Backup Oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben druk opzoek naar een backup oplossing voor een aantal Novell Netware server, een Citrix server en een SQL server. Ook wil ik graag backups maken van de SQL database die op internet staat (dus van een provider). Bestanden backuppen via FTP zou ik ook graag willen. Ik wil dus nogal wat :)

Novell:
2 verschillende trees
2 netware servers in de ene tree, 4 netware servers in de andere
waarvan 1 Groupwise 6 server

Windows:
Draait allemaal op Windows 2000 Advanced Server:
1 Citrix server (Metaframe XPs)
SQL server
PXE server (komt nog)

Dus in totaal 9 servers op lokatie.

Aangezien ik weinig ervaring met backups heb hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met een "backup oplossing". Ik heb het internet al afgezocht, maar ik kom steeds op 1 specifieke oplossing (dus bijv. alleen Netware backups). Is er iemand die me hier wat verder mee kan helpen? Wat voor software raden jullie me aan? Hoe werkt het als bijv. een netware server crasht? Netware opnieuw installeren en dan de data terug zetten? Of bestaat er ook een soort Ghost (image) methode zodat de server binnen een uur weer online kan zijn?

Verwijderd

Je kan van de novell server inderdaad beter een image draaien van je volume sys: en van je systeemschijf. Als je die later dan terugzet draai j inderdaad binnen een uur weer alleenmoet je dan nog verse data terug zetten :D

edit: ik zou voor de rest een werkstation neerzetten dat de backups draait. Schrijf een scriptje dat alle data eerst naar en locale drive kopieerd aangezien dit vaak sneller gaat dan naar een backup drive. Maak daarna met een DAT streamer bijvoorbeeld een backup. om hoeveel data gaat het eigenlijk?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 11:16 ]

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:42
Er zijn genoeg aanbieders voor proffesionele multi-platform en agents.
Kijk maar eens bij Arcserve of Backup exec.
Tivoli kan ook, maar ik zou eerst eens even wat beter zoeken naar de bestaande pakketten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Cybex
  • Niet online
Tja, ruwe schatting van de hoeveelheid data is 40 Gig (dus alleen de belangrijke data, geen complete images). Hoe zou jij de SYS volumes dan imagen? met welke software?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je SYS: volume kun je image met "Server Image" van PowerQuest.
Deze wordt volgens mij niet los verkocht, en is alleen te vekrijgen bij de "Server Magic for NetWare" , welke niet meer verkocht wordt.

Imagen vaan een NetWare volume gaat alleen lekker lukken als het een tradional volume is. NSS volumes snapt 'ie niet helemaal en maakt daar dan een bestand van wat even groot is als je partitie.

Voor dit soort info is het dus ook wel eventjes handig als je precies de verie's van je servers vermeld ;)

BTW: Als ik diep ga zoeken, heb ik nog wel een document met daarin een werkwijze hoe je voor NetWare (NW4) een disaster recovery plan moet maken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Cybex
  • Niet online
Ik heb wel intresse in die documenten mocht je die kunnen vinden.

De servers waar het om gaat zijn Novell Netware 5.1 en 6.0 servers. Beide met de laatste Support Packs.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Van de Citrix server zou je ook een image kunnen maken aangezien daar alleen statische data op staat. Dit zou met Ghost moeten kunnen lijkt me.
Voor de SQL server zou ik een DLT-drive (DLT80 of meer ?) inzetten, ik heb de voorkeur voor zoveel mogelijk backuppen op de server waar de data staat. Maar je kunt natuurlijk niet in elke server een DLT of iets dergelijks zetten dus daar moet je keuzes maken.

Ik werk nu met Arcserve maar er zijn natuurlijk meer goede pakketten. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

een oplossing daarvoor is een library of loader ...

dan hoef je geen tapes bij te houden , manueel te wisselen en op te slaan. oftewel : automation. zit je ook niet aan de limiet van 1 tape ( 40GB dus voor een DLT80 )

Verwijderd

ik werk trouwens met een DLT mini library met 2 DLT7000 drives, 15 tapes, een barcode reader en Hp openview storage data protector 5. Dit in combinatie met HP openview virtual replicator en snapshots.

een loader/library maakt je leven echt makkelijker ( hoeft geen DLT te zijn hoor )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2003 21:36 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Het meeste uit de thread Verschillende soorten backup software is ook bij jou van toepassing, lees die ook eens door.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 22:16

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Koffie schreef op 07 februari 2003 @ 13:55:
[...]
BTW: Als ik diep ga zoeken, heb ik nog wel een document met daarin een werkwijze hoe je voor NetWare (NW4) een disaster recovery plan moet maken.
Koffie, als je wilt, ik heb ook wel belangstelling voor die documenten. Is nooit weg voor een Netware 4 beheerder ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• DeBolle

DeBolle

De mooiste (en eenvoudigste) truc vindt ik altijd nog de 'netbasic' dinges - laad netbasic en kopieer de inhoud van _NETWARE naar een andere (niet hidden) plaats op je SYS:
Bij troubles NDS weggooien en alles terugkopieren in _NETWARE.
Ik meen te weten dat dsrepair een soortgelijke optie heeft in 5 en hoger, maar daarvan heb ik de details niet voorhanden.

• Cybex
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Ik laat ondertussen 2 bedrijven (Veritas en Computer Associates) een complete backup oplossing voor me verzorgen. Een loader is trouwens ook een optie. En nu maar hopen dat m'n baas hier mee akkoord gaat ;)

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
En waar komen ze mee aan? CA zal we een Arcserve-oplossing hebben? Ik ben vooral benieuwd naar de SQL-backup.

Leven is meervoud van lef

• Remco
Loesje schreef op 10 februari 2003 @ 17:48:
En waar komen ze mee aan? CA zal we een Arcserve-oplossing hebben? Ik ben vooral benieuwd naar de SQL-backup.
sql-agent ?

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Beiden (Arcserve en Veritas) hebben een optionele sql agent en kunne netware backuppen.

Effe over ghosten : DAT IS GEEN BACKUP ! Ik ben benieuwd hoe de mensen die willen ghosten de data uit het pand gaan krijgen, toch wel handig in geval van brand...(removable hd lijkt me niet echt een stabiele oplossing).

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Remco
Als je je server goed opbouwd en documenteerd hoef je nog geen eens een restore te doen van je server.
Gewoon server opnieuw opbouwen en de data restoren.
Heb ik al een paar keer moeten doen, en dat bevalt beter dan een disaster recovery.

Verwijderd

Remc0 schreef op 10 February 2003 @ 21:42:
Als je je server goed opbouwd en documenteerd hoef je nog geen eens een restore te doen van je server.
Gewoon server opnieuw opbouwen en de data restoren.
Heb ik al een paar keer moeten doen, en dat bevalt beter dan een disaster recovery.
ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt ?

Verwijderd

Wij backuppen iedere nacht 30 Gb van nw5.1-servers op een compaq dlt library. Heeeerlijk... met ArcServe7.

• Remco
Wij doen op alle servers iedere nacht gewoon een full backup, dus inc. os.
Maar het is al een aantal keren voorgekomen dat we een complete server moesten restoren.
Dan is het makkelijker om een nieuwe server te bouwen. (aan de hand van je doc. ben je hier met +/- 4 uur mee klaar)
En dan de data te restoren vanaf tape.
Dit gaat natuurlijk een stuk moeilijker als het om groupware servers gaat.

Aangezien er meestal toch niet veel draait op een server, en als je het goed doet de data op een andere schijf/partitie hebt draaien, waren we zo sneller klaar dan een volledige disaster recovery vanaf tape. D.wz. ook het os van de tape restoren.

• Cybex
  • Niet online
Remco, kan je eens vertellen wat je gebruikt hiervoor?

• Remco
Mijn voorkeur heeft Arcserve, maar we gebruiken ook be

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Grootste nadeel van BE is wat mij betreft de klote verify. Als je data niet superkritisch is, kun je met Arcserve een simpelere verifymethode selecteren. Verder zijn het wat mij betreft DE backup paketten.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• DeBolle

DeBolle

De methode* van Remco is inderdaad een goede. In de praktijk zit je namelijk altijd op schoot met een kapotte of gecrashte server, een nieuw doosje en een stapeltje tapes waar de backup op staat (of zou moeten staan :)
En wat heb je nodig om te restoren: een draaiende server met het betreffende backuppakket. Zowat iedereen heeft wel een 'disaster recovery' oplossing zoals de 'one button recovery' van HP - houdt in de gaten dat dit soort oplossingen alleen redelijk kunnen werken als je dezelfde hardware kunt blijven gebruiken. Een andere controller, een ander model server, een ander moederbord en daar zit je dan met je 'recovery' oplossing die alleen nog maar kan melden dat 'ie unexpected hardware heeft gevonden.
In deze zou zelfs een Ghost image vallen onder de definitie van 'disaster recovery'.
De vragen die je jezelf moet stellen bij een backup(pakket) zijn:
- kan ik aan de hand van mijn backup alles echt terugkrijgen, ook op andere hardware?
- hoeveel tijd gaat het restoren kosten?
- hoeveel data kan ik verliezen?

Een backup is natuurlijk altijd een momentopname - als de boel sterft om twee uur 's middags terwijl jouw backup van de voorafgaande nacht is, dan ben je simpelweg alles kwijt wat die dag is veranderd.
Bij belangrijke data zul je dus methodes moeten bedenken om dit dataverlies te verminderen.

Tot slot nog het gekste: wie heeft al eens gekeken naar een *restore*pakket in plaats van een backuppakket? Backuppen doen alle pakketjes wel, maar fatsoenlijk en snel restoren ....

*footnote: de _methode_ is goed, het genoemde Arcserve is naar mijn mening wat minder goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeBolle op 11-02-2003 22:27 . Reden: voetnootje toegevoegd ]

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25
Ik heb ook wel interesse in die docs, heb sinds een week twee NW 4.11 bakken half om half onder beheer, beide met Arcserve & tapes voor de backups, bakken met het hele hebben en houwen van twee vestigingen er op. Makkelijk beheren als je heel weinig van Netware weet.

On the plus side: mag gratis wat Novell certificaatjes gaan halen :)

We spend our years as a tale that is told

Pagina: 1