Meten systeembelasting die software veroorzaakt

Pagina: 1
Acties:

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Mensen, regelmatig maak ik maatwerksoftware. Nu ben ik echter aan een project bezig dat in een grotere markt gezet gaat worden, dus zal ik systeemeisen op moeten stellen. Omdat ik graag met gegronde systeemeisen wil komen en niet maar iets uit mijn duim wil zuigen (wat ik nu dus doe ;)), wil ik graag weten hoe zwaar mijn applicatie de PC belast op het gebied van geheugen, processor en netwerktoegang. Zijn hier apps voor of hebben jullie een idee hoe ik dat het beste aan kan pakken?
Een search op GoT leverde niks op en ook Google wilde me geen antwoord geven... Iemand?

My personal website

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Bij mijn vorige werkgever maakten we ook semi-maatwerk. De systeemeisen hiervan werden deels uit de duim gezogen als een soort van 'educated guess'. Op een 486 kun je geen windows draaien, dus de minimumeis was pentium, met 16 mb kun je niet serieus word draaien (wij gebruiken een koppeling met word) dus was de geheugeneis 32 mb. De schijfruimteeis is natuurlijk eenvoudig te bepalen.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

bronmeter, systeemmonitor. Met systeemmonitor dat standaard bij bureau-accessoires zit kun je items toevoegen en zeer veel mogelijkheden toevoegen om de belasting van je programma op je computer te bekijken!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-08 14:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

Lijkt me een beetje -1 overbodig. Is weet niet wat voor een software het wordt maar ik denk dat je vrijwel elk niet supergrafisch programma vanaf een P1 166 Mhz kan draaien, als je met grote databases gaat werken misschien vanaf een P2 233 Mhz.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Niet geheel onbelangrijk, wat is het os?

Bij 2000 kun je natuurlijk alles per proces/thread instellen

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
LauPro, neem jij het onderschrift onder je nick erg serieus? ;)

My personal website

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
zelf draai ik onder Windows XP. Ik heb aan de hand van de opmerking van Damien s het een en ander uitgeprobeerd. Het lijkt er inderdaad op dat je er veel mee kunt checken, dus ik ga ff aan de gang. Alvast dank voor alle reacties.

My personal website

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Als het bedoeld is voor de overheid, moet je de systeemeisen wat hoger stellen. Is goed voor de economie >:)

Localhost, sweet localhost

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Je kunt ook in je progsel een aantal tellertje opnemen gerelateerd aan de tijd bijv. En dat draai je dan op verschillende configuraties.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
kvdveer schreef op 06 February 2003 @ 12:29:
Als het bedoeld is voor de overheid, moet je de systeemeisen wat hoger stellen. Is goed voor de economie >:)
*evilgrin*

Maareh... het is voor de zorg in Nederland. Dus wat dat betreft moeten de systeemeisen eigenlijk wel ook 't minimum zijn, maar ze mogen ook weer niet te hoog liggen, omdat dat soort instellingen niet zomaar ff snel een paar honderd nieuwe systemen willen aanschaffen. Perfmon werkt best redelijk. Ga ook nog ff verder checken.

My personal website

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

OZ-Gump schreef op 06 February 2003 @ 12:32:
[...]

*evilgrin*

Maareh... het is voor de zorg in Nederland. Dus wat dat betreft moeten de systeemeisen eigenlijk wel ook 't minimum zijn, maar ze mogen ook weer niet te hoog liggen, omdat dat soort instellingen niet zomaar ff snel een paar honderd nieuwe systemen willen aanschaffen. Perfmon werkt best redelijk. Ga ook nog ff verder checken.
Gewoon testen op een traag systeem, met weinig geheugen. Alleen dan ben je er echt zeker van of het wel (goed) draait.

En Laupro: ik ken genoeg software dat wel draait op een P233, maar waar dan helemaal niet mee te werken is. En als er echt niet mee te werken is is het systeem dus niet geschikt voor een minimum systeem eis.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1