Toon posts:

[linux] Active Directory authenticatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een linux-test omgeving. Nu is het de bedoeling dat de linux clients geauthenticeerd worden via de Active Directory van Microsoft.

Nu heb ik de howto gevolgd op: http://jaxen.ratisle.net/...D_Integration_how-to.html

Ik heb zelf met de tool ldifde het schema geupdate. Hierna heb ik de tool AD4unix geinstalleerd en deze geen schema update laten doen. Natuurlijk heb ik ook het High Encryption pack van MS geinstalleerd.

Hieronder mijn ldap.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
host ip.win2k.server.hier

base dc=win2klinux,dc=tst
ldap_version 3
binddn administrator@win2klinux.tst
bindpw geheim
scope sub
ssl no

pam_filter objectclass=user
pam_login_attribute sAMAccountName
pam_password ad

nss_base_passwd         ou=users,dc=win2klinux,dc=tst?sub
nss_base_shadow         ou=users,dc=win2klinux,dc=tst?sub
nss_base_group          ou=users,dc=win2klinux,dc=tst?sub

nss_map_objectclass posixAccount User
nss_map_attribute uid sAMAccountName
nss_map_attribute uniqueMember Member
nss_map_attribute userPassword msSFUPassword
nss_map_attribute homeDirectory msSFUHomeDirectory
nss_map_objectclass posixGroup Group
nss_map_attribute cn sAMAccountName

Hierna mijn /etc/pam.d/login file aangepast en testen maar!

Maar het werkt dus niet :(
Zodra ik mezelf probeer aan te melden op dw linux machine verschijnt er de volgende melding in mijn logfiles:
code:
1
login[1453]: pam_ldap: ldap_search_s No such object

Nu heb ik even de logging aangezet op de win2kserver en daar verschijnt dan de volgende melding:

code:
1
2
3
The LDAP server returned the following error string: 
 0000208D: NameErr: DSID-031001C9, problem 2001 (NO_OBJECT), data 0, best match of:
    'DC=win2klinux,DC=tst'

Object niet gevonden, In mijn ogen kan de gebruiker die ik probeer in te loggen niet gevonden worden ofzo :?.

Maar als ik nu op mijn linux machine het volgende commando geef:
code:
1
root@linuxtstserver /]# ldapsearch -x -D " cn=test,cn=Users,dc=win2klinux,dc=tst -W " sn=lala"

Er wordt nu om een wachtwoord gevraagd voor de user test. Geef ik dit wachtwoord dan krijg ik dus een overzicht van velden waarin de achternaam lala in voorkomt. Geef ik een fout wachtwoord dan krijg ik dus een error.

Hieruit kan ik dus opmaken dat er wel degelijk user validatie plaatsvind tussen de linux en de win2k server.

info over de systemen:
Linuxserver: Redhat 7.3, Openldap 2.0.23, nss_ldap-189
win2kserver: Win2kserver, Sp3, high encryption pack.

Iemand enig idee waar ik de fout in ga ??

Verwijderd

ou=users heb je staan maar ook cn=users.....
loop ook de "dc=" velden even na...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 10:23:
ou=users heb je staan maar ook cn=users.....
loop ook de "dc=" velden even na...
Die dc velden kloppen wel.
code:
1
Dc=win2klinux,dc=tst

Mijn test domein heet namelijk win2klinux.tst

De ou velden in mijn ldapd.conf heb ik eens vervangen door cn, Nu krijg ik de volgende melding in de logfiles van de linux machine:

code:
1
2
login(pam_unix)[3223]: could not idenify user (from getpwnam(test))
login[3223]: User not known to the underlying authentication module.

Als ik de logfile van de win2k server er op na sla. Zie ik nu dat er een zoekopdracht geweest is van een x aantal ms. Hier geen rare meldingen dus meer.

Wat ik wel raar vind is dat ik nu een login melding krijg van pam_unix en niet meer van pam_ldap.

Verwijderd

Ik weet niet of je dit artikel op securityfocus al kent: http://online.securityfocus.com/infocus/1563 Misschien heb je er wat aan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
/etc/nsswitch.conf ook nog aanpassen, daar zal je voor user, group en misschien ook nog shadow (neem overigens niet aan dat je shadow passwds gebruikt in je LDAP tree) naast files ook ldap moeten toevoegen.

Vervolgens de pam_ldap.conf kopieren naar /etc/nss_ldap.conf en je linux machine zou moeten authenticeren op de LDAP/AD.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op 06 February 2003 @ 18:55:
Vervolgens de pam_ldap.conf kopieren naar /etc/nss_ldap.conf en je linux machine zou moeten authenticeren op de LDAP/AD.
In Redhat gebruikt men hier de zelfde file voor. (ldap.conf)

Maar in ieder geval werkt het nu!. Het probleem zat hem niet in het linux gedeelte, maar in mijn win2kserver. Ik was namelijk vergeten om in de AD4unix tool een correct GID in te stellen |:(

Maar het werk nu dus!

(En nu de rest nog: ) )

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

Grrrrrr, die AD4unix pagina ligt al minimaal 2 dagen behoorlijk op z'n gat volgens mij... Da's toch best jammer aangezien ik eigenlijk hier ook mee aan de slag wil..... Hint hint hint tweakers@kuis.nl

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Doh. Laamaar dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2003 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Whizzer schreef op 08 February 2003 @ 12:30:
Grrrrrr, die AD4unix pagina ligt al minimaal 2 dagen behoorlijk op z'n gat volgens mij... Da's toch best jammer aangezien ik eigenlijk hier ook mee aan de slag wil..... Hint hint hint tweakers@kuis.nl
Klopt ja maar ik heb ergens een mirror gevonden. Ik kan maandag weer bij die bookmark, (zit nu thuis) Dan post ik het linkje hier wel even.

Verwijderd

Topicstarter
http://145.85.114.122/MKSADPlugins.msi Hier heb ik hem even gemirrord. De ad4unix pagina is nog steeds down hier.

ps: Om 17.00 uur vandaag gaat bovenstaande mirror down :)

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:10

Whizzer

Flappie!

dank dank dank!!!!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Pagina: 1