computer start niet, at random vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Een ganggenootje heeft mij gevraagd naar haar computer te kijken, omdat deze gigantisch is gecrashed. Wat ik van haar begrepen heb, is dat ze aan het surfen was, toen een melding kreeg dat een programma een 'illegale bewerking' had uitgevoerd en dat ze toen haar pc heeft moeten resetten. Sindsdien start hij niet meer op.
Aangezien ik op het moment niet thuis was, heeft ze een andere ganggenoot om hulp gevraagd en die heeft op een gegeven moment uit wanhoop maar de harde schijf geformatteerd. Er stond eerst Win 98 op, nu dus helemaal niets meer. Maar het probleem was niet opgelost. Nu is het mijn beurt, maar ik kom er ook niet uit...

Wat er aan de hand is: bij het opstarten gaf hij de melding dat hij geen geldige systeemdiskette kon vinden (HD bootte dus niet). Met een win 98 bootflop heb ik de computer opgestart. Maar ik kan bijna niets doen, want de computer hangt op totaal willekeurige momenten. Hij hangt tijdens het starten van de bootflop op verschillende momenten, zowel voor als na het win98 opstartmenu. Ook wanneer hij het booten wel heeft afgerond en ik de a:\ of virtuele e:\ prompt voor me heb, loopt het af en toe mis. Soms hangt de computer zelfs terwijl ik in DOS een commando aan het intypen ben!

Ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand kan zijn. Tijdens de zeldzame momenten dat ik het boot-proces afgerond kreeg, heb ik een scandisk over c: heen gegooid die niets kon vinden en heb ik met SYS C: de disk iig weer bootable gemaakt. Maar ook nadat ik van de HD boot, blijft het probleem dat hij op willekeurige momenten gewoon stopt met reageren.

Iemand die me kan vertellen wat ik moet doen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Aandachtspunten: geheugen en voeding :)

• Millennyum
Ik heb de FAQ's doorgenomen, maar kan het dan echt zo zijn dat na een softwarecrash het geheugen of de voeding stuk is??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor. Het is juist omgekeerd ;)

edit:
bedenk, software leunt altijd op hardware

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 07-02-2003 13:15 ]

• Millennyum
Hmm okee. Ik wil wel een geheugen test proggie draaien, maar daar krijg ik niet eens de kans voor, aangezien de compu waarschijnlijk al hangt voordat ik het ding geinstalleerd heb!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Millennyum schreef op 07 februari 2003 @ 13:17:
Hmm okee. Ik wil wel een geheugen test proggie draaien, maar daar krijg ik niet eens de kans voor, aangezien de compu waarschijnlijk al hangt voordat ik het ding geinstalleerd heb!
Maak dan een bootable memtest86 cdtje.
www.memtest86.com

• Millennyum
Goed, ik ga even het geheugen testen. Kan helaas pas na het weekend, aangezien mijn ganggenootje net naar haar ouders is vertrokken. Als het niet lukt, post ik wel weer in dit topic. Thnx!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om hangen en crashen zoveel mogelijk te voorkomen, zou je het systeem zogezegd tot op het bot moeten strippen, zodat alleen de essentiële onderdelen overblijven, eventueel de FSB in de BIOS nóg lager zetten, etc.. Zie de troubleshooter, daar staat meer hierover ;)

Ik move hem naar PMG, omdat dit me meer een algemeen zaakje lijkt dan slechts de HDD.

[OM] > [PMG]
Pagina: 1