Toon posts:

computer slaat af --> cpu fan gaat slomer en slomer

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al enkele weken het probleem dat mn computer opeens afsloeg... eerst wist ik niet dat t was, en nu hij maar 6 uur idle en 2 uur terwijl ik er op werk kan aanstaan voor hij afslaat, open ik maar eens een topicje.. heeft iemand ervaring mee, dat fans slomer en slomer gaan, en af en toe zelfs gewoon stoppen, vooral als je processor 99% word gebruikt (lees, hij gaat dan naar 800, blijft daar even hangen, terwijl de cpu warmer en warmer word), ik heb al voeding teruggebracht, maar daar kreeg ik de melding dat het daar niet aan lag, en dat het beter is als ik mn computer inlever, die ik dan na 5 werkdagen terugkrijg, maar is er niet een sneller alternatief?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Hmm,.. heb je geen last van rare geluiden uit je computer? (lees: verstopte fans).
Misschien dat het simpel aan de CPU fan ligt ofzo.. of heb je die al uitgeblazen?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
uhm.. ik hoor de fans jammeren, en tja, ik heb ze al een keer uitgezogen (met zown krachtige stofzuiger) , maar goed... ik weet niet of je dat onder uitblazen verstaat...

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Super_ik

haklust!

is je voeding krachtig genoeg?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 07 February 2003 @ 14:34:
is je voeding krachtig genoeg?
Uhm, ik heb Duron 1200mhz + Geforce 4Ti4200 op 300W dus dat moet volgens mij kunnen.., en ik had t probleem al voor ik van videokaart wisselde... met mijn Geforce 2MX was het hetzelfde probleem...

EDIT:
Ik weet niet of dit er iets mee heeft te maken, maar mn +5V hangt op t moment rond de 4.71-4.784 volt... dit is wat aan de lage kant.. heeft dit ook met mijn fan probleem te maken?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 14:51 ]

Verwijderd

Gaan je fans ook fysiek langzamer draaien? Zo niet, dan kan zijn dat je mobo verkeerde waarden voor je fans uitleest als de processor meer gebruikt wordt. (door bijvoorbeeld een hogere systeemtemperatuur of een spanningsverlaging). Als deze waarden onder een kritiek punt komen, schakelt het mobo/bios vanzelf het systeem uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 15:04:
Gaan je fans ook fysiek langzamer draaien? Zo niet, dan kan zijn dat je mobo verkeerde waarden voor je fans uitleest als de processor meer gebruikt wordt. (door bijvoorbeeld een hogere systeemtemperatuur of een spanningsverlaging). Als deze waarden onder een kritiek punt komen, schakelt het mobo/bios vanzelf het systeem uit.
Ja, ze gaan ook fysiek zachter draaien, als ze rond 4700 RPM draaien, dan hoor ik dat ook... ik hoor ze slomer en slomer gaan (iig, de cpu fan, daar heb ik nu dankzij Asus Probe zicht op hoe hard hij draait), iig, hij gaat slomer en slomer, soms stopt hij helemaal, en dan gaat ie op een lager toerental verder, dan na tijdje stopt ie weer even, gaat ie op nog lager toerental verder (lees als, hij begint op 4700, zakt naar 3000, dan blijft ie daar hangen, gaat ie na een tijdje weer ff stil, dan op 2000 toeren, dan gaat ie daar verder, hangt ie na een tijdje weer paar seconden stil, gaat ie verder op 1600 toeren.. en zo verder..., daardoor was de temperatuur laatst toen ik hem uitzette (ik zet deze computer uit zodat hij al kan afkoelen voor hij zichzelf uitzet), zat hij rond 61 graden Celsius... terwijl hij bijna helemaal idle is (naja, ik controleer forum, maar doe iig geen intensieve spellen ofzo), dus dat klopt gewoon niet... zo warm, en je doet niks

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

heb je niet speedfan draaine oid ? of een heatcontrolled fan op je cpu zitten ?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 07 February 2003 @ 17:29:
heb je niet speedfan draaine oid ? of een heatcontrolled fan op je cpu zitten ?
Hoe kom ik daar achter... ik geloof dat t speedfan is... niet heatfan... maar moet ik dat ergens instellen in mn bios ofzo? Want ik heb namelijk geen idee}:O

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 17:33:
[...]

Hoe kom ik daar achter... ik geloof dat t speedfan is... niet heatfan... maar moet ik dat ergens instellen in mn bios ofzo? Want ik heb namelijk geen idee}:O
nou.. speedfan is een programmatje dat je gewoon in windows laat lopen. Die laat de fan van je cpu langzamer draaien als je cpu koeler word.. bij stressen gaatie sneller lopen. Maar heatcontrolled fan, is een fan die aangesloten is op een temp sensor die je je heatsink van je cpu zit. Hoe koeler, hoe zachter hij draait, net zoals speedfan. Speedfan is software, heatcontrolled fan hardware ;)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 07 February 2003 @ 17:56:
[...]

nou.. speedfan is een programmatje dat je gewoon in windows laat lopen. Die laat de fan van je cpu langzamer draaien als je cpu koeler word.. bij stressen gaatie sneller lopen. Maar heatcontrolled fan, is een fan die aangesloten is op een temp sensor die je je heatsink van je cpu zit. Hoe koeler, hoe zachter hij draait, net zoals speedfan. Speedfan is software, heatcontrolled fan hardware ;)
Ok, dan is hij heatcontroled :P, is t aan te raden om speedfan te proberen dan?, zo ja, waar kan ik t krijgen (of zijn dit allemaal van die dingen die in de Mobo FAQ staan? :))

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 18:02:
[...]

Ok, dan is hij heatcontroled :P, is t aan te raden om speedfan te proberen dan?, zo ja, waar kan ik t krijgen (of zijn dit allemaal van die dingen die in de Mobo FAQ staan? :))
dan lijkt het er meer op dat je cputemp metertje in je cpucooler verrot is.. speedfan zal niets oplossen denk ik. Ik denk dat je er een nieuwe fan voor moet kopen, maar moet je alleen doen als je zeker weet als dathet is he ;).. misschien kan je ook gewoon je draadje van je tempsensor naar fan doorknippen.. maar misschien heb je dan gelijk een lawaai pc met 5000 rpm...

[ Voor 1% gewijzigd door Tutti-frutti op 07-02-2003 18:48 . Reden: cpu COOLER ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op 07 februari 2003 @ 18:47:
[...]

dan lijkt het er meer op dat je cputemp metertje in je cpucooler verrot is.. speedfan zal niets oplossen denk ik. Ik denk dat je er een nieuwe fan voor moet kopen, maar moet je alleen doen als je zeker weet als dathet is he ;).. misschien kan je ook gewoon je draadje van je tempsensor naar fan doorknippen.. maar misschien heb je dan gelijk een lawaai pc met 5000 rpm...
Hmm, ik kan m beter wegbrengen naar de mycom en zeggen, hij slaat af, waarschijnlijk is temp sensor van mn fan kapot, --> vervangen ? :*)

Verwijderd

Topicstarter
Schop?

Verwijderd

Hmm, ik kan m beter wegbrengen naar de mycom en zeggen, hij slaat af, waarschijnlijk is temp sensor van mn fan kapot, --> vervangen ?
als je dit gaat zeggen gaan ze wel lachen denk ik !!!!
de tempsensor zit namelijk onder de cpu volgens mijn weten, de fan wordt via het moederboord dan aangestuurd, maar om het precies te weten moet je even in de manuel kijken van je mobo.
en als die temp sensor echt kapot wordt het dus en ander mobo.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 08 februari 2003 @ 21:54:
[...]

als je dit gaat zeggen gaan ze wel lachen denk ik !!!!
de tempsensor zit namelijk onder de cpu volgens mijn weten, de fan wordt via het moederboord dan aangestuurd, maar om het precies te weten moet je even in de manuel kijken van je mobo.
en als die temp sensor echt kapot wordt het dus en ander mobo.
wel eens gehoord van temprature controlled fan ? dan zit er een temp sensor in je heatsink :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Naja, ik heb een afspraak voor mn bak bij de mycom gemaakt, op vrijdag :/, tis er zo druk, maar goed, ik heb m nu nog thuis, geen zin om m daar 6 dagen achter te laten dat ze er geen reet mee doen daar :), ik heb nu tijdelijke oplossing... extra ventilator :P
Pagina: 1