Ik ben zelf begonnen met de PIC, namelijk de 16c84. (voorganger van de huidige 16F84) Ik heb daar een stel programmaatjes in geschreven enzo, beetje mee aangeklooid, je weet wel. En doen kwam ik de AVR tegen. Nouja, precies op dezelfde manier mee begonnen enzo, uiteindelijk kon ik het allebei even goed. Ik heb alleen de PIC laten liggen en ben met de AVR verder gegaan. Waarom?
- Microchip had in de tijd dat ik begon met programmeren slechts 1 chip met EEPROM-geheugen, de rest was allemaal EPROM, dus hetzij slechts 1 keer programmeerbaar, hetzij met een raampje (=duur) wat je om 't beest te wissen een paar minuten onder een UV-lamp moest leggen (had ik niet, paar minuten zijn me te lang)
- Bij een PIC moet je als je een bepaald iets wil uitvoeren, alles langs het W-register trekken. Dat betekent dat je wat extra cycles nodig hebt om de relevante data in het W-register te zetten, besides vind ik het lastiger programmeren. Bij de AVR kan je bij alle instructies de bovenste 16 registers gebruiken en bij degene waar je geen immediate gebruikt gewoon alle registers.
- Een AVR kan in 1 kloktik 1 instructie uitvoeren, een PIC (iig de 16C64) heeft 4 kloktikken nodig
- Nofi, maar ik heb het idee dat de PIC een beetje een kleine uC is die te veel opgeschaald is. Geen idee of dat waar is of of dat de reden is, maar ik zie verdacht veel bankswitching-achtige perikelen in de PIC-architectuur.... Lastig IMHO.
Voordelen PIC (bij lange na niet volledig, omdat ik ondertussen veel details over het beest vergeten ben)
- Was er eerder (vandaar dat ik er ook mee begonnen ben).
Kan in theorie betekenen dat er ondertussen meer bugs uit de PIC gehaald zijn (proven technology) maar omdat het niet zo lang scheelt kan die bewering ook bullshit zijn.
- Was iig toen ik 'm gebruikte goedkoper dan de AVR
Anywayz, mijn verhaal leunt de AVR kant op, als iemand nog voor/nadelen wil toevoegen: Gil maar
Ow, ik programmeer btw alleen in assembly, dus ik weet niets van evt. hogere-talen-ondersteuning van beide processoren af.