: MAC address 00:30:BD:61:FF:mooinietdus
eth1: Station name "Prism I"
eth1: ready
eth1: index 0x01: Vcc 5.0, irq 9, io 0x0100-0x013f

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 09-02-2003 21:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Linux Kernel Card Services 3.1.22
  options:  [pci] [cardbus] [pm]
PCI: Found IRQ 10 for device 01:02.0
PCI: Sharing IRQ 10 with 00:02.0
PCI: Sharing IRQ 10 with 01:06.0
PCI: Found IRQ 10 for device 01:02.1
PCI: Sharing IRQ 10 with 00:1f.3
PCI: Sharing IRQ 10 with 00:1f.5
Yenta IRQ list 0ab8, PCI irq10
Socket status: 30000006
Yenta IRQ list 0ab8, PCI irq10
Socket status: 30000410
cs: IO port probe 0x0c00-0x0cff: clean.
cs: IO port probe 0x0100-0x04ff: excluding 0x378-0x37f 0x4d0-0x4d7
cs: IO port probe 0x0a00-0x0aff: clean.
cs: memory probe 0xa0000000-0xa0ffffff: clean.
wvlan_cs: WaveLAN/IEEE PCMCIA driver v1.0.6
wvlan_cs: (c) Andreas Neuhaus <andy@fasta.fh-dortmund.de>
wvlan_cs: index 0x01: Vcc 5.0, irq 3, io 0x0100-0x013f
divert: allocating divert_blk for eth1
wvlan_cs: Registered netdevice eth1
wvlan_cs: MAC address on eth1 is 00 02 2d xx xx xx
wvlan_cs: Found firmware 0x70034 (vendor 1) - Firmware capabilities : 1-2-1-1-1

Dit is stukje dmesg van mijn kaart onder RH8, ik heb hem nog niet eens kunnen testen, geen wlan hier op m'n kamertje. Moet m'n laptop nog eens meenemen naar de uni.

Wat betreft het bereik ben ik niet echt heel tevreden, maar als je in een gebiedje bent met AP's werkt het gewoon prima, ik kan niet echt heel ver weglopen van een AP voordat de verbinding weg is. Probleem bij dit soort dingen is dat ik maar met 1 kaart getest heb, omdat ik er maar 1 heb, dus geen idee of het gelimiteerde bereik misschien komt door de infrastructuur van 't gebouw of door de kaart. Als je in een gebied met AP zit werkt het wel errug goed! niks op aan te merken.

Uiteraard opensource drivers, ik zou zelf geen hardware moeten hebben die niet met opensource drivers werkt.

• |orion
Wilke schreef op 08 February 2003 @ 21:51:
offtopic:
Een uur klooien om een USB muis aan de praat te krijgen? Red Hat 8 detecteert dat helemaal automatisch (pas geprobeerd), en in Gentoo kostte het me ook niet meer moeite dan RTFM; in de kernel even de goede opties aanzetten, precies volgens het handboekje en klaar.
offtopic:
Het duurde een kwartier voordat ik verzon dat ik echt die FM nodig had, en ik ging het wel even doen zonder ook maar iets aan mn kernel te hoeven compilen... niet dus ;)

edit:
en van dat uur is er natuurlijk een verplicht half uurtje gamen om de stres te ontladen en de RSI te bevorderen...

[ Voor 11% gewijzigd door |orion op 10-02-2003 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een idee:
Wat als ik nu eens een D-link DWL+ accesspoint koop en gewone DWL kaartjes. Volgens de review die ik in PCM gelezen heb zou dat perfect moeten kunnen :)
Als de drivers voor de DWL+ versie beter zijn kan ik nog altijd veranderen van kaartjes met behoud van hetzelfde AP >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal meer eens zondigen en 2 posts na elkaar doen ;)

Ik heb van een groothandelaar het één en het ander in bruikleen gekregen en als ik het goed vind kan ik het kopen ( wat ik hoogstwaarschijnlijk ga doen).
Ik ben er zeer enthousiast over, het gaat over Linksys wireless router ( V2 ) en 2 USB clients ( V2.6 ). Ik moet er wel bij zeggen dat 1 van de 2 clients defect was toen ik het uit de doos haalde.
In een goed uur tijd heb ik deze usb client aan de praat gekregen onder linux simpel met de Atmelwlandriver. Ik heb gewoon de README file gevolgd en alles wees zichzelf uit.
Het ging allemaal veel simpeler dan verwacht en ik typ dit berichtje dus door de lucht :)
Alleen de beveiliging met WEP en het controleren van de MAC adressen moet ik nog uitwerken maar dat zal iets voor morgen zijn.

Zo zie je maar dat usb en linux soms heel goeie maatjes zijn :D

• |orion
gilles schreef op 09 February 2003 @ 16:28:Voor betrouwbaarheid ga ik toch liever voor een ervaren netwerkapparatuur-bouwer als voor een nieuwkomer hoor. Daar komt bij dat die 3com de enige is waar je de antenne in kan schuiven zodat er geen uitsteeksels aan je laptop zitten (en je het kaartaje er dus altijd in kan laten zitten) + Dat ze een goeie ontvangst hebben.

Dit is hem dus:
Afbeeldingslocatie: http://64.95.118.51/images/opti/73/b7/581770-elec_lg-resized200.jpg
Ik geef het topic na een maand nog even een schop. De topicstarter is er al uit en heeft zn wlan werkend. Ik wil nu de onderstaande kaart kopen maar vraag me toch af of iemand deze werkend heeft of heeft gezien. De site van 3com heeft het alleen maar over windows ondersteuning maar ik wil dus weten of het ook in linux werkt...

tweede reden voor de schop is dat het openen van een appart topic voor een wlan kaart me een beetje teveel van het goede leek...

Verwijderd

Topicstarter
Euh er staat in dit draadje toch al dat die kaart werkt met de atmelwlandriver of miszie ik mij?

Verwijderd

Ik heb die 3com in m'n laptop zitten. Heb 'm eigenlijk pure gekocht omdat de antenne inklap baar is. Maar hij werkt goed onder linux met de eerder genoemde amtel driver. Met het proggie lvnet kun je de kaart in de console instellen of met xvnet in X.
Het enigie wat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is dat ie automatische bij het opstarten op preamble op short zet en shared key aanzet :(.

• |orion
Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 14:02:
Euh er staat in dit draadje toch al dat die kaart werkt met de atmelwlandriver of miszie ik mij?
nu je het zegt... de derde post van boven, en de post boven de mijne ook nog. Bedankt iig, het draadje kan voor mij weer wegzakken. Ik weet wat ik van mn verjaardagsgeld ga kopen :)
Pagina: 1