Toon posts:

Doe ik het zo goed? (Internet delen met CHello)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb 2 PCs:

PC1:

Athlon T-bird 900
256MB Ram
met een PCI 10/100 netwerkkaartje (geen idee welk merk...maar werkt goed)
Draait WinXP pro

PC2:

oud kassie Pentium 166
48mb RAM
met een 3com ISA netwerk kaartje dat ik bij mijn chello inatallatie heb gekregen
Draait Win98

Vroeger liep mijn Chello internet altijd op dat oude kastje maar die heb ik aan 1 van de kinders gegeven en die staat nu boven...nieuwe PC gekocht (PC1) en chello draait daar nu mee (werkt perfect....ondanks andere netwerkkaart)

Ik wil nu dus dat mijn internet gedeelt word...PC2 moet ook weer internet krijgen en ik wilde dat als volgt doen:

in PC1 een netwerkkaart bij zetten....en die nieuwe netwerk kaart direct met de oude PC verbinden...verder niets doen met het snoer en de netwerkkaart waar nu mijn internet op zit.

PC1 als router laten fungeren (ding staat toch altijd aan) om zo PX2 ook toegang te laten krijgen

vraag: Is dit zo mogelijk? ik hoop het want om 1 of andere rede krijg ik de plug van mijn internet niet meer uit de netwerkkaart van PC1 :s

(ik heb de search gebruikt en de internet deel FAQ bekeken...maar word er niet veel wijzer van...sorrie ben geen kei op het gebied van netwerken en dergelijke)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:05 ]

• NG
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Ja, als je in PC1 een tweede netwerkkaart zet, kun je de netwerkkaart van PC1 waar Chello op binnenkomt sharen. Op die manier wordt het ook mogelijk om op PC2 te internetten.

[edit]

Als je PC1 direct met PC2 wil verbinding moet je wel gebruik maken van een crosslink kabel ipv standaard UTP.

[ Voor 27% gewijzigd door NG op 06-02-2003 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok dus ik hoef dus alleen maar effe een simpel netwerkje te bouwen...en dan simpel weg met XP's internet sharing aan de gang?

Das wel erg simpel....wat hoor ik dan allemaal met MAC adressen enzo? :s

en hoe doe ik het als ik het netwerk draadloos wil hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:16 ]

Verwijderd

Nope, thats it ;)

De inetsharing van XP is goed genoeg, als je wel aan die crosslink denkt moet alles goed komen.

Verwijderd

Topicstarter
en een crosslink is gewoon een soort UTP kabeltje toch?

en het boeit ook niet dat op de oude PC geen XP draait?

(is dit ook zo mogelijk met een draadloos netwerk....en zo ja hoe?)

Verwijderd

let d'r wel op dat je de netwerkkaart aansluit op chello die chello je heeft gegeven. want anders kom je in de knoei met MAC-adressen. Chello identificeerd je namelijk op grond van het MAC-adres van je netwerkkaart en het nummer van je modem. Voor sharing kun je gewoon rechtermuisknop op de lanverbinding van chello klikken en dan internet delen optie aanvinken. Of het niet boeit dat de oude pc geen win xp draait? umm in principe niet.
als je maar bij de ip instellingen goed kijkt dat je als gateway het ip adres van je PC1 invult
suc6!

Verwijderd

win xp hoef je je geen problemen om te maken. Heb hier hetzelfde op mijn pc. maar dan zelfs met 3 netwerkkaarten. de netwerkverbinding waar internet op binnenkomt delen. en de andere zien direct dat jij je internet deelt.

over die crosskabel. Ja dit MOET anders gaat het niet werken. Dit is een kabel met aan de uiteinde de kabels gecrosst. als je ernaar vraagt in de winkel geven hun het ja wel

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 21:28:
let d'r wel op dat je de netwerkkaart aansluit op chello die chello je heeft gegeven. want anders kom je in de knoei met MAC-adressen. Chello identificeerd je namelijk op grond van het MAC-adres van je netwerkkaart en het nummer van je modem. Voor sharing kun je gewoon rechtermuisknop op de lanverbinding van chello klikken en dan internet delen optie aanvinken. Of het niet boeit dat de oude pc geen win xp draait? umm in principe niet.
als je maar bij de ip instellingen goed kijkt dat je als gateway het ip adres van je PC1 invult
suc6!
huh ik internet nu ook met een andere netwerkkaart dan chello me heeft gegeven :\

ik ben zojuist overtuigt dat het met een router toch beter is qua stroom en de verdeling van het internet...nu wil ik aan zo'n ding zo min mogelijk uitgeven...ik gekeken op gistron: ARK SOHO-IS104 Breedband + 4 port Switch voor 54 euro....werkt dat met dat ding en is dit moeilijk in te stellen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 21:35:
[...]

huh ik internet nu ook met een andere netwerkkaart dan chello me heeft gegeven :\

ik ben zojuist overtuigt dat het met een router toch beter is qua stroom en de verdeling van het internet...nu wil ik aan zo'n ding zo min mogelijk uitgeven...ik gekeken op gistron: ARK SOHO-IS104 Breedband + 4 port Switch voor 54 euro....werkt dat met dat ding en is dit moeilijk in te stellen?
hmm kan wel maar moet je je internet opnieuw instellen via de webbrowser geloof ik :S ik heb het nooit aan de gang gekregen zonder MAC-adres emulatie.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap dat MAC gedoe allemaal echt niet hoor....toen ik mijn nieuwe PC (met totaal andere netwerkkaart )aanzette toen ik hem aangesloten had op het kabelmodem heb ik nooit iets raars moeten doorlopen ofzo....kon gewoon meteen surfen en zo :S

Verwijderd

ja, die routers werken allemaal met web interfaces en hebben kilo's meer instellingen die je nodig hebt.

Dat MAC verhaal kan kloppen, al ken ik ook chello'ers die daar niks van weten.

Anyway, mocht je met die dependency te maken hebben; al die apparaten hebben ook een optie om een ander MAC in te tikken.

Verwijderd

Topicstarter
ok om het effe samen te vatten:

ik sluit mijn router aan op het kabelmodem en de router weer op PC1

zet het ding aan en moet dan waarschijnlijk dingen instellen (zit daar een programmaatje bij en wat zou ik dan allemaal in moeten stellen?)

na alles in gesteld te hebben herstart ik het hele zaakje en controleer ik of ik op PC1 kan internetten....zo ja hang ik PC2 ook aan de router en zou het moeten werken

heb ik nog 5 vraagjes:

1. wat moet ik verwachten als het gaat om het instellen van de router? en hoe (proggie erbij krijgen of wa?

2. Kan ik nadat ik inderdaad succesvol kan internetten op PC1 via de router simpel weg PC2 in de router bijprikken en meteen internetten (vast niet) wat moet ik dan eventueel op PC2 nog instellen?

3. Wat voor netwerkkabels moet ik kopen (crossed of niet en dat soort dingen)

4. Is de kabel die ik bij de chello installatie heb gekregen (die van de kabel modem naar PC1) crossed of niet?

5. kan ik met deze router doen wat ik WIL doen:p:

4 x 10/100Mbps Fast Ethernet port for LAN
1 x 10/100Mbps WAN port for ADSL / Cable modem
Supports PPPoE protocol for ADSL
Supports NAT for share 1 IP address to all LAN users
Support DHCP Server / Client
Firewall protection for your LAN
Supports virtual server mapping
Supports virtual PC mapping (DMZ)
Supports access control setting
Supports special application setting
Supports special statistics information
Easy configuration & upgrade firmware vis WEB Browser
Diagnostics LEDs for Power, WAN link, LAN Link, and collision
Easy configuration via Web browser like Internet Explorer

(sorrie voor al deze n00b vragen :()

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:57 ]

Verwijderd

1. Router configgen gaat via web-interface. Je typt gewoon het ip-adres van de router in, en je komt in de config-pagina. Basis-instellingen voor een router zijn erg simpel. Er zit overigens ook een handleiding bij...
2. Ja, dat kan. Gewoon de DHCP-server van de router gebruiken. Staat meestal standaard al aan.
3. Allemaal straight, normale patch-kabels dus.
4. Ik heb zelf @home, en ik gebruik gewoon een normale patch-kabel. Straight dus.

Je hebt uitendelijk de volgende situatie:

Je router krijgt via DHCP een IP-adres en DNS-server-adressen door van Chello. De DHCP-server van je router geeft de DNS-server-adressen samen met een private-IP-adres door aan de cliënts. In Internet Explorer geef je aan, dat je verbinding wil maken via LAN, verder niks instellen, dus geen proxy, configuratiescript of wat dan ook.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 21:53:
ok om het effe samen te vatten:

ik sluit mijn router aan op het kabelmodem en de router weer op PC1

zet het ding aan en moet dan waarschijnlijk dingen instellen (zit daar een programmaatje bij en wat zou ik dan allemaal in moeten stellen?)

na alles in gesteld te hebben herstart ik het hele zaakje en controleer ik of ik op PC1 kan internetten....zo ja hang ik PC2 ook aan de router en zou het moeten werken

heb ik nog 5 vraagjes:

1. wat moet ik verwachten als het gaat om het instellen van de router? en hoe (proggie erbij krijgen of wa?

>> Het configureren van een standaard hardware router gaat meestal via de webbrowser. Je kunt gewoon surfen naar http://IPROUTER met internet explorer

2. Kan ik nadat ik inderdaad succesvol kan internetten op PC1 via de router simpel weg PC2 in de router bijprikken en meteen internetten (vast niet) wat moet ik dan eventueel op PC2 nog instellen?

Je zult een switch moeten aanschaffen. Zit soms standaard op de router. Dan verbind je het zo:
-> PC1
INET -> Router -> Switch
-> PC2

alles straight als je een switch gebruikt

4. Is de kabel die ik bij de chello installatie heb gekregen (die van de kabel modem naar PC1) crossed of niet?

is crossed

5. kan ik met deze router doen wat ik WIL doen:p:

4 x 10/100Mbps Fast Ethernet port for LAN
(zit al een mooie switch in)

1 x 10/100Mbps WAN port for ADSL / Cable modem
Supports PPPoE protocol for ADSL
Supports NAT for share 1 IP address to all LAN users
Support DHCP Server / Client
Firewall protection for your LAN
Supports virtual server mapping
Supports virtual PC mapping (DMZ)
Supports access control setting
Supports special application setting
Supports special statistics information
Easy configuration & upgrade firmware vis WEB Browser
Diagnostics LEDs for Power, WAN link, LAN Link, and collision
Easy configuration via Web browser like Internet Explorer

Deze router is perfect :P voor jou :D

(sorrie voor al deze n00b vragen :()

• the_master
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52

*Bij mijn router (sitecom xDSL/cable broadband router 4s) moest ik een ip nummer intype en daarmee verbinding maken, dat was alles. En daarna 2 dingetjes veranderen en klaar!!!

*Als alles goed is hoef je niets meer in te stellen

*gewoon utp

*Volgens mij is die niet crossed

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt jongens....ik ga morgen meteen langs de welbekende PC boer op de hoek :) ik houd jullie op de hoogte vooral als het gaat om die MAC adressen kwestie...volgens mij is het niet overal zo dat daar op gecontroleerd word...daar over meer :)

(En ik zit dan op het ICA...kan verdomme niet eens mijn internet verbinding delen :p)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:03:
heel erg bedankt jongens....ik ga morgen meteen langs de welbekende PC boer op de hoek :) ik houd jullie op de hoogte vooral als het gaat om die MAC adressen kwestie...volgens mij is het niet overal zo dat daar op gecontroleerd word...daar over meer :)

(En ik zit dan op het ICA...kan verdomme niet eens mijn internet verbinding delen :p)
laat je router het mac-adres van je officiele chello kaartje klonen, dan doet ie het 100% zeker. zo heb ik het ook gedaan :)

vergeet ook niet je dns chello servers in te voeren, mijnes deed het niet zonder expliciet dns ingevoerd te hebben :)

Verwijderd

G33rt schreef op 06 February 2003 @ 22:06:
[...]

laat je router het mac-adres van je officiele chello kaartje klonen, dan doet ie het 100% zeker. zo heb ik het ook gedaan :)

vergeet ook niet je dns chello servers in te voeren, mijnes deed het niet zonder expliciet dns ingevoerd te hebben :)
Krijg je die bij Chello dan niet van de DHCP-server?

Verwijderd

Topicstarter
ok lol

1. hoe kom ik achter het MAC adresje van mijn originele netwerkkaart? (hoe laat ik het klonen....of zit dat bij het programmatje?

2. DHCP? O_o...was da?

Verwijderd

1. Druk op F1 (=help) en zoek maar eens. Ik weet het exacte commando even niet meer, onder 2000/xp is het ipconfig /all. (probeer ook vooral het support-gedeelte van de chello-site, staat het gegarandeerd op)

2. Dynamic Host Configuration Protocol. Een protocolletje dat ervoor zorgt, dat DHCP-cliënts een IP-adres en nog wat extra configuratie-zooi binnenkrijgen zoals DNS-serveradressen. Maareh, dit is nogal basic.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 22:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 22:00:
Je router krijgt via DHCP een IP-adres en DNS-server-adressen door van Chello. De DHCP-server van je router geeft de DNS-server-adressen samen met een private-IP-adres door aan de cliënts. In Internet Explorer geef je aan, dat je verbinding wil maken via LAN, verder niks instellen, dus geen proxy, configuratiescript of wat dan ook.
Hoe geef je dan bij internet explorer aan dat je via je LAN verbinding met het internet wilt maken?

Verwijderd

start / settings / control panel / internet options / connections

zoek de rest zelf maar uit :)

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 23:52

shlammod

dus.... enzo....

Over dat MAC verhaal, volgens mij geldt dat alleen voor de nieuwe modems (die ter.. tar.. whatever). De oude modems (de COM21) hebben dat probleem niet en kun je in elke netwerkkaart prikken die je maar wilt.
Toendertijd kon je nl Chello bestellen met of zonder netwerkkaart erbij. Ik heb het toen genomen zonder netwerkkaart omdat ik die zelf al had en alles werkte als een zonnetje.

Een maat van mij heeft echter die nieuwe modem (die een IP adres krijgt van Chello) en die had dus wel problemen toen ie zijn modem aan een router hing (meen iig dat t een router was).. hij moest toen in dat apparaat het MAC adres aanpassen en toen werkte zijn modem weer als een zonnetje.. op meerdere PC's..

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

Verwijderd

wat heeft die vriend van je dan gedaan om het werkende te krijgen shlammod?

Verwijderd

Topicstarter
hehe Success :D....tis gelukt...geen geauwehoer met mac adressen, simpel weg alles inpluggen starten en internetten :p

hij fungeert nu zelf als netwerkje...kan op PC2 bestanden bekijken en starten die op PC1 staat....1 probleem..andersom niet :S maar daar moet ik nog effe Win98 CD voor zoeken :p
Pagina: 1