Toon posts:

Wat is SQL nou eigenlijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou zoals de titel al zegt wat is SQL nu eigenlijk?
Ik ben met iemand in discussie hij zegt dat het een server side script is waarmee je een database kan maken of aanspreken. Ik zeg dat het een programeer taal is waarmee je een database kan aanspreken dus wat is het nu eigenlijk?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 11:00 ]

Verwijderd

Structured Query Language.

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 20:29

kvdveer

Z.O.Z.

Het is een taal waarmee je informatie uit een database kunt halen.
Is dat zo onvindbaar op google?
http://www.google.com/sea...l%22&btnI=Google%20zoeken

[ Voor 28% gewijzigd door kvdveer op 06-02-2003 11:02 ]

Localhost, sweet localhost

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:23

WheeleE

Dinges

SQL staat voor Standard Query Language. Het is een gestandaardiseerde universele taal om databases te raadplegen en de gegevens in een database te bewerken.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:11
SQL is een afkorting voor : Structured Query Language.

Het is niet echt een programmeertaal, maar een taal waarmee je gegevens uit de databank kunt selecteren, manipuleren en creeëren. Je kunt er ook databases mee aanmaken.
Een echte programmeertaal is het echter niet, omdat SQL (in z'n pure vorm dan), geen statements als IF, WHILE , etc... kent. Er zijn echter wel uitbreidingen op de SQL taal zoals T-SQL (Microsoft) , PL/SQL (Oracle), I4GL (Informix) die die statements wel bevatten en waarmee je dus stored procedures kunt schrijven.
Een Stored Procedure kan je beschouwen als een 'script', een stukje code die uitgevoerd wordt op de database server en die werkt op de data in de databank.

Waar die andere persoon het op heeft is wellicht het DBMS van Microsoft dat 'SQL Server' heet.

https://fgheysels.github.io/

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 10:58:
Nou zoals de titel al zegt wat is SQL nu eigenlijk?
Ik ben met iemand in discussie hij zegt dat het een database is maar ik zeg dat het een programeer taal is waarmee je een database kan aanspreken dus wat is het nu eigenlijk ?
Jij zit er in ieder geval een stuk dichter bij, het is een methode (gestructureerd en ondertussen gestandaardiseerd hoewel niet iedereen zich volledig aan die standaard houdt :( ) om een database aan te spreken, inclusief het onderhoud van tabellen. Het is geen (volledige) programmeertaal, maar de meeste programmeertalen hebben methodes om SQL-statements te verwerken.

edit:
Ik was halverwege bovenstaand stukje toen ik even gestoord werd, toen ik het bericht verstuurde waren een aantal anderen me dus voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Freee!! op 06-02-2003 11:04 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Is een standaard taal (met dialecten) waarmee je data uit een database kan peuteren.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 06 February 2003 @ 11:02:

Het is niet echt een programmeertaal, maar een taal waarmee je gegevens uit de databank kunt selecteren, manipuleren en creeëren. Je kunt er ook databases mee aanmaken.
Een echte programmeertaal is het echter niet, omdat SQL (in z'n pure vorm dan), geen statements als IF, WHILE , etc... kent. Er zijn echter wel uitbreidingen op de SQL taal zoals T-SQL (Microsoft) , PL/SQL (Oracle), I4GL (Informix) die die statements wel bevatten en waarmee je dus stored procedures kunt schrijven.
Een Stored Procedure kan je beschouwen als een 'script', een stukje code die uitgevoerd wordt op de database server en die werkt op de data in de databank.

Waar die andere persoon het op heeft is wellicht het DBMS van Microsoft dat 'SQL Server' heet.
Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens ben nog steeds aan het surfen naar het goede antwoord en daar kwam ik dit tegen ?

zie hier > http://www.nucleus.be/support/faqs/whatis.php#whatis_12
Wat is SQL?
SQL is de afkorting voor 'Structured Query Langauge' (Gestructureerde Query Taal). SQL is een programmeertaal die door een aantal bedrijven is ontwikkeld. De meeste databases verstaan SQL, d.w.z. dat ze SQL instructies kunnen verzenden en ontvangen. Vooral op een netwerk wordt vaak gebruik gemaakt van SQL.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

SQL is een declaratieve taal, geen imperatieve programmeertaal.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• whoami
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 11:35:
[...]

Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens ben nog steeds aan het surfen naar het goede antwoord en daar kwam ik dit tegen ?

zie hier > http://www.nucleus.be/support/faqs/whatis.php#whatis_12

[...]

Nouja, of je het er nu mee eens bent of niet, toch is het zo. :P
SQL (in z'n pure vorm) heeft geen statements waarmee je beslissingen, loops oid kunt programmeren.
Wat je wel kunt is zeggen: ik wil alle data die aan dit of dat voldoet. (Declaratief dus, zoals reeds gezegd), maar dat maakt het imho nog geen programmeertaal.
Je hebt nl. geen beslissings-statements, variabelen heb je niet, ....
T-SQL en PL/SQL kan je imho dan wel weer als een programmeertaal beschouwen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 06 February 2003 @ 11:02:

Een echte programmeertaal is het echter niet, omdat SQL (in z'n pure vorm dan), geen statements als IF, WHILE , etc... kent.
Niet iedere programmeertaal hoeft dit soort structuren te kennen om een programmeertaal te zijn :)

• whoami
Alarmnummer schreef op 06 February 2003 @ 11:49:
[...]

Niet iedere programmeertaal hoeft dit soort structuren te kennen om een programmeertaal te zijn :)

Maar, je hebt toch op z'n minst variabelen nodig om iets een programmeertaal te kunnen noemen.
SQL heeft dat niet. T-SQL en PL/SQL dan weer wel.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

whoami schreef op 06 February 2003 @ 11:45:

[...]

Nouja, of je het er nu mee eens bent of niet, toch is het zo. :P
SQL (in z'n pure vorm) heeft geen statements waarmee je beslissingen, loops oid kunt programmeren.
Wat je wel kunt is zeggen: ik wil alle data die aan dit of dat voldoet. (Declaratief dus, zoals reeds gezegd), maar dat maakt het imho nog geen programmeertaal.
Je hebt nl. geen beslissings-statements, variabelen heb je niet, ....
T-SQL en PL/SQL kan je imho dan wel weer als een programmeertaal beschouwen.
I beg to differ. Wat jij een variabele noemt is in SQL gewoon een "view", dat is een tijdelijke opslag van een DBase die eigenlijk niet bestaat, dus een variabele. En een beslissings statement? Wat dacht je van "Where bla=blabla". Dat lijkt me nou een typische beslissings statement. Ipv het gebruikelijke "if i>0" is Where op een database een statement waarmee de pc moet beslissen welke velden aan de voorwaarde voldoen.

MechWarrior || Monsters Game

• Freee!!

Freee!!

GambitRS schreef op 06 februari 2003 @ 12:00:
[...]
Ipv het gebruikelijke "if i>0" is Where op een database een statement waarmee de pc moet beslissen welke velden aan de voorwaarde voldoen.
Kleine correctie: Niet de PC, maar de database engine (op wat voor machine die ook draait) moet beslissen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Verwijderd

ik denk dat je SQL beter kunt vergelijken met het HTTP protocol. Het is geen programmeertaal

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Mr. Liu schreef op 06 February 2003 @ 12:06:
[...]

Kleine correctie: Niet de PC, maar de database engine (op wat voor machine die ook draait) moet beslissen.
Die weer draait op de PC en de CPU van de PC gebruikt zijn... ik geloof ALUs voor het beslissen, maar daar ben ik niet zo heel zeker van. Your point?

MechWarrior || Monsters Game

• Freee!!

Freee!!

GambitRS schreef op 06 February 2003 @ 12:19:
[...]
Die weer draait op de PC en de CPU van de PC gebruikt zijn... ik geloof ALUs voor het beslissen, maar daar ben ik niet zo heel zeker van. Your point?
Niet elke database draait op een PC. De database die ik voor mijn werk gebruik (DB2/400) draait op een eServer iSeries (AS/400) onder operating systeem OS/400. Ongeacht welk SQL statement ik er in pomp, geen PC die daar iets aan doet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:06:
ik denk dat je SQL beter kunt vergelijken met het HTTP protocol. Het is geen programmeertaal
Hmm, ik begrijp de overeenkomst tussen een HTTP protocol en SQL totaal niet, wat bedoel je precies meneer freewilly?

• whoami
GambitRS schreef op 06 February 2003 @ 12:00:
[...]

I beg to differ. Wat jij een variabele noemt is in SQL gewoon een "view", dat is een tijdelijke opslag van een DBase die eigenlijk niet bestaat, dus een variabele. En een beslissings statement? Wat dacht je van "Where bla=blabla". Dat lijkt me nou een typische beslissings statement. Ipv het gebruikelijke "if i>0" is Where op een database een statement waarmee de pc moet beslissen welke velden aan de voorwaarde voldoen.

Hmm, neen, een view zie ik niet als 'een variable'.
Een view kan je beter zien als een opgeslagen query. Een view op 1 of meerdere tabellen, met daaraan eventueel criteria gekoppeld. Je kan met een view niet zeggen:
code:
1
view2 = view1 + view3;

Over die where heb je gelijk. (Gedeeltelijk dan toch).
Wat ik wou zeggen is, dat je in (pure) SQL niet kunt zeggen:
code:
1
2
3
4
IF i = 1 THEN
   SELECT * FROM BLA
ELSE
  SELECT * FROM B

[ Voor 11% gewijzigd door whoami op 06-02-2003 12:51 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12 13:33

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 12:45:
[...]

Hmm, ik begrijp de overeenkomst tussen een HTTP protocol en SQL totaal niet, wat bedoel je precies meneer freewilly?
hij bedoelt dat t meer een protocol is. en da lijkt mij ook :)

k denk dat je de Language meer moet zoeken als in taal zoals nederlands, een manieer om te communiceren.

[ Voor 16% gewijzigd door Super_ik op 06-02-2003 12:54 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• whoami
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:06:

Euh, hier sla je de bal mis imho.
HTTP is een protocol bovenop TCP/IP
Ik zie totaal geen relatie met SQL of zelfs maar een programmeertaal.... Bedoel je hier niet HTML ipv HTTP?

GambitRS schreef op 06 February 2003 @ 12:19:
[...]

De engine beslist, de CPU voert enkel maar instrukties uit. Da's het enige dat zo'n CPU kan. Uitvoeren wat hem opgelegd wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door whoami op 06-02-2003 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De engine beslist, de CPU voert enkel maar instrukties uit. Da's het enige dat zo'n CPU kan. Uitvoeren wat hem opgelegd wordt.
Volgens mij beslist de gebruiker van de pc in de eerste plaats lijkt mij.

• whoami
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 12:57:
[...]

Volgens mij beslist de gebruiker van de pc in de eerste plaats lijkt mij.

Je weet wel wat ik bedoel. De gebruiker heeft een sql statement, de DB engine beslist hoe hij dat statement moet parsen, interpreteren, uitvoeren,....

Verwijderd

Definitie programmeertaal:
code:
1
An artificial language that is used to generate or to express computer programs

En volgens mij kan je met SQL alleen niet een programma schrijven, je hebt toch ook geen SQL compilers e.d.? Dus dan kom ik tot de conclusie dat SQL geen programmeertaal is.

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 13:01:
Definitie programmeertaal:
code:
1
An artificial language that is used to generate or to express computer programs

En volgens mij kan je met SQL alleen niet een programma schrijven, je hebt toch ook geen SQL compilers e.d.? Dus dan kom ik tot de conclusie dat SQL geen programmeertaal is.
In het begin had je ook geen compilers voor BASIC en er zijn nog steeds computertalen die geïnterpreteerd worden en niet gecompileerd. Verder heb je gelijk dat je met alleen SQL geen programma kunt schrijven.

Verwijderd

Mr. Liu schreef op 06 februari 2003 @ 13:06:
[...]

In het begin had je ook geen compilers voor BASIC en er zijn nog steeds computertalen die geïnterpreteerd worden en niet gecompileerd.
Das waar, ff vergeten ;)
Verder heb je gelijk dat je met alleen SQL geen programma kunt schrijven.
Lijkt me vrij essentieel voor een programmeertaal :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 13:08 ]

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 13:08:
[...]
Lijkt me vrij essentieel voor een programmeertaal :)
Mij ook :P

• MSalters
  • Laatst online: 10-12 14:13
Eh, kun je in SQL alleen geen programma schrijven dan?

* MSalters was nog lichtelijk verbaasd toen iemand de C++ template engine misbruikte als script engine om priemgetallen te berekenen, geloofde het direct toen iemand een regex liet zien om priemgetallen uit te rekenen, en ging er eigenlijk van uit dat je dat dat in SQL ook wel zou kunnen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whoami schreef op 06 February 2003 @ 11:50:
Maar, je hebt toch op z'n minst variabelen nodig om iets een programmeertaal te kunnen noemen.

een functionele taal heeft ook geen variabelen, toch is het een programmeertaal ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Ehm.

Op een MS SQL 2000 server worden de stored procedures wel degelijk gecompileerd.

Dit is natuurlijk wel T-SQL.

Je moet voor de beeldvorming de Query Analyzer zien als je IDE waar je alle "valid syntax" in kwijt kan. Je kan de code laten controleren op fouten en daarna laten "executen".

Dit executen kan je zien in visuele vorm (show execution path).
Op het moment dat hij deze laat zien, dan kijkt de SQL Engine naar de opbouw van de query en vertaald (interpreteert) deze naar voor ons begrijpelijke afbeeldingen en de tijd die hij kwijt is per onderdeel van het proces.

kortom: De stored procedure bevat dus de gecompileerde query.

Om dit statement te bekrachtigen hierbij uit de help:
Stored Procedures
Stored procedures can make managing your database and displaying information about that database and its users much easier. Stored procedures are a precompiled collection of SQL statements and optional control-of-flow statements stored under a name and processed as a unit. Stored procedures are stored within a database; can be executed with one call from an application; and allow user-declared variables, conditional execution, and other powerful programming features.

Stored procedures can contain program flow, logic, and queries against the database. They can accept parameters, output parameters, return single or multiple result sets, and return values.

You can use stored procedures for any purpose for which you would use SQL statements, with these advantages:

You can execute a series of SQL statements in a single stored procedure.

You can reference other stored procedures from within your stored procedure, which can simplify a series of complex statements.

The stored procedure is compiled on the server when it is created, so it executes faster than individual SQL statements.

The functionality of a stored procedure is dependent on the features offered by your database. For more details about what a stored procedure can accomplish for you, see Stored Procedures.
Het is dus ook belangrijk dat een programmeur die gebruik maakt van een MS SQL database zoveel mogelijk via een stored procedure laat lopen ipv zelf allerlei SQL statements af te vuren op de RDBMS.

Business Logic zoveel mogelijk proberen op te vangen in Stored Procedures.

Zoals Microsoft dat zo mooi zegt:
SQL Server stored procedures can provide even greater performance gains when they include business services logic because it moves the processing to the data, rather than moving the data to the processing.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Niet alles wat compileerbaar is, is een programmeertaal ;)
In het geval van SP's is het meer 'n cache van een execution plan.

Dus. SQL = geen programmeertaal. Zo! :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 18:10
Het is een vraagtaal

• Martien
  • Laatst online: 16-06 14:11
SQL (Structured Query Language) is a standard interactive and programming language for getting information from and updating a database. Although SQL is both an ANSI and an ISO standard, many database products support SQL with proprietary extensions to the standard language. Queries take the form of a command language that lets you select, insert, update, find out the location of data, and so forth. There is also a programming interface.

www.whatis.com

@iMartien

• Soultaker
  • Laatst online: 09:39
Ik vind dat een programmeertaal Turing-compleet moet zijn (mijn persoonlijke definitie). Voor zover ik kan bedenken is SQL dat niet, dus is het geen programmeertaal.

Verwijderd

mithalph schreef op 06 February 2003 @ 21:11:
Niet alles wat compileerbaar is, is een programmeertaal ;)
In het geval van SP's is het meer 'n cache van een execution plan.

Dus. SQL = geen programmeertaal. Zo! :P
Het is geen cache van een execution plan. Het is de query in gecompileerde vorm.
Dat is wat anders.

Ik zeg ook niet dat het WEL een programmeertaal is.

Ik doelde op:
Mr. Liu schreef op 06 February 2003 @ 13:06:
[...]

In het begin had je ook geen compilers voor BASIC en er zijn nog steeds computertalen die geïnterpreteerd worden en niet gecompileerd. Verder heb je gelijk dat je met alleen SQL geen programma kunt schrijven.
(maar was dit vergeten te quoten)

Het leuke (en aparte) van een SP is dat het wel gecompileerd wordt maar het geen programma is. Hiermee is een SP, die uit (T-)SQL statements bestaat best uniek :*).

Ik kan me erg goed vinden in wat onze welgewaardeerde DiEPVRiESKiP schrijft:
DiEPVRiESKiP schreef op 06 February 2003 @ 21:22:
SQL (Structured Query Language) is a standard interactive and programming language for getting information from and updating a database. Although SQL is both an ANSI and an ISO standard, many database products support SQL with proprietary extensions to the standard language. Queries take the form of a command language that lets you select, insert, update, find out the location of data, and so forth. There is also a programming interface.

www.whatis.com

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 08:56

esf

Van Dale zegt:
SQL
Structured Query Language
een standaard querytaal voor het opvragen van gegevens in een relationele databank

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Soultaker schreef op 06 februari 2003 @ 21:23:
Ik vind dat een programmeertaal Turing-compleet moet zijn (mijn persoonlijke definitie). Voor zover ik kan bedenken is SQL dat niet, dus is het geen programmeertaal.
Dat is IMHO de beste definitie tot nu toe. Met een Turing-complete taal kan je toch alle mogelijke instructies uitvoeren? Oid ... :Y)

@DiEPVRiESKiP: Ja, je kan blijven doorzoeken naar definities tot je iets vind wat je aanstaat he :P

SQL is geen programmeertaal! Yay!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

om dan nog ff wat te quoten
A given programming language is said to be Turing-complete if it can be shown that it is computationally equivalent to a Turing machine. That is, any problem that can be solved on a Turing machine using a finite amount of resources (i.e., time and tape), can be solved with the other language using a finite amount of its resources.

Typically, one proves a given language is Turing-complete by providing a recipe for translating any given Turing machine program into an equivalent program in the language in question. Alternately, one can provide a translation scheme from another language, one that has already been proven to be Turing-complete.

Nearly every existing computer language is Turing-complete. About the only computer languages that aren't Turing-complete are a handful of special languages that are capable of LESS than a Turing machine -- usually because some limitation is "hard-wired" into the language's structure or definition. (For example, Hofstadter's designed a language called BlooP so that it was impossible for it to have a iteration structure with an arbitrarily high upper bound.)
en onderaan de pagina gaan ze ff dieper op in of SQL nu wel of niet een programmeertaal is ( vanuit het standpunt "een programmeertaal is turing complete"

http://c2.com/cgi/wiki?TuringComplete

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Thnx oh,when?!

Het is dus idd maar net je aanname: is het al dan niet Turing-compleet zijn een voorwaarde om programmeertaal genoemd te worden ... ach, ik noem VB ook geen programmeertaal :Y)

En, hoe ging Java gisteravond?

• whoami
[nohtml]
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 20:57:
Ehm.

Op een MS SQL 2000 server worden de stored procedures wel degelijk gecompileerd.

Dit is natuurlijk wel T-SQL.
T-SQL kan je idd beschouwen als een programmeertaal. Maar SQL niet.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

esf schreef op 06 February 2003 @ 21:53:
Van Dale zegt:
SQL
Structured Query Language
een standaard querytaal voor het opvragen van gegevens in een relationele databank
Dan mag Van Dale er nog aan toevoegen dat je er ook gegevens mee kan bewerken.

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 08:56

esf

eamelink schreef op 07 februari 2003 @ 11:53:
[...]

Dan mag Van Dale er nog aan toevoegen dat je er ook gegevens mee kan bewerken.
Geheel mee eens, maar dit was de definitie die werd gegeven :)

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

whoami schreef op 06 February 2003 @ 12:50:

[...]

Hmm, neen, een view zie ik niet als 'een variable'.
Een view kan je beter zien als een opgeslagen query. Een view op 1 of meerdere tabellen, met daaraan eventueel criteria gekoppeld. Je kan met een view niet zeggen:
code:
1
view2 = view1 + view3;
Hmm, volgens mij kun je dat echt wel, als je ene view een getal a oplevert en de andere een getal b kan je ze zeker en vast optellen, ook kan je allerlei bewerkingen ermee doen, je kan doorsnede nemen, dus ik zou het toch wel variabelen noemen (in vergelijking met een programmeertaal).

Maar sql is geen programmeertaal, je programmeert geen query, je schrijft em, je programmeert een programma dat van de query gebruik maakt.

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-12 16:34
Wat boeit het eigenlijk of het wel of geen programmeertaal is? Dat is een eindeloze discussie met alleen maar meningen. Het is gewoon een database language, zie ook de specificatie:

http://www-2.cs.cmu.edu/a...hadow/www/sql/sql1992.txt

• whoami
[nohtml]
Denhomer schreef op 11 February 2003 @ 19:31:
[...]

Hmm, volgens mij kun je dat echt wel, als je ene view een getal a oplevert en de andere een getal b kan je ze zeker en vast optellen, ook kan je allerlei bewerkingen ermee doen, je kan doorsnede nemen, dus ik zou het toch wel variabelen noemen (in vergelijking met een programmeertaal).
Een view levert bijna nooit slechts 1 getal op. Een view levert altijd meerdere records op die bestaan uit meerdere columns.

• whoami
Enigszins off-topic en een stuk geschiedenis:

Toen IBM in het midden van de jaren 70 bezig was met een aantal database projecten, gebaseerd op de paper en de theorie van Codd, was er een projectgroep bezig met het ontwikkelen van een taal om relationele data te accessen. (De enige soort databases die toen bestonden waren netwerk-databases en hierarchische databases).
De projectgroep (genoemd System R) was bezig met de taal SQUARE, wat stond voor : Specifying Queries as Relational Expressions.
Die taal had echter een paar tekortkomingen, en 'The System R' groep heeft dan een simpelere taal ontwikkeld die gewoon gebaseerd was op de engelse taal. Deze taal heette SEQUEL, wat stond voor: Structured English Query Language.
Echter, later ontdekte men dat de naam SEQUEL al een geregistreerde merknaam was van een Engelse Vliegtuigbouwer, en toen heeft men de taal omgedoopt naar: SQL. (Vandaar dat sommige mensen ook nog SQL uitspreken als 'sequel').

edit:
typo, miereneuker

Verwijderd

Englisch of English? :+

Ik vind het een mooie geschiedenis. Doet me denken aan het verhaal hoe internet ontstaan is: via het leger

volg deze link voor een erg korte uitleg

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-12 12:25
Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 16:29:
Englisch of English? :+

Ik vind het een mooie geschiedenis. Doet me denken aan het verhaal hoe internet ontstaan is: via het leger

volg deze link voor een erg korte uitleg
offtopic:
wist je dat nog niet?:P
TCP/IP is gemaakt om er voor te zorgen dat pc's/server konden communiceren zelfs wanneer er een server plat ging:)

hier een stukje uit Cisco CCNA :P

The U.S. Department of Defense (DoD) created the TCP/IP reference model because it wanted a network that could survive any conditions, even a nuclear war. To illustrate further, imagine a world at war, crisscrossed by different kinds of connections including wires, microwaves, optical fibers, and satellite links. Then imagine that you need information/data (in the form of packets) to flow, regardless of the condition of any particular node or network on the internetwork (which in this case may have been destroyed by the war). The DoD wants its packets to get through every time, under any conditions, from any one point to any other point. It was this very difficult design problem that brought about the creation of the TCP/IP model, and which has since become the standard on which the Internet has grown.

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/giroldi/mesh.JPG

dwalen wel erg af :D
ik ga maar weer ff ontopic:)
SQL = geen programmeer taal, zoals vb(a) of asp, C++, etc
het is er alleen om gegevens uit een database te halen, bewerken of toevoegen.
meer kan je er gewoon niet mee.
sql kan je wel GEBRUIKEN in asp/vb(a), maar die taal moet het weer gaan geven/uitschrijven op je scherm

[ Voor 14% gewijzigd door Capa op 15-02-2003 01:04 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Sauron-XP schreef op 15 February 2003 @ 00:53:
SQL = geen programmeer taal, zoals vb(a) of asp, C++, etc
Sorry hoor, maar ASP is ook geen programmeertaal

Roomba E5 te koop

• Erikie
  • Laatst online: 16-12 09:54

Erikie

www.erikie.nl

sig69 schreef op 15 February 2003 @ 02:16:
[...]

Sorry hoor, maar ASP is ook geen programmeertaal
offtopic :

:X :P

Inderdaad, i agree :) . maar dan is php / cfm ook geen programmeer taal , maar dat zijn script talen.. c++ etc, dat zijn programmeer talen.

en over SQL..

tja, t is net alsof je met zo min mogelijk en simpele zinnen informatie van iemand vraagt, en dan natuurlijk wel in de juiste taal !

je kunt bv in de supermarkt ook sql praten, ga naar zo'n jongen toe en vraag :

SELECT pindakaas FROM c1000 WHERE prijs < 1 :)

traktor scratch!

• whoami
[nohtml]
Erikie schreef op 15 February 2003 @ 15:04:
[...]

offtopic :

:X :P

Inderdaad, i agree :) . maar dan is php / cfm ook geen programmeer taal , maar dat zijn script talen.. c++ etc, dat zijn programmeer talen.
Euh, neen. :P
PHP is wel een programmeertaal of een scriptaal. (die discussie, daar begin ik niet aan). ASP is geen programmeertaal, noch een scriptaal. ASP is een technologie. Om ASP te gebruiken, om asp-pagina's te schrijven gebruik je als programmeer/script-taal, VBScript of JavaScript.

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 20:29

kvdveer

Z.O.Z.

Erikie schreef op 15 February 2003 @ 15:04:
Over het verschil tussen scripttalen en programmeertalen ga ik me niet uitlaten, maar ASP is geen van beide. vbscript (waar ASP gebruik van kan maken) is wel een scripttaal, maar ASP zelf niet, evenmin als dotnet en wsh. Het zijn frameworks.

Over sql: Het is een programeertaal, net als haskell, stratego en in mindere mate excel. Het is niet een procedurele taal zoals perl, c, c++, php en noem maar op. Als het niet procedureel is wil dat niet zeggen dat het geen programmeertaal is!

Het feitelijk probleem is: er bestaat geen definitie van een programmeertaal, net als dat er geen definitie bestaat van een scripttaal. Er is een gevoelsmatig onderscheid, maar dat onderscheid verschilt per persoon.

Localhost, sweet localhost

• Erikie
  • Laatst online: 16-12 09:54

Erikie

www.erikie.nl

zullen we het dan zo doen?!

serverside script talen : php / asp(vbscript) / cfm / euh ...

programmeertalen : c++ / java ?!

en nu houd ik mijn mond. :X

traktor scratch!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
SQL is een 4GL, oftewel 4de generatie taal. C en dergelijke zijn 3GL, 3de generatie talen. 4GL talen onderscheiden zich van 3GL talen in dat hun syntax dichterbij natuurlijke spraak ligt. Is SQL een programmeer taal? Daar kun je lang over blijven discuseren, het hangt af van je definitie. Programmeurs van 3GL's zullen SQL moeilijk als een echt programmeer taal accepteren, maar C programmeurs accepteren visual basic al haast niet als een programmeertaal....SQL is zeker minder krachtig dan de meeste 3GL talen, maar dat wil m.i. niet zeggen dat het geen programmeertaal is.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Had iemand deze al genoemd:

http://www.w3schools.com/sql/ :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1