Toon posts:

[WinMe] Hoe maximaal profiteren van RAM? *

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn laptop (Pentium 166MMX) voorzien van een heleboel geheugen, hij pakt namelijk 256mb RAM. Uitleg:

2 sloten, in elk slot wordt per 'kant' 64mb gedetecteerd, wat doe je dan: Doublesided 128mb erin! En hij pakt het nog ook (terwijl op de Compaq site een max. wordt aangegeven van 96mb totaal hehe)

Ik heb windows ME draaien, hoe zorg ik er nou voor dat ik zoveel mogelijk geheugen gebruik, zodat mijn proc en evt. hd ontlast worden?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07

Nobby

Nuts!

gewoon niet ME draaien, die geeft problemen met geheugen, maakt niet uit hoeveel.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt genoeg tweaks/tools om je geheugen/swap te op te mizen maar het is beter om NT4/5 te nemen omdat die een veel beter geheugenmanagment heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Vinnie op 07-02-2003 23:12 ]

C:\>_

Verwijderd

Compaq wijzigt de oorspronkelijke gegevens van systemen bijna nooit. Dit houdt in dat jouw laptop van oorsprong waarschijnlijk alleen 96MB aan kon. Nadat de laptops op de markt komen, verschijnen er vaak ook nieuwe biossen die de hardware beter ondersteunen en dikwijls meer geheugen ondersteunen. Geluk dus. Ik had een Pentium systeem waar in eerste instantie slechts 96MB in kon uiteindelijk na vele bios updates werd 768MB ook geslikt.

Een OS gebaseerd op de Win9x kernel gaat zeer slecht met het geheugen om. Meer dan 128MB gebruiken werkt zelfs problemen in de hand. Het systeem gebruikt het stuk boven de 128MB niet, maar ziet het wel. Het gevolg hiervan is dat het een groter deel van de harde schijf reserveerd voor het swap-bestand. Vaak probeerd het OS ook nog data naar dat deel boven de 128MB te schrijven, maar dat genereerd bovenmatig veel fouten. Je systeem wordt er over het algemeen merkbaar trager door. De harde schijf raakt sneller gefragmenteerd wat de snelheid ook niet tegemoet komt.

Nu gebruik jij Windows ME zeg Windows Meer Ellende. Gebruik liever Windows 2000 Pro of Windows XP, die hebben een veel beter geheugenmanagement en dan heb je ook echt iets aan het extra geheugen. Wil je geen Windows Pro gebruiken dan kun je het beste terug gaan naar Windows 98 Second Edition en 128MB verwijderen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik zet je OS in de topictitel, zie WOS Policy :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Het is een P166MMX. Win2K of XP is dan geen pretje. Gezien je sig en de specs lijkt het me niet je primaire game-bak. Verder zeg je niet waar hij voor dienen moet. Als het niet meer is dan wat surfen, mailen en brieven typen: Windows NT4, met alle Service Packs er op. Goed dicht te timmeren, stabiel, goed geheugen-beheer, en nog goed vooruit te branden op een trage CPU, mits voldoende geheugen aanwezig. Met 256 MB er in moet dat netjes draaien. Het is alleen niet zo briljant voor spellen, maar dat is een P166MMX vandaag de dag toch al lang niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 07:30:
Het is een P166MMX. Win2K of XP is dan geen pretje. Gezien je sig en de specs lijkt het me niet je primaire game-bak. Verder zeg je niet waar hij voor dienen moet. Als het niet meer is dan wat surfen, mailen en brieven typen: Windows NT4, met alle Service Packs er op. Goed dicht te timmeren, stabiel, goed geheugen-beheer, en nog goed vooruit te branden op een trage CPU, mits voldoende geheugen aanwezig. Met 256 MB er in moet dat netjes draaien. Het is alleen niet zo briljant voor spellen, maar dat is een P166MMX vandaag de dag toch al lang niet meer.
Ik ga hem gebruiken voor mijn studie, dus wat office-werk, wat mailen en gewoon wat achtergrond programma's zoals Kazaa, Winamp je kent het wel. Ik heb inderdaad gemerkt dat er eigenlijk geen vooruitgang was nadat ik er het tweede staafje 128mb erbij had gedaan, eerder achteruitgang, en een hoop foutmeldingen. Dus NT is de beste oplossing? Want XP of 2000 vergt inderdaad teveel denk ik. Nu nog even kijken hoe ik aan NT kom...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 07:30:
Nog even erop terugkomend: In de FAQ staat bij NT4.0 dat USB niet ondersteund wordt...Hoe zit dat nu? Is dat nog steeds zo of is daar al een oplossing voor? Kan NT4.0 goed over weg met bijvoorbeeld PCMCIA kaarten en sloten e.d.?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
USB niet. PCMCIA wel. Zie de Zoeck.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Vinnie
  • Niet online
Er is een kleine update erguns te krijgen waarmee je USB kan gebruiken in Windows NT 4.0. Ik vraag me echter af wat je dan verder ermee moet, er zijn immers geen NT 4.0 USB drivers van USB devices :+

USB kan in principe dus wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op 08 februari 2003 @ 16:04:
Er is een kleine update erguns te krijgen waarmee je USB kan gebruiken in Windows NT 4.0. Ik vraag me echter af wat je dan verder ermee moet, er zijn immers geen NT 4.0 USB drivers van USB devices :+

USB kan in principe dus wel :)
Misschien kan je de site of link ook even geven? Ik neem aan dat het freeware is dus gepost mag worden... Ik ben in bijna elk topic tegengekomen dat USB niet werkt onder NT4.0. Misschien is Win2000 een betere optie? Die ondersteunt wel alles, maar ik vraag me af of het snel genoeg is...

• pinockio
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 16:15:
[...]

Misschien kan je de site of link ook even geven? Ik neem aan dat het freeware is dus gepost mag worden... Ik ben in bijna elk topic tegengekomen dat USB niet werkt onder NT4.0. Misschien is Win2000 een betere optie? Die ondersteunt wel alles, maar ik vraag me af of het snel genoeg is...
USB patch is er voor zover ik weet alleen voor Windows 95B en/of C maar werkt toch niet altijd. Voor NT4? Ik heb er nog nooit over gehoord.

Probeer gewoon Windows 2000, dan weet je of het werkt. Met die hoeveelheid RAM zal het best draaien, hoewel niet erg snel.

• Vinnie
  • Niet online
USB Enumeration Viewer v1.0
Copyright (c) 2000 L & T Information Technology Ltd. (LTITL).
All Rights Reserved.

USB Enumeration Viewer (USBEnum.exe) is an utility that allows you to
view all the USB devices and their details. This utility displays the
following USB descriptors for a USB device: Device, Configuration,
Interface and String.

The leftmost pane ("USB Devices") displays a connection oriented
tree view, with the device's VID_XXXX&PID_YYYY displayed at each node.
The panes on the right display the descriptors.

This utility is only for demonstration of LTITL USB stack's
capabilities on Windows NT 4.0.

This utility is a FREEWARE.
:)

Hmmm, kzie nu pas dat het freeware is :X Kzal em dus ff uppen :)

edit2: viewer :? Heb ik zelf niet goed gekeken zekers :X :{ :O

edit3:
http://members.home.nl/knight4000/USBNT4.exe
http://members.home.nl/knight4000/USBNT4.txt

[ Voor 15% gewijzigd door Vinnie op 08-02-2003 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op 08 februari 2003 @ 17:08:
[...]

USB patch is er voor zover ik weet alleen voor Windows 95B en/of C maar werkt toch niet altijd. Voor NT4? Ik heb er nog nooit over gehoord.

Probeer gewoon Windows 2000, dan weet je of het werkt. Met die hoeveelheid RAM zal het best draaien, hoewel niet erg snel.
tsja, ik zou het allang geprobeerd hebben als ik ze had liggen maar dat is helaas niet het geval...HIER STOND IETS WAT NIET MOCHT HEHEHE SORRY!!

Hmmz, een viewer.. Dan moet ik dus alsnog die dingen kopen... Denk het wel :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 21:06 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 17:29:
Misschien kan iemadn mij eraan helpen, of NT of 2000 >:)

Winkel :? Check je mail even.

[ Voor 19% gewijzigd door blackd op 08-02-2003 20:39 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Kazaa en winamp met zo een processor.. en nog wat office werk, ..als je geluk hebt

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 17:31:
Kazaa en winamp met zo een processor.. en nog wat office werk, ..als je geluk hebt
Bij mij staat zo`n bakkie volwaardig mee te werken hoor: Office Winamp, Frontpage, Tekenprogramma`s (Photoshop 4), intrenet, e-mail, games (Wat oudere natuurlijk, geen UT2003 ofzow :P) e.d., Ik verbaas me zelfs nog van wat die bak kan: P166 no MMX en 64 MB ram + 4GB 7200Rpm, Draait op Win98, maar zelf 2000 loopt al een tiet...

[ Voor 16% gewijzigd door Illegal_Alien op 08-02-2003 17:50 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
Illegal_Alien schreef op 08 February 2003 @ 17:48:
[...]
Bij mij staat zo`n bakkie volwaardig mee te werken hoor: Office Winamp, Frontpage, Tekenprogramma`s (Photoshop 4), intrenet, e-mail, games (Wat oudere natuurlijk, geen UT2003 ofzow :P) e.d., Ik verbaas me zelfs nog van wat die bak kan: P166 no MMX en 64 MB ram + 4GB 7200Rpm, Draait op Win98, maar zelf 2000 loopt al een tiet...
Dat komt waarschijnlijk ook door je snelle HD. Maar ik zie dus dat Windows2000 goed hier op draait. Dat is goed bericht, want dan kan ik mijn heheugen toch nog ergens goed voor gebruiken, denk ik.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Nog wel een tip dan: Haal de effecten bij win2k weg (Dat faden enzo) dat zorgt ook were voor wat snelheid, en het opstarten duurt ff maar als hij eenmaal gaat.... WOEI!!!

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
Illegal_Alien schreef op 08 February 2003 @ 17:57:
Nog wel een tip dan: Haal de effecten bij win2k weg (Dat faden enzo) dat zorgt ook were voor wat snelheid, en het opstarten duurt ff maar als hij eenmaal gaat.... WOEI!!!
Perfect... Heb je nog wat tips voor het zorgen voor wat meer snelheid? Dan ga ik denk ik toch voor WIndows 2000!

Verwijderd

Huuu .. WinNT en USB .. die zijn idd geen vriendjes van elkaar. Win2K met een gestripte GUI is dan ws. de beste optie. Alleen schaf dan wel een koffiezetapparaat aan zodat je wat te doen hebt terwijl het zwikkie aan het booten is. Dan mag je op je blote knieën de hemel kussen dat je er 256 MB in hebt zitten want met minder is het echt een hel op zo'n CPU.

En dan nog je vraag over of wij voor je NT of Win2K kunnen regelen: nee. Die vraag van je is eigenlijk al goed voor een OW want het is een warez request. Ik adviseer je sterk om de FAQ grondig door te lezen.

Verwijderd

Google eens @ de kreet Cacheman.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 19:36:
Google eens @ de kreet Cacheman.

Succes.
ohhh beter! Dit gaat helemaal lukken zo! Ik ben aan het kijken voor Windows 2000, I"m terribly sorry voor mijn warez request, ik weet dat het niet mag, maar ben ook maar arme student :P

Misschien kan er nog iemand uit ervaring spreken over de combi 166MMX en Win2000 ?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 21:03:
I"m terribly sorry voor mijn warez request, ik weet dat het niet mag,
Doe het dan voortaan ook gewoon niet :*
maar ben ook maar arme student :P

Dan kan je misschien een studentenversie krijgen, stukken goedkoper. Informeer bij je onderwijsinstelling.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:31:
Huuu .. WinNT en USB .. die zijn idd geen vriendjes van elkaar. Win2K met een gestripte GUI is dan ws. de beste optie. Alleen schaf dan wel een koffiezetapparaat aan zodat je wat te doen hebt terwijl het zwikkie aan het booten is. Dan mag je op je blote knieën de hemel kussen dat je er 256 MB in hebt zitten want met minder is het echt een hel op zo'n CPU.

En dan nog je vraag over of wij voor je NT of Win2K kunnen regelen: nee. Die vraag van je is eigenlijk al goed voor een OW want het is een warez request. Ik adviseer je sterk om de FAQ grondig door te lezen.
Misschien is het dan verstandig om een 5400rpm ipv 4200rpm aan te schaffen? Dan boot ie wat sneller. Ik heb zelf trouwens met een minder legale en inmiddels verwijderder 2000pro engels een keer gedraaid op een P200MMX + 65mb ram + 2xIBM 120gxp 40gb @ RAID0. Dat startte redelijk vlot hehehe, maar de processor load was ook constant 100 % >:) beetje overkill

Verwijderd

Nah .. traag booten doet ie toch wel. Dat is puur CPU limited in dit geval. En wellicht de PIO-mode van het mobo waar die P166 op zit geprikt. Veel RAM verlicht veel. Als het dan eenmaal draait, kachelt het wel verder. Een snellere schijf is altijd prettig, maar voor wat kazaa'en niet nodig.

• pinockio
Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 21:20:
Nah .. traag booten doet ie toch wel. Dat is puur CPU limited in dit geval. En wellicht de PIO-mode van het mobo waar die P166 op zit geprikt. Veel RAM verlicht veel. Als het dan eenmaal draait, kachelt het wel verder. Een snellere schijf is altijd prettig, maar voor wat kazaa'en niet nodig.
Alles is relatief natuurlijk maar... wat ik wel gemerkt heb is dat een oude bak met een nieuwe harddisk en VEEL geheugen nog best lekker werkt... Veel beter dan een nieuwe bak met een oude harddisk. Voor simpele toepassingen dan.

Als je deze twee (hypothetisch) vergelijkt:

P1-mmx 166 - 40 GB 7200 DMA - 256 MB

met:

Duron 800 - 2 GB PIO harddisk - 32 MB

... dan weet ik nog zo net niet wat er sneller werkt. Nu ja, je zou het kunnen benchmarken ;)

• Packardhell
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 18:44:
[...]

Perfect... Heb je nog wat tips voor het zorgen voor wat meer snelheid? Dan ga ik denk ik toch voor WIndows 2000!
Voor wat jij met de pc wilt gaan doen kan je ook gewoon Win98 SE draaien hoor. Draait waarschijnlijk het snelst.