Toon posts:

Spanning tree disablen 2924xl

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

4 cisco's 2924xl switches.
3 van de switches zitten op poort 22,23 en 24 van switch 1.
Er schijnt ooit (in een grijs verleden) met spanning tree ge-expirimenteerd te zijn.
Maar dit klopt van geen kant meer, nu staan er div. poorten op 'down' 'forwarding'
Ik wil voorlopig STP uitschakelen dmv. 'no-spanning-tree'
Werkt dan alles gewoon door ?

Het is een simpel recht toe recht aan netwerk dus lijkt me geen probleem, maar is dat ook zo ? (geen poorten die zich ineens masaal resetten en dus het netwerk plat gaat tijdelijk)

Alvast thx.

ps. heeft een verkeerde STP config. traagheid op t netwerk tot gevolg ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 12:35 ]

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Ja dat heeft traagheid tot gevolgd, storm!
In jou situatie kan je het gewoon uitschakelen. Je hebt alleen spanning-tree nodig als je een switch hebt met 2 uplinks. 1 Zal dan op blocking worden gezet.

Ow ja, lees eerst even wat docs door @cisco.com want het zal vast wel productie zijn en vogelen zonder precies te weten wat je doet is dan niet echt handig :P

[ Voor 31% gewijzigd door fetcher op 07-02-2003 12:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is productie inderdaad, STP configureren gaat mij ook niet zelf lukken op dit moment.
Maar het disabelen moet gezien de fysieke situatie geen probleem zijn, geen trunks geen loops etc.
Maar mijn grootste zorg is een eventuele reset van de poorten.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51

DJ

Je kunt ook gewoon al je poorten op Spanning tree PORT FAST zetten. Dan komen de poorten sneller op. Dit kun je volgens mij doen terwijl je Switches UP zijn (in productie bedoel ik). Je moet dan alleen uitkijken als je ooit een dubbele link wilt creëeren tussen de Switches. Dan gaan ze even plat om de Spanning Tree te herberekenen . . . maar als je dat niet van plan bent, dan gewoon Spanning Tree PORT FAST.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:26
Zolang je geen loop in je net hebt zitten, is het veilig. Uitzetten zou in principe transparant moeten verlopen, zonder downtime.

STP maakt je netwerk niet traag. Wat wel kan gebeuren is dat er poorten in blocking gaan staan, waardoor er geen verkeer meer overheen gaat, maar da's alles of niets, niet daartussen in.

In het geval van een loop (doordat STP uit staat) kan de zaak wel degelijk rare dingen gaan doen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

portfast zorgt ervoor dat de poort altijd op forward komt te staan, bij het opstarten van een systeem wat direct aan de poort hangt sla je hierdoor de learning state over, zodat de systemen sneller network connectivity hebben

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:37

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 12:34:
Situatie:

4 cisco's 2924xl switches.
3 van de switches zitten op poort 22,23 en 24 van switch 1.
Er schijnt ooit (in een grijs verleden) met spanning tree ge-expirimenteerd te zijn.
Maar dit klopt van geen kant meer, nu staan er div. poorten op 'down' 'forwarding'
Ik wil voorlopig STP uitschakelen dmv. 'no-spanning-tree'
Werkt dan alles gewoon door ?
Ter info: Spanning-tree (STP) staat bij Cisco switches standaard aan.
Als jij ZEKER weet dat de 3 switches die aan de ene switch hangen niet onderling ook nog eens connecties hebben met elkaar, dan is het veilig om STP uit te zetten (alle vier switches afzonderlijk moet je dan daarvoor configgen). Gebeurt dat onderling koppelen tussen switches toch, dan heb je dikke pret op je netwerk, want je zult broadcast-storms krijgen op je netwerk waardoor de efficiency van het netwerk erg hard naar 0% gaat... en dat wil je niet.

Dus: dubbel-checken dat er écht geen loops op een manier te vinden zijn in het netwerk, en STP zou uitkunnen. Maar waarvoor? Het is een fijn protocol als je het gebruikt met portfast, uplinkfast of backbonefast. :)

[ Voor 6% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 08-02-2003 01:11 . Reden: Verduidelijking. :) ]

... en oranje! :P

Verwijderd

Beetje dubbel op misschien maar ik zou zeggen op alle poorten
spanning-tree portfast
en op de laatste die naar andere switches gaan
no spanning-tree portfast
Zo zijn pc's snel op en loop je geen gevaar bij de uplinks.
Soms treden er problemen op met de standaard spanning tree wanneer je er pc's aan hangt die via dhcp werken. windows clients doen maar 3 pogingen om een adres te krijgen en geven het dan op terwijl de switches dan nog bezig zijn met de learning state dus portfast is wel prettig. Helemaal uitzetten kan natuurlijk ook maar zoals anderen al zeiden, waarom zou je ???

Verwijderd

Dw overzichtelik van je stp process hangt sam en met het feit of je trunks gebruikt of niet, in geval van dotq trunking heb je alleen stp op je native vlan, isl heeft standaard een stp process per vlan.

Verwijderd

Lees maar eens heeeel goed na wat STP is. Je kunt het idd niet volledig uit zetten echter de poorten kunnen op stp fast enabled of disabled staan. Eindpunten (pc's, printers, non-routable-servers, e.d.) moeten op enabled staan (STP niet configged (als je wilt... uit)). De geluste switch-poorten naar andere switches moeten op disabled staan (zoals je wilt STP aan).

STP is een protocol dat alternatieve routes kan zoeken, als de hoofd-route niet meer werkt. STP uit (fast mode enabled) zorgt er dan voor dat alleen de default route werkt. Bij het starten van de outlet bespaart dat 30 seconde tijd. STP aan (fast modus disabled) moet bij switch-trunks altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ok iedereen bedankt voor zijn / haar bijdrage, afgelopen weekend is het geregeld en alles werkt naar behoren.

Verwijderd

Wat heb je nu gedaan? Welke config werkt nu dan precies naar behoren?
Pagina: 1