[DRR]pc2700 niet goed op 266mhz?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik heb een asus a7v333-x moederbord, met 1x samsung en 1x no-name pc2700 256mb erop. Nu staat standaard de snelheid van mn geheugen in de bios op 266. Sinds laatste paar weken krijg ik in WinXP pro blauwe schermen (w.o. irq_not_less_or_equal, non_page_nogwat, of gewoon system probeert te schrijven naar alleen-lezen gedeelte). Ik heb een geheugentest gedaan (die linux opstart diskette), die geeft geen fouten. Is het mogelijk mijn geheugen gewoon op 333 te zetten (heb 1900XP) wat mischien deze fouten kan verhelpen?

De search gaf wel wat topics, maar ging om het oc'en van 266 naar 333, mijne is juist 333, maar is dus "ondergeklokt" naar 266.. vandaar..

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet gewoon kunnen. Mijn geheugen heeft ook een hele tijd op 266 gelopen omdat ik een nogal klote Asus bord had, die geen 333 aan kon. nooit problemen mee gehad dat het langzamer liep ofzo.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
ik bedoel juist anders om.. ik wil naar 333, omdat et eigelijk ook 333 geheugen is.. maar weet nie of dat schadelijk is ofzo aangezien ik een "gewone' 133 cpu heb

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik weet niet of je je geheugen apart van de fsb op 333 kunt zetten. Bij mijn Gigabyte kan het wel, maar bij veel andere borden niet. Ik zou in ieder geval niet de fsb op 166 zetten, dan ben je namelijk serieus aan het overklokken :p

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

KarreMania schreef op 07 February 2003 @ 19:47:
ik bedoel juist anders om.. ik wil naar 333, omdat et eigelijk ook 333 geheugen is.. maar weet nie of dat schadelijk is ofzo aangezien ik een "gewone' 133 cpu heb
Je geheugen is DDR (Dual Data Rate) wat dus theoretisch 2 x zo snel als de FSB loopt. 2x133 = 266.
Als je je geheugen nu niet synchroon aan je FSB draait (dus op 133, 266DDR) op 333MHz dan heb je kans dat je performance er alleen maar op achteruit gaat omdat het over het algemeen geldt dat je geheugen dan zit te wachten op de data die je langzamer lopende processor moet leveren...

Ik zou gewoon eens wat drivertjes gaan updaten, misschien eens een nieuwe installatie van WinXP of iets dergelijks want als je geheugen goed is dan is er wat anders aan de hand wat waarschijnlijk gewoon softwarematig is. Instabiliteit los je denk ik niet op door het geheugen sneller te laten lopen.

Edit: Het is overigens niet schadelijk om het geheugen op 166MHz (dus 333DDR) te laten lopen want daar is het voor gemaakt. Let alleen HEEL goed op dat je ook daadwerkelijk je geheugen op 166 zet en NIET je FSB. Want dat kan de processor waarschijnlijk niet aan (het systeem zal niet booten, maar processor zal hoogstwaarschijnlijk niet doorbranden oid.).

[ Voor 19% gewijzigd door KneoK op 07-02-2003 20:05 ]

Verwijderd

als dat een kt333 chipset is dan kan je het geheugen gewoon asynchroon laten lopen zodat je cpu op 133 en je geheugen 166mhz draait

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik heb een kt333 (VIA is dat toch?), in de bios staat de optie DDR mem speed, te kiezen tussen 133/166.. als het geen kwaad kan, ga ik het gewoon proberen.. qua drivers, die zijn afgelopen weekend allemaal geupdated (muis/gfx/geluid). En die blauwe schermen had ik ook af en toe bij een kale installatie van winxp.

Pagina: 1