Toon posts:

Geluidsstudio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met onze band zijn we het zat om afhankelijk te zijn van studios van anderen als we muziek willen opnemen. Daarom zit ik erover te denken om zelf thuis een geluidsstudiootje neer te zetten om muziek op te nemen. Hoe kan ik dit realiseren en hoeveel geld kost me dat?

Verwijderd

Lekker duidelijk vraag weer |:(

hoeveel het kost hangt er natuurlijk weer vanaf wat je wil kwa appartatuur, kwaliteit enzo.. Stel ff een wat duidelijkere vraag...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan tot 20000 euro uitgeven.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 17:25:
Ik kan tot 20000 euro uitgeven.
En dan nog geld voor de apparatuur, of heb je die al?

Verwijderd

Daar kan je wel een erg leuke studio mee bouwen, zelf heb ik niet echt verstand er van... Vraag het eens aan mensen zoals 'Gitaarwerk' hier op GoT, die weten er meer van, succes..

Verwijderd

Topicstarter
De enige apparatuur die ik nu heb zijn twee versterkers voor gitaar en basgitaar, opnameapparatuur enzo moet er dus allemaal nog komen, dat zit dus bij die 20000 in.

Verwijderd

ik wil wel wat voor je zoeken voor 15000 euro als je dan 5000 euro op mijn rekening wilt storten :P

nu effe serieus, ga gewoon naar een goede audiowinkel en laat je informeren, met dat geld kan je heel veel

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier in het gehucht Rekken ergens in de Achterhoek, en hier in de buurt is niet echt een goede audiowinkel. Weet iemand waar die wel te vinden zijn?

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 17:36:
Ik zit hier in het gehucht Rekken ergens in de Achterhoek, en hier in de buurt is niet echt een goede audiowinkel. Weet iemand waar die wel te vinden zijn?
Rotterdam> Feedback
Utrecht> Feedback
Amsterdam> Dijkman audio

Allemaal zaken met goede uitleg, vervolgens haal je zelf bij een andere winkel het veel goedkoper :+

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dijkman is wel goed, maar knetterveelsteduur...

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op 07 February 2003 @ 17:39:
[...]

Allemaal zaken met goede uitleg, vervolgens haal je zelf bij een andere winkel het veel goedkoper :+
Owkee, dat is de mentaliteit die je moet hebben. Is er iemand hier die thuis al een studiootje heeft?

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:09

nrg

Alle mensen die in Hoe ziet jouw semi-professionele thuisstudio eruit hebben gepost zullen er denk ik wel het een en ander vanaf weten :)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ieder geval een aantal belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden (ruimte en apparatuur):
- wil je een geluidsdichte ruimte (laten) maken?
- wil je analoog of digitaal?
- wil je gaan opnemen op computer of op HD-recorder?
- wat wordt het centrale punt in je studio waar je alles omheen bouwt? (computer?)
- hoeveel kanalen wil je kunnen opnemen?

Als je een lijst kunt opstellen met dit soort eisen (en misschien nog meer) dan kunnen ze je in een audiozaak ook veel beter helpen. Je kunt verder ook eens rondvragen op DSF voor meer info, daar zitten veel meer mensen met een (home)studio.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

precies.. aanvulling aan Dr. Ripsaw.

Met welke instrumenten werk je.. neem je zang en instrument op in aparte ruimte.. eehm...
wat ben je van plan aan effecten te doen..

vertel eerst eens eigenlijk hoeveel instrumenten je hebt, wat je eigen ervaring is tot masteren.. ehmz.. in welke ruimte je het wilt gaan maken (maten is wellicht handig.. (tekeningetje) ... tja....
is het voor demo's of echt serieuse opnames??

verder heb ik hier thuis wel wat staan, das niets bijzonders.. leuk zeker daar niet van.. maar nog geen 20 000 euro ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Voor 20 000 euro heb je een hele mooie HD recorder. Daar zitten meestal ook heel veel gangbare plugins op dus dan heb je ook geen FX rack meer nodig. Verder mischien nog een paar goede mics en je hebt al een prima opname !

Verwijderd

20.000 euro das leuk geld... maar wil je dat ook allemaal opmaken? Kun je daar professionele apparatuur voor kopen???

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 23:54:
20.000 euro das leuk geld... maar wil je dat ook allemaal opmaken? Kun je daar professionele apparatuur voor kopen???
opmaken doe je zowieso, als je het budget hebt :D

professionele apparatuur is er zeker voor te koop... je moet niet vergeten dat het zo professioneel klinkt als de man die erachter zit..

je zou nog zelfs met een SB live een perfecte mix/muziek/opname kunnen maken..

Verwijderd

Vergeet niet de ruimte.. alles valt en staat met de opname ruimte... En investeringen in de apparatuur... leuke mix tafel, off board f/x/, monitors, mics..

• macho
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

macho

No Pain, No Gain

linkje naar een site met mooi overzicht hoe je een home geluidsstudio op kan zetten :).
link: http://www.extremetech.com/article2/0,3973,827756,00.asp

Don't give up

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor serieuze opnames. De instrumenten die we gaan gebruiken: 2 of 3 keyboards, 2 drumstellen met nog wat klein slagwerk erbij, een elektrische gitaar, een basgitaar en een klassieke gitaar. De ruimte is ongeveer 5 bij 8 meter. Effecten hebben we eigenlijk wel nodig ja. Zang en muziek wordt niet gescheiden waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
macho schreef op 08 februari 2003 @ 03:49:
linkje naar een site met mooi overzicht hoe je een home geluidsstudio op kan zetten :).
link: http://www.extremetech.com/article2/0,3973,827756,00.asp
Ik zoek toch net iets professionelers.

Verwijderd

Topicstarter
Dr. RiPsaw schreef op 07 February 2003 @ 18:21:
Ieder geval een aantal belangrijke punten die je in je achterhoofd moet houden (ruimte en apparatuur):
- wil je een geluidsdichte ruimte (laten) maken?
met wat eierdozen kom je heel ver toch? we zitten ook op het rustige platteland, dus erg veel omgevingsgeluid is er niet
- wil je analoog of digitaal?
de opnames gaan naar de computer, digitaal dus
- wil je gaan opnemen op computer of op HD-recorder?
computer
- wat wordt het centrale punt in je studio waar je alles omheen bouwt? (computer?)
die vraag snap ik niet helemaal
- hoeveel kanalen wil je kunnen opnemen?
zie mijn vorige antwoorden

Als je een lijst kunt opstellen met dit soort eisen (en misschien nog meer) dan kunnen ze je in een audiozaak ook veel beter helpen. Je kunt verder ook eens rondvragen op DSF voor meer info, daar zitten veel meer mensen met een (home)studio.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

ff denken...

Nodig is dus:

- HD-recorder: Alesis HD24 of Mackie SDR24/96: 2000 euro
- Mengpaneel: Iets digitaals, zoals Yamaha o2r: 5000 euro
- Monitoren: Genelec 1031, Tannoy etc: 2500 euro
- Microfoons: Neumann U87ai oid 2000 euro, en 2x KM184 1300 euro, en de rest 1000 euro
- Computer 3000 euro
- Compressor: TL Audio C1 1500 euro
- Bekabeling 500 euro

Das dus in totaal alweer 18800 euro....

Die laatste 1200 euro komen ook wel op.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zal even wat toevoegen...

Aangezien je met keyboards werkt is een leuke midibak met midi opnames syncen aan een digitale mixer eindeloos zoek :) (positief :) )

een goeie unitor 8 Mk2 van emagic.. of een midex van steinberg.
Een harddisk recorder los zou je kunnen nemen, of op de pc...

wat dacht je van een mooie digitale mackie tafel met ingebouwde HD recorder? ik heb de cd opname daarmee gemaakt zien worden van de band van een vriend van me.. absoluut de moeite waard om daar eens naar te gaan kijken.. alleen ik denk dat je dan weinig geld over houd.

midibak is zeker aan te raden dus.. verder sluit ik mij aan bij DaDaJoker

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee. Wat voor een eisen moet ik stellen aan de computer?

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het enige dat je nog mist is ervaring als ik je vragen hierboven lees en het is erg jammer dat je dan voor €20.000 wilt uitgeven en denkt dan mooie opnames te kunnen maken. Eerst een tijd oefenen en meekijken/luisteren met ervaren mensen zal je veel meer opbrengen dan zoveel euro's. Met een 'studio' van een paar honderd euro en eventueel af en toe wat erbij huren voor als je een serieuze opname sessie wilt houden en veel ervaring krijg je veel mooiere resultaten dan met een studio van €1.000.000 en geen ervaring.
Ik zou het zelfs zo willen stellen dat als je echt niet weet wat je doet (ik wil je niet aanvallen, ik weet niet wat je wel weet), dan die €20.000 euro weggegooid geld is. Tegen de tijd dat je e.e.a. geleerd hebt, krijg je voor hetzelfde geld veel nieuwere en betere apparatuur.

edit: sorry ik heb je eigenlijk helemaal nog geen tips gegeven, bij deze:
Koop een redelijke geluidskaart met 8 of meer inputs. Leen een mixer en wat mics (desnoods huren) en ga eens oefenen met Logic, Cubase, Nuendo, waar je maar an kan komen. Weet je eigenlijk al of je je hele band tegelijk wilt inspelen of ieder instrument apart? Dat laatste scheelt je namelijk heel veel inputs, microfoons en geïsoleerde ruimtes. Als je hier een beetje goede opnames mee kan maken (dan bedoel ik niet spuer geluidskwaliteit, maar bruikbare mixen) dan hoor je vanzelf wat je nog mist. En vooral: lees het topic of homestudios hier op GoT goed!

[ Voor 30% gewijzigd door TheLemon op 08-02-2003 18:10 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 17:27:
Ok. Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee. Wat voor een eisen moet ik stellen aan de computer?
Intel chipset / pentium 4 norhwood... stlle koeling, voeding, harde schijf... evt geluidskaart voor softsynth/recording/samplen..

tja .. TheLemon, je hebt een punt, maar anderzijds, weten we niet hoe dudedaan bekend is.. misschien weet ie stiekum wel meer als ons :D 8)7 :Y)

hehe... wellicht is hij een stille Queen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door gitaarwerk op 08-02-2003 18:07 ]

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Computer: zo snel mogelijk, genoeg intern geheugen, en een geluidskaart die genoeg ADAT in- en uitgangen heeft: RME Hammerfall is een geweldig produkt. Ook zou ik een TFT-scherm kopen ipv een CRT, voor de ruimtebesparing en omdat je nogal wat strooivelden hebt in een studio: monitors, koptelefoons, versterkers etc.

Ik zou ALTIJD een HD-recorder kopen, omdat je dan meteen 24x analoog in- en uit hebt. Je bent meer geld kwijt aan 24 ADC/DAC's, en je verliest de mogelijkheid om live-opnames te doen. Tevens is een HD-recorder stabieler dan een computer.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
We willen met de hele band tegelijk inspelen. Even voor gitaarwerk en the lemon: mijn ervaring is dat je leert door veel te oefenen en veel te pielen. Natuurlijk ben ik ook niet helemaal onbekend in het wereldje, maar echt veel ervaring heb ik niet. Iets om over na te denken. Maar denken Jullie dat Schumacher ooit Wkampioen was geworden in een lelijke eend?

In ieder geval bedankt voor jullie aller reacties en suggesties. Als ik ooit nog een keer wereldberoemd wordt dan zal ik jullie zeker even noemen in mijn danktoespraak als ik een platinaplaat ofzo krijg.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:01:
Als ik ooit nog een keer wereldberoemd wordt dan zal ik jullie zeker even noemen in mijn danktoespraak als ik een platinaplaat ofzo krijg.
een mooie harley davidson vind ik ook al genoeg hoor ;) :X

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 19:01:
We willen met de hele band tegelijk inspelen. Even voor gitaarwerk en the lemon: mijn ervaring is dat je leert door veel te oefenen en veel te pielen. Natuurlijk ben ik ook niet helemaal onbekend in het wereldje, maar echt veel ervaring heb ik niet. Iets om over na te denken. Maar denken Jullie dat Schumacher ooit Wkampioen was geworden in een lelijke eend?

In ieder geval bedankt voor jullie aller reacties en suggesties. Als ik ooit nog een keer wereldberoemd wordt dan zal ik jullie zeker even noemen in mijn danktoespraak als ik een platinaplaat ofzo krijg.
Het ligt niet aan Shumacher, maar aan Ferrari. Die auto wint ookal zet je Mazzacane erin.

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
offtopic:
maar mazzacane in een ferrari wint niet van shumacher in een ferrari. wie mazzacane :?
Pagina: 1