Toon posts:

Iptables tcp/ip marking rulebased routing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig in Debian om een rule based router te bouwen met 3 interface kaarten waarvan 2 van de verbinding uplinks zijn naar het internet.

Ik wil al het http verkeer en ftp verkeer over een bepaalde interface routen . Dit kan door een pakket te marken en naar een bepaalde routing table te sturen.
Dit doe ik als volgt:

iptables -t mangle -A PREROUTING -p tcp --dport 80 -s 10.0.0.0/24 -j MARK --set-mark 4

Deze mark wordt later weer gebruikt om het pakket naar de juist routing table te sturen. Dit werkt ook goed behalve voor het ftp verkeer, dus is mijn vraag welke destination port moet ik gebruiken zodat ik ftp actief kan gebruiken ipv passief.
Het moet ongeveer vergelijkbaar zijn met de bovenstaande regel.
Iemand een idee ?

Greetz M4tt

Verwijderd

Ik neem aan dat je bedoeld dat je ftp client achter je firewall zit en naar een ftp server op internet connect?

Bij active ftp connect de client vanaf een hoge poort (> 1023) naar poort 21 van de ftp server. De client geeft via het port commando een 2e hoge poort door aan de ftp server. Die zet vervolgens een 2e connectie op vanaf poort 20 (ftp data) naar de hoge poort die de client aangaf.

Nog even voor de volledigheid. Bij passive mode maakt de server niet de 2e verbinding maar vertelt de server aan de client op welke hoge poort hij kan verbinden. De client maakt vervolgens connectie met de server vanaf een hoge poort naar de hoge poort die de server opgaf.

Mag je nu zelf even over de regels gaan nadenken :)