[MacOS 9/Eudora] Mail backuppen

Pagina: 1
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit topic leek me het beste passen hier in NOS, maar als ie beter ergens anders kan (SA?) dan vind ik t ook best :)

Ik ga binnenkort de laptop van m'n moeder voorzien van OSX ipv 9, maar ik stuit op een probleempje mbt het backuppen van de mail. Ze gebruikt Eudora.
Ik wat wat zitten neuzen op de harddisk, en ben erachter gekomen dat er er een paar files in de Eudora directory staan die volgens mij de verschillende mailboxen bevatten, een beetje het zelfde idee als .pst bij MS Outlook in Windows.

Mijn vraag is nu: kan ik deze files gewoon backuppen (via ftp overzetten naar m'n server), en daarna, in de OSX install weer terug zetten? Ik zou namelijk niet weten hoe ik anders de mail moet backuppen.

Iemand ervaring hiermee? Thanx :)

• Timmert
  • Niet online
Hmm, niemand?

Ik kan het namelijk wel gaan proberen, maar als t mislukt krijg ik een week niet te eten :+

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

Neem de mappen uit de Eudora folder (naar mijn weten staan je inbox etc. in de system folder), en laat ze lekker staan :Y)

Mail.app kan die mappen gewoon importeren. Dus als je OS X naast OS9 installed blijven die mappen gewoon staan, en kan je ze importeren.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 10:18
Ik heb Eudora onder Windows gebruikt en als ik mijn systeem upgrade op op een andere HDD zette, dan kopieërde ik de volledige map uit Program files, Eudora op nieuw systeem installeren en de geinstallerde map vervangen voor de gekopieërde map. werkt denk ik ook bij OS9/OSX

• chem

chem

Reist de wereld rond

Volgens mij staan eudora's settings niet in de eudora folder (was iig nooit zo toen ik eudora gebruikte, iig t/m v5) maar in de system folder. zoals het ook hoort bij macos.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 10:18
Ja excuse, je hebt gelijk ze staan in de system folder

• Timmert
  • Niet online
chem schreef op 08 February 2003 @ 19:59:
Neem de mappen uit de Eudora folder (naar mijn weten staan je inbox etc. in de system folder), en laat ze lekker staan :Y)

Mail.app kan die mappen gewoon importeren. Dus als je OS X naast OS9 installed blijven die mappen gewoon staan, en kan je ze importeren.
Hmm, ok. Als ik OSX naast 9 installeer, krijg ik dan een soort bootmenu ofzo :?

Daarnaast, m'n moeder moet (voor dr werk) Eudora blijven gebruiken, dus in X ga ik ook gewoon weer Eudora installen.

In de systemfolder/eudora folder/mail folder staan idd de verschillende mailboxen, die kan ik dus gewoon hieruit kopieren naar m'n ftp, en dan later terugzetten? (lijkt me logisch, maar ik wil t echt 100% zeker weten, anders heb ik een huge problem :P)

Thx alvast :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Je kan idd met een Control panel kiezen welk OS je wilt opstarten. Je kan ook binnen OS X een Classic (== OS 9) emulatie draaien die op ~ 70-80% van de snelheid van 'native' OS 9 loopt (dus als je met OS9 opstart)

Die zou ik inpakken met stuffit of een ander compressie programma op de Mac, om te voorkomen dat je zaken kwijtraakt (de PC snapt niet alles van een Mac bestand nl.). Maar als je OS X naast OS 9 installeert (standaard installatie procedure) dan behoud je AL je oude bestanden en kan je ten alle tijden weer in OS 9 booten + OS 9 draaien binnen OS X.

• Timmert
  • Niet online
Ok, thanx voor zover. Ik ga er morgen verder mee aan de slag, en als t niet lukt dan laat ik t weten :)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23
In windows zijn het de .mbx bestanden die je nodig hebt voor de mail iig. En dan zijn er nog bestanden (veel kleiner, zelfde naam, extensie weet ik ff niet meer) die je ook ff kunt backuppen. Maar die kun je (in windows iig) gewoon in diezelfde map zetten na een verse install. En je hebt alles terug. Vaak genoeg gedaan om mail thuis en op mijn kamer uit te wisselen. Let er wel op dat je attachments apart in een map zitten. Ook weer: Bij windows, ik heb geen ervaring met Mac.

Succes

• Timmert
  • Niet online
Attachments zitten bij de Mac indd ook in een aparte map, dat had ik al ontdekt :)
Pagina: 1