Toon posts:

adaptor voor ATX voeding in een Dell pc: waar te vinden?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen;

Ik heb een Dell Dimension XPS R350 met een 200Watt voeding.
Ik heb een zwaardere voeding nodig.

Het probleem is dat Dell een speciale connector gebruikt om de voeding aan het moderbord te bevestigen: Naast de ATX-connector, is er nog een extra AT-achtige connector. }:O Boe Dell!

Weet iemand waar je - liefst in Europa - een adaptorkabel kan vinden om een ATX-voeding op een Dell moederbord te kunnen aansluiten?

Ik heb een winkel gevonden in de USA die dat verkoopt, Centrix, maar zij verkopen niet buiten hun land.
Op de volgende URL kan je zien hoe zo'n adaptorkabel eruitziet:
http://www.centrix-intl.com/DELL.jpg

Kan iemand mij helpen? Waar verkoopt men dit in Europa?
Alvast bedankt;
Carl

Verwijderd

Een tweaker zet gewoon de ouwe kabel aan de nieuwe voeding.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn geen converters beschikbaar.. Enige uitweg is om zélf de voedingconnector te modden. Dell gebruikt niet voor niets afwijkende connectoren: zo ben je gedwongen om een (veel te dure) voeding bij Dell te halen.. De bastards :/

Dat is in ieder geval een van de redenen dat een echte Tweaker de schurft heeft aan OEM systemen en liever aan zelfbouw doet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 07-02-2003 15:25 ]

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 16:36

erikver

Ik zeg...

Volgens mij heeft iedere nieuwere ATX voeding die voor Pentium 4 geschikt is zo'n aansluiting. Of is dat dan toch weer een andere??

Life's not a Krentenbol

Verwijderd

Topicstarter
"Een tweaker zet gewoon de oude kabel aan de nieuwe voeding."

Maar dan moet ik de nieuwe voeding dus opendoen???
En kan je zo'n Dell kabel aan een gewone ATX-voeding aansluiten? ttz. zijn de aansluitingen binnenin dezelfde?

"Dat is in ieder geval een van de redenen dat een echte Tweaker de schurft heeft aan OEM systemen en liever aan zelfbouw doet."
Ja, dat weet ik ook wel. Ik heb een zelfgebouwde pc, en daar is niks mis mee.

Maar die Dell kocht ik tweedehands. Hij heeft maar een 200Watt voeding. Kheb er dan zo'n Powerleap Celeron 1200 ingestoken ter vervanging van de PII-350, een Kyro1 viedokaart, een modem, een tv-kaart...
Het is een tijdje goed gegaan, maar nu wil ie MEESTAL niet meer opstarten,
tenzij ik er de tv-kaart eruithaal en de PII terugplaats.
Volgens mij is mijn 200Watt Dell-voeding het dus aan het begeven, denk je ook niet?

Groeten;
Carl

Verwijderd

Topicstarter
Een Pentium-4 voeding heeft nog een andere aansluiting ja. Daar kan ik niks mee.

Een Dell-voeding heeft een dubbele aansluiting:
de eerste lijkt idem aan een gewone ATX-aansluiting. De tweede lijkt identiek aan een oude AT-aansluiting.

Verwijderd

en dan heb ik het niet over de 4-pins aansluting die extra zit bij een P4 voeding..

hmm gewoon een AUX (stabilisator aansluiting lijkt me?)

een P4 certifitied voeding heeft zo'n stekker er standaard aan zitten...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Huh? Wat jij daar zegt Caesium, dat wist ik nog niet.

Bedoel je iets dat er uitziet zoals op de vogende url?
http://www.centrix-intl.com/DELL.jpg
Dat is een foto van het soort adaptorkabel dat ik nodig heb, maar die firma verkoopt alleen binnen de USA.
Zoals je kan zien op de foto, heeft een Dell-voeding een ATX-aansluiting en een tweede AT-achtige aansluiting.

Dank voor je inbreng;
Carl

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
De voedingen van Powerman/Inwin hebben deze als extra connector standaard. Deze is dat bijvoorbeeld. Ik denk dat meer, van duurdere voedingen, die wel zullen hebben.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 12:25
Aan een zwaardere voeding zit vaak een AUX kabel, die lijkt er idd op te passen (pin me er niet op vast)

Verwijderd

Mijn Enermax ATX voeding heeft toevallig zo'n oude AT-achtige connector eraan bungelen (ik gebruik hem niet, want mijn moederbord heeft die dus niet nodig). Er staat "AUX" op die connector. Dus er zijn wel degelijk standaard ATX voedingen die die connector hebben.

Verwijderd

inderdaad Athlon64

denk bijv aan een voeding van Q-Tec (www.qtec.info)

ziet en heeft de zelfde aansluiting als op plaatje echter niet een vertakking bij de atx connector maar in de voeding zelf

Verwijderd

of de aopen heeft het ook

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 16:36

erikver

Ik zeg...

en dan heb ik het niet over de 4-pins aansluting die extra zit bij een P4 voeding..

hmm gewoon een AUX (stabilisator aansluiting lijkt me?)

een P4 certifitied voeding heeft zo'n stekker er standaard aan zitten...
Dat bedoel ik dus ook, zo'n Aux geval!

[ Voor 4% gewijzigd door erikver op 07-02-2003 15:54 ]

Life's not a Krentenbol

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 21:05

Oceria

I've been in between....

Pas op dat je eerst kijkt of een ander voeding wel past: toen ik in mijn dell een andere mobo (en dus andere voeding) zette bleek de maximaal toegestane breedte van de voeding 14,5 CM te zijn, terwijl normale voedingen 15 CM breed zijn!
Ik heb nu dus een iets gekneuzde voeding in mijn kast hangen ;)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dell blijkt ook de indeling van de ATX connector zelf anders ingedeeld te hebben. Dus ook al heb je een andere voeding met een AUX connector bestaat de kans dat het nog niet werkt.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 February 2003 @ 15:58:
Dell blijkt ook de indeling van de ATX connector zelf anders ingedeeld te hebben. Dus ook al heb je een andere voeding met een AUX connector bestaat de kans dat het nog niet werkt.
die adapter kabel die hij laat zien is voor ATX voedingen zonder AUX connector... dus zodat je je huidige ATX voeding nog kan gebruiken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 16:01:
[...]

die adapter kabel die hij laat zien is voor ATX voedingen zonder AUX connector... dus zodat je je huidige ATX voeding nog kan gebruiken
Ok, maar de ATX connector zelf blijkt dus ook af te wijken. (de draadjes zitten er op een andere volgorde in).

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Plaatje van de connectors van een Enermax voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxpoint.com/images/switching_power_supplies/eg365p-ve-fca-3.jpg
Tis toch gewoon die AUX connector?

btw. je kan vandaag nog een Enermax bestellen via deze IA :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 15:31:
"Een tweaker zet gewoon de oude kabel aan de nieuwe voeding."

Maar dan moet ik de nieuwe voeding dus opendoen???
ach, je kunt overwegen om gewoon de kabel te strippen en een kroonsteentje te gebruiken, maar in andere posts wordt dus getwijfeld of de connecties niet sowieso anders zijn.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:55

Korakal

Up up up!

Ik heb een paar maanden geleden ook helemaal uitgezocht hoe het met de Dell voedingen/mobo's e.d. zat... Ik had zelf ook een Dell die ik wilde verbouwen, heb uiteindelijk alleen de kast gehouden; voor de rest alles verbouwd.
Ik had nog e.e.a. in mijn favorieten staan :)

http://165.193.123.52/articles/upgrade3_01_01.asp < pinbezetting stekkers
http://members.csolutions.net/dougm/images/dell/casemods.htm < schematische weergave hiervan plus uitleg over bekabeling frontpanel

:Y)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 February 2003 @ 16:07:
[...]

Ok, maar de ATX connector zelf blijkt dus ook af te wijken. (de draadjes zitten er op een andere volgorde in).
die kan je vast wel ommodden :)
daarvoor ben je toch tweaker?

/me baalt dat die niet zo`n connectortje voor de 5 volt heeft :X (5 volts lijntjes naart mobo beetje overloaded :P )

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Fritesbakker schreef op 07 februari 2003 @ 15:27:
Volgens mij heeft iedere nieuwere ATX voeding die voor Pentium 4 geschikt is zo'n aansluiting. Of is dat dan toch weer een andere??
Doegies :P

de Dell "ATX" stekker is geen ATX, heeft geen 3.3V aansluitingen. Die extra stekker herken ik uit duizenden, die hebben Digital en tulip ook in hun oude systemen zitten, alleen waren het dan wel AT voedingen. Reden: dan hoefden ze geen voltage omvormer te maken om pentiums op een bordje te drukken. Die extra stekker is juist de 3.3V

Als je dan dus die leuke P4 stekker, die overigens wel past, in dat ding doet, kunnen er 2 dingen gebeuren:
- kortsluiting en dus niets
- doei doei mobo, je drukt 12V je mobo in waar ie 3.3V verwacht :P

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Geen kwaad woord over Dell systemen :P

Er mag dan vreemde en afwijkende hardware inzitten maar ze zijn zeker wel netjes gebouwd :)

Vandaag heb ik nog met een Dell P2-350 zitten kutten, wederom mega-huge-heatsink op de cpu met een 92mm fan ernaast die je gewoon niet hoort :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1