PB520R met P60 blijft hangen in post

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb gisteren een P60 machine geleend van iemand met een PB520R bordje, en probeer hem nu als DVD speler te gaan gebruiken.
Alleen als ik nu probeer dit gebakje op te starten kom ik niet echt ver. Ik kan gewoon in de bios komen, geheugen instellen, drives instellen, dat lukt gelukkig allemaal. Maar daarna gaat het fout.
Na het detecteren van de drives blijft hij doodleuk staan, en doet helemaal niets meer.
Uiteraard eerst de standaard stappen doornomen:
- bios clear, met jumpertje, een batterij is niet te vinden op dit bord
- alle drives (was maar 1 hdd) eraf gehaald, en ingesteld in bios.
- alle geheugen eruit gehaald en geboot zonder geheugen in de banken (ding heeft 8MB FP onboard namelijk, dus hij heeft wel mem)
- koeler op de cpu gezet, ding is namelijk alleen maar gekoeld met een blokje, en dat werd niets. maar met extra koeling blijft hij lekker koel, maar nog steeds hangen
- Kaarten eruit getrokken, tja, waren er niet veel, alleen een DXR3 kaartje op een riser. Met riser en al eruit gehaald, en geherstart. nog steeds niets.

Daarna heb ik de riser weer teruggezet, met een debug kaartje erin. Deze blijft doodleuk op 88 hangen, terwijl hij daar op mijn andere bak voorbij schoot. Er zit dus ergens toch iets mis.
Heb helaas maar 1 riser, maar volgens de persoon waarvan hij vandaan komt zou deze moeten werken, lijkt me ook niet dat daar iets mis mee zit.

Bios versie is up to date (de 1.00.09BC0R staat erop, laatste uit 1997).

Iemand nog een idee wat hier een te doen is.

specs:
P60
8MB o.b. FP ram
2x 4MB Compaq/goldstar EDO Ram
PB520R mobo
Riserkaartje met 1 PCI en 2 ISA
Seagate 500MB hdd (wordt gesupport door de bios, daar ligt het probleem gelukkig niet).
debugkaartje op ISA
AT 200 watt voedingkje (moet zat zijn lijkt me zo).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je wel doorbooten met een bootflop wanneer je alle HDD's ontkoppelt en alles in de BIOS op 'NONE' zet?

Verwijderd

Anders heb ik nog wel een werkende p60 staan met 32 MB :-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:36:
Daar hebben we email, ICQ en/of V&A voor :z

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
BalusC schreef op 06 February 2003 @ 12:31:
Kun je wel doorbooten met een bootflop wanneer je alle HDD's ontkoppelt en alles in de BIOS op 'NONE' zet?
In de bios staat alles op none, en doorbooten wil niet lukken.
Heb nog even in de bios zitten klooien, zodat de bootseq nu begint met A:
nu krijg ik de error "drive not ready" en mijn debug kaartje geeft nu AA aan ipv 88, maar blijft daar dus op staan (is dus geen sprake van een systeem dat wel op start of 'iets' doet).
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:36:
aan die bakken komen is niet zo'n probleem. Maar ik vraag me af waarom DEZE niet werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 06-02-2003 12:55 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Terw_Dan schreef op 06 February 2003 @ 12:25:
een batterij is niet te vinden op dit bord
Is hoogstwaarschijnlijk een zwart blokje. Met een beetje mazzel zit ie in een socket, maar meestal waren ze op het mobo gesoldeerd.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Chemist schreef op 06 February 2003 @ 13:18:
[...]

Is hoogstwaarschijnlijk een zwart blokje. Met een beetje mazzel zit ie in een socket, maar meestal waren ze op het mobo gesoldeerd.
Er zit idd wel een zwart blokje, maar iig geen batterij die los te halen valt. Maar het lijkt me sterk dat het hier aan zou liggen eerlijk gezegd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'PB520R' is een Packard Bell interne naam. Dit beestje heet in het wild: Intel Premiere PCI/LC

Dit mobo is niet bepaald kieskeurig qua RAM. Ik heb'm draaiend gehad met 104MB totaal gemengd- 8MB non-parity FP onboard, 2x 16MB parity FP en 2x 32MB non-parity EDO (let op dat de i430LX überhaupt geen EDO zou ondersteunen 8)7 ). Het lijkt met sterk dat het daaraan ligt

De P60 was geOCd naar 66MHz. Hoewel dat tijden lang stabiel gelopen heeft zou het misschien handig zijn het terug naar 60MHz te zetten (J14 naar 2-3)

En tenslotte zou heb misschien geen kwaad kunnen om het op een andere voeding te proberen- het zat oorspronkelijk in een systeem met een 145W AOpen voeding, maar de P60 is vrij excentriek in z'n behoeftes (de CPU zuipt z'n volle 16W uit de 5V lijn)- controleer dus dat de 5V stabiel genoeg is

Edit:
Mbt de RTC- ik kan alleszins beamen dat een brakke RTC (of trouwens een 3.3V Lithium knoopcel) een verder prima bord dood kan laten lijken, maar in dit geval heb ik minder dan 2 maanden terug het geheel werkend gehad, dus het lijkt me specifiek hier niet aannemelijk.

Voor het geval het nog niet duidelijk was- die mobo kwam dus hiervandaan :z

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 06-02-2003 14:20 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
dion_b schreef op 06 February 2003 @ 14:17:
En tenslotte zou heb misschien geen kwaad kunnen om het op een andere voeding te proberen- het zat oorspronkelijk in een systeem met een 145W AOpen voeding, maar de P60 is vrij excentriek in z'n behoeftes (de CPU zuipt z'n volle 16W uit de 5V lijn)- controleer dus dat de 5V stabiel genoeg is
Hij komt nu met een andere voeding iig door zijn post. dat is al heel wat, boot nu lekker van fdd en komt met de error "this computer has no valid info"
Gaat goed dus.
Voor het geval het nog niet duidelijk was- die mobo kwam dus hiervandaan :z
joh :P

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 06 February 2003 @ 12:25:
Ik heb gisteren een P60 machine geleend van iemand met een PB520R bordje, en probeer hem nu als DVD speler te gaan gebruiken.
.....
Hoe wou je een P60 ooit als dvd speler gaan gebruiken? Voor een DVD speler heb je minimaal een CPU nodig die op 233Mhz draaid (met MMX dan), anders loopt het voor geen meter.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Vlabakje90 schreef op 06 februari 2003 @ 16:45:
[...]

Hoe wou je een P60 ooit als dvd speler gaan gebruiken? Voor een DVD speler heb je minimaal een CPU nodig die op 233Mhz draaid (met MMX dan), anders loopt het voor geen meter.
:z :z :z :z

van de week op een P90, en perfect werkend. :D 8)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier precies hetzelfde onding staan. Het probleem:
Het ding wil alleen booten vanaf de originele 600mb seagate schijf. Andere schijven worden herkend, maar hij komt de post gewoon niet door.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raar, ik heb nooit zo gelet op welke HDD ik erin hing, maar hij deed het zeker met de 1.2GB Seagate waar ik'm mee kreeg, maar ook met een 540MB Quantum en minstens een andere schijf. Hij begint boven de 2GB problemen te geven, maar andere kleintjes had ik geen moeite mee.

Enne 'This computer has no valid info'- je probeert dat kreng toch niet te remasteren :? :+

Oslik blyat! Oslik!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De Packard Bell site herkend hem bij mij trouwens ook niet, nooit grappig als je een bios update zoekt...
Ik heb hem aan de gang proberen te krijgen met een 1.2 gig maxtor en zelfs met een 540mb maxtor, maar hij boot niet. Als ik de cdrom loshaal en daar een 2e schijf aanhang gaat alles zonder problemen, maar dan heb je weer geen cdrom (duh :P)

Ik zie trouwens het nut niet in van het uitbreidingsslot onder de cdrom drive. Er zitten ide-kabels in met 1 aansluiting, dus het is sowieso niet mogelijk om bijv. een 2e drive erbij te hangen :?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MadMarky schreef op 07 February 2003 @ 02:16:
De Packard Bell site herkend hem bij mij trouwens ook niet, nooit grappig als je een bios update zoekt...
De site 'herkend' hem niet :?

http://support.packardbel...nr/REFBIOS00100200-06.asp

Vers van de PB site gehaald, de nieuwste BIOS uit 1997...
Ik heb hem aan de gang proberen te krijgen met een 1.2 gig maxtor en zelfs met een 540mb maxtor, maar hij boot niet. Als ik de cdrom loshaal en daar een 2e schijf aanhang gaat alles zonder problemen, maar dan heb je weer geen cdrom (duh :P)
De IDE is een beetje raar omdat de native i430LX maar een enkelkanaals controller heeft, dus hangt er nog een losse CMD-640 controller naast. Maar ik herken jouw probleem met de schijven helemaal niet...
Ik zie trouwens het nut niet in van het uitbreidingsslot onder de cdrom drive. Er zitten ide-kabels in met 1 aansluiting, dus het is sowieso niet mogelijk om bijv. een 2e drive erbij te hangen :?

Uh, je **KUNT** natuurlijk een kabel met 3 aansluitingen (mobo+2 devices) nemen 8)7

Maar volgens mij heb je niet de standaardsetup- deze systemen zijn standaard geleverd met een enkele HDD op de geintegreerde IDE, niets op de CMD chip en de CDRom was een Panasonic proprietary geval die via de Sound 16A (=Aztech Soundgalaxy Washington 16) aangesloten zat.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
dion_b schreef op 07 February 2003 @ 01:15:
Enne 'This computer has no valid info'- je probeert dat kreng toch niet te remasteren :? :+
O-) O-)

nee, ik pakte de bootfloppy van mijn notebook, omdat dat zo'n beetje de enigste bootfop is die ik nog had
MadMarky schreef op 07 February 2003 @ 02:16:
tapestreamer op de FDD kabel B)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

dion_b schreef op 07 februari 2003 @ 02:57:
[nohtml]
[...]

De site 'herkend' hem niet :?

http://support.packardbel...nr/REFBIOS00100200-06.asp

Vers van de PB site gehaald, de nieuwste BIOS uit 1997...
Na veel geklooi ben ik er achter gekomen dat het een 520R is, maar het systeem van serienummerherkenning werkt bij bij iig niet.
De IDE is een beetje raar omdat de native i430LX maar een enkelkanaals controller heeft, dus hangt er nog een losse CMD-640 controller naast. Maar ik herken jouw probleem met de schijven helemaal niet...

[...]
[/nohtml]
Uh, je **KUNT** natuurlijk een kabel met 3 aansluitingen (mobo+2 devices) nemen 8)7

Maar volgens mij heb je niet de standaardsetup- deze systemen zijn standaard geleverd met een enkele HDD op de geintegreerde IDE, niets op de CMD chip en de CDRom was een Panasonic proprietary geval die via de Sound 16A (=Aztech Soundgalaxy Washington 16) aangesloten zat.
Als ik een kabel neem met 3 aansluitingen vindt ie helemaal niets, dat werkt niet(ja master/slave staat goed).

En over de setup:
Enkele hdd op de onboard ide ja(heb geen losse controller :?)
Cdrom is een Nec geval.
Geen geluidskaart, heb ik later zelf ingebouwd.

[ Voor 2% gewijzigd door MadMarky op 08-02-2003 00:42 . Reden: typo's ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
MadMarky schreef op 07 February 2003 @ 15:56:
[...]

Na veel geklooi ben ik er achter gekomen dat het een 520R is, maar het systeem van serienummerherkenning werkt bij bij iig niet.
pssst, dat heeft volgens mij bij geen enkel systeem gewerkt.
Van alle PBs die ik hier heb/had staan werd er geen enkele herkend :?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Terw_Dan schreef op 07 February 2003 @ 16:00:
[...]

pssst, dat heeft volgens mij bij geen enkel systeem gewerkt.
Van alle PBs die ik hier heb/had staan werd er geen enkele herkend :?
Is wel weer typisch packard bell :+ nofi

Voor mij iig geen packard bell meer. Te duur, slecht uit te breiden en veel onzinnige software. Software waar ik overigens geen cd's van heb gekregen, dus na 1 crash+format ben ik dat hele entertainment pakket kwijt...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
MadMarky schreef op 07 February 2003 @ 19:44:
[...]

Is wel weer typisch packard bell :+ nofi

Voor mij iig geen packard bell meer. Te duur, slecht uit te breiden en veel onzinnige software. Software waar ik overigens geen cd's van heb gekregen, dus na 1 crash+format ben ik dat hele entertainment pakket kwijt...
tja, die software. Het eerste wat ik van mijn nieuwe PB heb afgegooid. Ik vind het persoonlijk best aardige machines.
Heb die P60 nu ook bootend, alleen wil win95 niet installen (maar dat is een ander probleem, los ik van de week wel op). Heb nu geen zin om mijn bakken overhoop te halen om weer de hdd opnieuw te formatten en er win95 op te zetten.

Het ziet er iig naar uit dat ik ook met een andere hdd gewoon kan booten met dat kreng. Dus binnenkort zit Terw_Dan op een P60 DVDtjes te kijken (als dat het lukt. anders pak ik gewoon die P90 :P)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 February 2003 @ 19:59:
[...]

tja, die software. Het eerste wat ik van mijn nieuwe PB heb afgegooid. Ik vind het persoonlijk best aardige machines.
Heb die P60 nu ook bootend, alleen wil win95 niet installen (maar dat is een ander probleem, los ik van de week wel op). Heb nu geen zin om mijn bakken overhoop te halen om weer de hdd opnieuw te formatten en er win95 op te zetten.

Het ziet er iig naar uit dat ik ook met een andere hdd gewoon kan booten met dat kreng. Dus binnenkort zit Terw_Dan op een P60 DVDtjes te kijken (als dat het lukt. anders pak ik gewoon die P90 :P)
vast een DVD decoderkaart :? anders ga ik snel een DVD speler halen voor me 200@225 MMX (die niet harder wil :( rot mobo!(werkt verder wel goed)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 februari 2003 @ 22:09:
[...]

vast een DVD decoderkaart :? anders ga ik snel een DVD speler halen voor me 200@225 MMX (die niet harder wil :( rot mobo!(werkt verder wel goed)
Er hangt wel een DXR3 kaartje in, maar zelfs daar zijn de minimum specs een P1 200mmx van geloof ik.
Maar ik ga het nog even proberen met een 200MMX cpu ofzo (ligt eraan wat ik kan vinden) en dan met de standaard ATI kaart, kijken wat die kan doen
Pagina: 1