[RAID] schijven weg na BIOS-flash

Pagina: 1
Acties:

• Lens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb net een systeem met een Abit BX133-RAID gekocht en heb gelijk maar het BIOS geflashed met de laatste update van Abit (BER72).

Na het flashen stonden er geen schijven meer in het overzicht dat de Highpointcontroller bij het booten geeft. In WindowsXP was de schijf (raid0) wel zichtbaar en toegankelijk.

schijven: 2x30GB WD ATA-100 (raid0)
moederbord: Abit BX133-RAID
bios: ZW -> 72
RAID-controller: onboard Highpoint 370
bios: v1.0.3b1 -> v2.0.1024

Ik wil graag in het Highpointbios de RAID opnieuw aanmaken, maar deze ziet geen schijven, dus dat werkt niet.

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik de schijven weer terugkrijg in het RAID-bios?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

cmos resetten
instellingen in bios allemaal goed zetten, ook kijken naar raid settings. enable ed.
in raid bios je raid opnieuw configgen.
en draaien maar.

• Lens
Met behulp van het Highpoint configuratieprogramma kan ik onder WinXP wel de RAID beheren.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bios resetten mbv de jumpertjes.

Bedenk je overigens wel dat een nieuwe bios nog wel eens een nieuwe Raid bios bevat. Hierdoor kan het volgens mijn abit moederbord boekje heel goed zijn dat je raid config niet meer werkt.

• Lens
Ok, ik heb mij BIOS teruggeflashed:
bios: 72 -> ZW
RAID-controller: onboard Highpoint 370
bios: v2.0.1024 -> v1.0.3b1

Nu herkent de Highpoint de schijven en is de array ook zichtbaar in het RAID-BIOS (hierin is de array oorspronkelijk gemaakt).

Ik wil mijn BIOS weer upgraden, maar dan wel zo dat ik in het RAID-BIOS mijn schijven kan zien (en niet alleen in WindowsXP).

Moet ik nu eerst die schijven formatteren? En daarna upgraden?
Of eerst die schijven uit de array gooien?