[WinXP] Radeon 8500 schokt om de minuut

Pagina: 1
Acties:

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 15:00
Hoi, ik heb een Radeon 8500 geinstalleerd. Ik heb daarop Windows XP draaien. Nu is het zo dat in elke applicatie waar wat moet worden "ge-renderd", de videokaart om de minuut erg schokt. Het gebeurt bij de Windows Media Player (Xvid), maar ook tijdens het spelen van Grand Prix 4 en Big Scale Racing.

De videokaart draait, op die schoken na, gewoon soepel. Ik heb de TV-Out al uitgezet, en volgens mij draait er geen programma op de achtergrond (en zeker geen intensief programma). Op zich wil ik best kijken of er een programma is dat kijkt welke andere programma's resources vragen, maar ik ken zo'n programma niet. Dit schooken gebeurde ook al met oudere drivers. Ik heb nu de Catalyst 3.0 drivers erop staan.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?
Alvast bedankt,
Ernst

[ Voor 11% gewijzigd door PipelineNoise op 06-02-2003 14:28 . Reden: typo + toevoegen programma ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat is je AGP aparture size in de bios? Veel drivers cachen textures en data die geupload is naar de videokaart in memory zo groot als de aparture size. Dit kan wellicht vollopen als je het te klein hebt gezet.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 17:53
Een verse windows installatie zou ook misschien de de oplossing moeten zijn.

Kijk ook eens even in je bios of je fastwrites aan/uit staan

• PipelineNoise
M'n AGP Aperture size was 64MB, ik heb het nu op 128MB gezet, maar spellen schokken nog steeds. Fastwrite stond op disabled. ZIjn er nog meer BIOS instellingen die belangrijk zijn?

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Heb je een geluidskaart met optische in/uit? ff kijken of er een instelling is die om de zoveel tijd checkt of er iets aangesloten is, en dat dan permanent aan of uit zetten.

Andere mogelijkheid is dat je IRQ's deeld met iets anders dat de schokken veroorzaakt.

Dan hebben we nog de het programmaatje 3danalyse (zoek ff op rage3d.com op het forum) daar zit een optie in die heet "remove stutter" schijnt wonderen te doen voor de 9700, misschien dat hij voor jou ook uitkomst bied.

Kan uit je sig niet opmaken of je een mobo hebt met een VIA chipset hebt. als je dat hebt en de drivers geïnstalleerd probeer dan eens zonder die drivers te installeren.

tenslotte is er nog de vraag of je een virusscanner of iets in die geest (ook temperatuur/fan RPM programma's die die dingen om de zoveel tijd checken) op de achtergrond hebt draaien.

mocht dat allemaal niet werken/het geval zijn dan kijken we verder, want het hoort niet, dat moge duidelijk zijn.

Breek je nek voorzichtig

• PipelineNoise
Ik heb m'n virusscanner uitgeschakeld, en nog steeds ging het beeld schokken.Ik zit nu te kijken naar de IRQ's en ik zie inderdaad dat verschillende apparaten op dezelfde IRQ zitten. Hoe kan ik dat veranderen? M'n geluidskaart zit namelijk samen met m'n RAID controller, dus dat kan best wel eens conflicten veroorzaken! Ik schakel nu gewoon ff m'n geluidskaart uit, om te kijken of het werkt.
Ik heb trouwens een VIA KT266a chipset.

[UPDATE]
Hij schokt niet meer! Het lag dus aan de IRQ's! Is de enige manier om dat te veranderen gewoon m'n geluidskaart in een ander slot steken of is er een handigere manier? Alvast heel hartelijk bedankt hiervoor!\

[UPDATE 2]
Ik heb gekeken in apparaatbeheer, alleen daar is de optie om zelf IRQ's aan te wijzen uitgevinkt. Via "help" kwam ik erachter dat dat komt omdat het betreffende apparaat niet Plug & Play is. Maar een Audigy is toch wel plug & Play??

[ Voor 42% gewijzigd door PipelineNoise op 09-02-2003 13:30 . Reden: Update ]

• PipelineNoise
Even een schopje omhoooog...

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Je moet ff met kaarten rommelen in PCI sloten en in het bios, schakel poorten die een IRQ gebruiken, maar welke je niet gebruikt uit, hierdoor komen er IRQ's vrij die de PCI kaarten weer kunnen gebruiken :)

Breek je nek voorzichtig

Pagina: 1