VIA USB hub werkt niet in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een 4 poorts USB hubje van VIA.
deze moet in een PCI slot worden geplaatst.

nu heeft XP de wonderelijke intelligentie dit auto te herkennen
en te installen, na mijn weten is alles netjes geinstalled,
maar hij werkt dus niet

ik heb er 3 usb apparaten op hangen en deze werken geen van alle
als ik er 1 in de USB van mijn mobo prikt dan werkt deze gelijk

iemand enige idee waar dit aan kan leggen??

Groeten Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn een paar (VIA)chips op usb-kaarten die niet [goed] werken onder Win2k, dus mogelijk ook niet onder WinXP. Had nl hetzelfde probleem met een usb-pci-kaartje en vond
Unsupported Via VT83C572/VT82C586 PCI-to-USB Chip Sets
<blaat>
MORE INFORMATION
These chip sets are unsupported because of problems in the input/output (I/O) port aliasing that can only be resolved in the chips themselves.
dit destijds op de microsoft support site.

Dus ff chip checken, op zoek naar alternatieve drivers en hopen dat die wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb even de titel ontschreeuwd en uitgebreid..

Groeten is bij voorbaat ook niet nodig ;)
Begroeting onder posts & replies

Terugkomend op het probleem: ja, ik zou diverse drivers uitproberen. Staat er overigens niks geks in de event viewer van XP :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:) owke....mijn excus voor mijn begroeting, of is excus nu ook overbodig:)

neej in de event viewer staat helemaal niets over....
want de kaart werkt gewoon....volgends XP
alleen hij stuurt helemaal niets aan.
dat is juist ook het probleem, en kan ik eigenlijk nergens beginnen.....
bij de USB-controllers zijn netjes 3 extra apparaten geinstalled
Via USB Enhanced Host - Controller
en 2 VIA REV 5 of later USB Iniversele Host-Companion-controllers
en die geven geen conflicten of iets
werken naar behoren....

heel vaag......
maar meer tips zijn welkom, ik zal iig ff naar drivers kijken

BTW, op de cd staan nog NEC drivers, als ik deze installed, loopt heel de comp vast, maar dat is vast omdat het geen NEC kaartje is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb zelf een via usb 2.0 kaartje gekocht 10 euro @ hcc en ik plugde hem in en hij werkte in tegen stelling tot mijn on board usb. zelfs met de gevreesde usb adsl kiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus de zelfde....VIA usb 2.0.
wel voor iets meer knaken....19.95 (voel me nou een beetje genaait:))
maar goed dat maakt ff niet uit
driver updates zijn er niet, microsoft zegt dat je moet updaten naar usb 2.0 drivers.
maar bij mij loopt xp dan hartstikke vast en moet 4x rebooten voordat ik weer normaal kan werken.
sp1 installed, heel de mik mak....still not working :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauzwauz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 16:49
Ik heb ook een USB 2.0 kaart van Via en bij mij werkt ie perfekt! Wel moest Windows Xp opnieuw installeren, want anders kreeg ik de kaart niet aan de praat. Zo gezegd, zo gedaan. Nu draait het perfekt!

Questions must be asked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook vage meldingen gehad op een USB 2.0 controller-kaart met VIA chipset onder XP Pro (Corp Ed). Was erg prettig om een CD-ROM met 3 driver-directories te krijgen zonder instructies welke van de 3 je moest hebben. In China is gedachtenlezen blijkbaar een normale eigenschap van PC gebruikers |:(. Onder Apparaatbeheer zijn bij mij toegevoegd:
- USB 2.0 Root Hub Device
- VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller
- VIA Rev 5 of later USB Universele host-controller (2x)
(Plus nog 2 extra USB-hoofdhubs)

Probleem is/was dat m'n externe HDD op USB 2.0 de ene keer als snel apparaat op een trage hub werd herkend (en soms toch met hoge snelheid werkte), en de andere keer genn enkele melding gaf (maar dan wel traag werkte). Intelligentie in een OS is een mooi ding, maar het zou mij aangenaam zijn als Microsoft eens een keer een knop maakte om al die intelligentie in één keer uit te schakelen (scheelt de PowerUser een hoop werk).

Anyway, ik heb ergens de opmerking gelezen dat USB 2.0 ondersteuning in XP pas vanaf SP1 stabiel is. Opnieuw installeren van SP1 lijkt het probleem bij mij (voorlopig) opgelost te hebben. Dus wanneer je net als ik je kaart hebt geïnstalleerd NA het installeren van SP1.....

PS Ik trek het doosje net tevoorschijn; de kaart is gekocht op de HCC-dagen en is een (029-022-)VIA5USB2(-NR-001) PCI 5 port USB 2.0 Controller VIA chipset, geafficheerd als 'works with Microsoft XP'. Achterop de doos staat dat het een type 023A is.

PPS Ik denk dat je eerst effe alle VIA-gerelateerde USB-drivers moet verwijderen en dan drivers installeren die bij de chipset passen, voordat je SP1 opnieuw doet. Heeft mij ook ff wat puzzelen gekost, maar het werkt nu wel. Zoek de chip op de kaart en zoek dan ff bij VIA, moet lukken lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey bedankt,

maar mssn is het in mijn geval dan maar ff beter om heel dat ding opnieuw te installen
want ik wou dus net sp1 gaan verwijderen....btw ik niet eens ff wist waar....maar liep heel dat ding weer vast...
en dat bebeurt me nu dus ff te vaak.....ik zal ff opnieuw installen
op de hoop die het dan doet.....

jullie horen nog van me.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:34

RammY

Dát!

(jarig!)
Das dus een tipisch geval van de VIA USB Patch.. Veel VIA chips schijnen daar problemen mee te hebben... Zoek ff naar die patch. Maar het kan ook zijn dat je voedig te weinig stroom levert voor 3 USB apparaten. want het is natuurlijk wel veel he..

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NB HUUUUUUUU (acht U's), let wel ff op, in mijn geval moest ik EERST de meegeleverde drivers installeren VOORDAT XP verder z'n gang mocht gaan (meen ik me te herinneren). Dus na het weggooien van alles wat XP geknutseld heeft de drivers installeren, dan XP laten scannen naar nieuwe hardware (mocht dat nog nodig zijn), en dan SP1.

Met Win98 was het leven zo simpel, nu lijkt het af en toe of ik een tweede vrouw heb; XP is net zo wispelturig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het heeft ff geduurt maar er kwam ff iets tussen door
maar ik heb gereinstalled (wat een woord) maar hij heeft dus 2 dingen weer netjes geinstalled
en 1 usb device(ik neem aan de root,HOOFD) niet, en als ik die netjes via de drivers van VIA installed.....dan pakt tie hem niet, dan zegtie dat de drivers niet installed zijn.
dus ik gooi nu windows update er ff over heen, en dan zie ik weer verder....

BTW RamShackle die patch.....where to find?
via site or windows site?

idd het zijn U'tjes....netjes opgemerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi
Heb je onboard usb poorten wel eens uitgzet in het bios en dan geprobeerd, ik had er zelf namelijk gezeik mee!
Mijn via chipset ging over zijn nek van dat extra USB kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat via chipje zit op het USB kaartje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben helaas weer terug bij af geloof ik

ik heb xp overnieuw geinstalled
driver voor USB geinstalled, werkte niet

SP1 erover heen gegooit
opnieuw driver geinstalled....laten vinden door windows.
en nu pakt tie hem wel...alles weer netjes geinstalled
maar niets werkt er nog op....
hij kreegt weer continu stroom door, maar hij pakt hem gewoon nuiet

iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, eentje die je niet wilt horen: koop een nieuwe ;)

Ik weet niet meer welk computerblad dat was, maar daarin stond een test van usb 2.0 pci-kaarten die ze op een bepaald moederbord nooit aan de praat hebben gekregen; daarbij mijn eigen ervaring van een (weliswaar USB 1.0) kaartje met Via-chip die ik ook nooit werkende heb gekregen. (inclusief zelfde ervaringen als jij: compleet vastlopen met andere drivers).

Geval van jammer, ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jup...werkt helaas ook niet.....die usb poorten uit zetten op me moederbord
heb een abit bord, kan alleen de IRQ uitzetten.
ik geloof dat dit idd een mis koop is geweest.
hij doet het gewoon echt niet...begin nog wel een keer van voor af aan....

btw die patch kan ik ook nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben terug gegaan naar de shop waar ik hem vandaan heb gehaald....
want hij was kapoet, heel vaag!!!!!!!

maar goed nu eentje van sitecom...en die werkte in 1x dus ben van al he gezeur af....

:)
Pagina: 1