w2k machine toegangelijk maken voor win98 via netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:52

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
mensen,

Ik heb hier 2 pc's staan die ik in een netwerkje wil zetten.
De ene pc is een pentium II en draait op windows 98, de 2e is een athlon xp1700+ en draait op windows 2000 proffessional.
Als ik nu onder w2k m'n harde schijven deel, kan ik er onder windoiws 98 niet in!.
De pc staat wel bij netwerkomgeving, maar als ik er op klik, krijg ik een melding dat ik geen toegang heb tot de pc.

Ik heb al onder windows 98 en 2k gezocht naar een oplossing, maar ik kan helemaal niets vinden.

wie help mij?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

is toevallig op je windows 200o pc de partitie van de hd ntfs?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:12 ]

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
jup, het is een NTFS partitie.

Verwijderd

dan kan je dat met windows98 niet uitlezen want windows 98 kan geen ntfs aan.

(ik weet niet 100% zeker of dat in netwerk vorm ook zo is maar dat kan iemand ander je vast vertellen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:17:

(ik weet niet 100% zeker of dat in netwerk vorm ook zo is maar dat kan iemand ander je vast vertellen)
HUH?!? Dat werkt zo dus niet.... Over een netwerk heb je niks met de gebruikte file-systems te maken. De windows 2000 machine leest de data van het ntfs-volume en verstuurt deze dat met via een netwerkprotocol naar de andere machine.

Maak op de win2k machine een gebruikersaccount aan met dezelfde naam als die op de win98-machine. Geef die rechten op de shares, en het probleem zou opgelost moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:22 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het gaat hier over een netwerk.
Krijg je toevallig een melding over \[werkstation]\IPC$ ?
Guest account op Win2k pc enablen.
Edit: of inderdaad usernames 'syncen'.

[ Voor 14% gewijzigd door blackd op 06-02-2003 22:20 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Ik gebruik onder windows 98 gebruikersprofielen(microsoft family), moet ik dan voor elke gebruiker(6) een apart profiel aanmaken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 22:17:

De gegevens worden dan al door de win2k bak opgezocht en in een TCP pakketje gepropt. Maakt niet uit dat je dan 98 draait, want dan kun je er gewoon opkomen :)

Maarre, gewoon even accounts aanmaken zou de TS voldoende aan moeten hebben.

Verwijderd

DeaTH-MeTaL schreef op 06 February 2003 @ 22:21:
Ik gebruik onder windows 98 gebruikersprofielen(microsoft family), moet ik dan voor elke gebruiker(6) een apart profiel aanmaken?
Elke gebruiker heeft dan toch al zijn eigen profiel? Je zult alleen 6 gebruikers aan moeten maken op de 2000-machine. Of je gaat het inderdaad via het Gast-account doen, maar dat is wel een beveiligingslek. Mocht je de 6 gebruikers verschillende rechten willen geven, is dat niet aan te raden. Met profielen op de 2000-machine heb je niks te maken, omdat de gebruikers toch niet lokaal op de 2000-machine inloggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:27 ]

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Ik ga ff wat profielen aanmaken...
BazzH schreef op 06 February 2003 @ 22:25:
[...]
Mocht je de 6 gebruikers verschillende rechten willen geven, is dat niet aan te raden.
hm, verschillende rechten is wel een goed idee, mn broertje hoeft niet in mn windows map enzo te kunnen...

Verwijderd

DeaTH-MeTaL schreef op 06 February 2003 @ 22:27:
Ik ga ff wat profielen aanmaken...

[...]

hm, verschillende rechten is wel een goed idee, mn broertje hoeft niet in mn windows map enzo te kunnen...
Het is dat het om een thuisnetwerkje gaat, dus misschien niet zo heel belangrijk. Maar het is niet verstandig om je hele systeem-volume te delen... Op C: (ga er even vanuit dat daar je boot / system - files staan) kun je beter alleen de relevante mappen delen.

Volgens mij maakt Windows 2000 trouwens pas een profiel aan, op het moment, dat de gebruiker voor de eerste keer lokaal aanmeld. Dus als de gebruiker als "interactive user" achter de pc plaatsneemt. Je maakt dus alleen accounts aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:25:
[...]

Elke gebruiker heeft dan toch al zijn eigen profiel? Je zult alleen 6 gebruikers aan moeten maken op de 2000-machine. Of je gaat het inderdaad via het Gast-account doen, maar dat is wel een beveiligingslek. Mocht je de 6 gebruikers verschillende rechten willen geven, is dat niet aan te raden. Met profielen op de 2000-machine heb je niks te maken, omdat de gebruikers toch niet lokaal op de 2000-machine inloggen.
okee weer iets geleerd vanavond :)
Pagina: 1