Toon posts:

M`n LG 48x24x48 niet sneller dan 32x?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag zat mijn nieuwe brander bij de post: een LG 48x24x48.
Ik heb mn oude brander (LG 16x10x48) eruit gehaald en daarvoor in de plaats de nieuwe brander geplaatst. Hij zit als slave aan de cd-romspeler.

Nu probeerde ik meteen mijn eerste cd`tjes op topsnelheid te bakken, maar...
Clonecd gaf een gemiddelde snelheid van selchts 8.63x en Nero 5.5.9.9 (die cd zal er al bij) vertelde me dat ik maximaal op 32x kon branden.
Nouja, ik was allang blij dat ik van 8x naar 32x kon, maar...ook met Nero deed een cd van 650MB er ruim 6 minuten over om volgestopt te worden met data (kopie van een andere cd - on the fly).

mijn cd`s (spindle van 100 cds van Platinum) moeten 40x aankunnen en dus niet 32x!

Oja, CloneCD gaf dit bericht aan:
W 10:33:01 Apparaat LG CD-ROM CRD-8522B ondersteunt niet het lezen van 96 bytes subkanaal data (CD+G)!
W 10:33:01 LG CD-ROM CRD-8522B is niet compatible met leesmodus "Lees gegevens uit het sub-kanaal van data-tracks en extra audio info"!
Heeft iemand hier ook problemen mee of weet iemand een oplossing?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:54

DinX

Motormuis

Heb je DMA aanstaan ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, net niet...nu wel
Nu brandt ie met CloneCD "al" op 16x, maar dat deed ie met mn oude brander ook :S
Nog niet goed dus :(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Sick Nick

Drop the top!

ik kom met mijn 48x liteon op gemiddeld 33x uit met een volle 700 MB cd met clonecd als ik een image vanaf m'n harde schijf brand.

Probeer dat eerst eens, ik denk namelijk dat het komt omdat je on the fly probeert te fikken vanaf 2 devices op dezelfde kabel. Nu moet ie een stukje lezen, dat wegschrijven en dan weer lezen, enz.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03 21:53

scorpionv

This space for rent

Dat is of een CD-R probleem (wordt als langzamer gezien door brandprogramma), of je PC kan de data niet vlot genoeg aanleveren.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• DinX

DinX

Motormuis

Probeer anders ook eens met een ander merk CD. En natuurlijk wat sick nick zegt, je andere cd-speler op een andere ide poort hangen dan je brander.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, okee...ik zal zo eens een cd vanaf de harddisk bakken dan. Dan belast ie de IDE kabel ook niet dubbel, dus zou ie gewoon op 40x moeten branden :S

Ik heb net ff een test uitgevoerd met Nero en daar kwam dit resultaat uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.biersoft.nl/test.png

Verwijderd

Topicstarter
en hier zegt ie dat ie maximaal 32x aankan :S

Afbeeldingslocatie: http://www.biersoft.nl/recorder.png

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, hij deed 7:01 minuten over t branden van een volle cd (79:40 minuten)

Dat is dus nog geen 12 speed...hoe kan dit?

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:12

koe161

koe(c)

Vond een ander topic over hetzelfde:

http://forum.firmware-flash.com/viewtopic.php?t=9338

Hier wordt gesuggereerd om minimaal 5.5.10.0 te gebruiken.

Heb je ook al gestest met andere media?

[ Voor 13% gewijzigd door koe161 op 08-02-2003 14:18 ]

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Verwijderd

mijn lg combo doet het gewoon echt op 32 speed 32x10x40 x16 dvd
dus er zal vast wel iets fout zitten in de firmware, kijk eens of je de nieuwste versie ervan hebt.
en bij het begin van de disk draait hij altijd langzamer dan op het eind, mijn average is 25.34 voor de hele disk.
hij begint op 16 x en eindigt op 32 x.
fabikanten geven altijd het max aan.

• koe161
  • Laatst online: 08:12

koe161

koe(c)

- please remove -

[ Voor 93% gewijzigd door koe161 op 08-02-2003 14:35 ]

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nog niet geprobeerd op andere media. Heb hier nog maar 1 merk in huis :(
Ga maandag iig even 48x cd`s halen en dan maar testen. Ga nu eerst Nero upgraden.

Zit er in Nero een upgrade-optie of moet ik nu een hele nieuwe versie downloaden? Heb in dat laatste namelijk weinig zin met mn isdn-modempje :S

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 14:26:
mijn lg combo doet het gewoon echt op 32 speed 32x10x40 x16 dvd
dus er zal vast wel iets fout zitten in de firmware, kijk eens of je de nieuwste versie ervan hebt.
en bij het begin van de disk draait hij altijd langzamer dan op het eind, mijn average is 25.34 voor de hele disk.
hij begint op 16 x en eindigt op 32 x.
fabikanten geven altijd het max aan.
Jup, dat wist ik, maar dan moet ie wel oplopen naar 48x (in mijn geval 40x met mn cd`s), maar hij stopt dus al bij 32x...

En dan 7:01 minuten voor een cd...das dus geen 32x :'(

• DinX

DinX

Motormuis

Hoe zit het met je geheugen en cpu-gebruik tijdens het branden. Is dit hoog, of eerder laag ?
Kan zijn dat 1 of ander process veel geheugen / cpu / schrijfbewerkingen nodig heeft. Dan kan het zijn dat de buffer-underrun-protection inschakelt. Dan gaat het branden meestal een stuk trager

Verwijderd

Topicstarter
Hm, dat zit allemaal wel goed. Heb 2,53Ghz met 512MB ram en die zitten bij lange na niet vol. CPU zat rond de 20% strax geloof ik...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:51
Ligt aan het media dat je gebruikt. Elk merk / type heeft een eigen ID string. Zodra het flashrom van je brander die string niet herkend schakelt hij om m te branden terug naar een veilige snelheid. Dus upgrade je firmware of probeer een ander merk media.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, maar de brander is vandaag pas binnengekomen. Lijkt me dan raar dat je nu al de firmware moet upgraden 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 18:18 ]

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
scorpionv schreef op 08 februari 2003 @ 13:43:
Dat is of een CD-R probleem (wordt als langzamer gezien door brandprogramma), of je PC kan de data niet vlot genoeg aanleveren.
Nero kan toch niet zien wat voor cd-r er in je recoder zit? als ik er een 12x cd-r in doe, kan ik m doodleuk op 40x fikken.

Een echte golver is nooit uitgeput

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
Probeer je brander eens op master te zetten en je CD-ROM op slave. Sowieso IMO beter.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
bobsnl schreef op 08 February 2003 @ 18:28:
Probeer je brander eens op master te zetten en je CD-ROM op slave. Sowieso IMO beter.
Nog steeds 32x... :(

• bobsnl
Damm .... Is dat bij on-the-fly of vanaf de harddisk af? Wat je nog eens kan proberen is 'standalone' op master, dus de CD-ROM loskoppelen. Blijft anders vreemd wat ik heb nog geen klachten betreffende de LG 48x24x48's en de LG 48x16x48's gehoord.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
on-the-fly & via hd: allebei 32x
Brander staat nu stand-alone op master, maar nog steeds 32x...
(ook met de nieuwste versie van Nero)

Ga morgen eerst even de firmware upgraden en als ie t dan nòg niet doet ga ik de leverancier maar eens bellen. Deze brander wordt nog duur aan alle cd`s die ik nu verknal :(

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
LoBbY_1 schreef op 08 februari 2003 @ 18:24:
[...]

Nero kan toch niet zien wat voor cd-r er in je recoder zit? als ik er een 12x cd-r in doe, kan ik m doodleuk op 40x fikken.
Uit mijn NeroHistory.log:
Recorder: PHILIPS CDRWDVD1610;
CDRW code: 00 97 27 00; OSJ entry from: DIGITAL STORAGE TECHNOLOGY CO.,LTD
ATIP Data:
Special Info [hex] 1: B3 00 CE, 2: 61 1B 00 (LI 97:27.00), 3: 4A 0C 00 (LO 74:12.00)

Nero kan dat dus wel zien (kijk maar eens in je logfile), maar daar zit het probleem niet. De brander "kent" de plaatjes niet, en schakelt naar een lagere veilige snelheid. Dit wordt meestal smartburn genoemd. Je kan dat uitzetten (Choose recorder options), maar dat moet je er wel bijnemen dat je wel op maximum snelheid gaat schrijven, maar dat je het waarschijnlijk niet meer kan teruglezen. De reden is dat je brander niet weet hoe hij goed op 48x moet schrijven op die plaatjes en dus niet goed gaat schrijven.

Dit is anders voor iedere brander (een post: de mijne kan dat wel is dus per definitie onzin) en verandert meestal met firmware upgrades. Het kan dus zijn dat een firmware upgrade dit oplost als LG die plaatjes bekeken heeft en er een schrijwijze voor vastgelegd heeft.

Trouwens: Platinum is nu niet echt kwaliteit te noemen, temeer daar Platunum zijn plaatjes bij een heleboel fabrikanten inkoopt (waaar ze het goedkoopste zijn), en die dan nog eens door elkaar gooit. De stempel "48x certified" is geen garantie dat je brander die op 48x gaat ondersteunen. Er zijn over kwaliteit van CDRs al een heleboel topics langsgeweest in dit forum.

[ Voor 28% gewijzigd door Angels2 op 09-02-2003 12:11 ]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
aspi drivers al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, nu wil ik de firmware welupgraden, maar ik ken t nergens vinden...
Ik heb de hele site van LG (http://www.lge.com) afgezocht, maar nix gevonden, alleen een paar error 404`s :p
iemand

Enne, hoe werkt dat met aspi drivers? Weet eerlijk gezegd niet eens was aspi is :p

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03 14:22

xon

hi,

Jij dacht dat je een probleem had maar zo heb ik er ook nog eentje :-(. Ook ik heb sinds een paar dagen een nieuwe pc samengesteld inclusief nieuwe brander. en JA ook een LG brander. Het betreft hier type GCE-8520B 52X52 speed. Nu vond ik de brander al wat langzaam dus ik ben eens gaan kijken wat hij daadwerkelijk brand qua snelheid en ik moet zeggen dat dat mijn humeur niet stemde :-)

Hij bleek namelijk niet boven de 10X gemiddeld te komen! Dat kan niet dacht ik en ben wat andere cd's gaan proberen en idem dito ..niet boven de 10 speed gemiddeld! Wat doe ik invredesnaam fout dat hij op deze snelheid brand. 52 speed halen lijkt me wat overdreven maar 10 speed!

Iemand een idee?

Rene

ps: inderdaad is er geen firmware te vinden. Mijn brander komt nog geen eens op hun site voor :-( zo nieuw is tie.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, ben dus niet de enige...
Waar kan ik de firmware van mijn brander vinden? Ik kon t iig niet vinden :S

• xon

xon

Waar heb jij overigens je instellingen van je DMA in je bios opgezet? En heb je in windows nog wat veranderd. Ik kom nog steeds niet boven de 10 speed uit en heb eigenlijk nog niks gedaan aan de instellingen.

Rene

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb t alleen in windows veranderd...weet echt niet hoe dat in t bios moet :S

Verwijderd

Zet de smart-burn functie uit. Nu kan je wel op 40 speed branden. Dit probleem heb ik dus ook gehad met mijn LITEON 40x12x 48.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 17:25 . Reden: spelfout ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar zit die functie en hoe zet ik deze uit?

Verwijderd

nero: ga naar recorder kiezen, klik nu op de knop opties. Er zal hier een vinkje staan bij SMART-BURN. Haal dit vinkje weg, en je kan vrijwel zeker weer op 40x branden. Zo niet dan verander je het gewoon weer terug. Dit heeft bij mij in ieder geval het probleem opgelost.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zit die brander op dezelfde kabel als van de cd-rom speler? Dit mag namelijk niet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• xon

xon

Bij mij in iedergeval niet. Overigens zou ik graag willen weten waar ik DMA aanzet aangezien ik als ik bij de properties kijk van de brander zie dat ULTRA dma uitstaan. In de bios kan ik een waarde instellen varieerend van 0 tot 6.

Iemand de juiste instellingen?

Rene

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

UDMA 3 = 33MB/s
UDMA 4 = 66MB/s
UDMA 5 = 100MB/s
UDMA 6 = 133MB/s

geloof ik, weet het haast wel zeker

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 09-02-2003 18:08 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 15:53
Edit :X

[ Voor 98% gewijzigd door WildOne op 09-02-2003 18:11 . Reden: niet goed gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je de UDMA dan laag zetten terwijl ie hoog kan?
En waar kan t precies in het BIOS? Zie het nl niet staan nu...

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Verwijderd schreef op 09 February 2003 @ 17:40:
nero: ga naar recorder kiezen, klik nu op de knop opties. Er zal hier een vinkje staan bij SMART-BURN. Haal dit vinkje weg, en je kan vrijwel zeker weer op 40x branden. Zo niet dan verander je het gewoon weer terug. Dit heeft bij mij in ieder geval het probleem opgelost.
Zoals ik op de eerste pagina van dit draadje reeds zei: dit kan je doen, maar het is ook de bedoeling de geschreven data ooit weer eens terug te lezen. Zonder smartburn ga je sneller branden dan je brander eigenlijk kan voor het CDRtje (om de hiervoor beschreven redenen). Het zal af en toe wel goed gaan als de standaard (niet afgestemde) schrijfstrategie van je brander per toeval de juiste is voor het CDRtje.
Is dus echt op eigen risico. Zeker nooit doen voor belangrijke gegevens. Anders: eigen schuld...

[ Voor 9% gewijzigd door Angels2 op 09-02-2003 21:02 ]

• xon

xon

Mijn probleempje is overigens verholpen. NA een beetje door verschillende topics gelezen te hebben heb ik het volgende gedaan.
in de bios PIO op 0 gezet en DMA op 4 (ook al haalt ie dit niet). Maar in windows kreeg ik op dit moment nog steeds bij devices/ide controller te zien dat hij fijn op de PIO draaide en niet op DMA. Maaaar dit was zo op te lossen door even de boel opnieuw te laten detecteren dus even de controllers en drive weg te gooien en na een restart weer netjes laten vinden door (in mijn geval) XP. Nu geeft hij ook aan dat hij op DMA draait en dat is te merken ook want nu kan ik wel op zo'n 50 speed branden (eind stadium).

Sorry Jan Willem..keep trying

Rene

• bobsnl
Prutz0r schreef op 09 februari 2003 @ 18:08:
UDMA 3 = 33MB/s
UDMA 4 = 66MB/s
UDMA 5 = 100MB/s
UDMA 6 = 133MB/s

Bijna goed. ATA33 heet UDMA2. Rest klopt... UDMA3 is overgeslagen, vraag me niet waarom ;)

Verwijderd

Topicstarter
xon schreef op 09 February 2003 @ 22:16:
Mijn probleempje is overigens verholpen. NA een beetje door verschillende topics gelezen te hebben heb ik het volgende gedaan.
in de bios PIO op 0 gezet en DMA op 4 (ook al haalt ie dit niet). Maar in windows kreeg ik op dit moment nog steeds bij devices/ide controller te zien dat hij fijn op de PIO draaide en niet op DMA. Maaaar dit was zo op te lossen door even de boel opnieuw te laten detecteren dus even de controllers en drive weg te gooien en na een restart weer netjes laten vinden door (in mijn geval) XP. Nu geeft hij ook aan dat hij op DMA draait en dat is te merken ook want nu kan ik wel op zo'n 50 speed branden (eind stadium).

Sorry Jan Willem..keep trying

Rene
Hmz, sounds good. Waar kan je die DMA en PIO wijzigen in t BIOS? Kon het hier namelijk niet vinden...

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:05
Ik heb ook een 48x LG. Had pas een paar cd's die maar max 40x aan konden. Dus ik brande ze op 40x. Conclusie: 40x was PRECIES net zo snel als 48x bij mij :/

Verwijderd

Prutz0r schreef op 09 februari 2003 @ 17:42:
Zit die brander op dezelfde kabel als van de cd-rom speler? Dit mag namelijk niet.
Vertel eens....waarom mag dat niet.....ik doe al jaren niet anders :)

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Prutz0r schreef op 09 februari 2003 @ 18:08:
UDMA 3 = 33MB/s
UDMA 4 = 66MB/s
UDMA 5 = 100MB/s
UDMA 6 = 133MB/s

Hmm, waarom kan mijn u133 schijf dan maar 44 MB/s halen, terwijl DMA aanstaat?

Mijn Lite-On 24X10X40 brand op 24 speed, maar ga ik herschrijven, kan ik in Nero tot maximaal 2 speed instellen... Hoe op te lossen?

[ Voor 19% gewijzigd door YouKnow op 10-02-2003 17:50 . Reden: post afgemaakt ]

• bobsnl
YouKnow schreef op 10 February 2003 @ 17:46:
[...]
Hmm, waarom kan mijn u133 schijf dan maar 44 MB/s halen, terwijl DMA aanstaat?
Omdat alleen de interface maximaal 133 MB/s aankon ... wil niets over je hdd zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
benchMarc schreef op 10 February 2003 @ 16:42:
Ik heb ook een 48x LG. Had pas een paar cd's die maar max 40x aan konden. Dus ik brande ze op 40x. Conclusie: 40x was PRECIES net zo snel als 48x bij mij :/
LOL, ik heb nu nieuwe cd`s en mn brander kon eindelijk op 48x. Duurde wel 5 minuten. Maar het waren maar 40x cd`s, dus ik een tweede branden op 40x: 2:53 minuten!

Hij werkt dus! Thnx guys hehe

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bobsnl schreef op 10 februari 2003 @ 17:57:
[...]

Omdat alleen de interface maximaal 133 MB/s aankon ... wil niets over je hdd zeggen.
Ik heb even gekeken, ik heb nu UDMA Mode 5, 100 MB/s. Op mijn schijf staat toch echt dat ie UDMA Mode 6 moet kunnen, 133 MB/s. Waarom heeft Windows 't op 5 staan en niet op 6, terwijl 6 toch optimaler is?

• jpvk007
  • Laatst online: 16-03 21:50
^KICK^

sorry voor deze enorme kick, maar ik heb hier hetzelfde probleem. Ik heb een LG 8480B 48x brander met de nieuwste firmware (1.06). en kan niet sneller dan 16 speed branden. ik stel in nero (6.3.0.0) in dat hij moet branden op 48x, maar dan duurt het nog steeds een minuut of 6 voordat de cd klaar is. Alcohol 120% stel ik ook in met 48x, maar geeft aan dat hij op 16x voltooid is. Ik heb hetzelfde gehad op een andere pc, waar ik het ook niet kon oplossen, maar dacht dat het aan het mobo lag (asus cuv4x-e, via apollo pro 133a chipset/694x). Nu zelfde probleem met kt600 chipset op abit KV7 mobo (bios 1.3).
verder geeft windows xp aan dat zowel de dvd als de cd-r op primaire controller werken met snelheid ultra dma 2 (hd zit op s-ata) aan een 80polige kabel. de dvd zit op master, de cdrw op slave.
problemen doen zich voor bij on-the-fly, maar ook vanaf hd
dit heb ik geprobeerd:
- firmware upgrade -> 1.02 -> 1.06
- verse windows xp sp1 installatie met daarna meteen via 4-1 v4.51
- windowsupdate volledig up2date
- nero 6.3.0.0 opnieuw geinstalleerd
- via miniport busmaster drivers geinstalleerd (hiermee crasht nero bij branden cd)
- ide drivers verwijderd in safe mode en daarna opnieuw laten detecteren
- brander op sec master gezet

verder geeft nero infotool aan dat het apparaat kan branden op 48x maar kan maximaal maar op 8x lezen :? wanneer er een cdr inzit... zonder disc 40x

iemand een oplossing? is dit misschien een probleem van via icm lg???
specs pc:
abit kv7 kt600 mobo, 256mb kingston pc3200, amd thorton 2400+, maxtor 80gb 8mb s-ata, lite-on dvd 16x48x (PM), lg 8480b cdrw (PS), gf2ti, aopen 300watt voeding, winxp sp1

alle drivers zijn de meest recente (reference)drivers

[ Voor 8% gewijzigd door jpvk007 op 04-01-2004 12:45 ]

Verwijderd

Ik heb net vorige week een aopen 52x32x52 gekregen. Hier zat een briefje bij dat ja als je op de maximale snelheid wilt fikken je de eject knop 5-7 seconden in moet houden. Dit wordt weer gereset bij het rebooten van het systeem en ja het werkt.

GRTZ POelman

• jpvk007
  • Laatst online: 16-03 21:50
maar dat geldt als je wilt lezen. bovendien geldt dit alleen maar op 52x branders en niet op 48x. deze brander is een 48x16x48 brander. het lezen maakt me niet uit, maar ik wil wel branden op hogere snelheid. gebruik tdk 48x schijfjes

[ Voor 61% gewijzigd door jpvk007 op 04-01-2004 12:47 ]

Pagina: 1