[Novell4] Fatale fout op GWIA.NLM

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 22:16

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Bij mij op het werk gebruiken we een Novell 4.11 server met daarop Groupwise 5.2.

Vanmiddag kregen we ineens een crash:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
System halted Thursday,  6 February 2003  12:58:37  MET

Abend: SERVER-4.11-351: Free detected modified memory beyond the end of the cell
 being returned.
    OS version: Novell NetWare 4.11  22 August 1996
    Running Process: gwia__P    198833 Process
    Stack: D2 C0 0B F8 77 79 F0 D7 00 00 00 00 24 55 52 0B
           00 5F 52 0B 3C 56 52 0B 10 80 AE 08 AD 53 1E F1
           10 80 AE 08 34 55 52 0B B2 FD 6F 06 F8 FB 78 F1

Additional Information:
    The NetWare OS detected a problem with the system while executing
    a process owned by GWIA.NLM.  It may be the source of the problem or
    there may have been a memory corruption.

"Auto Restart After Abend" has been selected.  The server will attempt to go
down in 2 minutes.  This should give users time to save out any files they are
using.  Because server critical data structures may have been corrupted, the
server may encounter additional problems.

Daarna hadden we problemen met het herstarten van de server, ArcServe wou niet opstarten, men kon niet inloggen enz. enz.
Uiteindelijk heb ik het probleem zodanig kunnen vaststellen dat het probleem zich alleen voordoet als GWIA.NLM (Groupwise Internet Agent) wordt geladen. Als ik dus nu de server herstart en ik laad alles in behalve GWIA.NLM gaat alles goed, met uitzondering dan dat er geen ingaande en uitgaande e-mail is, wat vrij vervelend is, zoals jullie zullen begrijpen.

Op de knowledge base van Novell gekeken, en wat ik daar kan vinden komt neer op dat GWIA.NLM corrupt zou zijn. Ik heb het bestand vergeleken met het bestand zoals dat op de originele CD staat, maar de bestanden zijn inhoudelijk gezien exact gelijk.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om de in- en uitgaande mail weer aan de praat te krijgen?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stomme vraag : heb je ook daadwerkelijk de GWIA.NLM voor de test eens vervangen met die van de CD ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
euh :{ ik heb met Total Commander compare by content gedaan, en ze waren identiek.. als er ook maar één byteje anders was dan had ie dat wel gezien.
Maar goed ik zal morgen als eerste die GWIA.NLM eens vervangen door de cd-versie.

Ik heb zelf het idee dat ie ergens bij het verwerken van een inkomende of uitgaande mail corrupt is geraakt, en dat ie dat nou weer probeert op te pakken waardoor hij meteen weer vastloopt als ik die nlm probeer te laden.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

CAP-Team schreef op 06 February 2003 @ 18:17:
Bij mij op het werk gebruiken we een Novell 4.11 server met daarop Groupwise 5.2.

Vanmiddag kregen we ineens een crash:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
System halted Thursday,  6 February 2003  12:58:37  MET

Abend: SERVER-4.11-351: Free detected modified memory beyond the end of the cell
 being returned.
    OS version: Novell NetWare 4.11  22 August 1996
    Running Process: gwia__P    198833 Process
    Stack: D2 C0 0B F8 77 79 F0 D7 00 00 00 00 24 55 52 0B
           00 5F 52 0B 3C 56 52 0B 10 80 AE 08 AD 53 1E F1
           10 80 AE 08 34 55 52 0B B2 FD 6F 06 F8 FB 78 F1

Additional Information:
    The NetWare OS detected a problem with the system while executing
    a process owned by GWIA.NLM.  It may be the source of the problem or
    there may have been a memory corruption.

"Auto Restart After Abend" has been selected.  The server will attempt to go
down in 2 minutes.  This should give users time to save out any files they are
using.  Because server critical data structures may have been corrupted, the
server may encounter additional problems.

Daarna hadden we problemen met het herstarten van de server, ArcServe wou niet opstarten, men kon niet inloggen enz. enz.
Uiteindelijk heb ik het probleem zodanig kunnen vaststellen dat het probleem zich alleen voordoet als GWIA.NLM (Groupwise Internet Agent) wordt geladen. Als ik dus nu de server herstart en ik laad alles in behalve GWIA.NLM gaat alles goed, met uitzondering dan dat er geen ingaande en uitgaande e-mail is, wat vrij vervelend is, zoals jullie zullen begrijpen.

Op de knowledge base van Novell gekeken, en wat ik daar kan vinden komt neer op dat GWIA.NLM corrupt zou zijn. Ik heb het bestand vergeleken met het bestand zoals dat op de originele CD staat, maar de bestanden zijn inhoudelijk gezien exact gelijk.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om de in- en uitgaande mail weer aan de praat te krijgen?
Heb je het server geheugen al eens vervangen?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

ik zou ook eens proberen de onderliggende NLM files eens nader te bekijken.

Ook bad clusters op je HD sluit ik niet uit. Mischien een keertje vrepair draaien?

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
- geheugen nog niet vervangen (heb geen vervanging liggen)
- vrepair vandaag al gedraaid, paar dingen gefixed, was al lange tijd niet gedraaid
- dsrepair al gedraaid

Voor zover ik kan zien moet het hem echt in het GWIA systeem zitten, de rest draait goed.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 13:41
Voor bad clusters moet je kijken in monitor > disk > redirected blocks waarde mag niet boven 0 zijn.
Is er iets veranderd in de configuratie? Zit er een corrupt bericht in de gwia in folder, heb je gw5.2 sp6 al geinstalleerd? welke OS patches draait je?

Post een CONFIG.TXT dmv. load config /ds (vergeet niet je serial no. weg te halen :P )

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Wat heb ik vanmorgen gedaan:
- de GWIA.NLM en een paar andere bestanden met de CD-versie overschreven
- alle bestanden die in februari van dit jaar zijn aangemaakt en/of veranderd nagekeken, en als het mij proces (verwerkings-) bestanden leken heb ik ze gewist (uiteraard wel een backup gemaakt)

Om 9:00 ga ik proberen GWIA.NLM weer te starten.

Update
Hij doet het weer :7
GWIA is nu druk in de weer met het ophalen van mail die nog stond te wachten. Ik vermoed alleen dat uitgaande mail die nog in de wachtrij stond verloren is gegaan.

Hartelijk dank voor degenen die hebben geholpen!

[ Voor 27% gewijzigd door CAP-Team op 07-02-2003 09:19 ]

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 13:41
Dus het lijkt erop dat er een corrupt/fout bericht in een van de GWIA dirs stond?

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
LeNNy schreef op 08 februari 2003 @ 01:37:
Dus het lijkt erop dat er een corrupt/fout bericht in een van de GWIA dirs stond?
Daar lijkt het wel op, en op het moment dat ik GWIA weer probeerde te starten verslikte hij zich steeds opnieuw in dat bericht. Dus nadat de verwerkingsbestanden gewist waren kon GWIA weer gewoon aan het werk.

Er is dus waarschijnlijk alleen wat uitgaande mail, wat nog in de queue stond verloren gegaan, die hebben mijn collega's dus opnieuw moeten sturen (als het belangrijke mail was).

Pagina: 1