Het grote 'wat doe ik in welk pci slot' bal

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een probleempje. Ik heb een Asus CUSL2 gekocht omdat daar 6 pci sloten op zitten. Ik heb ook 6 pci kaarten. Deze zitten dus doodleuk in mijn pc en ik draai windows Me (ik wil wel 2000, maar dan doet mijn optische uitgang het niet). Om de zoveel tijd blijft mijn pc gewoon even een aantal seconden hangen, net alsof er iets conflicteerd met elkaar en ik denk dus dat het aan mijn pci kaarten ligt. Als ik in mijn system information kijk, dan zie ik dat ik geen conflicten heb, dus dat vind ik op zich wel raar.

Heeft iemand suggesties hoe ik mijn pci kaarten beter kan verdelen over mijn pci slots?

Nu is het als volgt:
pci 1: 3com NIC
pci 2: SCSI controller
pci 3: Matrox Mystique 220 (2e monitor)
pci 4: Terratec XLerate Pro
pci 5: Realmagic Hollywood+
pci 6: 3com NIC

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Ik zou zoiets doen:

pci 1: Nic
pci 2: Nic
pci 3: Matrox Mystique 220
pci 6: SCSI controller

Verwijderd

verstndig is om je geluidskaart zo vermogelijk van je videokaart vandaan te doen. dit wil nog al eens op elkaar storen, voorderest zou ik de 2 nic's boven indoen.

suc6

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

As het goe is staat er in de docu van je ma-plankje wat info over shared interrupts en busmaster enzo.
bv modem/usb/serieel is int 9
video is int 10
nic is int 11 ofzo
dat wordt lekker experimenteren.
mijn ervaring met w98 is dat je het maar met de hand in moet stellen, maar misschien is winme flexibeler en werkt acpi wel goed.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Evert
  • Niet online
Volgens documentatie:

pci 1 shared met 5
pci 2 not shared
pci 3 shared met usb 2 (de uitbreiding dus, die ik wel gebruik)
pci 4 shared met cnr lan (dus not shared)
pci 5 shared met 1
pci 6 shared (maar er staat niet bij waarmee).

Ik zelf zou zeggen dat m'n SCSI controller de hoogste prioriteit heeft en daarna m'n NIC's.

Verwijderd

geluidskaart in 2 doen, denk ik, maar het is geen creative dus ik weet het niet zeker

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Grote kans dat PCI6 geshared is met AGP en anders met PCI3

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Chemist
Even redeneren:
SCSI wil je het liefst geen geshared IRQ geven, de matrox heeft geen IRQ nodig; dus die prop je bij elkaar :
PCI1 : scsi
PCI2
PCI3
PCI4
PCI5 : matrox
PCI6

Verder denk ik dat het handig is om de geluidskaart ook een uniek IRQ te geven anders heb je kans op stotteren:
PCI2 : terratec
PCI3
PCI4
PCI6

Ook de TV kaart wil een uniek IRQ:

PCI2 : terratec
PCI3 :
PCI4 : hollywood
PCI6 :

NIC's hebben over het algemeen weinig problemen met shared IRQ's dus die prop je in de overgebleven slots.

SuCK-6

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 november 2000 22:27 schreef Alchemy het volgende:
Ik zou zoiets doen:

pci 1: Nic
pci 2: Nic
pci 3: Matrox Mystique 220
pci 6: SCSI controller[/quote]Lijkt me niet zo slim om je geluidskaart TUSSEN 2 vidkaarten te zetten.
Wat dacht je van:

agp
pci 1: Matrox Mystique 220
pci 2: Realmagic Hollywood+
pci 3: SCSI controller
pci 4: Nic
pci 5: Nic
pci 6: Terratec XLerate Pro

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 08:32

Metzie

Nyaano !

De soundcard moet je op een non-shared PIC slot zetten, op irq 5. Dit eventueel in de bios handmatig instellen.
Ik denk dat er niet echt een "perfecte" samenstelling gamaakt kan worden met al je pci sloten vol..
Succes.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 07:52
Als je vanaf Vortex of Sound de 2000-drivers voor je Terratec download kun je ook in Windows 2000 je optische uitgang gebruiken. Zijn weliswaar beta maar werken wel gewoon. Ben je toch nog van ME af. Onlangs zijn zelfs nog nieuwere (beta)-drivers uitgelekt: zie http://www.tweakers.net/meuktracker.dsp?ID=322

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

sorry hoor... maar wat is het verschil tussen al die pci sloten dan? ik heb 3 kaarten... alle pci... een s3virge4mb een creative ensonique audiopci en een voodoo2.... resp. op pci1, 2 en 3... hoe moet ik die plaatsen??? of maakt dat niet uit?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46

Floor-is

5.2

Als ik nog even wat duidelijkheid mag verschaffen in deze thread.

Chemist heeft werkelijk nagedacht over zijn reaktie. (+4 behulpzaam zou ik zeggen ;) )

Haazie: Euh lees die post van Chemist nog eens na en pak de handleiding erbij. Hierin staat uitgelegd welk PCi slot een eigen IRQ heeft en door een klein beetje denkwerk kan je zelf ook heel prima de beste sloten kiezen.
Een SCSI controller heeft een eigen IRQ nodig, een geluidskaart ook, een videokaart ook als het even kan. Een nicje dus niet, die kan je dus zo plaatsen dat deze bepaalde IRQ's delen.

Bericht hierboven

• Evert
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties en met name Chemist. Zo ga ik het proberen. En ik ga bovendien kijken of ik niet win2000 kan gaan draaien met nieuwe terratec drivers.

• Chemist
Dank voor de hulde !
(ga door, meer meer meer ;))

Laat ook even weten of het ook echt gewerkt heeft....

• Chemist
Nou??

Pagina: 1