FreeBSD als WiFi Accespoint

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Het barst van de artikelen waarin beschreven word hoe je FreeBSD als wireless Accespoint kunt zetten, nu wil ik dit gaan doen.

linkjes:
http://www.live.com/wireless/unix-base-station.html
http://www.samag.com/documents/s=7121/sam0205a/sam0205a.htm

de AP (bsd bak) komt echter op zolder te staan, nu wil ik er wel zeker van zijn dat ik door mijn hele huis kan internetten, ik moet dus WiFi kaarten hebben met voldoende zendvermogen.

Zelf gaat mijn voorkeur naar LinkSys ivm. de goede verhalen die ik hierover hoor.

Maar ik moet ook voldoen aan onderstaand stukje uit de BSD Handleiding.

kan iemand mij vertellen of:

- De linksys kaartjes idd Prism (2) cards
- Of deze LinkSys voldoende bereik hebben
- Of andere mensen dit al eens gedaan hebben (met welke kaart, en wat waren de ervaringen?)
19.3.3.2.1 Requirements
In order to set up a wireless access point with FreeBSD, you need to have a compatible wireless card. Currently, only cards with the Prism chipset are supported. You will also need a wired network card that is supported by FreeBSD (this should not be difficult to find, FreeBSD supports a lot of different devices). For this guide, we will assume you want to bridge(4) all traffic between the wireless device and the network attached to the wired network card.

The hostap functionality that FreeBSD uses to implement the access point works best with certain versions of firmware. Prism 2 cards should use firmware version 1.3.4 or newer. Prism 2.5 and Prism 3 cards should use firmware 1.4.9. Older versions of the firmware way or may not function correctly. At this time, the only way to update cards is with windows firmware update utilities available from your card's manufacturer.
RTFM
ik had ffies verder moeten kijken...
link wi(4)

en daar lezen we:

Linksys Instant Wireless WPC11 Prism-II PCMCIA
Linksys Instant Wireless WPC11 2.5 Prism-2.5 PCMCIA

Ik zie hier echter geen Linksys PCI kaarten !!!
toch zou deze moeten werken volgensmij!
Linksys wireless PCI card Euro 121,38incl Euro 102,00 excl
WMP11

- WiFi Standaard
- Beter bereik door externe antenne
- Antenne uitbreiding mogelijk (RP-SMA)
- Onder Linux ook geschikt als AP!
- Makkelijk te installeren

WMP11
Hier het stukkie uit de BSD manual
19.3.3.6.1 Access Points
The only cards that are currently supported for BSS (as an access point) mode are devices based on the Prism 2, 2.5, or 3 chipsets. For a complete list, look at wi(4).
Als dit naar NT (Network Troubleshooting) moet dan hoor ik het wel.
Maar het leek mij hier beter ivm de sterk BSD gerelateerde kant.

Ik had beter moeten lezen toch zijn staan er nog vragen open. Ik denk dus dat het topic nog zin heeft. Ook zal in bevindingen en info blijven posten.
Wie weet heeft iemand er nog eens wat aan!

[ Voor 33% gewijzigd door xychix op 06-02-2003 09:14 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
iig wil ik de mogelijkheden onder BSD ook graag weten :)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
M4RTiN schreef op 06 februari 2003 @ 11:49:
iig wil ik de mogelijkheden onder BSD ook graag weten :)
het lijkt dus gewoon te kunnen.

in de BSD handleiding staat hoe het kan ini bridge mode, en de andere links leggen het zo uit dat de BSD bak een router word...

deze laatste ga ik hanteren, ik kan dan mijn WiFi als apart lan zien en als ONVEILIG beschouwen, zo blijft mijn interne lan veilig!

Ik ga mijn Wifi dan ook niet limiteren, de buren mogen meedoen... wel ga ik dat lan sniffen en zet ik zelf uiteraard een vpn op naar mijn interne netwerk ;)

Linksys lijkt wel ok.. op moenen.org staat een stukje over wardriven in zwolle daar was een duidelijk verschil merkbaar tussen dynalink en een ander merk (ik geloof dat het linksys was maar moenen.org is down het blijkt edimax te zijn) dynalink was stukken slechter

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
xychix schreef op 06 February 2003 @ 11:56:
[...]
het lijkt dus gewoon te kunnen.

in de BSD handleiding staat hoe het kan ini bridge mode, en de andere links leggen het zo uit dat de BSD bak een router word...

deze laatste ga ik hanteren, ik kan dan mijn WiFi als apart lan zien en als ONVEILIG beschouwen, zo blijft mijn interne lan veilig!

Ik ga mijn Wifi dan ook niet limiteren, de buren mogen meedoen... wel ga ik dat lan sniffen en zet ik zelf uiteraard een vpn op naar mijn interne netwerk ;)

Linksys lijkt wel ok.. op moenen.org staat een stukje over wardriven in zwolle daar was een duidelijk verschil merkbaar tussen dynalink en een ander merk (ik geloof dat het linksys was maar moenen.org is down het blijkt edimax te zijn) dynalink was stukken slechter
niet helemaal ontopic maar ik wil even melden, dat ik dat ook zo gedaan heb en dat dit goed werkt.
dwz apart AP naar derde netwerkkaart van freebsd router : vrij verkeer naar Internet maar alleen vpn mogelijkheid naar thuis-lan.
ik had dezelfde afweging om ook een WMP11 in de bsd bak te doen ipv een aparte AP met ethernet naar bsd bak. heb voor het laatste gekozen, wegens geringe meerwaarde van een pci kaart als AP, terwijl de prijzen zo rond 140 euro voor een aparte AP en 85 euro voor een pci kaart AP liggen.
Ook is het handig te weten dat als je later externe antenne wilt gebruiken, deze dicht bij je AP moet staan en bij voorkeur erop schroefbaar. De kabel naar de antenne moet nl kort zijn en het is vaak makkelijker je aparte AP naar zolder te verhuizen, dan je hele PC.

Verwijderd

xychix schreef op 06 februari 2003 @ 11:56:

Waar? Ik zie het niet staan. Ik heb graag informatie over o.a. WLAN kaartjes, met name een artikel die de verschillende WLAN kaartjes met elkaar vergelijkt en met name reikwijdte.

De eerste tutorial is handig :)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
http://www.moenen.org/for...topic.php?t=11664&start=0

nu ben ik ook benieuwd of een AP ook meer reikwijdte heeft als een Pci kaart als Accespoint

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 22:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet iemand of dit ook met linux kan?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Over de inrichting van het netwerk hier omheen heb ik ook een topic lopen... Met heeeelee mooie schema's :P

misschien interessant.
xychix in "3 !! lagen NAT ? kan het kwaad ? alterna"

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
De linksys kaartjes idd Prism (2) cards
Linksys gebruikt tegenwoordig n Broadcom chip in hun WMP11 kaarten, die zijn NIET compatible met linux/bsd.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
deepspace schreef op 07 February 2003 @ 09:16:
Weet iemand of dit ook met linux kan?
zowel linux als freebsd kunnen van prism based cards een AP maken.
maar ik weet niet of elk linux dialect dit kan.

Verwijderd

redhat suse en gentoo iig wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 19:16 . Reden: s=>r ]

Verwijderd

Mocht je willen traffic shapen, hier een tutorial:
http://bsdvault.net/secti...?op=viewarticle&artid=107
Pagina: 1