Toon posts:

KVM-switch of ssh?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg naast mijn huidige pc volgende week een extra pc. hier zit geen monitor bij.
nu heb ik er over gedacht om een goed kvm-switch te kopen, maar ik kan het servertje natuurlijk ook overnemen met ssh (PUTTY of iets dergelijks).

is het makkelijk om het servertje over te nemen met putty en heeft er iemand ervaring mee. is het een volwaardige vervanging van de kvm-switch?

verder wil ik graag weten welke linux-distro ik het beste kan gebruiken voor een webserver/firewall/proxyserver op een pentium 200

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

Ik gebruik Putty ook voor m'n linux (test) bakje en het werkt perfect, en ja die distro, das een kwestie van smaak e.d. :)

Verwijderd

Ik gebruik zelf ook SSH voor m'n eigen server (Slackware 8.1, Linux 2.4.18). Dit werkt op zich prima, alleen als 'k m'n firewall config verneuk wil 't nog wel eens gebeuren da'k er vanaf m'n netwerk niet meer bij kan, en dan moet ik dus wel een monitor en toetsenbord aansluiten (die laatste zit er al aan). Op zich niet zo'n probleem, maar 't kan soms toch ffies vervelend zijn (zeker omdat die server niet op m'n eigen kamer staat). Maar als je voorzichtig doet kom je waarschijnlijk een heel eind met een SSH verbinding :).

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 17:39
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 00:36:
ik krijg naast mijn huidige pc volgende week een extra pc. hier zit geen monitor bij.
nu heb ik er over gedacht om een goed kvm-switch te kopen, maar ik kan het servertje natuurlijk ook overnemen met ssh (PUTTY of iets dergelijks).

is het makkelijk om het servertje over te nemen met putty en heeft er iemand ervaring mee. is het een volwaardige vervanging van de kvm-switch?

verder wil ik graag weten welke linux-distro ik het beste kan gebruiken voor een webserver/firewall/proxyserver op een pentium 200
Dat putty is denk ik net zoiets als terminal server sessie op een windows 2000 server ?

Mare ik gebruik bijde, een kvm switch, heel handig voor rebooten enzo ;-)
En voor alle andere dingen gebruik ik terminal server,
of netmeeting, hagt ervan af waar ik ben en wat voor os op de pc staat ;)

Ik zou dus voor allebei gaan

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 00:36:
Met ssh kun je een computer volledig onderhouden en beheren, mits je met de commandline kan werken.
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Verwijderd

Tja, ik zou het geld voor de kvm switch besparen, tenzij je een echte professionele neemt.

Ik heb redelijk vaak met redelijk wat verschillende van die switches gewerkt (merendeel digitale, alleen dan van het wat goedkopere soort) en ik ben nou niet echt te spreken over die dingen. Veel keyboard-repeats/ruis en muis onnauwkeurigheden, om nog maar niet over het beeld te spreken, als we over hogere resoluties praten. (en dat met hoogwaardige peperdure kabels).

Op m'n werk hebben we een veel duurdere variant staan, die de kluis-ruimte verbind met het kantoor over een lengte van ruim 15 meter (geen utp-kvm, maar echt ps/2 met d-sub vga aansluitingen) en daaraan kan je duidelijk merken dat het een goede KVM is.

Annaloge zal ik nog maar niet eens over beginnen :X :X

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 00:52:
Ik gebruik zelf ook SSH voor m'n eigen server (Slackware 8.1, Linux 2.4.18). Dit werkt op zich prima,
Same here..( ssh, server, slackware 8.1, linux 2.4.18, al 3 jaar zonder keyboard+video+mouse)
Weezer-DC schreef op 08 February 2003 @ 00:52:
Dat putty is denk ik net zoiets als terminal server sessie op een windows 2000 server ?
Nope, putty doet alleen ssh, geen complete desktops. Op een linux machine komt dat overeen met een terminal sessie in die zin dat je er alles mee kunt beheren, je hebt alleen geen grafische desktop.
Dat kan overigens wel, maar dan moet je iets als cygwin draaien op je windows bak, en een X-omgeving op de machine die je wil overnemen.
Zo start ik elke dag vanaf m'n xp-machine (met cygwin) allerlei progs op m'n linux machine.

edit:
n.a.v. nelske:
ik gebruik ook dagelijks een kvm switch (cybex 4* analoog), en ik ben er wel over te spreken. tot 1024x768 (hoogste wat ik gebruik ivm 15" lcd) werken ze prima. Ook mouse+keyboard. zonder haperingen. Heb ook wel eens een el cheapo gehad, die werkte alleen op 800x600 goed.

[ Voor 16% gewijzigd door pinball op 08-02-2003 03:45 . Reden: kvm switch ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik gebruik zelf x-win32 icm putty met X11 forwarding om grafische progs te draaien zonder een monitor aan mijn linux servertje te hoeven gooien, en dat werkt super. Ik heb echter nog niet een goede gratis X server gevonden, wel een java variant, maar die was 'nogal traag'.

edit: voor de duidelijkheid, ik maak dus momenteel gebruik van de 30 dagen trial die x-win32 biedt.

[ Voor 18% gewijzigd door nicxz op 08-02-2003 04:06 ]

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Ik heb wel een monitor en toetsenbord bij m'n server, maar via ssh log ik in. Dat is wel zo snel en makkelijk.

En nog ff over je P200 i586 of i686?? neem een i58 of i686 geoptimaliseerde distro. Dat werkt een stuk sneller.

Verwijderd

putty is natuurlijk geen volwaardige vervanging voor een 'kvm' (lees: monitor,toetsenbord, muis)...Ik zou gewoon (als je toch kvm-achtig bezig wilt zijn) VNC installeren (=gratis) en zal best wel lekker draaien aangezien het toch allemaal in je LAN gaat (10/100). Installeer dus gewoon VNC. Als het het helemaal bruut wilt doen zou je OOk nog een serial (null) modem cable kunnen aansluiten, dan kun je zelfs nog de kernel zien booten in een terminal progiie (hyperterm ofzow) mocht er iets fout gaan bij het opstarten van VNC/SSH..dan kun je altijd nog via console je bak besturen.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:01
nicxz schreef op 08 February 2003 @ 04:00:
Ik gebruik zelf x-win32 icm putty met X11 forwarding om grafische progs te draaien zonder een monitor aan mijn linux servertje te hoeven gooien, en dat werkt super. Ik heb echter nog niet een goede gratis X server gevonden, wel een java variant, maar die was 'nogal traag'.

edit: voor de duidelijkheid, ik maak dus momenteel gebruik van de 30 dagen trial die x-win32 biedt.
http://cygwin.com/xfree/ is gratis.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
WTF moet je met VNC om je gateway/firewall/proxy/webserver te bedienen?

Ten eerste installeer je geen grafische zut op zo'n ding, wil je het toch, zoals ik doe omdat ik hier twee oude P75s heb die ook wel eens grafisch wat willen, dan gebruik je gewoon XFree86 met XDMCP. Je start op een client machine in je netwerk X met "X -query <IP van bak>" en je krijgt gewoon de loginmanager van je servertje ervoor. Werkt perfect, maak er zelf ook dankbaar gebruik van als ik mn Gnome of KDE weer behoorlijk verneukt heb :)

Een goede X server voor Win32 is degene die je ook voor linux gebruikt: XFree86. Ditmaal draaiend onder Cygwin dan ;). Persoonlijk vind ik Cygwin/Xfree86 sneller draaien dan linux/xfree86.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik zou SSH en Webmin gebruiken, daar kan je bijna alles mee :)

Alle proemn in n drek

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Webmin is idd een aanrader :) Je kunt echt zowat alles instellen via een webpage. En verder gebruik ik ook ssh om wat commandline dingen te doen (icm midnight commander). Wat ik wel een nadeel vind van ssh is dat je sessie 'weg' is als je in windows putty (of andere ssh client) afsluit. Als ik bijv. op mn server iets wil downloaden moet het putty vernstertje in windows de hele tijd open blijven staan.. das wel lastig als je 's nachts iets op je server wilt latebn doen wat veel tijd kost en je normale pc uit wilt hebben ;) Hier zijn wel oplossingen voor dacht ik, maar daar heb ik me nog niet in verdiept :P

Wat ik verder ook nog een nadeel vind is dat je netwerkverbinding wel moet werken (doh ;)) want ik heb nog wel es dat er 'iets' vastloopt op mn server en ik dan niet meer kan inloggen via ssh. Ik druk dan maar op de reset knop, want ik heb geen zin om een toetsenbord en monitor aan te sluiten.
Ook om bijv. even iets in de bios te veranderen, of om een OS te installeren zou zo'n kvm switch wel handig zijn. Maarja dat zijn dingen die je in theorie maar 1 keer hoeft te doen...

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-05 12:27
wat zou je in de grafische mode van linux moeten als het een server is?

ik zou gewoon putty gebruiken, heb net een half jaar een project gedaan met een linux-server, en alleen maar in textmode gewerkt. Dus putty is meer dan voldoende als dat ding toch alleen maar als servertje wordt gebruikt.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Palomar schreef op 09 February 2003 @ 11:53:
Als ik bijv. op mn server iets wil downloaden moet het putty vernstertje in windows de hele tijd open blijven staan.. das wel lastig als je 's nachts iets op je server wilt latebn doen wat veel tijd kost en je normale pc uit wilt hebben ;) Hier zijn wel oplossingen voor dacht ik, maar daar heb ik me nog niet in verdiept :P
'screen' is wat jij zoekt. Putty (of andere ssh client) afsluiten, sessie blijft leven en je kan er later weer naar connecten, terwijl je download (of wat dan ook) braaf verder gegaan is.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Voor het gebruik van grafische toepassingen: vnc. X-free over ssh is mooi, maar VNC is toch net iets praktischer.

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:02

Scharnout

Meuk

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 03:34:
Tja, ik zou het geld voor de kvm switch besparen, tenzij je een echte professionele neemt.

Ik heb redelijk vaak met redelijk wat verschillende van die switches gewerkt (merendeel digitale, alleen dan van het wat goedkopere soort) en ik ben nou niet echt te spreken over die dingen. Veel keyboard-repeats/ruis en muis onnauwkeurigheden, om nog maar niet over het beeld te spreken, als we over hogere resoluties praten. (en dat met hoogwaardige peperdure kabels).

Op m'n werk hebben we een veel duurdere variant staan, die de kluis-ruimte verbind met het kantoor over een lengte van ruim 15 meter (geen utp-kvm, maar echt ps/2 met d-sub vga aansluitingen) en daaraan kan je duidelijk merken dat het een goede KVM is.

Annaloge zal ik nog maar niet eens over beginnen :X :X
Hhmm duidelijk andere ervaringen hier. Ik heb een digitus 4-poorts KVM-switch om mijn 2 win2k en 2 Debianbakken mee aan te slingeren voor (inkoop en ex btw) iets van 70 euro, paar kabels erbij en werkt als een tiet. Geen kwaliteitsverlies. Het enige waar ik last van heb is af en toe 2 seconden vast zitten in MOHAA (en das irritant :) ) maar verder niets. Geen kwaliteitsverlies van beeld ook (en wat kan je nou verliezen aan kwaliteit aan een CL-omgeving :p). Ik draai op mijn LG 915FT gewoon 1600x1200 85 Khz ...

Maar als het alleen 1 linuxbak is waar je mee stoeit. Geen geld uitgeven! Gewoon Putty in combi met ssh

Tis trouwens analoge :p

And Bob's your uncle ...

Pagina: 1