Toon posts:

[Delphi] Poorten onder win2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik loop stage bij de universiteit van Groningen,
en nu moet ik het volgende weten...

Hoe kan ik in Delphi achterhalen (op een windows2000 systeem) van bepaalde paralelle en serieele poorten of ze open staan of niet.

En als ik dat heb achterhaalt, hoe ik die poorten dan open kan zetten.

Als de poorten open staan, moet ik tevens controleren of een apparaat is aangesloten of niet.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik betwijfel ik je kan weten of poorten open staan. Bij mijn weten staan ze altijd open als ze aanwezig zijn. Het open zetten van poorten is simpel te vinden op google of neem een kant en klaar componentje van www.torry.ru. Het kijken of er een apparaat op aangesloten zit lijkt me helemaal af te hangen van het apparaat dat er aan zit. LPT en COM hebben standaard geen manier om dat te achterhalen, het is gewoon simpelweg iets versturen en kijken of je het verwachte antwoord van terugkrijgt.

Aangezien windows wel resources aan apparaten koppelt bij het apparaatbeheer zou dat misschien een mogelijkheid zijn om meer gerichte informatie te achterhalen, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
bij windows2000 staan poorten niet altijd open. Je moet ze handmatig open zetten.

ehm, ik had iets gehoort over dat je een controle-bit kunt sturen naar een apparaat, en als je iets terug krijgt is er iets aangesloten. Maar ik heb geen idee hoe dat moet.

thanks anyway.. =/

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 20:51
dlportio heb ik eens omgeschreven naar delphi.

daarmee kon je parrelele poorte aansturen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 14:23:
bij windows2000 staan poorten niet altijd open. Je moet ze handmatig open zetten.

ehm, ik had iets gehoort over dat je een controle-bit kunt sturen naar een apparaat, en als je iets terug krijgt is er iets aangesloten. Maar ik heb geen idee hoe dat moet.

thanks anyway.. =/
als een LPT poort is aangesloten, is deze meteen bruikbaar.. die hoef je niet open te zetten. Daar heb je echter wel de juiste rechts voor nodig. Onder windows NT/2000/XP kan je deze rechten krijgen door een device driver te schrijven voor de poort die je wilt benaderen. De eerdere genoemde DLPort I/O geeft elke applicatie toegang tot alle I/O poorten op je systeem.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 14:23:
Ja, je moet ze zelf openen voordat je ze kan gebruiken, maar behalve misschien rechten houd niets je tegen. Een poort wordt hetzelfde benaderd als een bestand: Je moet m wel programma technisch openen voordat je m kan gebruiken, maar dat zegt niet dat je ze physiek open moet zetten.
Nee, dat is er zeker niet. Het (hardware) protcol van een poort dwingt dat niet af. Dat zou je zelf moeten doen in een hoger protocol, maar dat protocol zal verschillen per apparaat dat je er aan hangt. Er kan bijvoorbeeld een apparaat aanhangen die nooit signalen terug stuurt, maar toch perfect werkt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1