Mobo ziet maar de helft van het geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:22

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik zit hier met een uiterst vreemd probleem. Ik heb een Gigabyte 6VEML moederbord (VIA chipset, Socket 370 bordje) en heb double sided 512 MB DIMM's. Als ik zo'n DIMM in het mobo prik ziet-ie maar 256 MB en is volgens de bios alleen Bank 1 in gebruik. Okee ik dacht ... DIMM weer naar de !@#$% dus ik andere DIMM erin geprikt. Zelfde probleem dus. 4 DIMM's later maar eens het mobo vervangen, wat denk je, weer hetzelfde probleem. Aan PCI kaarten kan het niet liggen, die zitten er niet in. Bij Gigabyte is er niks over te vinden, ook geen BIOS update, ook niet in de FAQ.
Dus nou ja, toen maar eens moederbord boekje opengeslagen, een ervaring op zich natuurlijk ;) maar double sided DIMM's worden ondersteund. Er zitten 2 banken op het moederbord, er staat letterlijk in het boekje dat 4 banken ondersteund worden en double-sided DIMM's.

Dingetjes die ik tot nu toe heb getest:
- Andere CPU
- Ander moederbord (steeds Gigabyte 6VEML, in een Asus moederbord werken alle DIMM's)
- Ander memory, verschillende merken, steeds 512 MB (heb niks anders liggen)

Wel vreemd is dat het moederbord bijv. wel een DIMM pakt waarvan ik zeker weet dat-ie stuk is, maar ook dan ziet-ie 256 MB.

Iemand een idee wat ik nog meer kan testen of wat ik misschien moet veranderen aan settings? Dit is echt wazig :(

Wat ruist er door het struikgewas

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, je mobo moet volgens de specs dus wel doublesided geheugenreepjes ondersteunen.

Maar staat er ook iets in over het maximale formaat wat erin kan? Slikt je mobo (volgens de specs) wel een 512MB Doublesided?

edit:

Damn... ik kan daar niets over vinden in de handleiding van je mobo

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 07-02-2003 19:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zitten echt 4 banken op dit mobo en geen 2. Heb het bordje hier in de server zitten.
Volgens mij is 256MB per bank het max (totaal van 1024MB, 2x 512MB doublesided).

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Het mobo ondersteunt dus een totaal van 1024 MB ... ik neem aan dat ik bij double sided 512 MB DIMM's dus 2x256 MB heb. Zou moeten werken. Staat ook in de manual.

[ Voor 11% gewijzigd door Cybje op 07-02-2003 19:18 . Reden: laatste zinnetje toegevoegd ]

Verwijderd

hij slikt gewoon geen doublesided, probeer eens of ie met enkele reepjes ook maar de helft ziet ;) Misshien een bios update?

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Nieuwste BIOS zit er al op.

Volgende DIMM's ff gevonden net en getest:
128 MB Single Sided -> 128 MB
256 MB Double Sided -> 256 MB (hij geeft alleen Bank 1 aan als bezet, maar wel 256 MB?)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
als hij 256mb single sided ook als 128 ziet is het simpel: Hij kan maar 128mb per kant aan. Ziet hij 256mb single sided wel als 256 dan wordt het vaag. (Sommige doublesided repen lijken alleen maar doublesided met chips aan twee kanten, maar zijn in het echt single sided)

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Ik heb ff in de handleiding zitten bladeren en je moederbord heeft de VIA Apollo Pro 133A chipset. Deze chipset ondersteunt maximaal 1,5 GB aan geheugen bij maximaal 3 sloten (512 MB per slot). De moederbord heeft ook idd twee sloten en er staat idd maximaal 1 GB vermeld. Ik zou als ik jou was gewoon eens een ander merk geheugen proberen en eens kijken wat ie doet.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ander merk heb ik dus geprobeerd (in totaal 3 merken zelfs - de chips zijn van verschillende merken in elk geval), maar het helpt niet. Zijn by the way wel allemaal goedkopere merken.

Die geteste DS 256 MB DIMM was van het merk Infineon.

Wat raden jullie aan? Een duurdere 512 MB DIMM kopen? Als die ook niet werkt ben ik best de jan met de korte achternaam, gezien ik hier dus al zoveel DIMM's over heb inmiddels :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Cybje schreef op 07 February 2003 @ 19:47:
Ander merk heb ik dus geprobeerd (in totaal 3 merken zelfs - de chips zijn van verschillende merken in elk geval), maar het helpt niet. Zijn by the way wel allemaal goedkopere merken....

Wat voor chips zijn het? 64Mx4 chips? Dit soort chips worden erg veel op goedkopere DIMM's gebruikt. Een 512MB DIMM met 16 van zulke chips (aan elke zijde acht stuks dus) is ondanks dat het voor het oog een double-sided DIMM lijkt een single-sided DIMM (hij telt maar één bank). Misschien is dit de oorzaak waarom dat bord de helft maar ziet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Abbadon schreef op 07 February 2003 @ 19:55:
Wat voor chips zijn het? 64Mx4 chips? Dit soort chips worden erg veel op goedkopere DIMM's gebruikt. Een 512MB DIMM met 16 van zulke chips (aan elke zijde acht stuks dus) is ondanks dat het voor het oog een double-sided DIMM lijkt een single-sided DIMM (hij telt maar één bank). Misschien is dit de oorzaak waarom dat bord de helft maar ziet.
Het typenummer op die DIMM's eindigd met 64256K (kan het ff niet checken, zit ergens anders)... zullen dan wel 64M chips zijn ofzo?
Maar 16 64Mbit Chips, zit je dan niet op 128 MB? Lijkt 16x256 Mbit me logischer ... correct me if I'm wrong :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Correction :+ De '64M' in '64Mx4' staat niet voor het aantal Mbits van de chip maar voor het aantal Megabits per datalijn v.d. chip. Aangezien de chip vier datalijnen heeft (de 'x4' in '64Mx4') moet je 64Mx4 doen om op het totaal aantal Mbits v.d. chip uit te komen, en da's dus de gewenste 256Mbit :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Nou ja okee ... volgende vraag dan, hoe zorg ik ervoor dat ik werkende chips krijg? Wat moet ik zeg maar roepen tegen een winkelier en hoe kan ik het checken qua typenummer op de chips?

Thanx voor de help btw ... GoT rocks ;)

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Cybje schreef op 07 February 2003 @ 23:33:
Nou ja okee ... volgende vraag dan, hoe zorg ik ervoor dat ik werkende chips krijg? Wat moet ik zeg maar roepen tegen een winkelier en hoe kan ik het checken qua typenummer op de chips?

Thanx voor de help btw ... GoT rocks ;)
Vaak kan een winkelier dat ook niet altijd zien, maar soms zou hij het kunnen nakijken op de site van de fabrikant of navragen bij zijn leverancier. Verder hebben de grotere computerwinkels, die ook veel losse onderdelen verkopen, natuurlijk wel ervaring of het e.e.a werkt op een vergelijkbaar moederbord. Gewoon morgen ff naar de winkel stappen. Succes.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Pagina: 1