Auto's tekenen, tips??

Pagina: 1
Acties:
  • 562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben de laatste week een beetje bezig met het tekenen van auto's omdat k best wel gek ben van auto's. Alleen nu krijg ik nooit echt mooi resultaat. Is er iemand die nog tips heeft hoe ik het beste kan beginnen met dit soort dingen? Of is het gewoon een kwestie van oefenen?

Owja, als je auto's wilt 'ontwerpen' op de oc, welk programma kan je hier dan het beste voor gebruiken? En zijn daar ook tutorials voor?

Alvast bedankt voor de evt tips :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Kwestie van veel doen.
En ligt eraan wat je leuk vind, 3d of 2d.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

moah, ik zou voor 't potlood gaan. en een stuk papier.

Voor de pc zou ik niet zo snel gaan, eerst lekker schetsen :P

• Zamorano
  • Niet online
ja gewoon veel schetsen, ik doe t ook veel.

3d kan ik ook wel maar de schetsen zijn altijd de basis.

• urf
  • Niet online
Tsja, k heb pas een stuk of 5 schetsen gemaakt maar ik d8 misschien hebben jullie toevallig nog nuttige tips :) Maar je ziet zelfs nu al de laatste schetsen beter worden :)

En zeg maar echt ontwerpen? Waarmee doen de proffessionele ontwerpers dat? Weet iemand dat?

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Als je die professionele gasten aan het werk ziet, dat gaat echt razendsnel. Bij topgear waren ze afgelopen seizoen even bezig, wel in 2D, maar daar stond binnen enkele minuten een mooie auto op papier. Ik geloof dat ze de ontwerpschetsen nog altijd met de hand doen en daarna natuurlijk uitwerken op de PC in 3D. Er zijn vast een hoop voorbeelden te vinden op google. En zeker voor 3D modelling is een hoop te vinden.

http://www.cwn.org.uk/edu...sign-ra-johnston-w400.jpg
http://www.cardesignnews.com/news/2002/020417ferrari-f60/
http://www.cardesignnews.com/
edit:
nog een paar linkjes

[ Voor 21% gewijzigd door S_E_B op 06-02-2003 23:46 ]

• Zamorano
  • Niet online
urf schreef op 06 February 2003 @ 23:32:
Tsja, k heb pas een stuk of 5 schetsen gemaakt maar ik d8 misschien hebben jullie toevallig nog nuttige tips :) Maar je ziet zelfs nu al de laatste schetsen beter worden :)

En zeg maar echt ontwerpen? Waarmee doen de proffessionele ontwerpers dat? Weet iemand dat?
gewoon met potlood en papier.

dat is de basis
misschien een beetje opleuken met markers o.i.d maar het is toch allemaal met de hand eerst.

Daarna word het een 3d cad model meestal en word het aangepast aan de beschikbare technologie.
En dan weer met de hand... in klei of hout een echt "3d" model. ;)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Noem deze er dan ook bij :)
http://www.cardesignnews....tutorials/frye/index.html

Is een beetje de tekentechniek die je op IO ook aangeleerd krijgt. Getint papier, fineliner, marker en wat krijt.

• urf
  • Niet online
S_E_B schreef op 06 februari 2003 @ 23:39:
Als je die professionele gasten aan het werk ziet, dat gaat echt razendsnel. Bij topgear waren ze afgelopen seizoen even bezig, wel in 2D, maar daar stond binnen enkele minuten een mooie auto op papier. Ik geloof dat ze de ontwerpschetsen nog altijd met de hand doen en daarna natuurlijk uitwerken op de PC in 3D. Er zijn vast een hoop voorbeelden te vinden op google. En zeker voor 3D modelling is een hoop te vinden.

http://www.cwn.org.uk/edu...sign-ra-johnston-w400.jpg
http://www.cardesignnews.com/news/2002/020417ferrari-f60/
http://www.cardesignnews.com/
edit:
nog een paar linkjes
Bedankt voor die links :)

offtopic:
Die Ferrari is dus de Ferrari Enzo en niet de f60 zoals hij in de link staat maar dat begrijpen jullie volgens mij ook wel :)

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je wat van die schetsen moet laten zien, voordat mensen je echt specifieke tips kunnen geven...

Als mensen niet zien wat je fout doet, kunnen ze ook niet weten waarover je meer moet leren :) (tips geven)

En over het algemeen bestaan er niet echt veel 2d tutorials, omdat tekenen meer een kwestie van oefenen is, dan een tutorial nadoen. Als je 1 keer een poppetje uit een tutorial natekent, kan je meestal alleen maar dat ene poppetje tekenen...en niet andere poppetjes.

• Zamorano
  • Niet online
ja laat eens zien wat je maakt, ik ben wel benieuwd.

• urf
  • Niet online
Die schetsen staan allemaal in wat schoolschriftjes en ze stellen echt weinig voor :) Maar k zal dinsdag ofzo (dan ben k toch vrij en heb k nix te doen) wel ff wat tekenen op een gewoon leeg blaadje en dat ff inscannen, maar verwacht er niet teveel van :D

• S_E_B
urf schreef op 06 February 2003 @ 23:55:
[...]

Bedankt voor die links :)

offtopic:
Die Ferrari is dus de Ferrari Enzo en niet de f60 zoals hij in de link staat maar dat begrijpen jullie volgens mij ook wel :)
geen dank,

Ja ik weet dat het de Enzo Ferrari is, maar ik kan die links helaas niet veranderen :) Van de zomer heb ik de Enzo Ferrari al gezien, voordat hij officieel uit was. We waren namelijk op vakantie in Italie, dus een bezoekje aan Maranelle kon natuurlijk niet uitblijven. Dus toen we 's middags terug wilden rijden stonden we stil voor het stoplicht en ineens reed daar de Enzo Ferrari voor ons langs(nog deels ongeverft, waardoor het zwarte kevlar te zien was) :7 Helaas had ik geen camera bij de hand :X |:( (ja dan baal je wel)

Wat ik wel vond opvallen zijn de kleine achterlichten, bij de oude Ferrari's zijn ze meestal groter.

[ Voor 5% gewijzigd door S_E_B op 07-02-2003 00:10 ]

• urf
  • Niet online
Hmm, ben net weer ff met mn polood gaan spelen en de daklijn krijg ik meestal wel vrij snel voor elkaar, de motorkap en voorbumper lukt ook wel aardig. Iemand nog tops hoe k er een btje een zeikant bij kan krijgen want dit mislukt meestal ernstig :( (voor de duidelijkheid, je ziet de auto schuin van voren)

• Zamorano
  • Niet online
urf schreef op 07 February 2003 @ 00:15:
Hmm, ben net weer ff met mn polood gaan spelen en de daklijn krijg ik meestal wel vrij snel voor elkaar, de motorkap en voorbumper lukt ook wel aardig. Iemand nog tops hoe k er een btje een zeikant bij kan krijgen want dis mislukt meestal ernstig :( (voor de duidelijkheid, je ziet de auto schuin van voren)
ik wil je wel helpen maar het is echt lastig als ik niet zie wat je doet.

• urf
  • Niet online
Ik zal mn beginnetje ff inscannen, moment :) (ennuh, niet laggen he? ;) )

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, we verwachten toch minstens wel dat het dit niveau heeft... :
Afbeeldingslocatie: http://www.cardesignnews.com/studio/tutorials/frye/images/sp7.jpg
© John Frye

;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• urf
  • Niet online
Ik kan hier niet uploaden, is er iemand waar k hem naar kan mailen dat die hem ff upload (hij is 197 kb).

Btw, ik zie net dat het dak aan de achterkant niet echt goed loopt (waar de spoiler zit zegmaar) maargoed :)

• urf
  • Niet online
Dark Blue schreef op 07 February 2003 @ 00:30:
Nou, we verwachten toch minstens wel dat het dit niveau heeft... :
[afbeelding]
© John Frye

;)
Dan zal k je alvast ff uit die droom helpen :)
Het zijn gewoon nog een paar lijntjes, stelt weinig voor, maarja, t was ook maar een minuut werk en t is pas mn 6e / 7e schets ofzo :)

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

mail maar, allochtoon at planet.nl

• urf
  • Niet online
Allochtoon schreef op 07 February 2003 @ 00:35:
mail maar, allochtoon at planet.nl
Mail sent :)

Waar een typo? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door urf op 07-02-2003 00:42 . Reden: oeps ]

• S_E_B
Vol verwachting klopt ons hart.

offtopic:
Mail sent (ja wat ben ik nog helder op deze late avond) :+

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/ducados/got/schets1.jpg
mijn tip --> maak eerst de auto af voordat je em opstuurt :P (en resize em :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Allochtoon op 07-02-2003 00:43 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

S_E_B schreef op 07 februari 2003 @ 00:41:
[...]
Vol verwachting klopt ons hart,
of we 'n bolide krijgen of een kart...
O-)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• urf
  • Niet online
Allochtoon schreef op 07 February 2003 @ 00:42:
[afbeelding]
mijn tip --> maak eerst de auto af voordat je em opstuurt :P
Ik zeg niet voor nix dat het pas een begin is :) En die wilde DeLaVega zien dus vandaar :)

• Zamorano
  • Niet online
ehhh resizen? op 1600x1200 weiger ik toch echt naar rechts te scrollen.

en volgens mij is ie idd niet helemaal af

urf> de bedoeling was dat je een zijkant liet zien volgens mij zodat wij je tips konden geven hoe dat beter kon.

[ Voor 35% gewijzigd door Zamorano op 07-02-2003 00:46 ]

• urf
  • Niet online
DeLaVega schreef op 07 February 2003 @ 00:43:
ehhh resizen? op 1600x1200 weiger ik toch echt naar rechts te scrollen.

en volgens mij is ie idd niet helemaal af
Ik denk dat ik hem morgen wel ff afmaak, nu eerst ff slapen :z

• Zamorano
  • Niet online
allochtoon, je kan t plaatje ook direct in je post resizen.

[img=w,h] plaatje [/img

w en h zijn breedte en hoogte in pixels

• Miletos
  • Niet online
Wat ik nu alvast als commentaar kan geven:

Je hebt geen 2e verdwijnpunt...

Inplaats van de korte lijnen parallel te laten lopen, moet je ze naar een 1 punt linksboven laten lopen buiten het beeld. Het verdwijnpunt. Zoals zonnestralen...

Hoe verder dat punt uit het beeld is, hoe minder het perspectief effect. Zet je 'm in het beeld, dan krijg je een effect alsof je een HELE kleine camera lens gebruikt...fisheye.

Ik heb die lijnen in het lichtblauw aangegeven. Zie je hoe ze NET niet parallel lopen?

Motorklep/kap loopt niet goed

Achterin is ie bol, voorin is ie recht. Make up your mind :)

In het plaatje heb ik maar beide bol gedaan...

Het achterstuk perspectief klopt niet

Komt waarschijnlijk omdat je zelf al zag dat de auto naar achteren toe niet kleiner werd. Je dacht het op te lossen door het achterstuk gewoon maar samen te knijpen...dat werkt niet :P

Het kwam doordat je geen 2e verdwijnpunt had :)

Hier de plaatjes:

Oude tekening nog zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~rdgraaff/misc/got/auto-oud.gif
Oude tekening niet zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~rdgraaff/misc/got/auto-nieuw.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Miletos op 06-04-2006 01:10 ]

• Zamorano
  • Niet online
Het hoeft niet altijd 100% te kloppen qua perspectief (als t om een schets gaat) maar het is wel belangrijk dat je datgene, wat steve_jacks zegt, onder de knie hebt.

ten 2e denk ik dat je niet begint met de juiste lijnen te zetten, je krijgt zo een heel "plat" model. Je kunt beter met de voorgrond beginnen en daarin de zijkant meenemen, en dan naar achteren toe werken. Dan heb je een mooier overzicht hoe je je lijnen wilt zetten.
De details kun je natuurlijk voor t laatst bewaren.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Met dit soort dingen is juist perspectief erg belangrijk. En hoe leer je jezelf dat aan? Precies, door kubussen te tekenen. Heeeeeeeel veel kubussen :)

Pak 10 a3'tjes en ga daar alleen maar kubussen op tekenen, vanuit verschillende standpunten. Daarna ga je een biertje drinken, en als je terugkomt ga je eens kritisch naar je eigen werk kijken. Alles wat onnatuurlijk oogt meteen wegkazen. Daarna weer verder met de beste 10 kubussen.. teken ze na, trek ze over, en begin met cilinders en afrondingen.
In tegenstelling tot teken-stijlen waar je echt creatief voor moet zijn (strips bijvoorbeeld), is constructie-tekenen door iedereen te leren.
Zorg wel voor een goed boek, of volg een cursus (tip voor de mensen die in Delft studeren: probeer de vakken handtekenen 1 & 2 op IO te volgen!), en oefen vooral veel, heel erg veel. Het is niet iets dat je in 10 of 20 uur onder de knie hebt.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Pelle schreef op 07 February 2003 @ 03:57:
Met dit soort dingen is juist perspectief erg belangrijk. En hoe leer je jezelf dat aan? Precies, door kubussen te tekenen. Heeeeeeeel veel kubussen :)

<..>
Zorg wel voor een goed boek, of volg een cursus (tip voor de mensen die in Delft studeren: probeer de vakken handtekenen 1 & 2 op IO te volgen!), en oefen vooral veel, heel erg veel. Het is niet iets dat je in 10 of 20 uur onder de knie hebt.
En als je dan heel veel hebt getekend, dan kan je dit soort dingen maken:
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=8619

Dit zijn dus 2 IO'ers die hier in het wild rondlopen. Maar vergis je niet, dit zijn echte toppers, dus dat is echt niet het gemiddelde niveau op de opleiding ;)

Ik weet dat zij allebei tekenen heel erg leuk vinden en dat dus ook (bijna) altijd doen.
Wat je de laatste tijd heel veel ziet is een combinatie van handtekenen en photoshop/painter. Maar de basis moet goed zijn, dus als je niet begrijpt waarom een kubus wel of niet klopt, dan moet daar eerst beginnen.

Kijk gewoon goed naar dit soort tekeningen en probeer ook wat van die dingen. Wat je bijvoorbeeld als trucje kan doen is een doorsnijdingslijn tekenen. Kijk maar naar de meeste auto-tekeningen, daar zit een lijntje waar normaal gesproken de portier ophoudt. Dit geeft meteen een indruk van het profiel en verloop van de zijkant.

haal je fineliners en markers maar uit de kast :)
succes!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Ff spammen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1747/full.png

Vannacht geprutst adhv een bestaande foto :)

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 10:09
Je kan Daniel en zeker Doeke inderdaad absoluut niet gemiddelde tekenaars noemen nee :)

De techniek die ze je bij io leren is redelijk uniek voor tekenlessen in Nederland.
Als je de basis wil leren, zoals die ook bij handtekenen 1 wordt gegeven, moet je eens op de volgende link kijken:

http://www.drawthrough.com/

bij tutorials staat een goede basis voor perspectief tekenen.

en als we dan toch gaan spammen pelle...
ook een tekeningetje van mij.
Tis wel al een oudje met een foto als voorbeeld en niet helemaal volgens io technieken getekend, maar toch..
Afbeeldingslocatie: http://student-kmt.hku.nl/~sander22/images/kever.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door sanderb op 07-02-2003 15:32 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• da_rippah
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Wow, ziet er goed uit Pelle :)

Verwijderd

Ik doe nou ook io en heb ook het vak product presentatietekenen... ik durf echter nog niets te posten :P
maar over een jaartje of wat moet ik toch al heel wat aardigs kunnen tekenen hoop ik zo :)

• Zamorano
  • Niet online
ik ben van plan volgend jaar io te gaan doen.
tekenervaring zat, en zo te horen komt dat goed van pas daar.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

sanderb schreef op 07 February 2003 @ 15:28:
en als we dan toch gaan spammen pelle...
ook een tekeningetje van mij.
Tis wel al een oudje met een foto als voorbeeld en niet helemaal volgens io technieken getekend, maar toch..
[afbeelding]

Wow _/-\o_

Verwijderd

Ik zou heel graag zelf auto's ontwerpen. maar ik kan echt voor geen meter tekenen, 3dmax lukt aardig maar voor een ontwerp moet je dat niet gebruiken, eerder voor het uitwerken.
Dus zit er niks anders op dan leren tekenen. Alleen ik zou niet weten hoe? gewoon maar eens beetje in het wilde weg gaan schetsen en nog meer schetsen en nog veel meer schetsen?

• Zamorano
  • Niet online
Pelle schreef op 07 februari 2003 @ 15:28:
Ff spammen:

[afbeelding]

Sorry maar die lijnen zien eruit alsof ze overgetrokken zijn, ze zijn allesbehalve vloeiend. Vooral bij de velgen goed te zien.
Dat kleuren heb je wel heel netjes gedaan maar daar gaat t eigenlijk niet om.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DeLaVega schreef op 07 February 2003 @ 16:32:
Sorry maar die lijnen zien eruit alsof ze overgetrokken zijn, ze zijn allesbehalve vloeiend. Vooral bij de velgen goed te zien.
Dat kleuren heb je wel heel netjes gedaan maar daar gaat t eigenlijk niet om.

Lijnen zijn ook overgetrokken :)
Het ging mijzelf met name om de kleuren; ik had wat contouren nodig die ik zou gaan vullen.

Zie hier wat ik overgetrokken heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1752/full.png

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-08 14:09
semi-ot

zijn hier ook mensen die IO studeren?

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• da_rippah
  • Laatst online: 26-11-2021
Mag ik vragen waar IO precies voor staat? :o

Verwijderd

da_rippah schreef op 07 February 2003 @ 18:54:
Mag ik vragen waar IO precies voor staat? :o
Industrieel Ontwerpen....

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Pelle schreef op 07 februari 2003 @ 03:57:

Pak 10 a3'tjes en ga daar alleen maar kubussen op tekenen, vanuit verschillende standpunten. Daarna ga je een biertje drinken, en als je terugkomt ga je eens kritisch naar je eigen werk kijken. Alles wat onnatuurlijk oogt meteen wegkazen. Daarna weer verder met de beste 10 kubussen.. teken ze na, trek ze over, en begin met cilinders en afrondingen.
In tegenstelling tot teken-stijlen waar je echt creatief voor moet zijn (strips bijvoorbeeld), is constructie-tekenen door iedereen te leren.
m'n eerste reacite is mwaoh, ik kan ook wel een kubus tekenen maar op zichzit hier wel wat in.
Worden lessen daar ook zo gegeven? teken maar een zooitje kubussen en probeer ze daarna objectief te beoordelen? en wat is je persoonlijke ervaring daarmee, helpt het? het lijkt me wel een interresante oefening namelijk. :)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Miletos
  • Niet online
Pelle probeert duidelijk te maken dat leren tekenen draait om herhaling. En tekenlessen draaien inderdaad meestal om herhaling. Ze laten 1 keer zien wat je moet doen, en daarna krijg je een hele zooi opdrachten. Daarin herhaal je dus de stof.

Hoe vaker je herhaalt, hoe beter het gaat.

In tegenstelling tot 3d CG, waar het alles of niets is, kan je bij tekenen de dingen nooit perfect doen. Je kan alleen maar streven naar perfectie, door herhaling.
In 3d CG gebeurt iets niet half goed, als je net naast een knop drukt. Op papier kan je een lijn wel NET fout neerzetten, maar niet HEEL slecht.

PS: ik betrek er 3d CG bij, omdat ik daar zelf ook vrij veel mee werk, naast tekenen op papier.

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-11-2025

Yoda

Can you feel it?

Pelle schreef op 07 februari 2003 @ 15:28:
Ff spammen:

[afbeelding]

dat inkleuren hoe doe je dat?

het lijkt een beetje paintbrush achtig en ook een beetje cellshaded,...errug strak!

• Zamorano
  • Niet online
Als er hier een aantal mensen zijn die IO studeren zou ik toch graag wat werk zien.
Aangezien ik het misschien volgend jaar ga doen, lijkt t me interressant om te zien op wat voor niveau jullie zitten.

• Karp
DeLaVega schreef op 07 February 2003 @ 23:36:
Als er hier een aantal mensen zijn die IO studeren zou ik toch graag wat werk zien.
Aangezien ik het misschien volgend jaar ga doen, lijkt t me interressant om te zien op wat voor niveau jullie zitten.
Ik ga het ook doen, vandaar dat ik het vroeg :)

• Zamorano
  • Niet online
Karp schreef op 08 February 2003 @ 00:24:
[...]

Ik ga het ook doen, vandaar dat ik het vroeg :)
LOL, als je een nieuwe studie gaat volgen is er op GoT altijd iemand die m ook gaat doen of al doet.

Heb jij ook werk wat om te laten zien? Ik zal binnenkort ook ns wat scannen.
En Hugo doet IO zei ie een paar posts terug maar hij durft nog niks te posten.

• bolleh
  • Laatst online: 20:53
vraagje: IO = universiteit? of hbo?

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

handige_harrie schreef op 16 december 2002 @ 17:48:
Deze heb ik thuis gemaakt, eerst de omtrek overgetrokken, de rest nagetekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/h_h_spyker.jpg
De spyker is ongeveer een half A4.
Ik heb nog een half A4 met >10 vlugge schetsjes. Ik teken bijna alle auto's alleen van de zijkant :).

Tip: probeer in één of twee lijnen de hele vorm van de auto te definiëren.

* handige_harrie wilt ook Industrial Design gaan studeren aan de TU/e in 2004

[ Voor 13% gewijzigd door handige_harrie op 08-02-2003 00:54 ]

• Zamorano
  • Niet online
Het is er op beide volgens mij maar ik ga universiteit doen als ik t ga doen.
Kunstacademies hebben vaak ook IO en die zijn altijd hbo.

• tie-rep

tie-rep

nu met ir. !

DeLaVega schreef op 08 februari 2003 @ 00:51:
Het is er op beide volgens mij maar ik ga universiteit doen als ik t ga doen.
Kunstacademies hebben vaak ook IO en die zijn altijd hbo.
is niet echt waar :p

IO in Delft is niet een vormgevingsopleiding, maar een ontwerp opleiding op universitair niveau.
Wat je hebt op HBO niveau is iig IPO in den haag en ik geloof dat er een aantal opleidingen in voorbereiding zijn. De design academy is in Eindhoven en was, toen nog: Industriele vormgeving, volgens mij een onderdeel van de kunstacademie...
Dus heel vaak heet het IO, maar is je vakkenpakket heel anders.

Voor een paar dingen die bij IO (TU delft) gedaan worden:
http://www.io.tudelft.nl/showcases.html

Over het niveau van tekenen kan je hier meer vinden. Het wordt gegeven om een tool te beheersen, niet als een kunstuiting.
http://www.io.tudelft.nl/education/ide122/mainFrames.html

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

mpegernie schreef op 07 February 2003 @ 21:05:
m'n eerste reacite is mwaoh, ik kan ook wel een kubus tekenen maar op zichzit hier wel wat in.
Worden lessen daar ook zo gegeven? teken maar een zooitje kubussen en probeer ze daarna objectief te beoordelen? en wat is je persoonlijke ervaring daarmee, helpt het? het lijkt me wel een interresante oefening namelijk. :)

Nah, het is gewoon een vereiste dat je inzicht krijgt in perspectief en in de manier waarop je dat op papier kunt zetten. Sommige mensen hebben dat inzicht al van jongs af aan, maar de meeste mensen hebben gewoon veel oefening nodig om een 3d object op een 2d vlak weer te geven.
Oefening baart kunst, en ik heb mezelf helemaal de pleures getekend aan die klote kubussen. Maar heb je dat eenmaal onder de knie, dan snap je ook waarvoor je dat altijd hebt moeten doen.
Yoda schreef op 07 February 2003 @ 22:11:
dat inkleuren hoe doe je dat?

het lijkt een beetje paintbrush achtig en ook een beetje cellshaded,...errug strak!
Photoshop.. eerst schaduwen zetten, daarna globaal vakken inkleuren, vervolgens schaduwen aangeven in verschillende tinten. Daarna met airbrush wat mooie nuances erin aan brengen, en reflectie simuleren. Al met al een uur of 3 werk geweest.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1752/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1744/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1745/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/1747/full.png
DeLaVega schreef op 07 February 2003 @ 23:36:
Ik had wel eea online staan, maar na een webserver upgrade is dat allemaal verloren gegaan. Wil binnenkort wel weer wat onder de scanner gooien; 't probleem is dat vrijwel alles op A3-formaat is en dat mijn scanner zo groot niet is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pelle op 08-02-2003 04:20 ]

• Zamorano
  • Niet online
tie-rep schreef op 08 February 2003 @ 02:56:
[...]
is niet echt waar :p

IO in Delft is niet een vormgevingsopleiding, maar een ontwerp opleiding op universitair niveau.
Wat je hebt op HBO niveau is iig IPO in den haag en ik geloof dat er een aantal opleidingen in voorbereiding zijn. De design academy is in Eindhoven en was, toen nog: Industriele vormgeving, volgens mij een onderdeel van de kunstacademie...
Dus heel vaak heet het IO, maar is je vakkenpakket heel anders.

Voor een paar dingen die bij IO (TU delft) gedaan worden:
http://www.io.tudelft.nl/showcases.html

Over het niveau van tekenen kan je hier meer vinden. Het wordt gegeven om een tool te beheersen, niet als een kunstuiting.
http://www.io.tudelft.nl/education/ide122/mainFrames.html
Ik weet wel dat IO aan de TU goed aangeschreven staat en dat is natuurlijk niet onbelangrijk. Op de kunstacademies word natuurlijk meer de nadruk op de kunstuiting gelegd IMO. Ik heb ook op een kunstacademie gezeten dus ik heb er wel ervaring mee.
Wat je daarover zegt qua vakkenpakket is helemaal waar.
Maar het feit blijft dat IO op zowel hbo als universitair niveau gegeven word, ookal is de invulling anders.

En wat betreft die showcases, tja die had ik al gezien maar daar zal alleen het beste op staan en ik denk niet dat het een heel compleet beeld geeft van het niveau.
Pelle schreef op 08 February 2003 @ 04:15:....
Ik had wel eea online staan, maar na een webserver upgrade is dat allemaal verloren gegaan. Wil binnenkort wel weer wat onder de scanner gooien; 't probleem is dat vrijwel alles op A3-formaat is en dat mijn scanner zo groot niet is :)
Hmm ja ik ken het probleem, ik heb ook het meeste op A3 staan.
Toch maar ns gaan sparen voor een A3 scanner ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Zamorano op 08-02-2003 13:41 ]

Verwijderd

Ik studeer IO aan de TU in Delft, heb momenteel geen handtekeningen bij de hand(net verhuist), maar als ik me verveel vannacht wil ik ook wel een autootje tekenen... ;)

voor wat betreft het vak handtekenen, de eerste les kreeg ik 3 vellen(A3) voor me en werd me gevraagd verticale lijnen te trekken, kaarsrecht. Aanvankelijk onmogelijk, maar na 2 uur verticaal en daarna 2uur horizontaal lukt dat vrij aardig. daarna moet je willekeurige punten gaan verbinden, en dit is allemaal bedoeld om een vaste hand te creeren en te leren met je hele arm te tekenen. De meeste mensen doen dit namelijk puur vanuit hun pols, een rechte lijn is dan onmogelijk omdat je je hand draait om het punt waar je je pols leunt.
Als je dit een beetje onder de knie hebt is het een paar weken kubussen, cilinders, bollen, kegels, trapezia, enz tekenen...pas daarna begin je simpele producten na te tekenen zoals flesjes, houten speelgoed, stofzuigers(al iets ingewikkelder). Wat ik(en de meesten) hier merkten is dat je je horizon vaak op een compleet verkeert punt hebt ingeschat. bij auto's is het vaak zo dat als je er vanop een afstandje naar kijkt je de bovenkant niet erg veel ziet, als ik naar jouw schets kijk lijkt t alsof ik op een ladder sta. Dit lijkt onbelangrijk, maar dit draagt absoluut bij aan de mate van realiteit in je tekening. Ik las trouwens dat sommigen zeiden dat je gewoon veel moet schetsen, NIET doen. schets nooit. Hoe meer lijnen, hoe rommeliger en lelijker je tekening. zorg dat je de lijn in 1 keer goed zet! lukt dat niet, lijnen trekken oefenen zoals ik hierboven al zei!! :)

Verwijderd

Ik heb hier stapels en stapels airbrushes van voertuigen, o.a. van Touraille (niet de originelen dan he ;) )

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 22:10:
Ik studeer IO aan de TU in Delft, heb momenteel geen handtekeningen bij de hand(net verhuist), maar als ik me verveel vannacht wil ik ook wel een autootje tekenen... ;)

voor wat betreft het vak handtekenen, de eerste les kreeg ik 3 vellen(A3) voor me en werd me gevraagd verticale lijnen te trekken, kaarsrecht. Aanvankelijk onmogelijk, maar na 2 uur verticaal en daarna 2uur horizontaal lukt dat vrij aardig. daarna moet je willekeurige punten gaan verbinden, en dit is allemaal bedoeld om een vaste hand te creeren en te leren met je hele arm te tekenen. De meeste mensen doen dit namelijk puur vanuit hun pols, een rechte lijn is dan onmogelijk omdat je je hand draait om het punt waar je je pols leunt.
Als je dit een beetje onder de knie hebt is het een paar weken kubussen, cilinders, bollen, kegels, trapezia, enz tekenen...pas daarna begin je simpele producten na te tekenen zoals flesjes, houten speelgoed, stofzuigers(al iets ingewikkelder). Wat ik(en de meesten) hier merkten is dat je je horizon vaak op een compleet verkeert punt hebt ingeschat. bij auto's is het vaak zo dat als je er vanop een afstandje naar kijkt je de bovenkant niet erg veel ziet, als ik naar jouw schets kijk lijkt t alsof ik op een ladder sta. Dit lijkt onbelangrijk, maar dit draagt absoluut bij aan de mate van realiteit in je tekening. Ik las trouwens dat sommigen zeiden dat je gewoon veel moet schetsen, NIET doen. schets nooit. Hoe meer lijnen, hoe rommeliger en lelijker je tekening. zorg dat je de lijn in 1 keer goed zet! lukt dat niet, lijnen trekken oefenen zoals ik hierboven al zei!! :)
Een vaste hand trainen is heel goed maar nooit schetsen is echt helemaal fout.
Als je concept tekeningen maakt moet je veel schetsen, je kan ze altijd op een lichtbak leggen en opschonen, dan ben je dat rommelige meteen kwijt. Ik ken een aantal professionele tekenaars en ze doen het allemaal op deze manier.
Schetsen is juist heel belangrijk, aan iemands schetsen zie je meteen hoe goed hij is in tekenen/ontwerpen.
Als je veel oefent zul je merken dat je schetsen ook steeds schoner en strakker zullen worden, een schets betekent niet per sé dat het rommelig is.

Verwijderd

DeLaVega schreef op 09 February 2003 @ 13:32:
[...]

Een vaste hand trainen is heel goed maar nooit schetsen is echt helemaal fout.
Als je concept tekeningen maakt moet je veel schetsen, je kan ze altijd op een lichtbak leggen en opschonen, dan ben je dat rommelige meteen kwijt. Ik ken een aantal professionele tekenaars en ze doen het allemaal op deze manier.
Schetsen is juist heel belangrijk, aan iemands schetsen zie je meteen hoe goed hij is in tekenen/ontwerpen.
Als je veel oefent zul je merken dat je schetsen ook steeds schoner en strakker zullen worden, een schets betekent niet per sé dat het rommelig is.
Okee, schets maar dan...dr werd gevraagd wat handtekenen bij IO inhield, en ik vertel alleen maar wat mij geleerd is door de docenten van IO dus. "Schetsen is voor kunstenaars!". Ben er overigens vergeten bij te vertellen dat we met fineliners werken en niet met podlood...als je daarmee aan de schets gaat begrijp je wel hoe smerig dat wordt...

• Zamorano
  • Niet online
hmm interessant, ook meteen met fineliners werken dus.

Dat lijkt me een overigens prima methode voor mensen die al goed kunnen tekenen maar als je dat nog niet kan denk ik dat je niet erg hard vooruit gaat.
Zonder schetsen kun je dat gevoel veel moeilijker ontwikkelen.

Je zegt wel schetsen is voor kunstenaars. En om ontwerper te zijn heb je misschien geen artistiek talent nodig, maar om een topontwerper te zijn wel. En dan zul je dat talent toch moeten ontwikkelen.

Bedankt voor je info iig :P

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Verwijderd schreef op 09 februari 2003 @ 14:29:
[...]
Okee, schets maar dan...dr werd gevraagd wat handtekenen bij IO inhield, en ik vertel alleen maar wat mij geleerd is door de docenten van IO dus. "Schetsen is voor kunstenaars!". Ben er overigens vergeten bij te vertellen dat we met fineliners werken en niet met podlood...als je daarmee aan de schets gaat begrijp je wel hoe smerig dat wordt...
Ik snap dat voor een clean concept tekening een vaste hand nodig is en dat je met een finliner werkt maar ik kan me niet voorstelllen dat een tekenaar, hoe gediciplineerd ook, een id in 1 keer op papier kan zetten. Schetsen lijken mij onontbeerlijk bij het ontwerp proces?
Ik ben zefl een grote fan van concept art uit films (en dan vooral star trek) en natuurlijk zijn dat allemaal hele cleane tekeningen maar wat ook leuks is om te zien zijn de wat minder nette tekeningen en schetsen die daar aan vooraf gaan. Bedankt voor de info over hoe het er echt aan toe gaat :)

Verder nog een vraagje die vanuit deze hoek vast kan worden beantwoord. Wat voor markers worden er toch gebruikt? hebben die dingen een naam?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

mpegernie schreef op 09 February 2003 @ 15:32:
[...]
Ik snap dat voor een clean concept tekening een vaste hand nodig is en dat je met een finliner werkt maar ik kan me niet voorstelllen dat een tekenaar, hoe gediciplineerd ook, een id in 1 keer op papier kan zetten. Schetsen lijken mij onontbeerlijk bij het ontwerp proces?
Ik ben zefl een grote fan van concept art uit films (en dan vooral star trek) en natuurlijk zijn dat allemaal hele cleane tekeningen maar wat ook leuks is om te zien zijn de wat minder nette tekeningen en schetsen die daar aan vooraf gaan. Bedankt voor de info over hoe het er echt aan toe gaat :)

Verder nog een vraagje die vanuit deze hoek vast kan worden beantwoord. Wat voor markers worden er toch gebruikt? hebben die dingen een naam?
Natuurlijk heb je niet altijd een idee in 1 keer goed op papier, maar juist om je ontwerpproces goed weer te geven maak je een eerste tekening, komt dit niet helemaal overeen met wat je in gedachte had, maak je een volgende tekening. een auto wordt niet op 1 A3tje ontworpen...
De techniek zoals ie op IO wordt geleerd is overigens wel degelijk ook bedoeld voor mensen die absoluut niet kunnen tekeken. Het is een techniek, en niet iets dat vormt komt uit je artistieke aanleg. De auto's zelf natuurlijk wel. Als je goed kan tekenen maar je ontwerpen zijn gewoon oerlelijk moet je wel aan je creativiteit gaan twijfelen...

De markers die wij gebruiken zijn PANTONE markers. Ik zou de naam van de fabrikant zo gauw niet weten, maar het belangrijkste is dat de kleuren van pantone zijn. Dit is een industriele standaard...Bij IPO(hbo) gebruiken ze andere markers volgens mij....

• Karp
Misschien op het eerste oog een rare vraag maar uhm...

Welke opleiding past goed bij IO?
welke opleiding heeft dus overlapping of zou een goede aanvulling zijn

• tie-rep

tie-rep

nu met ir. !

Karp schreef op 09 February 2003 @ 21:17:
Misschien op het eerste oog een rare vraag maar uhm...

Welke opleiding past goed bij IO?
welke opleiding heeft dus overlapping of zou een goede aanvulling zijn
Hoe bedoel je? ipv IO of als aanvulling?

BTW de markers zijn van letraset: tria
http://www.letraset.com/us/info/products/Tria-Markers.asp

Verwijderd

Ja. Die markers gebruiken wij ook op school; alleen jammer dat die dingen zo schreeuwend duur zijn. :(

• Willem
  • Laatst online: 01:42
D'r zijn d'r geloof ik een stuk of 3 a 400+ beschikbaar, en als je die allemaal wilt aanschaffen inclusief vullingvloeistof ben je wel een aantal Eurootjes verder ;)

Ken het probleem, voor school heb ik d'r gewoon een stuk of 30 gekocht, zat.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Karp
tie-rep schreef op 09 February 2003 @ 22:37:
[...]
Hoe bedoel je? ipv IO of als aanvulling?
Aanvulling

• Karp
sorry voor bumpage maar ik zou graag antwoord willen

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Verwijderd schreef op 08 February 2003 @ 22:10:

Ik studeer bouwkunde aan de TU in Delft, en zo heb ik mijn handtekenen dus ook gehad. Het is inderdaad gewoon een techniek die je kunt aanleren, maar ik vond het echt heel erg moeilijk (1 van de redenen waarom ik bouwmanagement gaan studeren :+ ). Ik heb toendertijd ook een boekje daarover moeten kopen. Het is geschreven door van Haaften. Ik zal kijken of ik het nog kan vinden, maar ik denk het niet, m'n kamer is nogal een puinhoop...

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Wat ik van mensen die IO studeren altijd hoor is dat het een behoorlijk pittige opleiding is. Weet niet of je er iets anders naast wil studeren, maar dat is behoorlijk lastig (zo niet ondoenlijk).

Misschien is de designacademy iets? (heb geen idee, maar kan me dat wel voorstellen)

• Zamorano
  • Niet online
Karp schreef op 11 februari 2003 @ 19:32:
sorry voor bumpage maar ik zou graag antwoord willen
Lijkt mij ook niet slim om er (meteen) iets naast te gaan doen.

Ik zou zeggen, bekijk t eens na je 1e jaar. Je kunt dan kijken of je tijd overhoudt en je hebt een beter beeld van wat een goede aanvulling zou zijn.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:17
Misschien klinkt dit vaag maar:

Probeer eens wat na te tekenen, zoek naar lijnen die de designers aan brengen, want die zijn er. Verleng ze soms eens, maak verschillende aanzichten voordat je hem afmaakt.

Als je in perspectief werkt zou je vanuit een ovaal kunnen werken, is een aparte techniek, en ik weet niet helemaal hoe ik het uitmoet leggen :)

|>

Verwijderd

misshcien een goede tip:

probeer altijd transaprant te tekenen. teken de belangrijkste lijnen van de vorm die je niet ziet ook, zo kan je heel snel zien of de perspectief wel klopt...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 20:57 ]

Verwijderd

Heeft iemand trouwens enig idee bij welke winkel je die markers kunt kopen?
dan bedoel gewoon een winkel, niet bestellen op internet ofzo..
ik ben mijn zwarte marker namelijk kwijt :( en tis heel moeilijk inkleuren zonder zwart :)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 21:00:
ik ben mijn zwarte marker namelijk kwijt :( en tis heel moeilijk inkleuren zonder zwart :)

Ik kocht ze altijd bij de repro op de faculteit van IO.. maar een gespecialiseerde boekhandel met een uitgebreid assortiment moet ze ook wel hebben..

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 21:00:
kijk ns bij Van Beek, ze zitten iig in R'dam, A'dam en Eindhoven dacht ik.

Verwijderd

Ik zou eerst beginnen met de rechte vormen. zodat je weet wat het perspectief is. Daarna gaan afronden. Dus hoeken rond maken enz. dus begin gewoon eerst met een vierkant of rechthoek o.i.d

Succes

Verwijderd

Ik kan gewoon niet tekenen met de hand :+. Technisc tekenen gaat me wel prima af. Voor op computers gebruik ik PS met zo´n mousepen. Tja of een een of ander autoCAD proggie. Werkt ook (Y) :)

• Zamorano
  • Niet online
Als je gewoon nog moeite hebt met tekenen in perspectief moet je niet eens aan auto's tekenen denken lijkt me.
Probeer eerst dat onder de knie te krijgen voor je wat gaat proberen.

Verwijderd

Ja probeer es gebouwen.... Of gewoon grote viekante vlakken..

• Zamorano
  • Niet online
Waarom post bijna niemand zn werk hier trouwens?

Bang dat een IO-er er met je ideeen vandoor gaat? :P
Pagina: 1