[Linux]Hoe CD's te gebruiken vanaf de HDD?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik wil graag een aantal veelgebruikte CD's een plekje op de HDD van een server geven om het CD-tje wisselen over te slaan en ze nog een stuk sneller toegankelijk te maken ook. De server draait een (net verse) Red Hat, de client Win98, Samba helpt ze elkaar te begrijpen.

Een avondje surfen en snuffelen suggereert dat ik ISO's van de CDs op de hard drive zou kunnen zetten, deze kan mounten en klaar ben.

A ) Klopt dat, kan dat inderdaad ook voor gebruik via Samba? Iemand ervaring?

B ) Is dat ook de beste manier? Ik krijg bij ISO's zo'n 'zip archief' gevoel dat ik me sterk afvraag of dit de bestanden op een efficiente manier ter beschikking stelt, of dat er iedere keer een fors vertragende uitpak-stap uitgevoerd wordt achter de schermen. (De voorbeelden die ik tegen kwam hadden het ook vooral om het 'effe bij de hand hebben van de informatie zonder een CD te hoeven branden. Snelheid speelde daar niet echt een rol.)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 07-02-2003 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:40
A: dat kan, je mount ze bijvoorbeeld via je /etc/fstab automatisch op een plek in je filesystem (bijvoorbeeld /mnt/iso1), waarna je die /mnt/iso1 via Samba shared. Daarna kun je op je Win98-PC de share aan een driveletter koppelen.

B: ISO's zijn ongecomprimeerd en worden dus op dezelfde manier gelezen als een CDROM-speler een CD leest. Een harde schijf heeft vaak een hogere doorvoersnelheid en kortere toegangstijd, zodat alles alsnog een stuk sneller gaat. Natuurlijk is je netwerkverbinding een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
mount opdrachtje:
code:
1
mount -t iso9660 je_image.iso /mnt/iso -o loop

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:04

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
overigens moet je dan wel loopback support in je kernel hebben, en ook ISO9660 / Joliet support is aan te raden. (eventueel via modules)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

man mount
geeft wel meer informatie daarover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Hier is een speciale HOWTO voor: de cd-server howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Thanks guys! Dat gaat wel lukken zo :*)

Inderdaad Arzie, de netwerk bandbreedte krijgt zo'n setup wel vol, maar da's dan wel mooi een (grofweg) 60 speed CD wisselaar met een hele lage zoektijd. :)

Sir Isaac: bedankt voor die howto; met die titel wist Google wel raad.

Heeft er eigenlijk ergens iemand een goede "Find the right howto howto" staan (een soort van trefwoorden- / onderwerpen lijst voor die dingen)?

[Met google ("CD howto", "CD on harddisk howto", etc) kwam ik gister dus nergens en na bladeren door een vijftal lijsten van die dingen was ik helemaal tureluurs :? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Met enig zoekwerk was dit zelf ook wel te vinden geweest. Zie ook bovenstaande draadje met daar ondern een berg linkjes naar documentatie.
Maar goed, je hebt nu voldoende input gehad om hier mee aan de slag te kunnen. Ook je laatste vraag is al beantwoord door Erikje.
Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.