Ethernet LLC/MAC-layer info uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Ethernet devices die packets versturen maken gebruik van CSMA/CD. Als een packet niet succesvol verstuurd kan worden dan volgt een resend voor die packet. Voor specifieke toepassingen ben ik geinteresseerd in het aantal resends dat een device heeft gedaan. Daar zal ongetwijfeld ergens een counter voor zijn, maar de vraag is of die uit te lezen is. Op (Linux) kernel/driver niveau of zelfs op application niveau. Is er iemand die weet hoe dit te realiseren is?

In alle docs die ik over Ethernet kan vinden wordt met geen woord gerept over een eventuele administratie van het aantal resends.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Je moet echt een sniffer / netwerk kaart combo hebben om normale collisions te kunnen meten hou ook hier er rekening mee dat collisions in de preamble (eerste 2bytes) ook niet te meten zijn, dat kan alleen met speciale apparatuur of op een manageble switch.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 13:52:
Je moet echt een sniffer / netwerk kaart combo hebben om normale collisions te kunnen meten hou ook hier er rekening mee dat collisions in de preamble (eerste 2bytes) ook niet te meten zijn, dat kan alleen met speciale apparatuur of op een manageble switch.
Ik begrijp niet waarom dat zo is. Elke Ethernet MAC weet wanneer ie een collisions heeft en een resend gaat doen. Als transmissie errors wel worden geteld, waarom worden resends dan niet geteld? Het zou een mooie manier zijn om een indruk te krijgen van de verloren (en beschikbare) bandbreedte in een (wireless) netwerk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Check osi model, tcp layer 4 doet resends, deze worden door je tcp stack van je software geinitieerd, collisions worden door de hardware van je netwerk kaart (layer 2 dus)afgehandeld en zijn dus middels normale drivers niet zichtbaar.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het enige wat ik op mijn Netware server kan vinden bij een NIC statistics is "Transmit failed, retried:".
Dat zou eventueel het aantal resends kunnen zijn ?
Derhalve lijkt me dus dan idd dat het wel mogelijk moet zijn om die info eruit te halen (ervan uitgaande dat dit is wat jij bedoeld).

Is die info er ook niet met SNMP (MRTG ?) uit te trekken ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Die kan ik dromen ;)
, tcp layer 4 doet resends, deze worden door je tcp stack van je software geinitieerd
Dat weet ik, maar wie heeft het hier over TCP? Ik heb het over Ethernet :)
, collisions worden door de hardware van je netwerk kaart (layer 2 dus)afgehandeld en zijn dus middels normale drivers niet zichtbaar.
Dat is dus de vraag, en ik betwijfel of het onzichtbaar is. Je kunt immers van je videokaart, en andere hardware, registers uitlezen. Dat kan bij een NIC ook, maar ik zou dus die specifieke counter willen uitlezen. Dat is precies wat ik wil weten.

Verwijderd

Ik ken er maar een paar die het een beetje kunnen, deze worden namelijk ook door Nai Sniffer pro aanbevolen omdat hier speciale drivers voor geschreven zijn echter deze kaarten laten zelfs dan nog niet de collisions in je preamble zien. Dus je zou hier even op kunnen googlen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 16:01:
Ik ken er maar een paar die het een beetje kunnen, deze worden namelijk ook door Nai Sniffer pro aanbevolen omdat hier speciale drivers voor geschreven zijn echter deze kaarten laten zelfs dan nog niet de collisions in je preamble zien. Dus je zou hier even op kunnen googlen.
Hmm.. Dank je, ik zal eens gaan zoeken.
Ik zal ook eens een aantal networkdriver sources in de Linux kernel doorkijken, want waarschijnlijk is dat dan de enige plek waar dit soort functionaliteit te vinden c.q. integreren is.

Pagina: 1