Toon posts:

P4 + 2xDDR = problemen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dinsdag een p4 processor (2,0 GHz) + moederbord (Asus P4BGL-VM) gekocht en ik kreeg 't niet voor elkaar om dat ding stabiel te krijgen met twee ddr dimms erin. Met een van de dimms (ongeacht welke en in welk slot) erin ging het perfect: met memtest86 gingen alle testen goed en ook compilen van een kernel in een loop ging gewoon perfect.

Als ik echter beide dimms tegelijk erin deed ging het keer op keer fout. (lockups, rare strepen door het beeld) Temperatuur van de cpu zat op zo'n 37 graden en de moederbord temperatuur iets onder de 30, dus dat is het probleem niet. De voeding is een 300watt met zo'n extra vierkant 12-volts stekker, dus dat mag ook geen probleem zijn.

Omdat ik het moederbord ervan verdacht de schuldige te zijn heb ik gisteren een intel moederbord gehaald (D845PEBT2) in de volle overtuiging dat dat het op ging lossen, maar deze geeft precies hetzelfde probleem als met het asus moederbord.

De twee dimms zijn identieke PC2100 dimms van mushkin met infineon chips erop. Als ik 1 dimm erin doe en aan de voeding nog een harddisk + 2 fans aansluit gaat het perfect. Het testen met beide dimms heb ik met minimale belasting van de voeding gedaan (alleen fdd) en dan gaat 't alsnog mis, dus de voeding sluit ik eigenlijk ook uit.

Helaas heb ik nog niet met andere dimms kunnen testen, maar iedere dimm los doet het prima, dus die lijken gewoon goed te zijn.

Komt dit probleem iemand enigszins bekend voor ? Is het bekend of dit probleem vaker voor komt met i845 chipsets ? (heb in de search eigenlijk niets kunnen vinden hierover) Of moet ik toch dit geheugen dumpen en ander geheugen gaan halen ?

Vergat er ff bij te zeggen dat ik 3 voedingen heb geprobeerd (wel van zelfde merk) en dat de asus een onboard videokaart heeft, dus dat ook de videokaart niet rot is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 10:05 ]

Verwijderd

Dit lijkt er heel sterk op dat de 2 geheugen bankjes niet kunnen samenwerken. Je hebt nu al meerdere voedingen en mobo's geprobeert dus daar ligt hiet niet aan. Wat wel vreemd is, is dat de 2 bankjes van hetzelfde merk zijn, en daardoor haast wel moeten kunnen samenwerken. Maar ik zou iig beide of 1 van de bankjes gaan omruilen voor een ander merk.

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog, ze zijn identiek. Allebei 512MB en exact dezelfde chips erop, maar het lijkt mij haast de enige optie. Tweede optie is dat de CPU verrot is, maar dat lijkt me ook stug. Vandaar dat ik hoop dat de GoT-ervaring misschien wat oplevert :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Geheugen kan altijd wel raar doen, probeer gewoon een ander reepje :) (512mb lijkt me toch ook nog genoeg? of high end workstation oid? :))

Tweakers Discord

• mrprodent
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 08:41
Zelfde probleem.. ga het eens proberen

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Ik moet zeggen dat ik hetzelfde probleem had in een normaal systeem, met TwinMOS, maar dan dus zonder Dual DDR, gewone 512 MB DDR PC2700 reepjes. Deze werkte afzonderlijk van elkaar perfect in welke bank dan ook, maar zodra ik ze samen gebruikte kreeg ik de wazigste foutmeldingen.
Ik werd er totaal niet wijs van, heb de geheugen met diverse geheugentest programma's getest en ze waren gewoon allebei goed. Ik heb één reepje van 512 omgeruilt bij de winkel voor een ander merk en toen werkte het ineens wel perfect. Nooit meer foutmeldingen of hangers gehad :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mrprodent schreef op 24 June 2003 @ 10:52:
Zelfde probleem.. ga het eens proberen
Mag ik eens vragen waarom je überhaupt een ouwe koe uit de sloot haalt om er slechts een kleine mededeling in te posten :? 8)7

Stel je eens voor dat alle de 70.000+ Tweakers dat met alle 700.000+ topics zouden doen :X
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.