Kabeltje gezocht om omboard SPDIF aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik de gelukkige/trotse bezitter van een Shuttle SN41G2.
Deze barebone heeft aan de voorzijde een SPDIF uitgang zitten.

De SPDIF is op het moederboard aangesloten via een zogenoemde SPDIF Header.
Nu wil ik graag SPDIF vanaf de achterzijde doorvoeren.
Daar het mij een redelijk standaard aansluiting lijkt, dacht ik dat er misschien wel kabeltjes voor te vinden zijn.

Aan de ene kant moet dus een toslink aansluiting zitten, en aan de andere kant het mobo aansluiting.
Deze bestaat uit 10 pinnen (waarvan 9 gebruikt):

Pin Assignments:
1=+12V
2=+5V
3=N/A
4=SPDIF-OUT
5=SPDIF-IN
6=GND
7=N/A
8=N/A
9=KEY
10=GND

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/zooi/spdif.jpg

Iemand enig idee of en zo ja waar zulke kabeltjes te vinden zijn ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

JT

VETAK y0

Ik denk niet dat dit zomaar te koop is, of het moet van de mobo fabrikant zijn. In het geval je zelf een kabeltje wil maken, denk ik dat spdif-out (4) en gnd (6) de pinnen zijn die je moet hebben.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik zou een gewoon 2-polig SPDIF kabeltje pakken en die over de pinnetjes 4 en 6 op het bord schuiven.

Als je er een Toslink aansluiting van wilt maken moet er een convertertje tussen, aangezien toslink optisch is.

[ Voor 40% gewijzigd door FreeRider op 07-02-2003 22:59 ]

Concrete Loop Watercooling

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Domme vraag: als ik zo'n kabeltje maak met die 2 pinnen en ik heb dan aan de andere kant SPDIF .. wat is dat dan voor ansluiting :?

Ik weet niet beter dat SPDIF en Toslink hetzelfde is ;)

=[EDIT]=
Ik heb nog even verder zitten zoeken, en even los van de pinbeztting: volgens mij kan ik het redelijk oplossen door middel van dezelfde truuk om op een SBlaster Live de optical te gebruiken of niet :?

=[EDIT2]=

Ik heb zelf nog een SoundBlaster Live! (de eerste versie) met bijbehorende dochterkaartje.
Daar zit volgens het boekje het volgende op:

- Digital DIN Aansluiting (voor de versterking van een multikanaalsversterker van een 7.1 DesktopTheater system)

- SPDIF-in
- SPDIF-uit
- Mini MIDI in DIN aansluiting
- Mini MIDI ui DIN aansluiting

Nu zou ik dus die SBlive erin kunnen zetten, dan heb ik wel SPDFI uit ... maar daar kan ik toch alleen maar stereo mee uit krijgen en geen 5.1 :?

De onboard geluidskaart van die Shuttle is namelijk 5.1 (en mij is verteld dat ik met de toslink ook 5.1 eruit zou krijgen).

* Koffie is confused en snapt er weinig meer van.

[ Voor 83% gewijzigd door Koffie op 08-02-2003 12:40 ]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• JT

JT

VETAK y0

Het signaal dat er doorheen gaat is niet 2.0, 5.1 of wat dan ook. Wat wel zo is is dat des te meer kanalen des te meer bandbreedte dat ding nodig heb. Zie het maar een beetje als een mp3 over een netwerk; een 5.1 mp3 over een netwerk stream heeft meer bandbreedte nodig dan een 2 kanaals. SB Live kan wel Dolby Digital doorgeven maar DTS wil nog wel is een probleem vormen vanwege de bandbreedte.

S/PDIF = gewoon digitaal, coaxiaal (met tulpplug/electrisch) en optisch.
Toslink = aansluitmethoden voor optische doorgave van signalen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK, dus dat SPDIF is dus weer RCA, wat je weer kan zien als een soort gele tulp toch :?

Ik zou wel die SB Live! kunnen gebruiken, maar gezien het feit dat die geluidskaart uberhaupt geen 5.1 kent, gok ik dat het niet gaat werken (of maakt dat niet uit als de software zelf de 5.1 stroom aanmaakt (WinDVD bijv.) en deze op de optische OUT gooit ?

Blijft volgens mij dus over om zelf zo'n kabeltje te maken. Wat vervolgens niet echt gaat werken voor mij daar mijn DVD receiver alleen maar Toslink als digitaal signaal kent (volgende stap is dan namelijk gewoon stereo input).

Thx voor de info

Braaikamer - Smoke&BBQ

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 09:03

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Met de SBLive! die jij hebt (ik heb dezelfde, met nog een creative optische dochterkaart) kan je zowiezo spdif aan de achterkant krijgen. Als je de onboard naar achter wilt voeren moet je dus een connector aan de achterkant maken in de kast naar bijvoorbeeld tulp, en die aansluiten op de pinnetjes van je moederboard.

Als je achterop een optische connector wilt dan moet het signaal dus omgezet worden van electrisch naar optisch. Hiervoor zijn convertertjes te koop, of voor de live! dus aparte dochterkaartjes. Of je neemt een geluidskaart waar de optische output al op zit.

Zelf denk ik dat ook de eerste Live! een 5.1 signaal (van bijv. een film) digitaal uit kan sturen. De versterker decodeert dit volgens mij gewoon. Ik kan het alleen niet bevestigen, aangezien ik geen versterker heb met digitale ingangen :|

Concrete Loop Watercooling

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Duracell, ik ben die link even aan het dorworstelen.

Freerider: thx voor het antwoord, maar toch even het e.e.a. ophelderen:

Die SB Live! is optioneel, omdat daar dus een optical Toslink out op zit.
Echter, heb ik dus al op mijn mobo een onboard 5.1 geluidskaart met Toslink out.
Echter zit deze dus op de voorkant.

Het liefst zou ik dan dus idd een optical out rechtstreeks op het mobo zetten (op die 2 pinnen) en dan een convertertje van RCA naar Toslink (maar ik meen dat die erg duur waren).

BTW: kom er net achter dat ik van mijn lieftallige broer een RCA kabel voor mijn verjaardag heb gekregen laatst, dit terwijl we allebei in de veronderstelling waren dat het een gewone gele tulp kabel voor beeld was .... of maakt dat geen verschil :?

* Koffie gaat dat topic even doorworstelen.

=[EDIT]=
Ik heb dat topic doorgenomen, en ik gok dat het idd is wat ik nodig heb.
Bij de t.starter van dat topic was er geen breaket aanwezig.
Bij mij dus wel, maar aan de verkeerde kant.
Hij heeft ook gewoon de draadjes direct op zijn mobo zitten.

Lijkt me dus een zeer goede (en goedkope) oplossing.
Uiteraard zou ik zo'n bracket kunnen kopen voor de SB Live! , maar dan zou de pinbezetting EXACT hetzelfde moeten zijn.

Blijft dus over om hetzelfde printje te maken als t.starter (eigenlijk zou optical toslink out al voldoende zijn voor mij).

Komen we bij het 2e punt: Ik heb nog nooit van m'n leven een soldeerbout vastgehouden.
Vrijwillgers ? :+

[ Voor 30% gewijzigd door Koffie op 08-02-2003 20:32 ]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Die converters kosten je een €45,- :)

tjah zon hoontech bracket kost dat ook maar daar zitten meer leuke opties op :) + paar paar tientjes heb je een sblive, ff connecten en je hebt een prima combi, naar mijn mening een stukkie beter dan een onboard oplosing. NOFI

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De hoontech heb ik helaas nix aan ;)

- Hoontech zal vast niet dezelfde pinbezetting hebben als mijn mobo (10 pins tegenover veel meer pins voor de SB Live!)
- Ik bezit al een SB Live! met dezelfde hoontech bracket, echter dan van Creative zelf (as said, de aller aller eerste SB Live van dik 3 jaar terug).

Echter zit ik dus gewoon met het feit dat ik een 5.1 geluidskaart heb waarvan ik het digital geluid aan de achterkant wil hebben ipv op de voorkant ;)
Blijft IMHO als enige optie over om dat ding uit het genoemde topic te bouwen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Rhy
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Heel blaat verhaal ...
als je nu gewoon even gezocht had (tjonge dat ik dat nog ooit eens zou zeggen tegen een moderator hiero :P ;) ) zou je erachter komen dat Shuttle hiervoor zelf een oplossing aanbiedt in de vorm van de Shuttle CA10 expansie en dat die bij elke winkel welke Shuttle XPCs kan leveren te koop is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Rhy op 21-02-2003 07:22 . Reden: urledit ]

• arjandijk162
  • Laatst online: 16:59
JT schreef op 08 February 2003 @ 15:53:
Het signaal dat er doorheen gaat is niet 2.0, 5.1 of wat dan ook. Wat wel zo is is SB Live kan wel Dolby Digital doorgeven maar DTS wil nog wel is een probleem vormen vanwege de bandbreedte.

S/PDIF = gewoon digitaal, coaxiaal (met tulpplug/electrisch) en optisch.
Toslink = aansluitmethoden voor optische doorgave van signalen.
ik betwijfel of dit klopt, want volgens mij heeft DTS dezelfde bitrate als cd-audio, wat dus hetzelfde is als een 2.0 pcm stream dus bandbreedte problemen lijken me stug.

je kunt iig heel eenvoudig een tulp (cinch) stekkertje aan zo'n 2 pins connector solderen, heb het ook gewoon een keer geprobeerd met de digitale uitgang van een cdromspeler en dat werk zo ook prima, je bent dan voor 3 euro klaar en kan je sblive ergens anders voor gebruiken

en elke s/pdif uitgang (coaxiaal of optisch) kan dezelde signalen doorgeven (PCM/AC3/DTS) dus het maakt niet uit welke kaart je hiervoor neemt 5.1, 4 kanaals, of gewoon stereo. Die aanduidingen gaan alleen over de analoge uitgangen

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 16:48
Als je alleen electriek spdif out nodig hebt, kun je een gaatje boren in een ongebruikt slotplaatje, daar een chassis tulp plugje in schroeven, en die verbinden met 4 (binnenste deel van de tulp plug) en 6 (buitenring van tulpplug). Zo heb ik ook mijn eerste uitbreiding gemaakt, totdat ik optische aansluitingen nodig had.

Als je soldeerlipjes aan de draadjes gebruikt voor aansluiting op het MB (dat heb ik, bij gebrek aan een passend plugje), dan eventjes per stuk een dun stukje krimpkous er omheen doen. Hiermee voorkom je kortsluiting tussen de diverse draadjes.

• JT

JT

VETAK y0

arjandijk schreef op 21 February 2003 @ 14:20:
[...]

ik betwijfel of dit klopt, want volgens mij heeft DTS dezelfde bitrate als cd-audio, wat dus hetzelfde is als een 2.0 pcm stream dus bandbreedte problemen lijken me stug.
Ik weet zeker dat het klopt. DTS is 768kbps of 1,5mbps. 1,5mbps = per 60 minuten 675mb waar een cd per 74 minuten 650 mb is. Je moet dus meer data in minder tijd er doorheen pompen.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 23-02-2003 22:51 ]

Ecodan warmtepomp

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50
Koffie, lees de faq!

Jag zou zich voor je schamen :P.

Toslink is een type verbinding voor optische digitale signalen. SPDIF is het formaat waarin deze signalen zijn (Sony/Philips Digital InterFace).

;).

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 07:48
Lol erniemars :} Ik vind het wel jammer dat ze die aansluitingen er niet gewoon standaard bij leveren...ik kan mn PCI slot niet missen :(

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
erniemars schreef op 21 February 2003 @ 07:21:
Heel blaat verhaal ...
als je nu gewoon even gezocht had (tjonge dat ik dat nog ooit eens zou zeggen tegen een moderator hiero :P ;) ) zou je erachter komen dat Shuttle hiervoor zelf een oplossing aanbiedt in de vorm van de Shuttle CA10 expansie en dat die bij elke winkel welke Shuttle XPCs kan leveren te koop is. ;)

Dat wist ik echt niet :P
En ik heb me toch echt suf gezocht ;)
Enfin, inmiddels heeft CuteBritney zo'n zelfde plaatje voor me inelkaar geflansd (coax OUT en optical OUT).
Ik hoor net dat eindelijk mijn proc binnen is, dus ik ga vanavond eindelijk eens testen ;)

Overigens : die CA10 kost ook nog rond de 20$ , en in de vluggigheid heb ik 'm in NL nog niet eens gevonden.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1