Video opnemen via geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
Is het mogelijk video van een camera (composite) op te nemen via een geluidskaart? We hebben namelijk een speech van Richard Stallman opgenomen, maar geen tv-in. Of is het anders ook mogelijk via tv-out, mits speciale driver?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
:? Dit geloof je zeker zelf niet :X Lijkt me niet nee :P
Enig mogelijkheid waar het zo moeten kunnen is een Firewire compatible camera + geluidskaart met Firewire ( Audigy ), maar verder lijkt mij dit niet echt mogelijk :)

C:\>_

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 20:18

Garrett

Watercooler

Met een SB Audigy is het wel mogelijk denk ik, door de FireWire-aansluiting, maar ik betwijfel of je dit bedoelt...

I love watercooling

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

hahaha, echt totaal onmogelijk, das net zoiets als vragen of je een olifant in een mini kan krijgen. Ik moet je wel gelijk geven dat niemand ooit deze vraag gesteld heeft ooit. :P

-edit- hij heeft het over een composite signaal, dus is volstrekt onmogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Allochtoon op 08-02-2003 14:51 ]

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

audio kun je met iedere geluidskaart wel opnemen, daarvoor neem je natuurlijk de audio out van je cameraatje naar de audio in van je geluidskaart, en om video op te nemen heb je een video in nodig. heb je die niet dat gaat het feest niet door. video out is natuurlijk wat heel anders. je zou nhet met een TV kaartje kunnen doen, die hebben meestal wel video in. of kijken of er firewire op de camera zit en het via deze doen, waar je dus een firewire kaart voor nodig zult hebben.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

tjong jonge jong, geluidskaart. Het woord zegt het al, geluid. Jij wil video moet je maar een tv-kaart kopen.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Het kan wel!

Met bepaalde apparaten kan je beeld omzetten naar geluid (digitaal of anoloog) Met bepaalde software kan je dat geluid van je line in dan weer omzetten naar beeld

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 14:20

The Bad Seed

Chaotic since 1983

LeonM schreef op 08 February 2003 @ 15:15:
Het kan wel!

Met bepaalde apparaten kan je beeld omzetten naar geluid (digitaal of anoloog) Met bepaalde software kan je dat geluid van je line in dan weer omzetten naar beeld
Kan je dan ook even een linkje neerzetten naar softwatre die dat kan of de naam hier neerzetten. Ik denk dat veel mensen daar wel benieuwd naar zijn :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Mayco
en zoiest bedoel ik dus, bedankt LeonM

• Mayco
en ik dacht dat het mss wel zou gaan met en video-out, mits je een speciale driver hebt. Is het niet gewoon lezen van de kaart ipv schrijven?

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:27
Mayco2 schreef op 08 February 2003 @ 15:30:
en ik dacht dat het mss wel zou gaan met en video-out, mits je een speciale driver hebt. Is het niet gewoon lezen van de kaart ipv schrijven?
Je snapt zelf toch ook wel dat als deze functionaliteit beschikbaar zou zijn dit ook echt wel werd geboden ...

Net zoiets als een topic waar ik een tijdje geleden op heb gereageerd; iemand wilde de hardwarematige resolutie van een TFT scherm aanpassen dmv software ... >:)

-

• Mayco
Juicy schreef op 08 February 2003 @ 15:39:
[...]

Je snapt zelf toch ook wel dat als deze functionaliteit beschikbaar zou zijn dit ook echt wel werd geboden ...

Net zoiets als een topic waar ik een tijdje geleden op heb gereageerd; iemand wilde de hardwarematige resolutie van een TFT scherm aanpassen dmv software ... >:)
daar heb je wel gelijk in.

maar hier even iets verder:

kijk, je sluit dus je composite uitgang aan op de ingang van je geluidskaart en je neemt dat op (http://users.skynet.be/maycosplace/composite.wav). Als je luistert hoor je dat het signalen zijn die veranderen (het was een psx spelletje). Als men nu een programma maakt die die signalen interpreteert en omzet in beeld (wat doet een tv anders?) dan heb je toch wat ik bedoel?

mijn vraag was dus eigenlijk of er zo een programma bestond

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Om toch maar ff serieus hierop te reageren....
Het beeld bestaat uit 625 lijnen en 25 beeldjes per sec. Oftewel er worden 15625 lijnen per sec geschreven.
Je geluidskaart kan meestal op 44.1 kHz samplen, of mischien hooguit 48 kHz.
De hoogst mogelijke frequentie die je dus kunt opnemen is dus 48/2 = 24 kHz.
Oftewel wat jij hebt opgenomen is enkel de synchronisatie pulsen die de TV aangeven wanneer ze op de volgende regel verder gaan en de pulsen (50 Hz) die aangeven dat we verder gaan aan de boven kant van het scherm.
je zou dus maximaal (24000/15625=) 1,536 pixels per regel kunnen onderscheiden. Is net niet genoeg informatie om een leuk plaatje van te maken :)

Nu iets duidelijker dat het dus niet kan?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mayco
ah, bedankt voor deze duidelijke uitleg. hier ben ik dus iets mee, en met dat je een olifant niet in een mini kan krijgen niets.
Pagina: 1