Toon posts:

Vreemd netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst geprobeert een collega te helpen met zijn PC. Hij probeert al een aantal weken zijn ADSL te gebruiken, de kpn heeft al 2x een monteur gestuurd en het werkt nog steeds niet.
Ik kom bij hem thuis en zie dat de KPN een realtek kaartje heeft geinstalleerd (Eur30) naast de on-board netwerkaansluiting.
Ik ga aan het testen en het volgende komt eruit.

On Board netwerk aansluiting lijkt defect als je het netwerk eraanhangt gaat het ledje niet aan (A-Open mobo)
de nieuwe kaart ziet wel dat er een netwerkkabel aangesloten is, ook in windows maar tcpip weigert. Ander kaartje erin gezet, zelfde probleem. Meegenomen naar het werk om uitgebreid te kunnen testen, netwerk wil ook geen DHCP.
Ik denk, Windows zal wel iets vern*kt hebben, dus restore cd-tje erin en restoren maar.

Helaas heeft dit ook niet mogen helpen. Heeft iemand enig idee waar het nog aan kan liggen, ik weet het namelijk niet meer.

Verwijderd

de onboard chip heb je uitgeschakeld staan in de bios ????
euh de goede driver te pakken sommige drivers die in windows zitten werken niet helemaal super met onboard chips heb ik gemerkt

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 23:10 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

WOS --> Network Troubleshooting. Aangezien 'netwerk probleem' een beetje generieke topictitel is in NT: zou je een andere topictitel kunnen voorstellen (zie ook de sticky topics in NT), je kan dit via topicreport of Schop een Modje doen. Succes :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Longlegg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

installeer ajb een "gewone" windows, ik heb het namelijk niet zo op restore cdtjes.., waarschijnlijk zijn de meeste problemen dan wel verdwenen.

en iets meer info zou ook wel handig zijn :) (OS bijvoorbeeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Longlegg op 07-02-2003 23:49 ]

Specs

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Longlegg schreef op 07 februari 2003 @ 23:49:
installeer ajb een "gewone" windows, ik heb het namelijk niet zo op restore cdtjes.., waarschijnlijk zijn de meeste problemen dan wel verdwenen.

Restore cd's zijn om van te :r :r
Een pc die een restore heeft i.p.v een mogelijkheid om helemaal 'clean' te installen moet nodig eens een enkeltje richting Recycle shop hebben....

Vaak hebben deze cd's een vooraf ingestelde TCP/IP settings, etc. waardoor dingen vaak helemaal niet willen of alleen redelijk kl*te willen....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Longlegg schreef op 07 February 2003 @ 23:49:

Los van het feit dat het opnieuw installeren van Windows wel erg rigoreus lijkt voor een probleem als dit, laten we aub. niet gaan flamen op de wijze waarop Windows terug gezet wordt. Die restore CD's zijn door de leverancier over het algemeen zeer nauwkeurig samengesteld.

/edit
Die vooringesteld TPC setting zijn over het algemeen "alles automatisch", moet je de boel zeker mee aan de praat krijgen.

Als we een restore CD "niet zo" vinden, dan is een Ghost-image imho net zo slecht. :?

Kun je nog aanvullende info terugvinden in de eventvwr van de machine? Heb je misschien kruizen en/of vraagtekens in je Device Manager?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de on board netwerkkaart nergens kunnen vinden in de bios, en niet in de device manager. Ik had de restore uitgevoerd omdat de monteur van de kpn dat ook al had gedaan maar ik niet wist wat die allemaal uitgespookt had (behalve 1 lipje afbreken van het easyopen slotsysteempje van de case). Ik dacht in eerste instantie dat de monteur op een of andere manier de mobo netwerk aansluiting gedisabled had.

de 2e kaart die ik getest heb was mijn eigen pc's netwerkkaart met de juiste driver (ik heb diezelfde kaart in al mijn pc's zitten dus die driver werkt ook onder XP)

Ik denk dat ik de PC maar terug laat sturen, hij heeft nog garantie en zo'n on board netwerkplug moet gewoon werken.

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 00:04:
[...]
/edit
Die vooringesteld TPC setting zijn over het algemeen "alles automatisch", moet je de boel zeker mee aan de praat krijgen.
Persoonlijk vind ik dat de 'standaard' set (van de basic windows install) met instellingen etc. vaak een beetje te kort schiet op bepaalde gebieden... met name op het netwerk verhaal....

Verwijderd

chromeeh schreef op 08 February 2003 @ 09:11:
[...]

Persoonlijk vind ik dat de 'standaard' set (van de basic windows install) met instellingen etc. vaak een beetje te kort schiet op bepaalde gebieden... met name op het netwerk verhaal....
Zou je dat kunnen onderbouwen? Mijn ervaring is dat "out of the box" je netwerkconfig op DHCP staat, en dat is in veel gevallen voldoende om de boel aan de praat te krijgen.

Dat je wanneer het eenmaal inderdaad werkt een aantal vinkjes weg moet halen om je machine een beetje "dicht" te zetten snap ik ook wel. Je instellingen na lopen moet je zowiezo, maar wat ik wil zeggen is dat je met de default instellingen in ieden geval een connectie moet kunnen testen.

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Tja... ik doe het liever andersom....
Ik install liever direct alles zoals ik het hebben wil....
Ieder z'n eigen manier toch :)

Verwijderd

Ik zou eerst een zorgen dat iig die on-board netwerkkaart uitgeschakeld is in je bios.. Als je "gewone" netwerkaart daarna nog niet precies doet wat je wilt moet je eens proberen om deze in een ander slot te stoppen op het mobo.. Welke windows gebruik je trouwens? En wat voor tests heb je precies uitgevoerd met die kaart?

Verwijderd

Snap ik. Het ging er in dit topic om óf en hoe de netwerkconfig weer snel aan de praat te krijgen was.

(niet iedereen is even handig met netwerkinstellingen, en met de default instellingen is de boel in ieder geval makkelijk aan de praat te krijgen.)

Zelf stel ik de boel ook gewoon in zoals ik het wil hebben, alleen daar gaat topic niet over....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou ook wel eens willen weten welk modem je hebt
btw imho werk dhcp aanzetten bij de (oudere) standaard adsl modems bijna nooit.
zet ip eerst maar eens op 10.0.0.150/255.255.255.0

geef trouwens eens wat ip instelingen ....

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
het modem is niet het probleem, ik heb de PC op het bedrijfsnetwerk aangesloten (DHCP) en het werkt niet, Windows ziet dat de kabel erin zit en meer niet, ook als ik handmatig de tcp-ip instel kan ik niet pingen

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Dit klinkt allemaal akelig bekend... probeer dit eens:

Je moet eens winipcfg draaien (indien win 9x) en kijken of je netwerkkaart voorkomt in die lijst... Indien nee, ALLES uit netwerkinstellingen verwijderen (kaarten, protocollen, clients) en gewoon opnieuw starten...

Netwerkkaart opnieuw installen (drivers)
Daarna de protocollen.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Topicstarter
het is een XP machine, 2600Mhz en ik heb alle cnetwerkcomponenten al eens verwijderd (behalve tcp/ip die wilde niet weg)

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 13:46:
het is een XP machine, 2600Mhz en ik heb alle cnetwerkcomponenten al eens verwijderd (behalve tcp/ip die wilde niet weg)
Dat het tcp/ip protocol niet weg wil dat moet natuurlijk al wat zeggen hè?
Gooi ook de netwerkkaarten eens uit de hardware lijst....

En uiteraard: windows update draaien

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

Verwijderd

Topicstarter
Windows update is lastig als je netwerk niet werkt. :)
Pagina: 1