[DOS] P1 laptop en DR-DOS

Pagina: 1
Acties:

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ok... ik heb hier een p1 150MHz laptopje staan...
Ik heb er alleen een floppydrive bij en geen CDROM. En ik moet nog ff wachten tot ik van iemand de installatie floppen van win95 :X krijg... Ik d8 dus, om toch niet iedere keer die irritante en vooral trage win98 bootdisk te hoeven gebruiken, ga ik ff DR-DOS erop installeren...

3 DOS images gemaakt en op laptopje geinstalleerd, klaar met installatie, zegt ie dat ik moet rebooten.
Na reboot wil ie van C:\ gaan booten, en krijg ik de volgende melding:
'Invalid Partition Table'
De hdd is een 5,7GB schijfje opgedeeld in 2 partities:
C:\ 1026,21 MB, FAT
D:\ rest, FAT32
Is gepartitioneerd en geformateerd door Partition Magic 7.0 (Fdisk pakte de schijf niet goed)
Ik kan als ik geboot ben vanaf de win98 flop WEL de hdd beschrijven, lezen bewerken en alles, maar DOS ervan booten lukt niet...
Ik kon niks vinden waardoor het zou kunnen dat hij niet wil booten vanaf HDD...
Iemand suggereerde dat DOS partitie waar het op staat niet groter dan 512MB mag zijn. Lijkt mij vreemd omdat FAT max 2GB kan zijn...

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je zou free dos kunnen proberen. www.freedos.org

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar tips:

- welke versie van DR-DOS gebruik je? Kan zijn dat dit een oudere is zonder support voor grotere HDDs (je fdisk problemen lijken dat te bevestigen)
- Freedos is idd een goede, maar de Win98 bootdisk kun je ook gebruiken om gewoon MS-DOS 7.0 erop te gooien (dat is wat op de bootflop staat)- gewoon met de MS fdisk partitioneren en dan FORMAT C:/s doen, vervolgens een dir maken voor alle progs (C:\DOS ligt voor de hand :z ) en de contents van de RAMDISK en van de A:\ root daarin copieren, vervolgens een minimale CONIFG.SYS en AUTOEXEC.BAT maken- zoiets:

Config.sys
code:
1
2
3
4
5
6
7
BREAK=ON
DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
FILES=66
BUFFERS=66
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE NOEMS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\DOS\ANSI.SYS

Autoexec.bat:
code:
1
2
3
4
5
@ECHO OFF
PROMPT $P$G
PATH C:\DOS;C:
CLS
MEM

Maar goed, er zijn zat manieren om OSsen te installeren zonder CDRom. Ik heb Win98SE op mijn 486DX4 laptop gezet dmv een Zip drive (de installatie CABs over twee Zips verdeeld) totdat ik het beu werd en nu draait er Debian Woody op, geinstalleerd met een FTP install- als je de methode gebruikt die in de Debian review hier in NOS gegeven wordt, heb je maar drie installatieflops nodig (rescue, root en drivers-1)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Kheb wels een w98 se installatie gedaan dmv een kabel (serieel of zon speciale op je parallelle). Ik had gewoon de install bestanden overgefloten met fastlynx (voor dos) en daarna geinstalleerd.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:38

Super_ik

haklust!

1 keer opstarten van win98 bootflop
doe dan sys a: c: en hij boot van hd :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Voor zo'n HD's gebruik je beter geen FAT32 maar allemaal FAT16 van ongeveer 1000 MB. Opstarten van een DRDOS floppy en partitioneren met fdisk /x (dan kom je in een extended fdisk en kun je partitioneren op zulke HD met waarschijnlijk +1024 cylinders) ook zien dat je HD opstart als LBA en niet Large of CHS.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Super_ik schreef op 06 February 2003 @ 16:24:
1 keer opstarten van win98 bootflop
doe dan sys a: c: en hij boot van hd :)
ben net thuis, meteen geprobeerd, maar hij geeft dan dezelfde error bij het booten: invalid partition table

is de PQmagic FAT16 partition niet bootable ofzo via DOS???

[edit] heb ff Fdisk gedaan, en C:\ was om een of andere reden geen active partition...

[edit2]hijs nu wel bootable |:( dat ik zo'n klein detail vergeten ben zeg :X
* Fludizz voelt zich nu heel erg stom... :X

[ Voor 25% gewijzigd door Fludizz op 06-02-2003 18:04 ]

Pagina: 1