Okee.
Maar nu even terug naar de topic starter die geen IT papiertje heeft.
Ik ga hier even
wel van Microsoft uit, omdat ik in dezelfde situatie zit, maar wel al gecertificeerd ben.
Ik ben zelf bezig met 2 trajecten: MCSA en MCDBA (Microsoft, iets wat de topicstarter liever niet heeft). Echter, ik heb eens rondgekeken naar wat werkgevers vragen. Alleen met MCDBA kom ik er wel maar niet op die ene werkplek die mij zo leuk lijkt.
Omdat ik een funktie als DBA'er serieus ambieer maar nog zoveel moet leren gok ik op een funktie bij een klein maar wel groeiend bedrijf die een DBA nodig heeft maar ook extra mankracht op sysbeheer.
Ik ga dus proberen om zo waardevol mogelijk te zijn voor mijn werkgever maar meteen de kennis te gebruiken om het papiertje wat ik dan gehaald heb (nog 3 maanden

) aan te vullen met een dosis praktijkervaring.
Werkgevers zijn verschrikkelijk bekend met de namen van certificeringen. Echter, een certificering van Microsoft kan vanalles inhouden omdat je een aantal modules vrij kan kiezen.
Grootste ergenis is, zeker nadat ik bovenstaande verhalen heb gelezen, dat er op wonderbaarlijke wijze altijd een HBO of UNI dodo rondloopt die met jouw veren, kennis en ervaring aan de haal gaat. Ik heb hier zelf een aantal negatieve ervaringen mee gehad maar je leert wel op je tellen passen. Hiermee bedoel ik:
Je gaat je eigen kennis niet zomaar weggeven na dit soort ervaringen. Ik ben erg hard geworden wat dat betreft, als een nieuwe collega zich naar binnen heeft gewerkt bij het bedrijf door te strooien met praktijkervaring en een prachtige uni-graad dan verwacht ik geen vragen over dat onderwerp.
Een "assistent" systeembeheerder(of dba) zijn, die fase onderga je altijd wel een keer. Je bent natuurlijk als je ander werk wilt altijd ergens "het groentje" die het echte werk mag afkijken van de meesters.
Echter, ik vind wel dat een werkgever na 1-2 jaar mag laten blijken aan het "groente" dat deze zijn sporen wel verdient heeft door een funktienaam aan te laten passen.
Dit zeg ik express omdat in het huidige ICT klimaat er niet echt torenhoge salarissen meer worden uitgedeelt (of helemaal nada) maar er toch een manier is om je waardering uit te spreken.
Cursussen all over the place. Ik heb zelf Novell, Citrix XP en Microsoft trainingen gevolgt en je krijgt altijd een certificaat van deelname. Omdat het produkttrainingen betreft kan je er ook bij een VUE of ander testcenter ook examen in doen en dan krijg je van Microsoft een prachtig certificaat en je kan je CV weer aanvullen.
Ik heb mijzelf voorgenomen MCSA, MCDBA en daarna MCAD te gaan doen.
Systeembeheerder - Database Administrator - Developer for Windows (.NET) platform.
Mijn werkgever wilt dat ik MCT'er word (Microsoft Trainer) dus dat gaat er ook even tussendoor bij inschieten.
Ik heb zelf geen HBO of UNI achtergrond. Ik ben (vind ik zelf) wel vreselijk goed in het doordenken en in kaart brengen van bedrijfsprocessen, vertalen naar gebruikersniveau en het ontwikkelen van de benodige "business logic" voor een applicatie. Je gesprekspartners bij het ontwikkelen van een applicatie zijn divers: soms heb je een assistent systeembeheerder voor je met daarnaast de manager die het zelf niet snapt, P&O funktionarissen die alleen kunnen aangeven wat ze missen of willen of in het ergste geval krijg je een mailtje van een sales met daarin de eisen. Vertalen is ook belangrijk dus.
Voorbeeld:
ik heb laatst een personeelsfunctionaris heb gesproken die het had over ERD, UML en datamodellen. Op zich niet erg maar het ging over de uitbreiding van een intranet met 2 pagina's en maximaal 1 dag werk. Beetje overdreven vond ik.
Erg apart voor een meisje die P&O heeft gedaan aan de KUB dacht ik nog tijdens het gesprek. Navraag tijdens de koffie leerde me dat ze een TU Delft vriendje te hebben en ze brabbelde hem een beetje na

.
Dit deed ze omdat ze niet wist wat ze moest zeggen maar wel een soort van eis op tafel wilde leggen waaruit ik, de opdrachtnemer, kon opmaken dat ze wist waar ze het over had en dit niet een vlug-vlug project moest worden want ze zat er bovenop. Wel lief van haar maar niet de bedoeling. Ik heb liever dat ze normaal praat want de vertaalslag doe ik wel voor haar.
Over certificeringen:
Vergeet niet dat een training maar 5 dagen duurt en geen vergelijking is met de drills van een HBO of UNI. Maar het schijnt wel dat beetje "licht" in de ogen van een persoon die wilt.
Key factor is en blijft overigens wel de docent. Als die doodleuk het MOC(Microsoft Trainingsmateriaal) materiaal gaat opdreunen dan schiet het niet op. Maar als je een superenthousiaste docent voor je hebt dan gaat het echt prima.
Ik had toevallig een docent die 3/4 programmeur is en 1/4de docent omdat dat volgens hem de beste combinatie is. Goed bij de tijd, weten wat de vraag is en het goed beantwoorden van vragen en problemen.
Er zijn genoeg HBO(ICT)-geschoolde programmeurs bij het bedrijf waar ik werk maar ik mis een heel stuk kennis bij ze. Dat wil niet zeggen dat er geen goede HBO programmeurs zijn maar ik heb vaak het idee dat een werkgever teveel verwacht van een HBO/UNI schoolverlater. Dat hebben ze zelf ook door want tegenwoordig eisen ze ook minimaal 2/3 jaar werkervaring. En dat is goed vind ik.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: behalve de opleiding maakt het ook veel uit wat voor persoon je bent. Je moet het ook in je hebben. En iemand die zwaar gecertificeerd is omdat hij goed kan leren wilt niet zeggen dat deze ook op die manier goed en productief is. Creativiteit kan je immers ook niet leren, dat zit in je.