Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Circuit maker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagie.

Heeft er iemand hier een goed circuit maak programma voor op de PC ?
Ik heb zelf "Circuit Maker Pro 2000 Build 4" maar veel dingen kloppen er niet in.
Zo kan volgens dit programma een led branden met maar 1 aansluiting :S (mij is altijd geleerd dat een led 2 aansluitingen nodig heeft voordat ie pas brand + en -)

Alvast bedankt

Verwijderd

multisim werkt perfect. is van electronisch workbench

Verwijderd

Topicstarter
thnx, zal ff kijke of ik hem ergens kan downen :)

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Kijk bij de downloads op www.circuitsonline.net. Daar staan verschillende programma's met verwijzingen naar de files en een korte beschrijving.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb MultiSIM gedownload en 't werkt idd erg mooi :)
Thnx 4 help

Verwijderd

Crocodile

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 23:34:
Zo kan volgens dit programma een led branden met maar 1 aansluiting :S (mij is altijd geleerd dat een led 2 aansluitingen nodig heeft voordat ie pas brand + en -)
Misschien dat de - standaard aan de aarde wordt gekoppeld zodat het toch een gesloten circuit is, maar echt fraai is het niet ;)

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier wordt dus crocodile physics bedoeld. Hier is de demo te vinden:

http://www.crocodile-clips.com/index.htm

veel mogelijkheden met ic's ed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal die demo eens proberen :)

Kheb alleen nog een vraagie over Multi SIM:
Hoe kun je bijvoorbeeld de IC LM3909 invoegen in het circuit ? (Onder welke hoofdgroep valt ie?)

Ik heb de onderdelenlijst doorgekeken, maar staat er niet bij :(

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Proteus Pro is echt perfect! Zie http://www.labcenter.co.uk/ voor meer info. Emuleert zelfs processors en LCD displays e.d.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
jevn schreef op 07 February 2003 @ 11:44:
[...]

Hier wordt dus crocodile physics bedoeld. Hier is de demo te vinden:

http://www.crocodile-clips.com/index.htm

veel mogelijkheden met ic's ed.
Crocodile Physics werkt idd ook erg leuk, thnx 4 link ;)

Nu alleen nog ff Proteurs Pro uitproberen :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Modbreak: Laten we geen opsomtopic van dit topic maken. Als je een suggestie/voorkeur wilt presenteren, voorzie deze dan ook van een leuk verhaaltje waarom 'ie zo goed werkt, wat er fijn aan is, wat minpunten zijn, etc.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 07 February 2003 @ 14:04:
<hr color=blue><font color=blue>Modbreak: Laten we geen opsomtopic van dit topic maken. Als je een suggestie/voorkeur wilt presenteren, voorzie deze dan ook van een leuk verhaaltje waarom 'ie zo goed werkt, wat er fijn aan is, wat minpunten zijn, etc.</font>
k, hier dan ff wat minpunten / pluspunten:

* Crocodile Physics:
Ziet er erg simpel en overzichtelijk uit.
Het laat ook netjes zien wanneer je een cicuit "opblaast" doordat er te veel voltage op gezet is
Een nadeel vind ik wel het gebruiken van IC's in dit programma (komt misschien ook wel omdat ik nog niet zo bekend ben met IC's)

* Proteurs Pro:
Nog niet al te veel mee gedaan, dus moeilijk een mening over te geven.

* MultiSIM van Electronisch Workbench:
Werkt in principe ook goed en is er een uitgebreide componenten library aanwezig.
Alleen zijn somige dingen mijnog niet helemaal duidelijk bij dit programma:
--> Waarom kan een LED is een serieschakeling niet op 12V branden ?
(schema: http://62.194.254.247/pics/Tweakers/simpel-circuit.jpg)
--> Hoe moet ik bijvoorbeeld IC LM3909 invoegen ? (of eventueel zelf aanmaken ?)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 February 2003 @ 14:20:
[...]
--> Hoe moet ik bijvoorbeeld IC LM3909 invoegen ? (of eventueel zelf aanmaken ?)
Oftewel, hoe makt ik dit schema in MultiSIM (http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000072.gif) ?

Verwijderd

Mmm, ik ben van Multisim afgestapt omdat er geen weerstanden waren te vinden en als je iets veelvuldig nodig bent dan zijn het wel weerstanden.
Ik geloof dat er 1 weerstandje en 1 potmeter waren te vinden.
Kon er met mijn verstand niet bij, een ontwerpprog zonder weerstanden.
Ik teken al mijn schema's in paint. ff wat componenten uit CC of EWB bij elkaar sprokkelen en dan een mooi schema maken in paint.
In Crocodile Clips blaas ik hier alle IC's en torren op, ook al kloppen de schema's en de waarden voor 100%.
Simulatieprogjes vink waardeloos, ik test alles met echte componenten en wat er in CC stuk gaat, dat blijft hier in de praktijk allemaal heel.
Paint rules....

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Proteus kent zo'n beetje alle electronica die er is (mits je de juiste "add-ons" downloadt of zelf schrijft ;) ). Maar standaard zit er al rete-veel in (en zeker weerstandjes en dat soort gein). Met ARES (uit proteus dus) kun je je PCB ontwerpen, met ISIS het schema. En de simulaties zijn ook top. Zelfs analoge/digitale mix-schakelingen worden moeiteloos gesimuleerd. Als het hier niet mee lukt, zou ik eens gaan kijken naar echte prof. software, maar dat kost dan ook een flinke bom (euro)duiten.

Toegegeven, het is effe wennen om er mee te werken, maar als je wat voorbeelden opent ofzo ben je er zo in thuis.

Ik heb overigens zelf de voorlaatste versie van Proteus (5.2.7 geloof ik) en ik zag net dat ze op versie 6 zijn uitgekomen. Die heb ik nog niet echt bekeken, maar je maakt mij niet wijs dat er MINDER in kan dan in de voorgaande versies :P

/edit/
en de componenten die je gebruikt in het schema-tje dat je postte zitten er alemaal standaard in...

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 07-02-2003 15:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1