Internet/Netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Wij hebben hier een netwerk in huis, en werkte tot voor kort prima. Nu ineens niet meer. Er zijn nu op het moment 2 computers van de 8 waarop internet werkt. Deze twee computers hebben beide recent XP opnieuw geinstalleerd. De rest van de computers heeft geen internetverbinding. De router geeft ze geen geldig ip adres. Dingen die geprobeerd zijn:

*gecontroleerd of tcp/ip protocol is toegevoegd
*netbios aan/uit
*computer die geen internet krijgt apart aansluiten op router. resultaat: soms wel, soms geen internet.
* met linux bak handmatig ip instellingen opgevraagd --> werkte internet wel op die computer.

Maar ik heb nu dus geen idee wat er aan de hand is. Heb wel eens wat gehoord over XP dat een ip conflict kan veroorzaken ofzoiets? Ook wel ongeveer sinds op 1 computer opnieuw XP is geinstalleerd dat internet het ineens alleen bij hem doet. Maar dat zou dan toch opgelost moeten zijn door zijn kabel uit de router te halen? Misschien dus probleem met de router zelf? Weet niet zo goed waar ik precies naar moet zoeken, dus hoop dat iemand enig idee heeft.

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
> NT :)

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ow, vergeten te zeggen, maar er zitten ook een paar computers aan vast met 98... weet niet of ie dan weer terug kan? :P

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
.. trouwens ook wat gelezen over een virus dat in de software van de router kan gaan zitten. Is dit mogelijk? En zo ja, hoe weet je dat je er een hebt, en hoe krijg je hem weg? :?

Mijn foto's op Flickr.

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
geef je die pc's toch een statisch ip-adres?
Of je gooit de router ff uit en were aan (kan het ook liggen)
Of je gooit ff het tcp/ip-protocol op de probleem-pc's weg, start opnieuw op, installeert de tcp/ip-stack weer en kijkt of het dan werkt...

Heb je in ieder geval al weer 2 mogelijke oplossingen en 1 work-around

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Default gateway ingesteld op je machines? DHCP aanstaan op de machines die geen inet hebben?
Probeer (onder w98) iig eens via uitvoeren het progje winipcfg.exe uit te voeren. Dan eerst je IP releasen en dan klikken op vernieuwen; wat ik denk is dat de leasetime verlopen is, en dat net in die tijd de XP-machines on line kwamen, waardoor conflicten zijn ontstaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Router aan/uit heeft geen effect.
tcp/ip protocol weggooien: hoe?? In XP kun je het niet uninstallen, die optie verdwijnt in de netwerk properties.

Op de computers waar internet het niet op doet wordt een IP gegeven dat begint met 169., terwijl normaal de IP's hier beginnen met 217. Is de repair optie in XP net zoiets als vernieuwen onder 98? Repair werkt namelijk niet.

Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Nog wat dingen geprobeerd:
Statisch ip toegewezen... werkt niet.
Pingen van een computer naar eigen statisch toegewezen ip: werkt.
Pingen naar 127.0.0.1 werkt.
Pingen naar computer die wel internet heeft in het netwerk: werkt niet.

In de event logs staan wat warnings en errors, die betrekking hebben op internet. Een van de errors is zo'n master browser gevechtje van windows. Daarin wordt wel aangegeven dat de computer die wel internet heeft de master browser is, dus daar ziet ie die computer weer wel?! Verder heeft die computer ook niet ALTIJD internet... soms wel, soms niet. :? :?

Niemand een idee?

edit: in de event logs staat ook nog een error over NtpClient, wat iets te maken heeft met het ophalen van de tijd van de server ofzoiets... misschien dat dat iemand een lichtje laat branden?

[ Voor 15% gewijzigd door Captain N op 13-02-2003 22:28 ]

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

als je winXP PRO hebt dan staat die dhcp automatisch aan en dat kan probs geven, zet ze beiden eens uit.... (en alle PC's statische IPs geven dan)

Verwijderd

PcŽs krijgen zo te zien geen dhcp adres uitgedeelt. Je zei dat je 217.x adressen in je interne netwerk gebruikt... waarom??

Verwijderd

De motorola kabelmodems welke UPC/Chello in Amsterdam gebruikt kennen dit zelfde probleem. Om wat voor reden dan ook worden er opeens IP's in een verkeerde range uitgedeeld en wordt het inet niet meer gerouteerd.
Oplossing: Modem resetten (zit vast wel een knopje op, anders kwartiertje zonder stroom) en vervolgens op alle machines de IP's releasen. DHCP aan en machines opnieuw starten.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
@ jeroen-O: uhm... geen idee eigenlijk :)

@klaasbaas: Thanks, gelijk even proberen. Wat bedoel je precies met IP's releasen? DHCP uit en dan weer aan zetten?

Mijn foto's op Flickr.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 21:36
Die 169.adressen verzint windows zelf als-tie geen ip via dhcp kan krijgen. Dat wordt auto-configuratie genoemd, maar het betkent eigenlijk foute-configuratie. Met dergelijke adressen kun je idd de rest van het netwerk niet zien, als dat in een andere range zit. Er is kennelijk iets mis met de dhcp.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Mja, heb nog wat zitten zoeken op internet naar informatie over dhcp, want weet er niet echt iets vanaf... maar word er nog niet echt wijs uit. Wat zou ik eraan kunnen doen?? Gewoon maar even de helpdesk bellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Captain N op 21-02-2003 21:43 ]

Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hmmm.... nog even een update. Dat IP releasen/renewen geprobeerd... het releasen van het IP doet ie wel, maar volgens mij valt er niks te releasen, dus heeft dat geen effect. IP renewen werkt niet... kan geen contact maken met de dhcp server...

Mijn foto's op Flickr.

Pagina: 1