Ik wil WiFi opnemen in mijn netwerk en deze NIET encrypten (Ja bewust, reden = ongbelangrijk) en daar los van een intern (bekabeld) netwerk onderhouden.
en uiteraard een ADSL verbinding...
Vanuit zowel WiFI als ADSL moet men kunnen VPN-nen naar intern.
Vanuit WiFi moet gelijk geinternet kunnen worden, maar mag het interne netwerk ENKEL per VPN benaderd worden (FreeBSD bak kan dit mooi regelen).
Hierbij 2 opties.
De 1e is mijn eerste ingeving.... BSD Bak is de scheiding tussen Intern en Extern (WiFi EN ADSL).
De 2e daarintegen is ook FreeBSD de Scheiding maar hier doet deze een 3 deling (Intern, Extern wifi, Extern ADSL)
Het mooie aan deze optie is dat FreeBSD mooi de internet bandbreedte van WiFi in kan perken zodat niet de buren mijn bandbreedte opslokken. Met mijn eigen laptop VPN ik naar mijn interne lan en ga van daaruit internetten, zo ontkom ik aan de beperking.
------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------

Graag Tips en Meningen.
BTW.... [b]kan het kwaad om 3 lagen nat aan te brengen ???[/n]
Adsl modem doet NAT (ik wou dat deze in bridging mode kon!!!!!)
BSD-Bak doet NAT
LinkSys doet Nat (of ik moet een Bridge AP aanschaffen maar die zijn net zo duur, en bieden eigenlijk minder functionaliteit!!)
en uiteraard een ADSL verbinding...
Vanuit zowel WiFI als ADSL moet men kunnen VPN-nen naar intern.
Vanuit WiFi moet gelijk geinternet kunnen worden, maar mag het interne netwerk ENKEL per VPN benaderd worden (FreeBSD bak kan dit mooi regelen).
Hierbij 2 opties.
De 1e is mijn eerste ingeving.... BSD Bak is de scheiding tussen Intern en Extern (WiFi EN ADSL).
De 2e daarintegen is ook FreeBSD de Scheiding maar hier doet deze een 3 deling (Intern, Extern wifi, Extern ADSL)
Het mooie aan deze optie is dat FreeBSD mooi de internet bandbreedte van WiFi in kan perken zodat niet de buren mijn bandbreedte opslokken. Met mijn eigen laptop VPN ik naar mijn interne lan en ga van daaruit internetten, zo ontkom ik aan de beperking.

Graag Tips en Meningen.
BTW.... [b]kan het kwaad om 3 lagen nat aan te brengen ???[/n]
Adsl modem doet NAT (ik wou dat deze in bridging mode kon!!!!!)
BSD-Bak doet NAT
LinkSys doet Nat (of ik moet een Bridge AP aanschaffen maar die zijn net zo duur, en bieden eigenlijk minder functionaliteit!!)
[ Voor 11% gewijzigd door xychix op 07-02-2003 09:26 ]
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad