Toon posts:

Tijd bestaat niet

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt zo langzamerhand gefrustreerd van mensen die zeggen dat tijd een bestaand iets is. Men gelooft dat tijd een 4e dimensie is. Wat dus betekent dat je erdoor heen kan reizen. Ik zal hier beneden wat uitleg geven over wat de 'tijd' nou precies is. Ik heb dit ook in andere fora geschreven.
De aarde draait om de zon. De aarde draait ook om zijn as. De mensen hebben 1 maal om zijn as door 24 gedeeld. Nadat de aarde 365 keer om zijn as heeft gedraaid is de aarde ook 1 maal om de zon gedraaid. Deze voortgang en de gedeelten noemt men tijd. Tijd is gewoon ruimte. Het maakt niet uit of het 1 uur later of 10 uur later is, je bent nog steeds in hetzelfde ruimte (mischien in een ander gebied in de baan om de zon).

Men heeft de voortgang, de ontwikkeling van de baan om de zon zo ingedeeld om te zien wat op welk punt in die ruimte gebeurt. Ook omdat het in je dagelijkse leven makkelijker is als je een bepaalde ruimtelijke punt kan aanduiden. Bijv. bij afspraken. Als je op 1 januari op een bepaald punt in die ruimte bent, ben je niet in die tijd, maar slechts op die bepaalde punt. Je leeft niet naar de toekomst toe. Je lichaam en je omgeving vervalt. En verval noem je ouder worden. Verleden, heden en toekomst bestaan niet. Alles wat 'was' is nog steeds in dezelfde ruimte als jij, maar het is 'vervallen' (of het was een aantal omwentelingen ervoor).

Als de aarde in een leeg ruimte zonder een zon en zonder omwenteling was, was de 'tijd' ook anders aangeduid. Er bestaat dan geen dag, week, maand of jaar. Voortgang en verval blijft gewoon hetzelfde. Maar om het makkelijker in vele opzichten te maken, zou men ook gewoon 'tijd' creeeren dat het makkelijker maakt voor hun.

Antwoord op mensen die zeggen dat er geen beweging kan zijn als er geen tijd was:
Je eet, ademt, praat en ziet niet door de tijd. Je doet deze dingen in de 3 dimensionale ruimte. Sommige mensen ziet 'tijd' als een soort videobant. Als je op stop drukt dan beweegt niets meer. Dit is dus verkeerd. Beweging wordt niet veroorzaakt door tijd. Tijd is geen 4e dimensie. Beweging wordt door jou zelf veroorzaakt in die 3D ruimte. Door te bewegen, te ondernemen ga je nergens 'heen'. Of kom je nergens 'van af'. Je bent nog steeds op hetzelfde punt.

Tot slot en samengevat:
Verval treed op door de omstandigheden in de 3 dimensionale ruimte. Dus door je omgeving of door je lichaam zelf. Voortgang, verval en een verandering van een situatie in de ruimte wordt aangeduid als tijd. Om een verandering aan te kunnen duiden heeft men dus tijd bedacht.

P.S. De reden dat we paradoxen krijgen bij 'tijdreizen' komt niet doordat de theorie dus niet klopt, maar doordat de tijd zelf niet bestaat.

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
offtopic:
Is dat icoontje niet toevallig van iemand anders?
blackd bijvoorbeeld..

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Topicstarter: Als je even tijd hebt zou ik je verhaaltje even door een spellingchecker halen want ik ben slecht in Nederlands en ik haal er zo 7 fouten uit... ik denk dat Word er nog wel een paar zal vinden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 12:59:
Ik wordt zo langzamerhand gefrustreerd van mensen die zeggen dat tijd een bestaand iets is
Ik moet zeggen dat je mij ook niet bepaald overtuigd hebt. Ten eerste haal je 2 zaken door elkaar. Zonder tijd, geen beweging. Zonder beweging, geen plaats, zonder plaats geen 3 dimensies...
Als ik van punt A naar B rij... Verplaats ik van 3 dimensionale plaats A naar 3 dimensionale plaats B. Dat gebeurd door midden van beweging. Die beweging gaat met ene snelheid. En die snelheid is de afstand gedeeld door..... de tijd.

Wat je aandraagd, is dat mensen uren dagen jaren en minuten hebben vastgesteld. Dat is een manier van de mens om de tijd te kunnen gebruiken. Zonder dat zou er ook wel tijd zijn. Zou er ook wel beweging zijn en zou je ook wel 20 jaar oud kunnen zijn.

Dat tijd relatief is, is een hele andere discussie en daar zou je je dan wat meer in moeten verdiepen naar mijn persoonlijke mening

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 17:25

megaleo

Special member

Jeetje hee. B) Jij hebt erover nagedacht. Maar er zit zeker een kern van waarheid in. Volgens mij in zekere zin wel gelijk.
Tijd is alleen om het mensen makkelijker te maken. Bijvoorbeeld dus om een afspraak te maken ja. :)

offtopic:
Dat icoontje is van blackd ja

[ Voor 3% gewijzigd door megaleo op 06-02-2003 13:11 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb wel eens de theorie gehoord dat ieder moment bestaat uit een oneindig korte periode en dat we telkens van moment naar moment springen. Iedere moment bestaat dus ook dat ik nu getroffen wordt door de bliksem. Het pad dat we door deze momenten afgelgde hebben is dan de geschiedenis.

Verwijderd

megaleo schreef op 06 februari 2003 @ 13:10:
Jeetje hee. B) Jij hebt erover nagedacht. Maar er zit zeker een kern van waarheid in. Volgens mij in zekere zin wel gelijk.
Tijd is alleen om het mensen makkelijker te maken. Bijvoorbeeld dus om een afspraak te maken ja. :)

offtopic:
Dat icoontje is van blackd ja
Nee, want zonder die klok is er toch ook tijd?

Als de klok niet uitgevonden was had het toch nog steeds een bepaalde tijd geduurd voordat je van den haag naar rotterdam gelopen was?

Verwijderd

Een bepaalde wat het het geduurd dan?

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

tijd en ruimte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Zonder het één niet het ander. Of het 1 nu wel of geen dimensie is doet op zich niet zo ter zake.

Tijd is aanduiding voor de buitelende materie waar we ons in bevinden en deel van uit maken.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Gewoon omdat mensen de meter verzonnen hebben betekend het toch nog niet dat er geen afstand bestaad. :?

Je geeft echt een zeer vreemde uitleg, en ik kan er echt weinig van bakken. Je hebt tijd voor heel veel dingen nodig om een locatie aan te geven. Van iets kan je de de positie wel aangeven in 3D maar de vierde dimensie is ook altijd nodig. Ik kan ook best zeggen dat ik op een bepaalde plek op aarde aan het fietsen ben -> het enige wat je hierbij mist is wanneer ik dat deed. Nu is dit zeer onvolledige informatie. Posities kunnen worden gegeven in 4 dimensies.....dus dan zullen er ook wel vier dimensies bestaan :P

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 13:09:
Topicstarter: Als je even tijd hebt zou ik je verhaaltje even door een spellingchecker halen want ik ben slecht in Nederlands en ik haal er zo 7 fouten uit... ik denk dat Word er nog wel een paar zal vinden
Sorry, mijn nederlands is nog niet zoals het moet zijn...ik kom oorspronkelijk uit Noorwegen en woon hier nu "5 jaar".

• megaleo

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:25:
[...]

Nee, want zonder die klok is er toch ook tijd?

Als de klok niet uitgevonden was had het toch nog steeds een bepaalde tijd geduurd voordat je van den haag naar rotterdam gelopen was?
Ja. Maar de klok is wel bedacht door de mens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:35:
[...]

Sorry, mijn nederlands is nog niet zoals het moet zijn...ik kom oorspronkelijk uit Noorwegen en woon hier nu "5 jaar".
Dat kan niet, 5 jaar??? dan doe je het goed :) gefeliciteerd namens mijn.

/me nederlands is ook niet wat het zou moeten

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 13:45 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

megaleo schreef op 06 februari 2003 @ 13:42:
[...]
Een klok is alleen maar een ding dat tijd meet :P

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

megaleo schreef op 06 februari 2003 @ 13:42:
[...]

ja dus? jij ziet

tijd = klok

nee dat is niet waar natuurlijk. Zonder een meetlat is een afstand toch ook een afstand?

omschrijf 's wat er gebeurd als je van je bureau naar het toilet loopt? Alles wat je doet komt een vorm van tijd in voor. Ook zonder die stomme klok hoor

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op 06 February 2003 @ 13:45:
[...]

Een klok is alleen maar een ding dat tijd meet :P
neen, hij geeft alleen de door de mens bedachte tijd weer.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

De topic gaat over of tijd bestaat, niet de instrumenten of benamingen voor tijd.

Net als een thermometer bedacht is voor het meten van temeratuur is de klok bedacht voor het meten van tijd. Diegene die het meten bedacht heeft gaf er een naampje aan voor de eenheid. Voor temeratuur was dat bv Celsius (door Celsius). Dat een eenheid een menselijk bedenksel is daar zijn we het over eens. Echter het fenomeen wat achter die eenheid zit is wel degelijk een werkelijk iets.

Ook in de oertijd, zonder mensen, was er tijd !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• nihitsia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:45

nihitsia

The Banana goes on always on

Ja ok, maar al wil je een voorwerp aanduiden. en dan bedoel ik echt exact. heb je niet genoeg aan de x,y en z coordinaten. Het maakt dan niet echt uit hoe je die gebruikt maar met de x,y en z coordinaten kun je iets aanduiden. maar wanneer was dat er dan? tijd is gewoon nodig om een complete aanduiding van een object te geven. Dus is tijd onlosmakelijk verbonden met de ruimte (tijd-ruimte continuum) verplaatsing is het veranderen van locatie van een object over een tijds spanne.

Gamebak Specs

• megaleo

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:48:
[...]

neen, hij geeft alleen de door de mens bedachte tijd weer.
Preciesss. ;)

Verwijderd

Ik krijg een beetje déjà vu gevoelens: QUILIX in "Bestaat tijd?"

Zelfs de tikfout videobant is lekker ge-copy-paste!!!

Ga iemands anders zijn tijd verdoen ofzo!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 13:52 ]

Verwijderd

Conclusie: Of we hebben hier een kloontje gevonden, of er is hier sprake van plagiaat - beiden kan en zal ik aanpakken >:) Ik vermoed het eerste.

QUILIX/Computersex, check je mail.

Deze discussie is overigens al meer dan een jaar gevoerd en mag wat mij betreft op zich best opnieuw gevoerd worden, maar dan wel op basis van een naar aanleiding van vorige discussies herziene startpost. Dit heeft weinig zin zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 14:37 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.