Toon posts:

[ADSL/sSinds kort heb ik ADSL en oplitter] Waarom werkt dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik ADSL en op zich werkt alles prima. Maar waar ik me over verbaas is het volgende:
Toen ik mijn ethernet (Thomson 510)-modem binnenkreeg sloot ik deze met, boven bij mijn computer, met de telefoonstekker uit het DHZ-pakket rechtstreeks op de telefoon aan. Alles werkte (qua ADSL dan) maar mijn telefoon ruiste nogal.

Dus wat heb ik gedaan: splitter bij het eerste telefoontoestel geplaatst en de telefoon op de POTS-uitgang van de splitter gezet en weg ruis en ADSL doet het ook nog gewoon. Het gekke is dat de ruis meteen op alle toestellen weg is (twee telefoons beneden, een boven)!? Hoe kan dit uberhaupt werken aangezien ik het ADSL-modem niet op de modem uitgang van de splitter heb maar gewoon op het telefoonnet. Het ADSL-modem zit met een 'doorlusstekker' aan het telefoonnet en de telefoon (maakt een totaal van 4 telefoontoestellen) die weer op de doorlusstekker zit geeft wel ruis maar dat vind ik niet zo erg want daar bel ik praktisch nooit mee, eventueel plaats ik deze telefoon voor het modem zodat ook hier de ruis weg is.

Het leuke van deze opzet is dat ik geen telefoonlijn 'kwijt' ben en dat ik niets hoefde te veranderen in de meterkast. Maar kan het misschien zo zijn dat mijn ADSL-verbinding trager of instabiel wordt door deze opzet; tot op heden haal ik met downloaden ongeveer 28/29 kilobyte per seconde (HCCnet Lite).

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:57
Als je de splitter niet gebruikt waarvoor die bedoelt is (zoals je nu doet), kan dat resulteren in:
- ruis op je telefoon tot het totaal niet werken van je telefoon
- snelheidsverlies van je ADSL tot het totaal wegvallen van je ADSL.

Oftewel: altijd de splitter gebruiken en de telefoons en ADSL-modem aansluiten op de uitgangen van de splitter. Dus NOOIT een apparaat voor de splitter hangen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ik gebruik de splitter ook niet, mijn modem hangt ook rechtstreeks aan het ISRA punt en totaal geen snelheidsverlies of ruisende telefoon ! Ik haal met xs4all basic altijd constant 83 kb/s.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 14:50:
Ik gebruik de splitter ook niet, mijn modem hangt ook rechtstreeks aan het ISRA punt en totaal geen snelheidsverlies of ruisende telefoon ! Ik haal met xs4all basic altijd constant 83 kb/s.
Ook als je tegelijk aan het bellen bent?

Verwijderd

peetman schreef op 06 February 2003 @ 14:54:
[...]

Ook als je tegelijk aan het bellen bent?
Zelfs dan nog ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 14:50:
Ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt met het plakken (stukje tekst in de topictitel) maar goed.
Ik gebruik de splitter dus wel, want zonder dan ruizen de telefoons. Ik heb dus helemaal niets rechtstreeks aan de ISRA gehangen (zover ik weet). Ik heb de splitter vlak voor de nummermelder, die bij het eerste telefoontoestel zit, aangesloten. Het lijntje boven zit nu niet vast aan m'n oude 56k6 modem maar aan het ADSL-modem. Maar ik heb nog steeds niet door waarom het nu wel goed werkt!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Het is bekend dat het soms wel werkt zonder splitter. Maar meestal is dat dus niet het geval.

Het is toch aan te raden om hem wel te gebruiken. Je krijgt hem niet voor niets ;)

Maarja, zoals gezegt, het is dus al bekend :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.