Trafo uit versterker defect, welke moet er nu in?

Pagina: 1
Acties:
  • 635 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:22

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Op zolder had ik nog een Kenwood KA-550 versterker staan, heb ik altijd veel plezier aan gehad, tot ie een jaar terug kapot ging...

Nu kwam ik 'm weer tegen, en dacht: laat ik nou eens gaan uitzoeken waar het aan ligt...

Nu blijkt dus, dat de trafo die er in zit kapot is. Deze is er inmiddels uit, maar nu moet er weer een andere in: welke?

Ik kan verder nergens ontdekken wat het secundaire voltage van deze trafo is, er staat echter wel een type op:
L01-7182-05
JK 28U SMD
De trafo is een type waar 220 in gaat, en een zwart, rode en oranje draad uit komt. Er zit volgens mij geen gelijkrichter in, omdat er 4 vrij zware diodes direct achter zitten...

Ook het versterker-IC verklapt niets over zijn gevraagde vermogen, maar ook hier is het type bekend:
STK-4893

Na wat googelen kwam ik met het IC uit op een enkele wazige site, maar er werd verder weinig aan datasheets verklapt...

Wie oh wie helpt me weer eens uit de brand? ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

maak 'm open en tel de windingen ;)

misschien is meneer kenwood zo aardig om je te helpen...

Verwijderd

Dus op de primaire wikkeling meet je geen weerstand?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Vaak zit er in de trafo een clixon, om oververhitting te voorkomen, deze kan uitgeschaeld zijn en is soms niet te resetten, je kan hem soms wel vervangen dan zie je een bult zitten onder de tape die over de wikkelingen zit. Zou 'm voorzichtig proberen los te peuteren en vervangen. suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Het openmaken wil niet, is volledig ingekapseld en dichtgelast...

Op de primaire wikkeling is inderdaad geen weerstand / verbinding meetbaar, op de secundaire wel...

keur0000: zo'n clixon zie ik niet zitten, er zit wel een soort koperen band om de trafo heen... Ik zie verder geen bijzondere bulten oid bij dat ding...

Een mail naar kenwood is inmiddels onderweg, kijken wat dat oplevert --> waarschijnlijk zullen ze me afschepen met een veel te dure oplossing van een kwalitatief low-end trafo...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien ideetje voor een poll:

Wat denk je dat de secundaire spanning is:
a) 5V
b) 50V
c) 500V

;)

Even serieus, beste gok in zo'n situatie is vaak iemand met dezelfde versterker, en de fabrikant, dan kun je het gewoon meten.
Overigens is het denk ik niet ontzettend fout als er een te zware Trafo ingaat, die dingen en transistors kunnen vaak nog redelijk wat aan.
(Soort van overclocken van je versterker, maar dan anders ;) )
Maar alvast succes, als je het kunt achterhalen moet het niet zo'n probleem meer zijn, en als het een beetje een dure is geweest zijn er misschien ook wel service centers die je verder kunnen helpen.
Maar ik heb geen idee wat zo'n versterker gekost moet hebben.

Verwijderd

Kan natuurlijk ff kijken wat de spanningen zijn van de grote elco's en daar onder gaan zitten.
Zelf denk ik 2x 35 volt.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Snorkeltje: Daar zat ik zelf ook al aan te denken, omdat dit een veel vaker voorkomende spanning is...

Ik zat er zelf al aan te denken om een iets zwaardere ringkern-trafo er in te gooien, is iets stabieler, zeker als ik 'm ga bruggen...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:49
Je zou Sanyo ook kunnen mailen. Zij hebben dat IC gemaakt (STK-4893). Dat is een 2x40W IC. Als je een datasheet kunt bemachtigen zie je ook de voedingsspanning van dat ding.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Skef schreef op 06 februari 2003 @ 23:53:
Het openmaken wil niet, is volledig ingekapseld en dichtgelast...

Op de primaire wikkeling is inderdaad geen weerstand / verbinding meetbaar, op de secundaire wel...

keur0000: zo'n clixon zie ik niet zitten, er zit wel een soort koperen band om de trafo heen... Ik zie verder geen bijzondere bulten oid bij dat ding...

Een mail naar kenwood is inmiddels onderweg, kijken wat dat oplevert --> waarschijnlijk zullen ze me afschepen met een veel te dure oplossing van een kwalitatief low-end trafo...
Dan zit de clixon tussen de primaire en secundaire wikkelingen en is vervangen uitgesloten helaas :(
Alternatief is inderdaad het bekijken van de data van de opamp en de gebruikte voedingsspanning. hier uit zal de voedingsspanning in zekere mate te achterhalen zijn.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Kwam op een duitse site dit tegen:
code:
1
STK 4893     DM 71.60 EVE  2x NF-Verst.  +-46V, 2x>40Watt, (+-32V/8Ohm)

Ik vermoed dus idd dat het een 2x 35V trafo is, omdat het een 8Ohm amp is... Op 4Ohm heeft ie 2x 46V nodig, maar dat krijgt ie nu denk ik ook niet, en is in principe ook niet nodig...

Pagina: 1