[systeem crashed] Wat kan het zijn?

Pagina: 1
Acties:

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:33

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Ik zit met een beetje een onverklaarbaar probleem. Hopelijk zit ik goed in OH. Ik heb het volgende systeem:

Dual AMD 2400+ (2000Mhz)
1024MB PC2100 DDR SDRAM ECC (CAS2 Infineon)
MSI K7D Master moederbord met AMD 760MPX-chipset
3x Maxtor 7200RPM 80Gb
Geforce 4 ti4600

Ik draaide hier Windows XP pro op. Maar het systeem blijft op de vreemdste momenten hangen. Dat wil zeggen de pc bevries (geen melding van een crash in de event logs van XP/2K). Dit gebeurt bij het gamen maar ook als je op msn aan het chatten bent bijvoorbeeld (bepaald geen intensieve taak).
Ik heb zo'n beetje alles al vervangen in het systeem (videokaart, hd's los, geheugen vervangen etc.) maar het blijft gebeuren. Dus ik dacht dan zou het WinXP kunnen zijn. Vervolgens windows 2000 erop gezet maar ik blijf dezelfde problemen houden ;(

Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ben het spoor een beetje bijster..

[ Voor 4% gewijzigd door MAZZA op 06-02-2003 10:11 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je al naar je temperatuur gekeken?

Money for nothin' and your chicks for free

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Excuses dat vergat ik te melden. Met 100% load is de temperatuur van proc1 +/- 51 graden en proc 2 +/- 48 graden.

Verwijderd

Dit is echt een probleem wat veel kleine redenen kan hebben, ik zit te denken aan:
• kapot reepje geheugen
• componenten zijn niet compatible
• je mammaplank werkt niet naar behoren
• drivers conflicteren onderling of met het OS

Kijk eens in de HCL lijst van WinXP Pro voor je hardware componenten.
Laat je mobo eens vervangen en draai zo ff een tijdje test.
Haal de helft van je intern geheugen eruit. Wissel de reepjes daarna om.

Succes

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Ik heb het geheugen al compleet vervangen voor 512MB Samsung DDR PC2700. Dit hielp ook niet helaas. Conflicterende drivers durf ik ook bijna uit te sluiten vanwege het feit dat de problemen zowel onder Win 2k als Win XP voorkomen. Op een vrij 'schone' installatie.

Maar waarom zouden windows XP/2K niet overweg kunnen met een dual AMD systeempje? Ik neem toch aan dat die ondersteund worden met de juiste drivers van het MSI moederbord.

Verwijderd

Wat voor voeding zit er in het systeem, kan mij namelijk voorstellen dat een dual AMD aardig wat vermogen vraagt.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een dual systeempje en ik draai hier gewoon stabiel Win2k op hoor... het is onzin dat XP/2k niet overweg kunnen met een dual AMD systeem.

Probeer ook even andere drivers te zoeken, kijk vooral naar de IDE drivers die je gebruikt. Met die AMD 768 southbridge drivers moet je soms ook even stoeien (hier kon ik ze bijvoorbeeld niet uninstallen -> reboot).

Heb je trouwens al gekeken naar de IRQ's? Iemand had pas ook last van stabiliteitsproblemen en dat bleek aan z'n IRQ's te liggen.

Wat voor een geluidskaart heb je trouwens? De TigerMP en de TigerMPX van Tyan doen nogal moeilijk met de Live! drivers. Probeer anders de drivers van Kx. (zie meuktracker)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Ik geloof dat ie echt gestorven is inmiddels... Hangen in de bios is geen goed teken.. (de bios 'bevriest' als het ware.. Staat nog wel in beeld maar doet niets meer).

Het mobo heeft onboard sound..

[ Voor 13% gewijzigd door MAZZA op 06-02-2003 20:48 ]

Verwijderd

Ik had wel een keer toen mijn baybus stuk was geen case fans meer. Toen liep me pc ook de hele tijd vast. Me proc temp was toen 40 graden. Maar hdd werd denk ik te warm ofzo. Hoeveel casefans heb je? Scheelt het als je je kast open laat?

Verwijderd

misschien cmos batterij brak??
heb je trouwens al andere cpu('s) geprobeerd??

Als alles wat je al geprobeerd hebt, en dit hierboven ook niet het probleem is denk ik zo toch wel een mobo-probleempje.... als dat het dan niet is weet ik het ook niet meer (misschien dan maar proberen om hem te laten instralen door jomanda 8)7 )
Ik had wel een keer toen mijn baybus stuk was geen case fans meer. Toen liep me pc ook de hele tijd vast. Me proc temp was toen 40 graden. Maar hdd werd denk ik te warm ofzo. Hoeveel casefans heb je? Scheelt het als je je kast open laat?
lijkt me niet dat dat het probleem is: als hij z'n pc even uit laat staan en dan al in de bios vastloopt lijkt het me toch erg stug dat de temp. in die korte tijd zo'n kritiek niveau berijkt...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:03 ]

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Er zit een 120MM fan in aan de achterkant, 2x 80mm voor (direct op de HDD's). Ik haal de proc's er niet uit omdat ik het risico te groot vindt. De PC is niet van mij en ik hou er niet van om andermans core te slopen ook al is het per ongeluk.. :)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Mijn broertje had dat zelfde probleem... Het kwam bij hem doordat de koeler van zijn Gforce kaartje niet goed genoeg draaide en de kaart (ook in gewone Windows mode) al behoorlijk warm werd en zo geregeld op de mafste tijdstippen vast liep! :(

Kijk eens of alle koelers 't goed genoeg doen (vooral van de periphials...)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik weet niet of het toeval is, maar ik had hetzelfde probleem met mijn single-proc MSI moederbord. Scheen in mijn geval aan het moederbord te liggen. Probeer het eens te switchen!
Pagina: 1